Totaal aantal Berichten: 72
Geregistreerd: 18-04-2009
- BX Cannes
- C15 D Hit
- BX 14 RE
Ik denk dat deze BX z’n eigen topic wel waard is.. vandaar dit dus.
Onlangs ben ik van Nederland naar Belgie verhuist, Ik was al in het bezit van een Cannes op nederlands kenteken. Ik gebruik deze auto dagelijks en ook voor de lange ritten naar Friesland.
Je mag een nederlandse auto 6 maanden aanhouden in Belgie alvorens deze te moeten invoeren. Hier heb ik niet zo een zin in dus had ik een geldige reden om in Belgie een auto aan te schaffen. En als ik dan toch een auto moet aanschaffen dan een BX type 1.
Ik ging uit van hoe dichter bij Frankrijk, hoe meer BX’en. Dit bleek niet zo te zijn. Het aanbod BX’en in Belgie viel mij tegen. Uiteindelijk heb ik toch 1 gevonden. Een 14RE uit 1986 met 120.000 op de teller en roestvrij. En dan ook echt helemaal roestvrij. Ik denk dat bezoekers van dit forum deze auto wel te koop hebben zien staan. Er was volgens de verkoper vrij veel animo vanuit Nederland voor deze auto.
Dat de auto roestvrij is, is voor mij de reden geweest om hem te kopen. Er waren voor de rest een klein aantal, kleine puntjes die nog verholpen moeten worden. Deze zullen ook in dit topic aan bod komen aangezien ik wel wat hulp kan gebruiken.
Toen ik de auto kocht, was deze nog niet gekeurd. Vlak voor aflevering is dit alsnog gebeurd. Een retourslang was aan vervanging toe en dat was het. Ik moet zeggen dat de belgische keuring een strenge en grondige is. Het keuringsrapport is, in mijn ogen, zeer gedetailleerd.
In Belgie is een kenteken persoonlijk. Bij verkoop worden de platen dus verwijderd en dien je je eigen platen te monteren. Wist ik veel…
Toen de auto bij mij afgeleverd werd, werden de platen er af gehaald en moest ik dus nieuwe platen regelen. Dit kon bij de verzekeraar. Een nieuwe plaat wordt per post verstuurd en meestal heb je hem binnen 2 dagen in huis. Dit is de zogenaamde originele plaat voor op de achterzijde van de auto en je dient zelf een 2e bij te laten maken voor op de voorkant. Ik moest echter voor werk een aantal dagen van huis zijn en toen ik terug kwam, zat er een wielklem op. Meteen de 2e plaat laten maken en contact gezocht met de politie. De klem kon de volgende dag pas verwijderd worden. Omdat ik kon aantonen dat de auto verzekerd was maar dat ik nog geen kans had gezien om de platen te monteren, kostte het mij verder niets. Mijn hele planning was wel in de war. Ik was namelijk samen met pa in de Cannes gekomen zodat hij die mee terug kon nemen naar Nederland. Maar de 14RE wilde niet starten en slepen met een wielklem zou niet gaan. Dus is pa maar overgebleven. Ik heb hier ergens een topic over staan op het forum. De volgende dag sloeg de auto zomaar aan na een paar meter slepen. We zijn meteen naar Leeuwarden gereden omdat ik de auto na wilde kijken en ik geen mogelijkheden daar toe had in Belgie. Het ding zal zich rotgeschrokken zijn. Bij aankomst in Leeuwarden lagen de snaren zowaar los.
Het slechte starten had te maken met de verdelerkap. Hier zit in het midden koolborsteltje als contactpunt en deze was niet in orde. Er zat misschien een scheurtje in. Niet helemaal duidelijk wat het was maar een nieuwe kap en het is starten en lopen.
De auto heeft een paar puntjes die ik verhelpen moet:
- Schakelaar voor hoog licht blijft niet op de ‘aan’ stand staan. Floept gelijk weer terug.
- Indicatielampje voor achterruitverwarming doet het niet.
- Binnenverlichting in de stijlen en kofferbak doet het niet.
- Gasveren van kofferdeksel zijn op.
- Bevestiging van 1 gasveer van kofferdeksel is deels afgebroken.
- Links achter wiellager
- Voorraadbol
- Er lekt een beetje LHM in de buurt van de voorraadbol.
- Snaar dynamo
- Snaar HD pomp
- Bekleding van de stoelen verrot.
Bezoekers van de nieuwjaarsmeeting in Berlikum hebben de auto kunnen zien… ook al stond ie achteraf i.v.m. vol terrein.
Enkele foto’s. 1 van een forumgebruiker gemaakt in Berlikum. De rest gemaakt met mobiel.
Gefeliciteerd met je auto! Mooie kleur, (net als die van mij )
Veel succes met de puntjes die je nog na moet zien.
Wat betreft: -Schakelaar voor hoog licht blijft niet op de ‘aan’ stand staan. Floept gelijk weer terug.
Misschien helpt het on de lichtschakelaar in de tweede stand te zetten. In de eerste stand heb je dimlicht en groot signaallicht. (Vandaar waarschijnlijk dat ie terugfloept.)
En in de tweede stand heb je dimlicht en vast grootlicht.
Zo doet ie het bij mij in ieder geval….
Totaal aantal Berichten: 72
Geregistreerd: 18-04-2009
- BX Cannes
- C15 D Hit
- BX 14 RE
Gisteren alle vijf bollen vervangen. Dit klusje was opzich zo geklaard maar de nieuwe bollen zijn van ander formaat. Ze zijn iets langer en dit resulteerde bij de bol rechts achter dat deze de uitlaat klem zette.
Het dopje achter op de bol drukte stevig tegen de achterdemper aan en zorgde voor veel lawaai.
Vanochtend de achterdemper verwijderd en de pijp doorgezaagd. Van een stuk plaatstaal een pijp gedraaid en dit er tussen gelast met als resultaat dat de achterdemper 2cm verder naar achter zit.
De auto zweeft weer lekker.
De symptomen die ik waarnam en die door het vervangen van de bollen opgelost zijn, waren:
- Vreselijk veel tikken bij het omhoog komen.. een stuk of 4 wel per seconde.
- Als de auto op hoogte was dan hoorde je ongeveer 1 tik per 10 seconden.
- Inzakken achterkant bij remmen.
- Snel inzakken na parkeren.
- Niet goed veren
Nu tikt het maar 2 keer bij omhoog komen en het is mij nog helemaal niet opgevallen met welke interval er weer eens een tikje is als de auto eenmaal omhoog is.
De auto staat sinds gisteren nog steeds omhoog. Het veren was niet slecht te noemen maar ook zeker niet optimaal. Dat is nu dus een stuk beter.
Wat mij opviel is dat er nogal eens wat roest zit op de leidingen. Dit zijn de oude ongecoate leidingen. Die moeten maar eens vervangen worden.
Om even terug te komen op de lichtschakelaar….deze is volgens mij gewoon stuk, hij blijft niet op hooglicht staan. Ik ben al bij de sloperij geweest maar daar dit destijds al een veel voorkomend euvel was, hadden ze deze schakelaar niet in het krat met bx schakelaren liggen. Ik heb van de andere schakelaren maar wat mee genomen als reserve. Was ik toch niet helemaal voor niks naar de sloper gegaan.
De binnenverlichting is een kwestie van lampjes vervangen. Behalve de verlichting aan de passagierskant. Daar zit ook nog geen schakelaar meer in. De kofferverlichting doet het ook niet en dit komt door een defecte schakelaar.
Een paar weken terug heb ik het ouwe interieur vervangen door het 16v interieur van Gais.
Een aantal dingetjes zijn dus al gedaan maar er is nog genoeg te doen!
Totaal aantal Berichten: 72
Geregistreerd: 18-04-2009
- BX Cannes
- C15 D Hit
- BX 14 RE
Ondertussen zijn er al weer wat dingetjes gedaan aan de auto.
De lichtschakelaar heb ik nog steeds niet gevonden. Wel allerhande andere schakelaars voor in de satelieten.
Onlangs heb ik de volgende dingen vervangen:
- Vsnaren
- Benzinefilter en benzine leiding vanaf pomp -> filter -> carburateur.
- Accu
- Oliefilter + olie
- Luchtfilter (2,40 inc btw!!)
Ook heb ik een radio/cdspeler ingebouwd. De originele speakers zijn nog top
Achterwiellagers heb ik besteld. Ik hoop dat het de goede zijn.
Verder zag ik dat het hendeltje voor de winter/zomerstand van de luchtinlaat afgebroken is. Je kunt de klep wel op zomerstand zetten maar zonder de vergrendeling valt ie weer terug naar winterstand.