Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 27-04-2010
- C3 VTR 1.6 HDI
- BX Millesime
- BX 16V MK2
- XM V6 24V
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF V6 Exclusive
- C25 2.5 Diesel Mobilehome
- CX Laagdaks prestige
Dus gewoon, 2 verbogen paperclips nemen en in de stekker houden en tegen de polen houden en zoiezo 1 met 12v op.
Het thermocontact mag er dus gewoon op blijven.
BX zei ik, toen lachten ze, 16 kleppen voegde ik er snel aan toe maar ze bleven lachen. Dan heb ik ze laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen.
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Ja, het thermo-contact laat je zitten. En 1 paperclip is genoeg; je kunt maar 1 stand tegelijk testen….
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 27-04-2010
- C3 VTR 1.6 HDI
- BX Millesime
- BX 16V MK2
- XM V6 24V
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF V6 Exclusive
- C25 2.5 Diesel Mobilehome
- CX Laagdaks prestige
Nee, ze doen het niet. Heb alle 3 de draadjes en alle 3 de polen geprobeerd met het contact en airco aan. Zal dan morgen eens met de garagist kijken.
BX zei ik, toen lachten ze, 16 kleppen voegde ik er snel aan toe maar ze bleven lachen. Dan heb ik ze laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen.
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 27-04-2010
- C3 VTR 1.6 HDI
- BX Millesime
- BX 16V MK2
- XM V6 24V
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF V6 Exclusive
- C25 2.5 Diesel Mobilehome
- CX Laagdaks prestige
Vandaag even naar de garagist geweest, en hij zei ook dat het best aangepakt werd en dat het zeker in de zomer gevaarlijk zou kunnen worden. Morgenochtend doen we de Bx binnen en gaat hij eens kijken. Het eerste waaraan dat hij ook dacht was het thermocontact.
Wel vreemd dat een opelspecialist meer interesse heeft om aan een bx te sleutelen, dan een citroëndealer die zelf een collectie heeft van oude citroëns
BX zei ik, toen lachten ze, 16 kleppen voegde ik er snel aan toe maar ze bleven lachen. Dan heb ik ze laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen.
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 27-04-2010
- C3 VTR 1.6 HDI
- BX Millesime
- BX 16V MK2
- XM V6 24V
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF V6 Exclusive
- C25 2.5 Diesel Mobilehome
- CX Laagdaks prestige
Zo, hij is vandaag langs geweest bij de garage en ze hebben eens gekeken en een thermometer in de koelvloeistof gehangen en de temperatuurmeter in de auto heeft te hoge waarden aan. Als hij in zegt dat het 100 graden is, is het maar 90 graden. Hij zei ook dat het waarschijnlijk een thermocontact is die alleen aanslaat als het echt nodig is en dat er verschillende soorten thermocontacten zijn, waaronder ook die altijd aanstaan, maar dat die dan weer iets meer lawaai geven. Volgens mij kan dit wel kloppen dat het thermocontact vervangen geweest is door een ‘stiller’ exemplaar dat niet altijd draait, want de eigenaar die alle werkzaamheden heeft uitgevoerd, kon niet tegen veel motorlawaai. Want de uitlaat had hij ook nog vervangen door een stiller exemplaar, terwijl ik er nu de originele, walker terug opgestoken heb en die totaal niet luidruchtig vind.
De garagist zei dat het enkel in de zomer zou kunnen problemen geven, en dat vroeger, vooral bij caravanrijders de thermocontacten soms verwisseld werden.
Ik denk dat ik dan een nieuw thermocontact zal bestellen en dan tegen het voorjaar er in zal steken, want we zouden niet willen dat hij oververhit raakt en hij is vorige zomer toch 1 keer redelijk warm geworden.
BX zei ik, toen lachten ze, 16 kleppen voegde ik er snel aan toe maar ze bleven lachen. Dan heb ik ze laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen.
Totaal aantal Berichten: 10263
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Sorry, maar ik vind het verhaal van de garagist grote onzin. De thermocontacten zorgen er voor dat de fan(s) alleen maar aanslaan als het nodig is, dat is nu net het grote voordeel ten opzichte van de altijd draaiende fans. Dus langzaam bij de laagste schakeltemperatuur en snel bij de hoogste. Het is de man blijkbaar ook ontgaan dat ze altijd moeten draaien als de airco aanstaat.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Ik denk dat je nu wel een beetje erg snel bent met je oordeel. Wie zegt dat de airco aanstond toen de test werd uitgevoerd? Maar ik vind het juist erg goed dat hij de temperatuurmeter niet vertrouwde, maar een thermometer pakte om zekerheid te hebben. Ik wil de monteurs niet de kost geven die blind op allerlei metertjes vertrouwen. En zijn opmerking dat de meeste thermocontactjes pas inschakelen als het echt nodig is, is natuurlijk ook helemaal terecht. Dus als ze dat bij 90+ graden op het metertje nog niet doen, is dit geen reden tot verontrusting omdat de werkelijke temperatuur dan net boven de 80 zal liggen. Maar het ding vervangen kan nooit kwaad, zo duur is het niet.
De Zilveren Schicht BX 16V 1991, gris perlé
Totaal aantal Berichten: 10263
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Er klopt in ieder geval iets niet omdat de fans niet aangaan als de airco aanstaat. Zo’n thermocontact kost je inderdaad de kop niet. Maar een verhaal over thermocontacten die de fans altijd laten draaien klopt natuurlijk niet. Dan heb je geen thermocontact nodig, maar werk je met een constante voedingsspanning.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 442
Geregistreerd: 17-04-2009
- XM V6.24V
- BX 16Valve
Als je het thermocontact doorverbind moet de koeling draaien PUNT. Doet ie dit niet dan is er een probleem. Dit kan die garagist testen zonder ook maar 1 thermometer ter hand te nemen. Verder moet die koeling draaien op de lage stand als je de airco ingeschakeld hebt. Beide gebeuren niet.
heeft die garagist het thermocontact getest? heb je in de garage de fans zien draaien toen de motor op temperatuur kwam? zo nee: leuke diagnose maar ik zou nog maar even wachten met een nieuw thermocontact te halen.
Renault 5 Alpine Turbo | Renault 21 Turbo ph1 | | Renault 21 Turbo ph2 | Renault 25 Baccara V6 Turbo | en div Alpines en RS
Totaal aantal Berichten: 158
Geregistreerd: 05-04-2009
- C5 Tourer V6 HDI Exclusive
Beste Thomas,
Ik heb je topic eens nagelezen en het lijkt me verstandig om je garage aan de hand van schema’s het systeem na te laten lopen. Ik denk dat er een ergens een bitron modulator tussen zit die regelt op welke stand de ventilatoren aanslaan en wanneer. Het zou bijvoorbeeld kunnen dat hij de eerste stand overslaat bij b.v 80 graden ( langzame stand). De schema’s heeft iemand hier op het forum vast wel. Meten is (zeker) weten.
Dat de garage de temp. Meter als eerst heeft gecontroleerd is overigens ook waar ik mee zou beginnen.
En inderdaad, ik vond de imitatie (Walker) rommel veel te veel herrie veroorzaken
Wees zuinig op deze unieke auto
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 27-04-2010
- C3 VTR 1.6 HDI
- BX Millesime
- BX 16V MK2
- XM V6 24V
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF V6 Exclusive
- C25 2.5 Diesel Mobilehome
- CX Laagdaks prestige
Zal vanavond nog eens de auto laten warmlopen en alles eens bekijken. Dat van die thermocontact die altijd draait is dan wel alleen als de airco aanstaat. Hij had het in het algemeen over thermoconacten die vroeger en later aanslaan. Dus volgens mij zit op de bx nu een thermoconact die later aanslaat dan de originele en dus ook niet aanslaat als de airco aanstaat. Ik weet niet of ze het doorverbonden hebben, veronderstel van wel, maar weet dit niet zeker. Als ik ze zelf doorverbind maak ik waarschijnlijk wel fouten. Ik zal het thermoconact wel zoiezo vervangen want het is nu niet dat het een grote kost is of moeilijk is. Als ze dan nog niet werken ben ik zeker dat het niet aan het thermocontact ligt en dat die weer voor een hele tijd mee kan.
Ik denk dat ik die elektrische schema’s ook staan heb op mijn computer. Als ze nog niet werken met het nieuwe thermocontact, zal ik hem dan nog eens binnen doen in een garage met deze schema’s mee.
BX zei ik, toen lachten ze, 16 kleppen voegde ik er snel aan toe maar ze bleven lachen. Dan heb ik ze laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen.
Misschien is het nieuw geplaatste thermocontact ook wel defect….
begin al eens met iets anders want het werken van de ventilator op stand 1 als de airco aanstaat heeft niks met het thermocontact te maken. das een directe schakeling en als die niet werkt is er iets mis met de bedrading of met de ventilator.
verder is het testen van het thermocontact en de ventilatoren een simpel klusje dat iedere garagist zou moeten kunnen (hoewel der tegenwoordig garagisten zijn die het wss niet meer kunnen als hun computer het hun niet verteld).
thermcontact is gewoon kwestie van de contactjes te verbinden (is overigens een weerstandsgevoelige sensor die de massa schakelt), je kan letterlijk niks verkeerd doen als je die doorverbind.
ventilator, fiche losmaken en gewoon met 2 kabeltjes vanop de batterij rechtstreeks stroom geven aan de vent. moet werken, anders kapot.
gezien de consistente problemen is vermoedelijk alvast de eerste (trage) stand van de ventilator kapot. de kans dat de 2de ook kapot is bestaat maar daar wil je in een 16v zelfs niet op wachten!
je spreekt over een 1900cc blok met 160 pk, als je die begint te gebruiken loopt dat ding razendsnel warm en wil je wel een koeling die werkt! cilinderkoppakking vliegt er anders direct door met alle gevolgen van dien.
bx 1.9gti 16v , bx tzi 4x4
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 27-04-2010
- C3 VTR 1.6 HDI
- BX Millesime
- BX 16V MK2
- XM V6 24V
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF V6 Exclusive
- C25 2.5 Diesel Mobilehome
- CX Laagdaks prestige
Dus vanop de batterij kabels doorverbinden tot thermocontact, en een plus en min?
BX zei ik, toen lachten ze, 16 kleppen voegde ik er snel aan toe maar ze bleven lachen. Dan heb ik ze laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen.
Totaal aantal Berichten: 10263
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
NEEE! + en _ direct op de fan.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.