thomasc3vtr schreef:Oke, bedankt voor de info
Dan kan ik eindelijk eens kijken van waar de olie komt. Ik denk dat het te maken heeft met de koppaking want er komt ook heel wat water uit de uitlaat en witte rook bij stationair draaien.
Bij koude motor is dat heel normaal.. Vooral met de koude ochtenden van de laatste tijd.
Zet de auto eerst op bokken voor (kan ook op de langsbalken onder de auto )
Begin dan eens met je blok rondom schoon te spuiten met bv remmen reiniger, zodat alles vrij is van olie, en laat de auto een poosje stationait draaien.
Vaak als het hevig lekt pik je zo de lekkage wel op.
Aan de plek te zien schiet mij als eerste binnen de krukas-keerring of bout in de oliekanaal. Die zit alleen wel achter je vliegwiel met gewoon een koperen carterstop-ringetje.
Achter op je blok zit ook nog een bout met koper ringetje voor je krukas lagerschaal, die kunnen ook wel eens gaan lekken.
Verder even goed de sensoren voor olie voorop het blok controleren. Die willen ook nog wel eens gaan lekken.
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 27-04-2010
- C3 VTR 1.6 HDI
- BX Millesime
- BX 16V MK2
- XM V6 24V
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF V6 Exclusive
- C25 2.5 Diesel Mobilehome
- CX Laagdaks prestige
Ik ben er gisteren eindelijk eens onder geweest en ik denk toch dat het van de koppaking komt. Aan alle moertjes staat er olie, ik zal er foto’s van op zetten maar ik heb mijn fototoestel nu niet bij mij. Dan kunnen jullie zeggen als het klopt want ik ken er nog niet zo heel veel van.
BX zei ik, toen lachten ze, 16 kleppen voegde ik er snel aan toe maar ze bleven lachen. Dan heb ik ze laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen.
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 27-04-2010
- C3 VTR 1.6 HDI
- BX Millesime
- BX 16V MK2
- XM V6 24V
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF V6 Exclusive
- C25 2.5 Diesel Mobilehome
- CX Laagdaks prestige
Heb mijn fototoestel terug en hier zijn de foto’s van onder de auto. Ik ben er bijna zeker van dat het de koppaking want het is duidelijk te zien waar het lekt en op de laatste 2 foto’s kan je zien dat er een lijntje is met olie over die onderkant van die behulzing.
BX zei ik, toen lachten ze, 16 kleppen voegde ik er snel aan toe maar ze bleven lachen. Dan heb ik ze laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen.
Bedoel je niet de carterpan pakking… De koppakking kan je helemaal niet zien op die foto’s.
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Totaal aantal Berichten: 735
Geregistreerd: 05-10-2008
- BX 1.4
- XM TurboCT Pallas
Ik geloof dat mijn BX daar ook ergens lekt.
EX:
Citroën BX 1.4 “Bixnix”
Renault Clio 1.4 RTi
Seat Ibiza 1.4 16v S
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 27-04-2010
- C3 VTR 1.6 HDI
- BX Millesime
- BX 16V MK2
- XM V6 24V
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF V6 Exclusive
- C25 2.5 Diesel Mobilehome
- CX Laagdaks prestige
@ GoofBlikscha, dat zou goed kunnen, want ik wist eigenlijk niet hoe dat noemde maar ik dacht dat dat de koppaking was. Is dat moeilijk te herstellen of niet?
@ Bossbinkje, dat zou goed kunnen want mijn eigen bx lekt daar ook. Ik denk dat er veel bx-en zijn die daar lekken.
BX zei ik, toen lachten ze, 16 kleppen voegde ik er snel aan toe maar ze bleven lachen. Dan heb ik ze laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen.
Totaal aantal Berichten: 735
Geregistreerd: 05-10-2008
- BX 1.4
- XM TurboCT Pallas
Ik denk allemaal.
EX:
Citroën BX 1.4 “Bixnix”
Renault Clio 1.4 RTi
Seat Ibiza 1.4 16v S
Totaal aantal Berichten: 6134
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Mijn BX lekt daar niet. M’n ZX ook niet, trouwens.
Maar goed, reparatie is een niet te lastig klusje. Olie aflaten, nieuwe CARTERPAN-pakking klaar hebben liggen, carterpan loshalen, goed reinigen van alles, pakking ertussen, voor optimale afdichting wat vloeibare pakking erover, pan weer terugmonteren. En weer olie in het blok kieperen, anders gaat het zo’n lawaai maken
Voor een goed bestede zaterdagmiddag…
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 27-04-2010
- C3 VTR 1.6 HDI
- BX Millesime
- BX 16V MK2
- XM V6 24V
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF V6 Exclusive
- C25 2.5 Diesel Mobilehome
- CX Laagdaks prestige
Amai dat is een opluchting.
Ik zal het dan waarschijnlijk zelf doen, ik kan het eerst een op mijn eigen bx doen en dan zal ik het wel op deze doen.
Ik dacht echt dat het de koppaking was, maar ik vond het zo raar omdat deze in 2009 nog maar vervangen geweest is. Het is een hele opluchting dat het dat niet is.
BX zei ik, toen lachten ze, 16 kleppen voegde ik er snel aan toe maar ze bleven lachen. Dan heb ik ze laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen.
Bestel dan wel 2 pakkingen. De 16V heeft een vulplaat/ spacer ertussen, en dus 2 carter pakkingen.
Kijk maar eens goed op de eerste foto
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 27-04-2010
- C3 VTR 1.6 HDI
- BX Millesime
- BX 16V MK2
- XM V6 24V
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF V6 Exclusive
- C25 2.5 Diesel Mobilehome
- CX Laagdaks prestige
bx16vert schreef:Bestel dan wel 2 pakkingen. De 16V heeft een vulplaat/ spacer ertussen, en dus 2 carter pakkingen.
Kijk maar eens goed op de eerste foto
Oeps,
vandaag net een besteld maar ik zal dan nog een bijbestellen, zijn dat dan 2 dezelfde? en klopt het dat de aircopomp ofz los moet en dat je de bouten met momentsleutels moet vastmaken?
BX zei ik, toen lachten ze, 16 kleppen voegde ik er snel aan toe maar ze bleven lachen. Dan heb ik ze laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen.
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 27-04-2010
- C3 VTR 1.6 HDI
- BX Millesime
- BX 16V MK2
- XM V6 24V
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF V6 Exclusive
- C25 2.5 Diesel Mobilehome
- CX Laagdaks prestige
Heb net een telefoontje gekregen van mijn moeder dat het gelijkvormigheidsattest toegekomen is. Eindelijk, na 4 maanden wachten kunnen we beginnen rijden. We moeten nu enkel nog een homologatiekeuring, tweedehandskeuring doen en dan kunnen we ons kenteken aanvragen en rijden maar, dus over een goede 2 weken kunnen we rijden. Het is zalig om zo’n nieuws te horen als je net van op reis vanuit frankrijk terug komt
Heb wel de carterpanpakking nog niet kunnen doen omdat ze de verkeerde olieaftapsleutel hadden meegegeven bij de onderdelenboer maar dat is intussen in orde gekomen dus eind deze week of begin volgende week wordt deze normaalgezien vervangen. Is dit bij een 16v ook gewoon een kwestie van moertjes losdraaien, vervangen en vastdraaien of is dit door de airco enz moeilijker want ik vind hier niks over in mijn hayenes of vraagbaak.
BX zei ik, toen lachten ze, 16 kleppen voegde ik er snel aan toe maar ze bleven lachen. Dan heb ik ze laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen.
is gewoon vijswerk maar de aircopomp zit dacht ik vast op de carter dus die ga je wel los moeten vijzen en even opzij manoevreren om de carterpan eronderuit te kunnen halen.
bx 1.9gti 16v , bx tzi 4x4
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 27-04-2010
- C3 VTR 1.6 HDI
- BX Millesime
- BX 16V MK2
- XM V6 24V
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF V6 Exclusive
- C25 2.5 Diesel Mobilehome
- CX Laagdaks prestige
Oke, en moet je dan 2 dezelfde pakkingen op elkaar leggen, voor die vulplaat/spacer of is dat een apart onderdeel. Anders moet ik dat nog snel even bestellen.
BX zei ik, toen lachten ze, 16 kleppen voegde ik er snel aan toe maar ze bleven lachen. Dan heb ik ze laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen.