Of er inderdaad tweeters inzetten, dan ben je die gaten ook kwijt.
De Zilveren Schicht BX 16V 1991, gris perlé
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 27-04-2010
- C3 VTR 1.6 HDI
- BX Millesime
- BX 16V MK2
- XM V6 24V
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF V6 Exclusive
- C25 2.5 Diesel Mobilehome
- CX Laagdaks prestige
We gaan er misschien tweeters inzetten.
Weet je soms als er daar al kabeltjes lopen of als we er zelf nog moeten leggen en langs waar je die moet leggen?
BX zei ik, toen lachten ze, 16 kleppen voegde ik er snel aan toe maar ze bleven lachen. Dan heb ik ze laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen.
Als er al tweeters in hebben gezeten (zijn er schroefgaten te zien?), dan kun je voelen of er nog kabels zitten. Anders zul je ze zelf moeten aanleggen. Als er al speakers in de hoedenplank zitten, kun je ze van die bedrading aftrekken, c-stijlbeplating loshalen en dan omhoog leiden, Anders zul je vanaf de radio ze helemaal naar de c-stijlen moeten halen.
De Zilveren Schicht BX 16V 1991, gris perlé
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 27-04-2010
- C3 VTR 1.6 HDI
- BX Millesime
- BX 16V MK2
- XM V6 24V
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF V6 Exclusive
- C25 2.5 Diesel Mobilehome
- CX Laagdaks prestige
Er zijn geen extra schroefgaten te zien. Er is juist 1 schroefgat met een vijs in die je kan zien op de foto maar dat is van de beplating denk ik. Er lopen wel kabels in dat gat. Er zitten geen speakers in de hoedenplank dus moesten die kabels die in het gat lopen niet de juiste zijn zullen we er nieuwe moeten trekken. Ik ga de verkoper nog eens proberen te contacteren om te vragen als het de juiste kabels zijn.
BX zei ik, toen lachten ze, 16 kleppen voegde ik er snel aan toe maar ze bleven lachen. Dan heb ik ze laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen.
Als er in die gaten al draden lopen, dan zullen ze waarschijnlijk wel voor het geluid zijn. Kan me namelijk geen andere indenken die daar een functie zouden kunnen hebben. Vorige eigenaar vragen is geen slecht idee.
De Zilveren Schicht BX 16V 1991, gris perlé
het zou ook van een alarm kunnen zijn!!!
Citroen saxo 1.4 vts asics
citroen xsara picasso caractere
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 27-04-2010
- C3 VTR 1.6 HDI
- BX Millesime
- BX 16V MK2
- XM V6 24V
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF V6 Exclusive
- C25 2.5 Diesel Mobilehome
- CX Laagdaks prestige
Ik denk dat de auto geen alarm heeft en dat het waarschijnlijk van tweeters zal geweest zijn want de vorige eigenaar heeft heel de muziekinstallatie er uit gehaald. Want er zit geen radio en geen boxen meer in. Het zou wel handig zijn als de vorige eigenaar eens antwoord op mijn mail die ik gestuurd heb. Ik zal misschien beter eens te proberen bellen.
Kan er eens iemand een lijstje geven met wat van onderhoud hij allemaal moet krijgen per jaar want we willen zeker niet dat hij achterstallig onderhoud krijgt en zo’n bx kan je toch ook geen gewoon onderhoud van een gewone auto geven. Het zou wel per jaar moeten zijn want hij zou normaal niet zo heel veel km rijden. Ik denk rond de +/-2500km per jaar. Wat ik zelf weet is ieder jaar olie verversen, oliefilter en luchtfilter en om de 5 jaar distributieriem. Maar voor de rest weet ik niet zo veel van onderhoud van deze auto’s
BX zei ik, toen lachten ze, 16 kleppen voegde ik er snel aan toe maar ze bleven lachen. Dan heb ik ze laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen.
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 27-04-2010
- C3 VTR 1.6 HDI
- BX Millesime
- BX 16V MK2
- XM V6 24V
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF V6 Exclusive
- C25 2.5 Diesel Mobilehome
- CX Laagdaks prestige
Niemand die mij kan helpen en zeggen wat voor onderhoud de Bx moet krijgen?
Ik heb al gezocht op het forum maar vindt niet direct iets. Hij is gisteren voor een homologatie keuring geweest, de zwaarste keuring die er is en hij is afgekeurd voor de banden. Er lagen H banden op en er moeten V banden op komen maar die zijn intussen verandert. Spijtig van de banden die er op lagen want die hadden nog veel profiel.
(nog een vraagje kan je zelf de topictitel aanpassen en hoe)
BX zei ik, toen lachten ze, 16 kleppen voegde ik er snel aan toe maar ze bleven lachen. Dan heb ik ze laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen.
nou ff over het onderhoud,
wat ik altijd met mijn 16v’s deed is:
*elke 75000km een nw distrubutie riem met waterpomp beginnend vanaf de aanschaf met een nw voor de zekerheid (en revisie van je blok is erg kostbaar)
*elke 10.000km nw olieën en filters met algehele check van de auto en op advies van de monteur preventief onderhoud
*elke 20.0000km grote onderhoudsbeurd met algehele check van de auto en op advies van de monteur preventief onderhoud.
verder zou ik deze bolide nog een antie roest behandeling geven vooral om de ontzichbare plekken te beschermen.
lak zou ik twee maal per jaar een grote schoonmaak beurt geven en daarna elke maand met een goedkoop wax middel na het wassen behandelen.
over die banden tja ik zou ze gewoon aanbieden op kapaze of marktplaats er zijn altijd mensen die dat zoeken.
Citroen saxo 1.4 vts asics
citroen xsara picasso caractere
Ik vind die 75.000 voor de db-riem wel erg veel. Afgaand op de ervaringen en aanbevelingen van ervaren (en soms door schade en schande wijs geworden) 16V bezitters hier op het forum ga ik zelf uit van om de 40k riem vervangen en bij elke 2e beurt ook de spanrollen en waterpomp. De db-riem krijgt bij een 16V namelijk nogal behoorlijk op zijn donder en het zou niet de eerste 16V zijn die zijn motor in de soep draait lang voor de officiële vervangingstermijn van de riem.
Verder onderhoud is moeilijk te zeggen behalve dan de olie en oliefilter (elke 10k of 1 x per jaar) en de bougies, het luchtfilter enz., maar dat zijn dingen die gemakkelijk zelf te controleren zijn. Het hangt ook af van de staat van onderhoud van de wagen. Is het hele hydraulisch systeem nog niet zo lang geleden ververst, zitten er nieuwe remblokken op en al dat soort dingen bepalen wanneer onderhoud nodig is.
Je zou in de Haynes BX-bijbel kunnen kijken, daar staat alle periodiek voorgeschreven onderhoud in. Als je even Googlet met Haynes Citroen BX vind je hem als pdf file dat je kunt downloaden.
De Zilveren Schicht BX 16V 1991, gris perlé
we zullen maar zeggen dat die distrubutie wissel gelang je eigen gevoel is max geeft de dealer geloof ik 120.000km maar dat zou ik persoonlijk niet riskeren.
je geeft aan dat onderhoud moeilijk te zeggen is ik ben het daar niet mee eens (persoonlijk gezien dan).
verstandig is bij aanschaf een grote beurt met distributieriem en spanrollen, alle vloeistoffen (ook lhm)en algehele check.
Zaken zoals remblokken en schijven, staat van remslangen en hydroliekleidingen ed komen dan gelijk naar buiten toe en een goede monteur kan goed vertellen hoelang dergelijke blokken, schijven ec nog mee kunnen en wat nodig is om te vervangen.
nadat je dit hebt gedaan geef je na 10.000k een kleine beurt of waneer je erg weinig rijd 1x per jaar een grote beurt zo blijf je up to date qua gebruikelijk en benodigt onderhoud.
er zijn altijd dingen die je niet kan voorspellen maar op deze manier filter je toch al wel een groot gedeelte.
ik doe het al zo’n 15 jaar op deze manier en dat heeft (voor mij) altijd een goed overzicht geven
Citroen saxo 1.4 vts asics
citroen xsara picasso caractere
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 27-04-2010
- C3 VTR 1.6 HDI
- BX Millesime
- BX 16V MK2
- XM V6 24V
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF V6 Exclusive
- C25 2.5 Diesel Mobilehome
- CX Laagdaks prestige
Oke,
Bedankt voor de info.
Hij is nu al naar de garage geweest en hij is er helemaal gecontroleerd en nieuwe olie en filters. Maar nu weet ik wat van verder onderhoud hij moet krijgen. Ik zal die banden dan waarschijnlijk op kapaza of marktplaats en hier op het forum zetten. Want ik denk dat ze niet zullen passen op de millésime.
BX zei ik, toen lachten ze, 16 kleppen voegde ik er snel aan toe maar ze bleven lachen. Dan heb ik ze laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen.
de kans is vrij groot dat ze niet op die velgen passen maar met de juiste velg passen ze wel onder de millesime hoor.
je kunt 2 maten breder gaan dan de orginele banden maat van de velg.
Citroen saxo 1.4 vts asics
citroen xsara picasso caractere
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 27-04-2010
- C3 VTR 1.6 HDI
- BX Millesime
- BX 16V MK2
- XM V6 24V
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF V6 Exclusive
- C25 2.5 Diesel Mobilehome
- CX Laagdaks prestige
De bx staat intussen 2 weken stil omdat we aan het wachten zijn op ons gelijkvormigheidsattest. Vandaag gingen we hem nog eens buiten laten om een klein toertje te doen, maar ik ontdekte 2 plassen onder de bx.
De ene linkerplas is van lhm denk ik. Dit komt doordat hij zo laag stond dat de lhm uit het vat loopte. (je kan wat lhm zien op het wit onder de tank op foto). Is dit juist en is dit erg als dit vat zo vol zit en wat overloopt? De tweede plas is denk ik van gewone moterolie maar ben ik niet zeker. Ik heb ook een foto gemaakt van waar het komt. Wat zou dit zijn en is dit normaal?
BX zei ik, toen lachten ze, 16 kleppen voegde ik er snel aan toe maar ze bleven lachen. Dan heb ik ze laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen.
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 27-04-2010
- C3 VTR 1.6 HDI
- BX Millesime
- BX 16V MK2
- XM V6 24V
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF V6 Exclusive
- C25 2.5 Diesel Mobilehome
- CX Laagdaks prestige
nog een foto van wat verder van de plaats in de auto van waar de tweede plas komt
BX zei ik, toen lachten ze, 16 kleppen voegde ik er snel aan toe maar ze bleven lachen. Dan heb ik ze laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen.