



































Totaal aantal Berichten: 17407
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Chrizzzie schreef:Helaas is er bij mij geen CX garage in de buurt
Die is er vast wel en via het forum kun je die ontdekken: er zijn CX specialisten in het noorden, in het oosten, in het zuiden en in het westen. Als jij aangeeft in welke regio je woont, zou je je nog weleens kunnen verbazen…
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!


































Totaal aantal Berichten: 15709
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Chrizzzie schreef:Ik ben overigens wel een beetje afgeschrikt door de berichten die hier geplaatst zijn over het mogelijk onderhoud.
Als je bang bent voor onderhoud is een CX waarschijnlijk niet de beste keuze. Het is een prachtige auto, een zaligheid om mee te rijden, maar het is ook een complex apparaat dat liever met vakkennis dan met algemene middelen wordt onderhouden. En dat is niet altijd goedkoop, maar je krijgt er natuurlijk wel veel voor terug




































Totaal aantal Berichten: 17407
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Geldt niet voor alle oude auto’s dat het onderhoud geld kost? Of als je het zelf kunt: tijd? Laatst vroeg iemand mij of mijn CX al “af” was. Toe ik zei dat dit nooit het geval zou zijn, werd ik erg vreemd aangekeken, maar de volgende verklaring hielp: van rijden slijten sommige onderdelen en van stilstaan slijten andere onderdelen.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Ah Chrizzie, goed dat je ook hier je licht op steekt. Zoals we al bespraken, roest kan bij de CX complex zijn. Daar heeft de XM hoegenaamd geen last van, tenminste niet op dezelfde schaal.
Je kent de eigenaar een beetje meende ik. Vraag hem ook uit welk deel uit Frankrijk ze komt. Eentje uit de Nord pas de calais of eentje uit de midi Pyrenees kan al heel erg veel schelen.
Koppeling test ik altijd door de bak in zijn 3 te zetten en flink op te trekken (niet met gillende wielen natuurlijk) Als ze iets gaat doorslippen, toerental even blijft hangen, zit ie er aan te komen. Doe dit echter niet een aantal keren achter elkaar. Is niet gezond.
Citroën: l’Art pour l’Art
Filmpje : 37 ans Citroën CX !!!
RensKorevaar schreef:Chrizzzie schreef:Helaas is er bij mij geen CX garage in de buurt
Die is er vast wel en via het forum kun je die ontdekken: er zijn CX specialisten in het noorden, in het oosten, in het zuiden en in het westen. Als jij aangeeft in welke regio je woont, zou je je nog weleens kunnen verbazen…
Ik woon in Heythuysen Midden-Limburg. Denk dat Van Gompel bij Eindhoven het dichtse in de buurt ligt (Ben er al eens met mijn CX geweest.)
DSuper1970 schreef:Ah Chrizzie, goed dat je ook hier je licht op steekt. Zoals we al bespraken, roest kan bij de CX complex zijn. Daar heeft de XM hoegenaamd geen last van, tenminste niet op dezelfde schaal.
Je kent de eigenaar een beetje meende ik. Vraag hem ook uit welk deel uit Frankrijk ze komt. Eentje uit de Nord pas de calais of eentje uit de midi Pyrenees kan al heel erg veel schelen.
Koppeling test ik altijd door de bak in zijn 3 te zetten en flink op te trekken (niet met gillende wielen natuurlijk) Als ze iets gaat doorslippen, toerental even blijft hangen, zit ie er aan te komen. Doe dit echter niet een aantal keren achter elkaar. Is niet gezond.
Auto komt uit de buurt van Lyon














































Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
CX koppelingen verslijten vrijwel nooit op de manier dat ze gaan slippen. Meestal trap je voor die tijd het druklager dwars door de drukgroep. Hoe herken je een gare cx koppeling dan?
een gare cx koppeling gaat zwaar, de kabel zit vaak al aan het einde van z’n stelmogelijkheid en het inleggen van de eerste versnelling en achteruit gaan vaak lastig. Maar hoofdzaak: een zwaar en onprettig aanvoelend pedaal.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste




































Totaal aantal Berichten: 17407
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Chrizzzie schreef:Ik woon in Heythuysen Midden-Limburg. Denk dat Van Gompel bij Eindhoven het dichtse in de buurt ligt (Ben er al eens met mijn CX geweest.)
Eindhoven lijkt inderdaad net iets dichterbij te zijn dan Heerlen (Citro-Advies).
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!














































Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
In Echt zit….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste








Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006
- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Mijn ervaring met die 2 liters is dat die koppelingen rond de 150.000 tot 200.000 bij normaal gebruik hun beste tijd wel gehad hebben. Geheel afhankelijk natuurlijk van het gebruik.
Aangezien ze niet zoveel koppel hebben dan bijvoorbeeld een diesel moet je die dingen best wel een beetje op de koppeling rijden om weg te komen.
Als het pedaal gewoon soepel aanvoelt, en het druklager geen lawaai maakt, en het zaakje niet slipt zou ik me niet meteen teveel zorgen maken.
Beter een harde CX met een versleten koppeling, dan een gebakje met een nieuwe erin zou ik zeggen.
Bedenk wel als de koppeling vervangen moet worden dat de hele unit eruit moet, en dat je er niet aan ontkomt om meteen allerlei pakkingen en keerringen te vervangen.
iemand die beweert dat ie door een garage een koppeling heeft laten vervangen voor EUR 800,- daarvan mag je aannemen dat ze dus maar de helft gedaan hebben.
Ik ben nu zelf bezig met de koppeling (helaas maar 70.000 kilometer plezier van gehad) en zorg ook dat meteen de dingen gedaan worden waar je nu fijn bij kunt.
Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?














































Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
CEE-IKS schreef:.
Bedenk wel als de koppeling vervangen moet worden dat de hele unit eruit moet, en dat je er niet aan ontkomt om meteen allerlei pakkingen en keerringen te vervangen.
iemand die beweert dat ie door een garage een koppeling heeft laten vervangen voor EUR 800,- daarvan mag je aannemen dat ze dus maar de helft gedaan hebben..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste





















Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Leuk,
woon je vlak bij mij in de buurt (Venlo) en verder zoals gezegt als de staat van de auto goed is, is die koppeling het minste, het kan veel erger.
Verder ligt het er natuurlijk aan hoe handig ben je zelf, als je zelf veek kunt, of gewoon aan begint zijn de kosten goed in de hand te houden en die deuren kun je altijd een keer doen hoeft niet meteen.
Scheelt natuurlijk ook of je de auto voor erbij hebt ( de Zondagsritten) of dat je er dagelijks van afhankelijk bent.
Mark
CX 2000 pallas ‘78
De auto is bestemd voor zondagritten. Ik heb mijn XM diesel voor dagelijks gebruik. Ik heb alleen geen binnenstalling voor de auto.
Mijn vader is redelijk handig met auto’s. Heeft bijvoorbeeld de cilinderkop vervangen van mijn XM. daarnaast kan ik een oud citroen monteur die nog wat aan auto’s sleuteld.
Vanavond even op het forum rondgespeurd en een lijstje gemaakt van zaken waarop ik dien te letten.
Dit is wat ik nu heb:
Roest:
• Hoeken achter in kofferbak (Bekleding weghalen)
• Bodemplaatnaad (Tussen pedalen en voorstoelen)
• Dorpels
• Wielkasten (Ook bovenin)
• Deuren onderkant (Rubber strip weghalen)
• Deuren zijkant bij de scharnieren
• Chassis Balken
• A-frame
• Accubak
• Veerpoten
• Trekhaak
• Onderkant achterklep
• Randen motorkap
• Roestbehandeling gehad?
Op de brug:
• Mag iets lekkage hebben (Normaal bij deze auto)
• Check hydraulische leidingen op lekkage en/of roest
• Chassis balken mogen niet ingedrukt zijn door bv verkeerd opkrikken
• Hoe ziet de uitlaat eruit?
Stilstaan:
• Is de koppellingspedaal nog te herstellen?
• Tikt de hydraulische pomp?
• Olievlekken onder de auto?
• Is de vering soepel?
• Komt de auto snel en gelijk omhoog bij starten?
• Staan de wielen recht?
• Werkt de stuurbekrachtiging goed?
• Houd de achterkant van de auto omlaag. Na 10 sec moet die weer omhoog komen. Na nog eens 10 sec moet die weer omlaag gaan. Doe het zelfde aan de voorkant.
• LHM moet groen zijn en niet zwart of bruin
• Hoe is de plafon bekleding.
Testrit:
• Optrekken in drie en kijken of koppeling stoterd
• Eerste versnelling en achteruit?
• Koppelling mag niet zwaar gaan?
• Hoor je het druklager?
• Trilt stuur bij acceleren in de bochten?
• Maakt de vering een piepend / krakend geluid?
• Werkt de kachel?
• Controleer de druk in het koelsysteem direct na de proefrit : Geen zacht gesis uit de vuldop en reuk van koelvloeistof? Draai de vuldop voorzichtig een slagje los (met een lap erover: HEET!). Er mag geen koelvloeistof uitstromen, en het sissen door uitstromen van hete lucht mag niet langer dan een seconde duren. Indien slecht resultaat dan wordt het koelsysteem onder druk gezet: Mogelijk een zware reparatie in aantocht.
Overige punten:
• Onderhoudshistorie?
• Wanneer zijn bollen gevuld?
• Remmen?
• Bandenprofiel?
• Distributieriem vervangen?
• Olie vervangen? (Ook Hydraulische)
• APK rapport 2010?
• Hoeveel km heeft die gelopen?
• Welke brandstof?
• Welke werkzaamheden zijn er aan de auto gebeurd?















Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007
- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
lijkt mij een mooie lijst, een CX is en blijft een fijne auto maar wat iedereen hier zegt/schreeuwt koop een gezonde auto dat is goedkoper en veel minder zorgen dan een cx met wat (veel) werk!
Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973