




Totaal aantal Berichten: 511
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 20 Pallas 1984
- Xantia 2.0I 16V automaat 2000
- Xantia 2.0I 16V automaat 1999
Ik denk dat de rw motor van mijn serie 1 niet meer fris is.
Als de ruit droog is krijt de motor de wisser niet meer dan 10 cm ver en gaat dan al weer terug.
De wisserarm zit wel goed vast.
Ik wil de motor eens demonteren, maar dat lijkt mij een klus waarbij je jezelf in de vreemdste bochten moet wringen, je komt er niet makkelijk bij.
Het moet een beetje op gevoel. Er zullen vast verbindingsstangetjes zijn en bouten (hoeveel)die moeten worden gelost. Kan iemand mij vertellen hoe het beste te werk te gaan.
Welke gereedschappen heb je nodig?
Alle tips zijn welkom.
Mocht er iemand zijn die een foto kan plaatsen van de motor zou dat misschien al veel helpen.
Alvast bedankt,
Jan


























Totaal aantal Berichten: 7586
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Dat klinkt alsof er een van de stangen los zit. De motor draait gewoon rond, door de stangen wordt dat omgezet in een heen en weer beweging. Als de boel nog beweegt, is de ruitenwissermotor dus niet het probleem. Is zit in een digitaal werkplaatshandboek te kijken - maar ik ontdek geen handig plaatje.





















Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Hier een plaatje van het ding.
Mark
CX 2000 pallas ‘78


























Totaal aantal Berichten: 7586
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Kijk - Mark zoekt beter dan ik. ‘t Zit waarschijnlijk in een van de verbindingen tussen de onderdelen 3 t/m 7. Daar moet uit te komen zijn.
Om de hele motor+frame uit bouwen moet je iets van 3 of 4 bouten losmaken.
Als je het reservewiel eruit haalt kom je al een heel eind.
Alleen de laatste bout zul je even op de tast moeten lossen met een creatief rateltje + knikstukje.
En natuurlijk van te voren even de wisserarm + grote afdekmoer en het sproeierslangetje losmaken.
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90






















Totaal aantal Berichten: 3197
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
als mijn verre herinneringen me niet bedriegen moet je zoals al gezegd de arm demonteren ,
de grote moer lossen en dan twee M8 bouten tegen het schutbord lossen .
Dan komt de hele steun inclusief motor er makkelijk onderuit .
Walter
Meten is weten , gissen is missen





Totaal aantal Berichten: 511
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 20 Pallas 1984
- Xantia 2.0I 16V automaat 2000
- Xantia 2.0I 16V automaat 1999
Als de wisser omhoog staat, dan draait alles goed en is de uitslag maximaal. Dan ligt het toch niet aan een stangetje? Het probleem doet zich voor als het wisserblad op de ruit ligt en dus weerstand biedt. Mijn vermoeden is dat pen nr 3 de boosdoener is, dat die versleten is. Zou dat kunnen?





Totaal aantal Berichten: 511
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 20 Pallas 1984
- Xantia 2.0I 16V automaat 2000
- Xantia 2.0I 16V automaat 1999
Aan pen nr 3 lag het natuurlijk niet. Het “bevestigingsoog” van de de arm zelf was niet helemaal fris.
Asje draaide dus wel, maar arm bewoog niet voldoende mee.
Gelukkig staat in de garage nog een break die zijn arm wel even kan missen. Overgezet en het probleem met de Pallas is opgelost.
Iedereen toch bedankt voor het meedenken.
Jan


























Totaal aantal Berichten: 7586
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Bedoel je met de ‘arm’ de ruitenwisserarm zelf? Da’s dan ook jammer voor al je zoekwerk. Maar mooi dat je er uit bent.





Totaal aantal Berichten: 511
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 20 Pallas 1984
- Xantia 2.0I 16V automaat 2000
- Xantia 2.0I 16V automaat 1999
Ja de rw arm zelf. Maar gelukkig hoefde ik dus verder niets te demonteren.