Op LPG AG DGC. Is lambda-signaal tussen 0.0 en 0.8 volt normaal?
go'tje
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 16-06-2007

Gepost: 20 februari 2011 10:28 PM

Hallo iedereen,

Misschien weet iemand raad voor het volgende probleem.

Mijn berlingo 1.4i bestel LPG-G3( AG DGC 58650 ) uit 1998 is afgekeurd bij de apk vanwege: “De lambda waarde en teveel CO”. Zo werd het mij verteld.

De volgende verschijnselen traden op:
  De afgelopen paar maanden startte die erg slecht wanneer je voor het eerst die dag weg wilde. Een volgende keer startte die steeds uitstekend, binnen 1 seconde, al had je maar honderd meter gereden.
Had het niet eerder gemerkt, maar nu blijkt hij ook heel onrustig op benzine te rijden; op LPG heeft hij steeds uitstekend gereden. Als je op een dag voor het eerst start, en blijft stationair op benzine, dan gaat na ongeveer 3-5 minuten het mm-storingslampje branden. Tijdens een rit op gas danwel op benzine brandt geen storingslampje, het gaat zelfs uit als het na het starten aan was gegaan. Na een rit van een half uur gaat stationair op benzine het mm-storingslampje binnen een kwartier niet meer aan. Het lpg-storingslampje heeft afgelopen maanden eerder wel gebrand als je voor een stoplicht wachtte, dan sloeg de motor ook regelmatig af, maar dit lijkt opgelost. Ik dacht dat het slechte starten te wijten was aan het koude weer en de accu, maar dit is waarschijnlijk toch niet het geval.

  Ik heb het lambda signaal gemeten; aanvankelijk pendelde dit tussen 0.2 en 0.4 volt stationair op benzine en tussen 0 en 0.3 volt op LPG. Ik heb de stationairregelaars/stappenmotoren van zowel gas als benzine schoon gemaakt. Nu gaat het signaal heen en weer ergens tussen 0.2 en 0.8 volt op benzine en tussen 0.0 en 0.8 volt op lpg. Met name die 0.0 volt van gas begrijp ik niet, ik ben dat nergens tegen gekomen. Na een hoge waarde, ergens bij 0.7 tot 0.8 volt, zakt het signaal steeds terug naar 0.0, maar blijft daar meestal niet lang. De ecu is steeds gereset. Het toerental is stationair steeds nogal laag maar is nooit bijgesteld.

  Op benzine is de berlingo heel onrustig blijven rijden. Ik heb brandstofsysteemreiniger (sTp - had ik nog ) in de benzine gedaan en heb meer dan honderd kilometer rond de 100km/uur in de 4de versnelling gereden. Ik heb niet het idee dat dit veel heeft geholpen.

  Ik weet niet of het mm-storingslampje op benzine 5 minuten na de eerste keer starten nog zou branden, dat kan ik pas weer morgen bekijken, vandaag gaat het toch niet meer aan.

  Wat denken jullie, is de CO nu wel goed voor de herkeuring van de apk? Of zouden jullie er eerst nog wat aan doen? Als dat onrustig lopen op benzine niet van belang is heeft dat geen prioriteit, maar ik weet niet of het er mee te maken heeft.

met een vriendelijke groet bye1
kees

Profiel  
 
go'tje
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 16-06-2007

Gepost: 21 februari 2011 11:20 PM
  [ # 1 ]

Vanmorgen ging het mm-storingslampje niet branden, stationair op benzine na de eerste keer starten ( 7 minuten gewacht ). Er zit dus langzaam verbetering in…
Het starten ging de eerste keer weer matig. Daarna verder als gewoon, binnen een seconde.

Profiel  
 
go'tje
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 16-06-2007

Gepost: 22 februari 2011 01:03 PM
  [ # 2 ]

Was vanmorgen om 8 uur present bij de gasspecialist, kwam precies op hetzelfde moment aan als hij.
CO en lambda waren stationair op gas heel goed en op toeren een beetje tegen de grens maar wel voldoende. Dus voor de gasinstallatie mag het lambda signaal ook tussen 0.0 en 0.8 volt zijn.
Voor de apk is alleen de hoofdbrandstof van belang, dus benzine is niet getest.
Morgen her-apk…

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43317
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 22 februari 2011 01:48 PM
  [ # 3 ]

Lambda signaal wta goed is wil natuurlijk helemaal niet zeggen dat de Co waarde ook goed is hé!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
go'tje
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 16-06-2007

Gepost: 22 februari 2011 11:46 PM
  [ # 4 ]

Nee, klopt. De kat moet ook nog goed werken.
Omgekeerd als lambda niet goed, dan is er waarschijnlijk ook wel wat met de gastest mis.
Lambda moet dus wel goed zijn.
Lambda is zelf gemakkelijk te meten, voor de gastest heb je heel specialistische apparatuur nodig.
Ik heb overal gelezen en gehoord dat de lambda-spanning voor de katalysator tussen 0.2 en 0.8 volt moet pendelen. Dus ik was er niet echt van overtuigd dat de lambda goed is.
Maar gelukkig, voorlopig zien zowel de lambda als de gastest er redelijk goed uit.

Profiel  
 
go'tje
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 16-06-2007

Gepost: 23 februari 2011 04:58 PM
  [ # 5 ]

Het is gelukt, de berlingo is door de apk.  clap

Het was wel net aan. En in principe ga ik de komende tijd ( als het buiten wat warmer wordt…) dan ook proberen om hem wat beter te krijgen.
Als eerste maar concentreren op het onrustige lopen van de motor met benzine, de gasspecialist vraagt toch als eerste of die op benzine wel goed loopt.

Iemand een goed idea om mee te beginnen?

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43317
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 23 februari 2011 05:28 PM
  [ # 6 ]

Kleppen stellen en de stappenmotor nazien.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
go'tje
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 16-06-2007

Gepost: 06 november 2011 10:10 PM
  [ # 7 ]

Waarschijnlijk had het iets met de benzinepomp te maken, die bleek enige tijd later helemaal niet meer te werken. Die heb ik vervangen.
Er zat toen 20 liter benzine in de tank en ik heb daarna 20 liter bijgetankt.
Er bleken ook flink wat zwarte korrels en drap in de benzine aanwezig te zijn. Op de hele binnenkant van de tank zit nu ook een vettige aanslag. Mogelijk is de pomp daardoor vastgelopen en doorgebrand.

Maar waar komt dat zwarte spul vandaan? Ik heb het koolstoffilter (opschrift: PSA 2601 tecafilters) onder het voorspatbord bekeken, maar daar is niets bijzonders aan te zien; het lijkt helemaal heel. Het zit ook niet verstopt, er is gemakkelijk lucht door te blazen.

Onder het achterspatbord heb ik de vulbuis ook bekeken, maar die begrijp ik niet. Die bestaat uit twee aan elkaar gesealde units. Maar waarvoor is dat? Hoort daar misschien ook actieve kool in te zitten?

Een paar jaar geleden heb ik de tank er ook af gehad, toen was de tank helemaal schoon. Sindsdien heb ik slechts tweemaal benzine getankt.

Ik vermoed nu dat er opnieuw van dat spul in de benzine komt. De nivo-meter van de benzine geeft op dit moment niets meer aan. Er moet toch 40 liter in zitten.

Weet iemand raad?

Profiel  
 
crusty123
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 150
Geregistreerd: 12-04-2010

Gepost: 09 november 2011 11:21 PM
  [ # 8 ]

Oorzaak biobenzine

men is verplicht van een bepaalde percentage bio bij zowel diesel als benzine te doen

als je regelmatig ververst/bijtankt van benzine of diesel dan kan er geen kweek optreden in de tank.

bio komt van alle soorten produkten,mais olie,algen,frituurolie,enz…..

de benzinepomp wordt gesmeerd door de benzine.

als er niet genoeg in de tank is(op lpg komt veel voor) dan zal de benzine die terug in de tank komt te heet worden en de pomp dus niet afkoelen,met vastloper tot gevolg.

benzine verouderd ook.

voldoende in doen 3/4 tank en nu en dan eens ne tijd op benzine rijden;

Profiel  
 
go'tje
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 16-06-2007

Gepost: 10 november 2011 12:34 AM
  [ # 9 ]

Bedankt voor je antwoord, crusty123. Als je gelijk hebt, dan is biobenzine totaal ongeschikt voor gasauto’s.

Die drap wijst er inderdaad op dat er iets waterigs afgescheiden zou kunnen zijn. Maar die korrelige substantie lijkt me op die manier wat moeilijker te verklaren. Het leek toch wel erg veel op “actieve kool”.

Ik heb net even verder op het internet gekeken. Daar stond dat er eigenlijk alleen ethanol voor de biobenzine wordt gebruikt. Van die ethanol op zich verwacht ik niet zoveel problemen. Maar er zat ook nog een verdund restje sTp brandstofsysteemreiniger in de benzine. Zou dat in combinatie met die biobrandstof korrelige substantie kunnen veroorzaken?

Dat verdunde restje brandstofsysteemreiniger zat er nog maar een paar maanden in. Heeft iemand daar ervaring mee?

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook