Hoi,
Ik ben momenteel al een trotse bezitter van een XM maar ik heb nu een CX op het oog. Het betreft een 83er 2.0 BrunScarabee. Echter heb ik hierover wel een paar vragen.
* Wat zijn punten waar ik op moet letten bij de aankoop? Is er ergens een overzicht te vinden?
* De auto is twee jaar geleden uit zuid-Frankrijk gekomen en zodoende heeft ze bijna geen roest. Het enige wat de auto heeft zijn blaasjes aan de onderkant van de deuren. Om te voorkomen dat dit erger wordt dient hier wel wat aangedaan te worden. Hoe kan dit het beste verholpen worden en hoeveel zou dit ongeveer kosten?

Totaal aantal Berichten: 2214
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Leuk dat je een CX zoekt maar een 83 kan niet Brun Scarabee zijn, die kleur werd toen niet meer geleverd,
en ja die deuren, hoe rot zijn ze ? als ze echt slecht zijn is vv makkelijker anders is het kwestie van bijwerken en lakken, maar let verder op de aandachtspunten zoals accubak, kofferklep en de langsdragers onder de auto !!! deze kunnen ook roesten.
Neem iig iemand mee die verstand heeft van CX als je gaat kijken.
Succes,
Mark
CX 2000 pallas ‘78

Totaal aantal Berichten: 1823
- Berlingo 1.9D 600
- CX 2400 Pallas
- CX 2000
Doe eens een zoekopdracht met de termen ‘aankooptips’ en ‘CX’, dan kom je al een heel eind! Op dit forum is namelijk alles al eens gezegd en geschreven volgens mij
Way out in the water, see it swimming.

Totaal aantal Berichten: 667
- CX 2400 GTi
- Xantia 2.0 16V Exclusive BVA
Leuk dat je je licht hierover opsteekt op dit forum.
In diverse topics is al veel geschreven over aankoop van een CX. Leuk leesvoer!
Beste is inderdaad een kenner mee te nemen. Een beetje roest kan heel veel onderhuidse roest betekenen. Franse auto’s roesten net zo goed. Verder zijn er nog heel wat andere eigenaardigheden die veel geld kunnen kosten als ze gerepareerd moeten worden.
Soms is de auto die je op het oog hebt al een bekende (positief of negatief) van een van de forumleden. Ook dat kan helpen om er mee door te gaan of er van af te zien.
Heb je eventueel een advertentie-link of een fotootje?
Succes!
Ex: 2CV, AX, BX, ZX, Xsara, Xantia 2.0, XM 2.0 TCT, CX 22TRS, Xantia 1.8 16V
C5: 186.000 | CX 2400 GTi: 227.000 | Xantia 2.0 16V: 200.900
Hier is een foto. (Was overigens niet helemaal zeker van de kleur maar is dan denk ik Gris Espandon)
Dat lijkt inderdaad erg op een van de vele teinten Gris Espadon.
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
Mark Gielen schreef:Leuk dat je een CX zoekt maar een 83 kan niet Brun Scarabee zijn, die kleur werd toen niet meer geleverd,
en ja die deuren, hoe rot zijn ze ? als ze echt slecht zijn is vv makkelijker anders is het kwestie van bijwerken en lakken, maar let verder op de aandachtspunten zoals accubak, kofferklep en de langsdragers onder de auto !!! deze kunnen ook roesten.
Neem iig iemand mee die verstand heeft van CX als je gaat kijken.
Succes,
Mark
Het zijn echt blaasjes in de hoeken van de deuren (wel alle 4). Ik heb het idee dat de deuren nog bijgewerkt kunnen worden. Weet alleen niet of de gehele deur gescheurd dient te worden en gespoten of lakken voldoende is.

Totaal aantal Berichten: 794
- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Waar op te letten:
Roest, roest, roest..Ook bij een franse auto! langsliggers van het subframe, subframe zelf, hoeken achter in de kofferbak, bodemplaat naad onder tussen pedalen en voorstoel, en zelfde naad andere zijde.
Dorpels. wielkasten, aanhechting bovenin de wielkast. Deuren onderkant. voorportier voorzijde plaat tussen de scharnieren.
Roest aan hogedrukleidingen.
Techniek: Lekkage, lekkage, lekkage. Over het algemeen zijn het betrouwbare motoren. Nadeel van de douvrin motor: op elke pakking en keerring gaan die dingen op den duur lekken. Schrik dus niet van wat olie aan de onderzijde.
Verder valt of staat de kwaliteit van de auto met het onderhoud wat de vorige eigena(a)r(en) er aan gedaan hebben.
Mijn ervaring is dat je met een CX altijd wel wat ellende van een ander koopt, dus gewoon rekening moet houden met een flinke rekening bovenop de aanschafprijs om de auto weer even “strak” te zetten.
Hou gewoon rekening met een flinke onderhoudsbeurt, wat werk aan de ophanging (meestal vind je wel een kogel of een draagarmlager oid) en in dit specifieke geval wat spuitwerk.
Oja moet de koppeling eruit (wat ik nu aan het doen bent) hou dan rekening met een mooie kostenpost omdat je dan ook meteen je motorblok droog moet maken.
Verder zijn het heerlijke auto’s die 2 liters, nog redelijk zuinig ook. Daarbij als je er LPG in wil gooien is dat geen enkel probleem en toevallig gister nog uitgerekend, dat je dat er al na 12.000 kilometer eruit hebt qua kosten!
Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?
Ik ga in iedergeval zeker met de auto naar mijn Oom die een brug heeft om die daar van onder te bekijken.
Chrizzzie schreef:Het zijn echt blaasjes in de hoeken van de deuren (wel alle 4). Ik heb het idee dat de deuren nog bijgewerkt kunnen worden. Weet alleen niet of de gehele deur gescheurd dient te worden en gespoten of lakken voldoende is.
Roest is net een ijsberg. Een hoop ellende onder de oppervlakte. Met alleen roet onderop de deuren, kun je volstaan met lassen en spuiten onder de strip. Niet bijwerken, maar lassen wat mij betreft. Ik had het iin eerste instantie ook laten bijwerken en binnen een maand kwamen de blaasjes opnieuw op. Zonde geld van de eerste ronde was dat.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl

Totaal aantal Berichten: 5019
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Inderdaad, altijd grondig aanpakken. Als je niet alle rot er uit haalt, vers staal er in last en de boel heel goed conserveert en afwerkt, komt het geheid terug. Als je pech hebt na een maand, al je geluk hebt na een jaar.
Heb ik deze auto zondag zien rijden in de buurt van Soest? Een serie 1 Gris Espadon en het kenteken lijkt op wat er in m’n geheugen was blijven hangen…

Totaal aantal Berichten: 7586
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Iemand mee nemen die er verstand van heeft of vragen of je ‘m bij een CX garage mag laten nakijken blijft de gouden tip. En zorg ervoor dat je na aankoop nog een aardig bedrag achter de hand hebt voor (al dan niet achterstallig) onderhoud en onverwachte dingen het eerste jaar.
Blaasjes op de deuren komen van binnenuit. Als de felsranden daar aan het opzwellen zijn, zijn op enig moment inderdaad flinke maatregelen nodig.
Laat je ons horen of het wat geworden is?
Die auto van de foto ken ik,dit was op LA FÊTE DES LIMOUSINES in 2008,daarachter staat een Belgische serie 2 en daarachter stond ik.Niets met de zaak te maken natuurlijk maar de wereld is klein.
Helaas is er bij mij geen CX garage in de buurt maar ik ben wel van plan om naar mijn oom te gaan om daar de auto op de brug te bekijken en daarna bij een plaatwerk expert om te zien wat met de deuren dient te gebeuren.
Ik weet dat het een lastige vraag is maar hoe kan ik checken wat de staat van de koppelling is?
Is er ook een manier om te testen hoe de hydraulische leiding is? Ik heb begrepen dat dit ook een gevaarlijk punt kan zijn.
Ik heb nog geen tijd gehad om het forum verder te checken maar zal dat vnvd doen. Ik ben overigens wel een beetje afgeschrikt door de berichten die hier geplaatst zijn over het mogelijk onderhoud.

Totaal aantal Berichten: 2864
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Moeilijk schakelen/ versnellingen in kunnen leggen is meestal al een slecht teken.
Wanneer de koppelingskabel daarnaast ook niet meer na te stellen is, weet je wat er komen gaat…
Reken op twee volle dagen werk en $$$$, want het blok moet eruit…
Het hydraulische systeem werkt op 150-170 bar, dus de leidingen zijn dikker dan standaard remleidingen.
Let op roest aan de leidingen, en eventuele ‘nattigheid’.
Neem gewoon een kenner mee, of laat er iemand naar kijken die er verstand van heeft en niet alleen het verschil tussen een AX en een CX weet..
‘Spirit of avant-garde’
Pascal schreef:het verschil tussen een AX en een CX weet..
Wielbasis toch