Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Voila:
http://www.napaonline.com/Search/Detail.aspx?R=BK_7823105_0282393569
wel in de us: 6 dollar…
Wie koopt er 10? ik wil er wel 2.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ik wil d’r ook wel 2. Maar welke waarde moeten wij hebben ??? 30A ???
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 10260
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Voor mij ook 2. Bij een injectiemodel trekken de fans bijna 20A. Misschien dat 40A beter is? Daar heeft Joris meer verstand van!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Die NAPA 782-3105 staat voor 30A. Wordt ook aangegeven door yahoo-groups (sm) forum.
Nou nog fff wachten op 2 belangstellenden en we hebben d’r 10.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Bedankt Mannen! Jullie zijn weer fantastisch behulpzaam!!
Ik ga er wel 10 bestellen voor jullie bij NAPA of wellicht wel een paar meer. Wat is nou $6,00? En die andere gegadigden bieden zich dan vanzelf wel aan. Van harte aanbevolen om die dingen te vernieuwen, want ik zie in mijn auto dus het verstrekkende gevolg van een falend exemplaar.
Maar ik treur niet, want aan de andere kant is dit enorm leerzaam en ik denk maar zo: de auto had ook onderweg kunnen affikken en die kans is met het vervangen van de slechte draad en de thermozekeringen weer verkleind!
Overigens ben ik er al uit en mijn vermoeden was juist: de blauwe draad voedt de benzinepomp. Ik heb er simpelweg eventjes een accuutje aan gehangen en massa gemaakt met het chassis en toen hoorde ik Brrr van achter onderaan de auto.
Inmiddels heb ik het scotchblokje ritueel verwijderd en de draad netjes gesoldeerd met krimpkous.
Straks pak ik hem netjes weer in bij de hoofdbundel, zodat hij ook niet ‘los’ kan gaan zwerven. Eigenlijk (bij de Injectie) hoort het via een relais inderdaad, dat had ik al gelezen, maar die draadbundel zit er dus niet meer… En om nou alles eerst weer naar voren te trekken en dan weer terug? Je kunt ook werk zoeken natuurlijk.
Er zat/zit wel een goede torpedo-zweefzekering tussen dus dat was wel netjes geregeld.
Overigens kwam ik opnieuw een stuk van de slechte draad #1 tegen en bij het afwikkelen van de dikke bundel blijkt dat deze zich vlak na het schutbord d.m.v. een soort knooppunt aftakt.
De draad die aftakt loopt naar een groene stekker die weer aansluit op de schakelaar [richtingwijzer/toeter/lichtsein]
Ook aan deze draad moet ik dus een verse aftakking maken om het weer veilig te krijgen.
Het zijn maar kleine stapjes in een mega-klus, maar al met al voel ik wel steeds veel voldoening, ook al is het een geduldwerk dat voor sommigen als langdradig en saai zal worden bestempeld. Je moet er ook een beetje soepel voor zijn (wat ik eigenlijk niet eens ben) want de positie onder zo’n dashboard is niet echt optimaal als je met een hete soldeerbout in een kronkel ligt.
Maar ach.. het is hobby én leerzaam én voor een nobel doel dus ik klaag voorlopig (nog) niet!
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Totaal aantal Berichten: 2114
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Leuk om te zien, lezen en volgen La Léo!
Ik heb dezelfde klus aan de hand gehad in mijn DSuper. Dat was er 1 uit de serie slechte materialen gebruikt in de draadboom. Ik wist toen nog niet dat er voor de DS vervanging nieuw te koop is.
Ik heb dus ook alles opengesneden en draad voor draad vervangen. Inderdaad een behoorlijk werkje, maar toch eigenlijk ook best wel leuk als je dit op je gemak zittend in de auto kunt doen.
En het geeft veel voldoening als het er weer netjes uitziet. Bij mij zelfs extra veel voldoening toen ik na de klus opeens wel via het contactslot kon starten en oliedruklampje ook opeens weer werkte!!
La Léo schreef:
Het zijn maar kleine stapjes in een mega-klus, maar al met al voel ik wel steeds veel voldoening, ook al is het een geduldwerk dat voor sommigen als langdradig en saai zal worden bestempeld. Je moet er ook een beetje soepel voor zijn (wat ik eigenlijk niet eens ben) want de positie onder zo’n dashboard is niet echt optimaal als je met een hete soldeerbout in een kronkel ligt.
Maar ach.. het is hobby én leerzaam én voor een nobel doel dus ik klaag voorlopig (nog) niet!
Je zou natuurlijk ook een nieuwe kabelboom kunnen maken op de tafel. Dan hoef je je niet meer in allerlei bochten te werken (alleen wel tijdens montage/demontage van de kabelboom ).
Sinds deze kabelboom laat m’n Sm geen rook meer zien vanonder de kap
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Die moderne zekeringskast is wel het aller aller lelijkste wat je in een sm kan gebruiken…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
La Léo jij besteld dus die thermische zekeringen ??? dan hou ik me aanbevolen voor 2 stuks
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Ja is goed, ik ga ze bestellen bij NAPA. (die winkel is ook heeeel cool in het echt, een soort mega-Brezan)
@citroen23: hmm neuh… een nieuwe kabelboom is echt niet nodig. Het geluk dat ik heb, is dat er in feite maar één slechte draad zit, plus de aangetroffen benzinepomp-draad dan. Alle andere draden en stekkers die ik tegenkom zien er prima uit. Soms wel vuil en vettig, maar nergens kapot.
En ja: zo’n ding erin wurmen is een h**renwerk hoor!! Heb het ooit bij een Traction gedaan. Zou je zeggen: daar zit tog haast niets elektrisch op en haast alles is open, bloot en bereikbaar?? Nou, toch was dat -relatief gezien- nog een vreselijke klus!
Oké mannen, ik duik er weer eens onder.
(onder het dashboard dus).
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Don’t drown honey.
Heel veel succes !
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Totaal aantal Berichten: 10260
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Zit die beveiliging voor je benzinepomp wel ingebouwd?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
waterman schreef:Die moderne zekeringskast is wel het aller aller lelijkste wat je in een sm kan gebruiken…
Maar ze zitten op zo een mooi plaatsje dat je ze toch niet kan (terug) vinden .
deze doos is echter alleen een vervanging van de twee plastiek zekeringdozen ,
verhelpt niks aan het feit dat half de elektrische bekabeling van de SM ongezekerd is
Ik geef toe dat mijn eerste oplossing helemaal geen schoonheidsprijs verdient , maar effectief is het wel .
Al drie doorgebrande relais gehad ( mijn eigen fout , te veel belasting op één relais )
zonder draadboomschade .
Elegante oplossing is in de maak ......
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Hoppa, nog eventjes een laat-op-de-avond sprintje getrokken met als resultaat, een vers aangelegde draad #1 van thermozekering tot contactslot. Inclusief opnieuw aankoppelen van de aftakkingen
Origineel zitten die aftakkingen een soort van geklemd:
Ik heb ze nu gesoldeerd en afgewerkt met krimpkous:
Eén van de knooppunten lijkt met tape ingewikkeld, maar dit is ook krimpkous, alleen dan van het rekbare, zelf-vulcaniserende soort, op de rol. Makkelijk als je lastig hulsjes kunt toepassen.
Ook had ik een slimme manier (vond ikzelf dan) bedacht om de nieuwe draad op een prettige manier door het schutbord te krijgen. Ik soldeerde de hele rol vanuit de voetenbak, aan de oude draad en trok daarna het geheel voorzichtig van binnen naar buiten en dat lukte zeer soepel!
Zoals te zien op de foto, was de helft van de koperen draadjes al niet eens meer te solderen, omdat ze spontaan ontbonden door de corrosie toen ik alleen al de draad afknipte en wilde strippen!
Na het solderen van alle knooppunten heb ik de nieuwe draad #1 voorzichtig weer een eindje naar binnen getrokken door het schutbord, zodat de aftakking naar het contactslot netjes binnen boord zit zoals origineel ook het geval was. Gelukkig kwam het nieuwe knooppunt (toch een stuk dikker dan het originele door de soldeer) niet knel te zitten in het doorvoerrubber!
Voor de liefhebbers, de gehele fotoserie staat in het album:
SM Léo - The Album
De werkzaamheden met de draadboom van de afgelopen 2 dagen beginnen bij foto 031.
Pffff, ‘t is erg laat geworden deze keer, maar ik ga wel met een zeer voldaan gevoel slapen nu!
à bientôt!
Léo
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D