Typisch een Waterman reactie! Gewoon negeren dus want daar gaat het ook helemaal niet om! Elke motor start als je een beetje (veel) gas geeft. Het in ere herstellen zoals het ooit bedacht is; dat is een ander verhaal.
Citroën SM
French show, Italian go…
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Hahaha! Knuppels en hoenderhokken!
Nouja, gebruiken of niet: ik wil gewoon dat alles werkt zoals het ontworpen is. Maar ik ben wel benieuwd naar de motivatie om een chokesysteem niet te (hoeven) gebruiken. Mijn CX start echt niet zonder uitgetrokken choke hoor, maar dat is natuurlijk wel een ander systeem.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Zal ik er dan maar even serieus op in gaan? Tsss… pfff…
La Léo schreef:waterman schreef:Ik weet niet eens of dat “starter” circuit op mijn sm wel werkt. Nog NOOIT gebruikt namelijk
Echt niet? Is dat niet nodig dan ofzo? Het is toch een soort van ‘choke’ (althans het effect)
De SM staat in de basis dermate rijk dat hij meestal onder gewoon aanslaat zonder gebruik te maken van de starter. De meeste SM’s die ik in m’n handen gehad heb wilden zonder gebruik van die units gewoon aanslaan en blijven lopen. In MIJN geval zelfs altijd terwijl ik zeker weet dat het stationairmengsel in orde is én de juiste sproeiers gemonteerd zijn. (op de rollenbank gemeten, gewisseld en afgesteld, iets waar ook bijna niemand geld voor over heeft…)
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
waterman schreef:Tsss… pfff…
Nou het was een serieuze vraag hoor!
Interessante verklaring, had ik geen idee van.
Maar goed, we gaan het zien. Als de mijne straks ook zonder startunit aanslaat is dat natuurlijk ook prima.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Niks tssss.. en pfff! Dat is een deel van het verhaal. De huidige brandstoffen die je tankt, zijn totaal anders dan 30-40 jaar gelden. Wil je dat compenseren, dan moet je inderdaad door meten op een rollenbank een nieuw optimum bepalen met een aangepaste sproeier bezetting. Dan heb je wellicht weer de volle power. Maar de meesten van ons ‘komen’ daar nooit en besteden daar dus geen geld aan. Wij willen alleen ook op een koude ochtend in de herfst naar onze bestemming kunnen ‘puffen’. Dan is het heel lekker als je effe wat meer kan geven zodat je niet een kwartier lang de hele buurt staat wakker te reutelen.
Daar zit m.i. ‘ons’ verschil.
Citroën SM
French show, Italian go…
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
adiante schreef:Elke motor start als je een beetje (veel) gas geeft.
nee hoor. de meerste snoeken starten echt verrot zonder chocke. zeker als het koud is. En als het -20 is gaat ie echt niet lopen zonder chocke.
De weinige SMs carbu die ik koud heb gestart deden het zonder start-verrijking allemaal meteen. Sterker nog. Met de starter uitgetrokken gingen ze NIET aan!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
adiante schreef:Gewoon negeren dus want daar gaat het ook helemaal niet om! Elke motor start als je een beetje (veel) gas geeft. Het in ere herstellen zoals het ooit bedacht is; dat is een ander verhaal.
neen die dingen moeten mooi op hun plaats zitten of je hebt 2 cilinders die constant op verrijking rijden ,en dat lusten ze niet , na 500 kilometers zijn die bougies al gaar , plus je stationair is niet op peil te houden .
Been there natuurlijk van de middelste carburator
Verder sluit ik het kabeltje van de chokeknop NIET aan , je doet er meer kwaad mee dan goed als je ze een beetje te lang open laat staan .
En een SM heeft die extra verrijking NOOIT nodig .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dussssssssssssssssssssssssssssss….............
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Dussssssss moet ik tóch die valve hebben hè?
Maar dat gaat lukken.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
na 500 kilometers zijn die bougies al gaar ,
Walter
Hee! Dat komt mij bekend voor mijn SM vreet bougie’s
Maar niet allemaal te gelijk. Onlangs weer 1.
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Dan zal je jou carburatortjes eens bij mijn in bad moeten komen steken
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
En vervolgens op de rollenbank van de juiste sproeiertjes voorzien
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 5463
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Goh werkt goed ‘z’n ultrasoonreiniger.. Aan de foto’s te zien lijkt het wel een vetpan..
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Totaal aantal Berichten: 10260
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ja, maar ik zou de carbs toch niet in een friteuse leggen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
waterman schreef:En vervolgens op de rollenbank van de juiste sproeiertjes voorzien
Is er een sproeierbezetting die standaard geldt als ‘optimaal’? Ik neem aan dat mijn sproeiers gewoon origineel zo gemonteerd zijn en niets aangepast, maar ik ken voor de SM de aanbevolen waardes niet.
Kan wel alvast eens noteren wat er nu inzit.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D