Dit jaar heeft de evenementen commissie YoungtimerGarage uit Vught uitgenodigd om op de meeting in Heusden aircoservice te bieden.
De YoungtimerGarage wordt geleid door Gijs Raaijmakers die sommigen wellicht al kennen. YoungtimerGarage is gespecialiseerd in klassiekers to be en dan met name de XM en de Xantia. Zeker ook de V6 versies zijn van harte welkom.
Voor dit evenement heeft YoungtimerGarage aangeboden om tegen gereduceerd tarief de airco te controleren en te vullen. Maak hier gebruik van, het mooie weer komt eraan en de bekende wachttijden bij de airco-boeren dus ook. De kosten voor deze actie zijn 60 euro per airco.
De spelregels om gebruik te maken van het aanbod staan hieronder. Om ervoor te zorgen dat er voldoende koudemiddel aanwezig is dus gaarne inschrijven op de bekende manier.
======
Een aircosysteem verliest altijd wat druk in de loop der tijd. Na een aantal jaar kan de werking van de airco daarom verminderd of zelfs helemaal gestopt zijn. YoungtimerGarage kan op de meeting uw aircosysteem vullen.
Het vullen van de airco betekent dat er nieuw koudemiddel in het systeem wordt gedaan, samen met nieuwe olie om de aircopomp te smeren en een kleine hoeveelheid UV-middel om eventuele lekken te kunnen zien.
Om de airco te vullen, moet het systeem eerst leeggezogen worden. Daarna komt het vacumeren met een speciaal apparaat. Na het vacumeren kunnen we zien of er lekkages in het systeem zitten. Als er een lekkage geconstateerd wordt, heeft vullen meestal weinig zin. Dat doen we dan ook niet en u hoeft in dat geval niets te betalen.
Als het systeem bij de vacuümcontrole geen lekkages vertoont vullen we het af met de juiste hoeveelheid koudemiddel. Soms komt er dan alsnog een lekkage naar boven. Als dat het geval is, moet het systeem weer leeggezogen worden en moet er wél afgerekend worden. Ook als na het vullen blijkt dat een component van het systeem stuk is, geldt dat.
Als dit het geval is, kunt u eventueel een afspraak maken bij YoungtimerGarage in Vught om het lek te laten herstellen of andere reparaties te laten doen.
Tot slot nog dit: het afvullen van het systeem gebeurt met het koudemiddel R134a dat al jarenlang de standaard is. Als het systeem nog gevuld is met het oude koudemiddel R12, kunnen we het systeem niet leeghalen en vullen. Over het algemeen hebben auto’s vanaf 1997 een systeem dat werkt met R134a. Bij oudere auto’s controleren we eerst of het systeem al eerder is gevuld met R134a.
mvg
Bestaat er ook de mogelijkheid om tijdens de meeting de airco te laten retrofitten? Of kost dat teveel tijd?
Ik wil mijn airco in de CX namelijk laten ombouwen van R12 naar R134a.
Edit: O wacht, ik zie staan dat ze systemen met R12 niet leeg kunnen halen. Hieruit moet ik opmaken dat ze niet aan retrofitten doen?
Je zou even een mailtje naar .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken) kunnen sturen om het aan Gijs tevragen. Ik heb geen idee hoe lang zo iets duurt.
Ik heb vanmorgen een pb ontvangen van Gijs waarin hij precies omschrijft wat ik al verwachtte wat betreft de hoeveelheid werk. Ik ga eens kijken of ik een afspraak bij hem ga maken of toch een bedrijf in de buurt zoek.
Ergens gun ik het hem wel, want via hem ben ik ook aan mijn CX gekomen.
Hé, airco vullen?
Interresant! Ik heb namelijk vorig jaar een XM 2.0 V16 uit 1997 gekocht, maar het systeem bleek leeg te zijn…
Dus ik wil daar wel gebruik van maken, (afgezien van andere gezellige dingen), maar hoe geef ik me op?
Ik ben hier relatief nieuw namelijk.
XM 2.0i 16V 1997 (met airco)
———
Historie
XM 2.0i 16V 1997
XM 2.0i 16V 1996
XM 2.0i 16V 1995
Even hier vermelden dat je graag gebruik wilt maken van de aanbieding en in het algemene meeting topic aangeven dat je komt!
That’s all.. Eventueel even aangeven of er beperkingen zijn in de tijd dat je kunt. Zo kunnen we het programma zo goed mogelijk afstemmen op alle wensen!
Dank je,
Ik zie dat ik al op de lijst sta
Ik vraag me wel af of er voldoende animo is.
Qua tijd: Ik moet om 13:30 in Leiderdorp een volleybalwedstrijd fluiten. Dat is 100 km rijden en een wedstrijd duurt twee uur. Kortom in kan alleen tussen 10:00-12:00.
Ik hoop dat het allemaal uitkomt.
XM 2.0i 16V 1997 (met airco)
———
Historie
XM 2.0i 16V 1997
XM 2.0i 16V 1996
XM 2.0i 16V 1995
Ik heb Gijs vandaag nog gesproken.. Hij komt sowieso! Gewoon zorgen dat je er om 10 uur bent en dan moet dat wel goedkomen!
XM 2.0i 16V 1997 (met airco)
———
Historie
XM 2.0i 16V 1997
XM 2.0i 16V 1996
XM 2.0i 16V 1995
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Ik kom met mijn CX en heb het idee dat de airco weer bijgevuld moet worden. Het systeem is vorig jaar geretrofit en gevuld met R134a. Hoewel het toen afgeperst is, is er toch kans dat er ergens een lek zit. Er is toen UV-middel bij gegaan dus dat moet snel te zien zijn.
Dus ja, graag maak ik gebruik van de diensten van Gijs.
Ook voor mij geldt dat ik er om 10.00 uur ben en rond 12.30 weer weg moet. Dus graag ‘s ochtends.
Totaal aantal Berichten: 2125
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
ik ben bang dat iedereen die zich tot nu toe heeft opgegeven ‘s ochtends wil.
Ik had dat ook al aangegeven, heb ook verplichtingen na 12-en. Ik hoop dat Gijs het voor elkaar krijgt. Geen idee hoe lang dat duurt per airco eigenlijk…..
Hallo,
Xantia 1,9 TD 1999.
Vanaf 10:00u aanwezig.
Groet,
Ad
Xantia 1,9 TD 1999, automatic.
Totaal aantal Berichten: 56
Geregistreerd: 01-06-2005
- ID/DS ID19P
- C6 (2005-2012) 2.7 HDi Exclusive
Wow, wat een mooie actie.
Gisteren voor het eerst mijn airco nodig gehad en wat blijkt? Hij kon me geen verkoeling meer geven.
Had al vermoedens in de winterperiode dat het ontwasemen slechter ging.
De timing kon niet beter zijn.
Ik ben er vanaf 10:00 uur en zie wel wanneer ik aan de beurt ben. Genoeg te zien op dit evenement!
gr. Jordi
ps: had met mijn ID willen komen, maar het wordt dus de C5.
Citroëns tot op heden:
GSA X3 (‘81), CX 25 GTI (‘87), ID19P (‘65),
XM 2.0 16v (‘95), XM 2.0 16v (‘96),
C5 2.0 16v (‘02), C6 2.7 HDI (‘06).
ik heb begrepen dat er een vervangend gas voor R12 bestaat, dat zonder aanpassingen in een R12 systeem verwerkt kan worden; is dat gas voor handen? (Geen idee hoe of wat, maar het nieuws kwam van een airco specilialist.)
ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250
Sowieso worden oude R12 systemen niet leeg gehaald.. Ik vrees dus dat dat hem niet gaat worden..
Totaal aantal Berichten: 38
Geregistreerd: 31-12-2006
- Xantia 2.0i 16V Break Millésime
- ZX 2.0i Volcane
- ZX 16V
- Xantia 1.8i SX
- Xantia 2.0i VSX Aut.
Bij deze wil ik me ook graag opgeven voor de aircoservice.
Qua tijd maakt het me niet zo veel uit, ik probeer vanaf 10:00 aanwezig te zijn en blijf waarschijnlijk tot het einde van de middag.