Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Je kunt een stukje van de pootjes afzagen, dan kunnen ze er helemaal in.
Ik heb ook hoofdsteunen van voorstoelen op m’n achterbank gezet. Dat gaat prima.
De Zilveren Schicht BX 16V 1991, gris perlé
Ik heb een stuk aan de bovenkant van die pootje afgezaagd en de plastic ‘buis’ die om dat pootje zit eraf gehaald. Het pootje heb ik dan vastgekit in de hoofdsteun.
Totaal aantal Berichten: 442
Geregistreerd: 17-04-2009
- XM V6.24V
- BX 16Valve
schroefjes aan de onderkant van het plastic van de hoofdsteun los maken en dan dat plastic er naar beneden toe af trekken dat moet gaan. Daarna kan je als je dat wil om te wisselen de ijzeren “staaf” uit de steun trekken. Die kan vast zitten, maar zit niet meer aan iets vast dus gewoon naar beneden eruit trekken. Hij zit namelijk normaal gesproken geklemd op het plastic dat je al los gehaald hebt.
Spul kan je zo overzetten zijn geen speciale dingen of trucjes voor.
Wil je de betreffende steun inkorten: plastic ding eraf schroeven en het plastic afzagen tot het aan ligt met het horizontale stuk van het plastic (lastig te omschrijven zo even). Daarna even uitmeten dat je voldoende van de “ijzeren staaf” over houdt. Plastic nokje bij de bodem eruit halen (ik geloof dat je daarvoor het verticale nokje in moet drukken en dan aan de bodem het plastic eruit moet trekken; het is 1 geheel), afzagen maar en daarna plastic nokje weer plaatsen en het plastic dat je afgezaagd hebt weer terug erop en vastschroeven: klaar.
Renault 5 Alpine Turbo | Renault 21 Turbo ph1 | | Renault 21 Turbo ph2 | Renault 25 Baccara V6 Turbo | en div Alpines en RS
Waarom al dat zagen? Ik heb gewoon de houders in de leuning van de achterbank vrijgemaakt, de hoofdsteunen erin geduwd en ze staan precies op de juiste hoogte. Je kunt ze wel lager willen zetten, maar dan zitten ze er enkel voor de mooi en hebben ze nog amper een functie.
De Zilveren Schicht BX 16V 1991, gris perlé
Totaal aantal Berichten: 442
Geregistreerd: 17-04-2009
- XM V6.24V
- BX 16Valve
zoals je zelf al aangeeft: voor de mooi
verders zit ik zelf nooit achterin en ook vrijwel nooit passagiers, dus echt voor de mooi.
Renault 5 Alpine Turbo | Renault 21 Turbo ph1 | | Renault 21 Turbo ph2 | Renault 25 Baccara V6 Turbo | en div Alpines en RS
Vaak zat passagiers achterin gehad en die vonden de hoofdsteunen hoog genoeg staan. En het waren gewoon volwassenen…
Totaal aantal Berichten: 10263
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Hoe zit het nu met die koelventilatoren?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 27-04-2010
- C3 VTR 1.6 HDI
- BX Millesime
- BX 16V MK2
- XM V6 24V
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF V6 Exclusive
- C25 2.5 Diesel Mobilehome
- CX Laagdaks prestige
Oke, zal nog eens kijken wat ik best doe.
De koelventilatoren werken nog altijd niet zoals het moet. De motor is nu igg wel niet meer boven de 90 gegaan omdat het nu toch winter is en we geen stadsverkeer gedaan hebben. Over een maand moet hij klein onderhoud krijgen (dit zal in de garage gebeuren die ook mij dak heeft in orde gedaan) en zal dan eens vragen of ze er eens naar toe willen kijken en als zij niets vinden, zullen we nog eens proberen bij een citroënspecialist op 15km.
BX zei ik, toen lachten ze, 16 kleppen voegde ik er snel aan toe maar ze bleven lachen. Dan heb ik ze laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen.
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Wat is er nou helemaal zo moeilijk aan het controleren van het thermo-contact? Dat wordt hier al ik weet niet hoe vaak geroepen.
Als je zo doorgaat heb je straks de koppakking kapot, of ergere motorschade. Dan krijg je pas fijne facturen, en klussen die zeker niet voor de beginneling zijn.
Test dus of de fans het doen door ze door te verbinden. Werkt dat? Mooi, dan is het thermo-contact zeer waarschijnlijk kapot. Haal een nieuwe en stop die in de radiateur. Werken ze niet met doorverbinden en staat er wel 12 Volt op de betreffende draad? Dan zijn de ventilatoren kapot (die kans is niet zo groot, ik heb er nog nooit een stuk gehad bij een BX). Eventueel vervang je ook nog de thermostaat (niet te verwarren met het thermo-contact) en ververs, als je toch bezig bent, de koelvloeistof. Reinig ook alle contacten in de omgeving van de radiateur (stekker linksvoor geeft vaak valse meldingen door vervuiling, deze stekker zit links van de radiateur als je voor de auto staat, brede groene stekker).
Doe het bovenstaande (in de volgorde zoals beschreven) en ik weet zeker dat je voor een lange tijd van je koelproblemen af bent.
Totaal aantal Berichten: 442
Geregistreerd: 17-04-2009
- XM V6.24V
- BX 16Valve
eens met hilko…. de auto was echt tiptop, heb hem bij de vorige eigenaar nog gezien. zou jammer zijn als er nu schade ontstaat door nalatigheid.
Renault 5 Alpine Turbo | Renault 21 Turbo ph1 | | Renault 21 Turbo ph2 | Renault 25 Baccara V6 Turbo | en div Alpines en RS
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 27-04-2010
- C3 VTR 1.6 HDI
- BX Millesime
- BX 16V MK2
- XM V6 24V
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF V6 Exclusive
- C25 2.5 Diesel Mobilehome
- CX Laagdaks prestige
Hilko16TZI schreef:Wat is er nou helemaal zo moeilijk aan het controleren van het thermo-contact?
Redelijk veel als je niet eens weet wat een thermo-contact is. Ik ken er echt wel niks van, daarom ook dat ik de Bx van mij oma gekregen heb om het allemaal op te leren. Aan mijn vader moet ik het ook niet vragen want die heeft 2 linkerhanden.Ook op school moet ik het niet vragen want ik zit in een richting met alleen maar puur theorie die mij totaal niet interesseert, maar ik moet die volgen van mij ouders. Als het aan mij lag zat ik al lang in autotechnieken, maar ik moet wachten tot het hogeronderwijs om iets met auto’s te volgen.
Maar nu terug ontopic,
Na wat te googlen begint het al wat duidelijker te worden en ik zal morgen een elektrische kabel kopen en dan maandag eens proberen om het door te verbinden. Ik neem aan dat dit met een draaiende motor moet gebeuren. Zal ook nog eens zoeken in mijn vraagbaak en werkplaatsboek om zeker te zijn dat ik het juist doe. Zal dan de hier beschreven werkwijze volgen. Je kan toch geen schadelijke kortsluitingen veroorzaken met het doorverbinden? Kan pas ten vroegste maandag aan de auto, maar hij rijdt toch niet in het weekend en zal er dan maandag direct eens werk van maken. En als het dan niet lukt, of als ik het dan niet vindt ga ik er direct mee naar een garage
BX zei ik, toen lachten ze, 16 kleppen voegde ik er snel aan toe maar ze bleven lachen. Dan heb ik ze laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen.
Totaal aantal Berichten: 442
Geregistreerd: 17-04-2009
- XM V6.24V
- BX 16Valve
Klein stukje kabel volstaat, je gaat een minimaal iets overbruggen. Verder kan je het testen bij de bx gewoon doen met de motor uit, maar met het contact ingeschakeld . Motor laten draaien hoeft niet.
Renault 5 Alpine Turbo | Renault 21 Turbo ph1 | | Renault 21 Turbo ph2 | Renault 25 Baccara V6 Turbo | en div Alpines en RS
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 27-04-2010
- C3 VTR 1.6 HDI
- BX Millesime
- BX 16V MK2
- XM V6 24V
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF V6 Exclusive
- C25 2.5 Diesel Mobilehome
- CX Laagdaks prestige
Heb al een kabel gevonden. Ik heb een oude verlengkabel ontmantelt en heb ook al even naar het thermocontact gekeken. Het zou mij niet verwonderen als het daaraan ligt want die ziet er al redelijk oud uit en is volgens mij nog nooit vervangen geweest. Moet je dat thermocontact losdraaien voor de kabebs te kunnen doorverbinden, want het zit redelijk stevig vast. Het stopcontactje en stekker hebben ook 3 polen, moet ik ze alle 3 tegelijk doorverbinden of slechts 2?
BX zei ik, toen lachten ze, 16 kleppen voegde ik er snel aan toe maar ze bleven lachen. Dan heb ik ze laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen.
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Je haalt de stekker eraf. Vervolgens verbind je de polen in de stekker door, makkelijkst met een uitgebogen paperclip. Op 1 pootje staat 12V, je verbind dan een van de andere twee door. op de ene stand gaan de fans langzaam draaien, op de andere snel. Tenminste, als het goed is.