1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
CX 20 PALLAS 1985
Sherlock Holmes
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 57
Geregistreerd: 15-05-2006

Gepost: 21 februari 2011 04:50 PM

Hoi,

zoals voorgesteld door cx25gtit2 in het draadje van de RAI probeer ik nu enkele foto’s te plaatsen van mijn CX.Alhoewel ik geen grote babbelaar ben moet het er toch één keertje van komen dus bondig samengevat het verhaal achter deze wonderbaarlijke voiture.
Na lang zoeken vond ik deze begin 2006 in de schuur van een boerderij ergens in de streek rond Tienen (België).Deze werd door de toenmalige eigenaar nieuw aangekocht in februari 1985.Die gebruikte de wagen om zich te verplaatsen van de boerderij naar de kerk en het duivenlokaal.Toen de man overleden was,werd de Cx opgeborgen in de schuur en stilletjesaan door iedereen vergeten,toegedekt door het neerdwarrelende stof en kaf van het koren.Jaren gingen voorbij,de zomer kwam,de winter en dan weer de zomer en de Cx bleef verzonken in een diepe sluimering,wachtend op de dag dat haar Prins zou komen om haar wakker te kussen.En op een dag,was het zover,haar Prins kwam en dat was ik.
Ze zag er niet uit.Maar door het stof zag ik de schoonheid.Het oliepeil en andere vloeistoffen nagezien,dit leek oké en dan een eerste startpoging met een hulpbatterij…dit lukte quasi onmiddellijk.Na betaling en ontvangst van alle documenten ( ook het originele instructieboekje,onderhoudsboekje enzovoort ) even langs het plaatselijke benzinestation,voltanken met draaiende motor (je weet maar nooit) en dan in de striemende regen huiswaarts.Zonder problemen.
Er is zeer veel werk aan geweest.Zelfs nu nog,enkele gebruikssporen buiten beschouwing gelaten.Vorige week werd zij afgekeurd op de (Belgische) autokeuring wegens “onvoldoende wegcontact”.Een maand geleden heb ik de veerbollen laten vervangen.Maar het komt allemaal wel goed.Want een Gelukkige Prins heeft haar wakker gekust.

Afbeelding Bijlagen
10 JAAR CX PASSION WISSANT 19 en 20 SEPTEMBER 2009 001-800.jpg10 JAAR CX PASSION WISSANT 19 en 20 SEPTEMBER 2009 002-800.jpg1 februari 2009-800.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Sherlock Holmes
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 57
Geregistreerd: 15-05-2006

Gepost: 21 februari 2011 04:54 PM
  [ # 1 ]

Nog een paar…

Afbeelding Bijlagen
10 JAAR CX PASSION WISSANT 19 en 20 SEPTEMBER 2009 008-800.jpgMALMEDY 3 OKTOBER 2010 004-800.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Marcules
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 382
Geregistreerd: 31-01-2009

Gepost: 21 februari 2011 05:06 PM
  [ # 2 ]

Mooie auto en mooi verhaal! Zijn er foto’s van hoe ze in haar jarenlange stalling stond/lag?

Nu: Fiets
Ex: W123 | Xantia | BX | Fiesta | Regatta | Golf 1 | R19 | Xsara | Golf 4 | P407 | C4 | Patrol | Land Cruiser
Ex motoren: CB400N | XT550 | GS650 | XL250 | CB650 | GSX1100F | XL600R | Goldwing K1

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17407
Geregistreerd: 15-10-2006

- CX 2400 Super
Gepost: 21 februari 2011 05:27 PM
  [ # 3 ]

Mooi! Gefeliciteerd! Zo’n geschiedenis geeft de auto extra emotionele waarde, nietwaar?

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Sherlock Holmes
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 57
Geregistreerd: 15-05-2006

Gepost: 21 februari 2011 05:31 PM
  [ # 4 ]

Spijtig genoeg geen foto’s.Om de auto te gaan ophalen heb ik gebruik gemaakt van het openbaar vervoer,een hele onderneming,bijna een expeditie.Thuis vertrokken voor de eerste tram te nemen rond 6 uur naar het station,de trein nemen met een overstap.Een reisje met hindernissen want de trein is altijd een beetje reizen ( ? ).Wat had ik allemaal bij : enkele liters LHM,1 liter motorolie, 1 liter zuivere koelvloeistof,brandblusapparaat,gevarendriehoek,2 nummerplaten,een kleine gereedschapsskoffer,doosje met vijzen en moeren allerlei formaten, ducktape…Uiteindelijk ben ik daar toch toegekomen rond 2 uur in de namiddag maar een fototoestel had ik niet bij,ik zou het alleen maar rond mijn nek kunnen hangen hebben en dat was,door het feit dat ik al beladen was als een muilezel,zeer onpraktisch.

Afbeelding Bijlagen
CX Pallas 1985.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Nelis Infra
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1823
Geregistreerd: 12-03-2009

- Berlingo 1.9D 600
- CX 2400 Pallas
- CX 2000
Gepost: 21 februari 2011 05:43 PM
  [ # 5 ]

Goed verhaal, leuk om te lezen! Had graag willen zien hoe madame eruit zag daar in die schuur! Wat is de KM stand eigenlijk?

Way out in the water, see it swimming.

...en de Gehavende Groene (& de Bruikbare Blauwe)

Profiel  
 
Sherlock Holmes
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 57
Geregistreerd: 15-05-2006

Gepost: 21 februari 2011 06:08 PM
  [ # 6 ]

@ Nelis Infra : de kilometerstand bedraagt momenteel 80192 km.Van die gemiste foto’s dat vind ik ook jammer maar ja,waarschijnlijk was ik het toestel toch kwijtgespeeld met al dat gezeul.

@ RensKorevaar : de emotionaliteit komt vooral naar boven als je ziet hoe ze te werk gaan op de jaarlijkse keuring,het bloed staat nog in mijn ogen.Afgekeurd wegens “onvoldoende wegcontact” en dit met nieuwe sferen,hahaha laat me niet lachen,vorig jaar geen enkele opmerking daarover en dat met veerbollen die bijna keihard waren achteraan.
Plus ook afgekeurd voor het “monteren van niet regementaire banden” :morgen duw ik hun een officieel CITROEN-document onder de neus (de scan is te groot,ik krijg het niet genoeg verkleind).

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 21 februari 2011 06:47 PM
  [ # 7 ]

Bij de Belgische autokeuring zijn ze knettergek… ik hoor alleen maar horrorverhalen.. Ik heb een saab.. die is in 2006 goed gekeurd, zonder opmerkingen, door Sjefke d’n belgische keuringsmeneer…  Daarna is de wagen stilgezet. Droog, onder een carport. In januari 2011 blijkt dat die auto kuis en kuis verrot is en zat er 3 dagen laswerk aan, blijken de fuseekogels gaar, de ashoezen lek, en de banden glad. Km’s sinds de keuring in 2006? 300…...  Dan vraag ik me toch af…..

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Nelis Infra
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1823
Geregistreerd: 12-03-2009

- Berlingo 1.9D 600
- CX 2400 Pallas
- CX 2000
Gepost: 21 februari 2011 06:51 PM
  [ # 8 ]

Hebben ze ‘s nachts stiekem je banden plat gevijld? Laughing

Way out in the water, see it swimming.

...en de Gehavende Groene (& de Bruikbare Blauwe)

Profiel  
 
Sherlock Holmes
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 57
Geregistreerd: 15-05-2006

Gepost: 21 februari 2011 07:42 PM
  [ # 9 ]

Al met al een hoop miserie en geloop om aan te tonen dat de zogenaamde “niet reglementair gemonteerde banden” wel degelijk “reglementair” zijn,te vinden in niet alleen de “Revue Technique” maar ook in de officiële werkplaatshandboeken van CITROEN nl vooraan 195/70 R14 achteraan 185/70 R14 en dit voor modeljaar 1985.Zoals ik zei,heb ik het document ingescand maar kan ik het niet genoeg verkleinen anders zette ik het hier bij als bijlage.
Aangaande het zogenaamde “onvoldoende wegcontact” met nieuwe gemonteerde veerbollen : onmogelijk volgens een insider van CITROEN Waasland maar toch een niet alleenstaand geval volgens de voorzitter van een Belgische Cx-club : het enige wat ik kan doen is wat bijkomend gewicht in de kofferruimte leggen (minstens 50 kg).Heb dus vandaag volgetankt en het één en ander in de koffer gelegd (materiaal voor pech onderweg),bandenspanning achteraan op 1.4 (ook correct volgens document) en als dit nog niet lukt dan weet ik het ook niet meer.
Het is bovendien op zijn minst bizar te noemen dat bij de autokeuring van vorig jaar hetzelfde document werd voorgelegd en dat de voornoemde bandenmaat op het groene schouwingsbewijs vermeld stond,maar dat er nu op de “rode kaart” GEEN bandenmaten op vermeld staan.

Profiel  
 
Mark Gielen
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009

- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Gepost: 21 februari 2011 09:09 PM
  [ # 10 ]

Hmm,

bizar klinkt als de lotto die Belgische keuring, en hoe meten ze dan het wegcontact en of dat voldoende is ??

iig Succes

Mark

CX 2000 pallas ‘78  
 

citroencx.eu
Facebook

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7586
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 21 februari 2011 10:22 PM
  [ # 11 ]

Mooi verhaal over de vondst. En inderdaad een bizar verhaal over de keuring. Onvoldoende wegcontact - wat bedoelen ze daar eigenlijk mee?

Profiel  
 
Sherlock Holmes
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 57
Geregistreerd: 15-05-2006

Gepost: 21 februari 2011 10:33 PM
  [ # 12 ]

De wagen wordt op een testbank met trilplaten geplaatst met draaiende motor,de gegevens worden afgelezen op meters maar die testbank is eigenlijk alleen voor wagens met een klassieke ophanging.Uitleg krijg je niet zelfs nieuwe wagens doorstaan de test soms niet.Naar verluidt was de Fiat 500 van prins Laurent er ook niet door.Staat vast dat deze manier van werken voor wagens met een veerbollensysteem totaal onbetrouwbaar is (cfr mijn ervaring vorig jaar en de oplossingen die aangereikt werden).Vorig jaar werd mijn Cx zodanig gebrutaliseerd dat zij,bij het buitenrijden naar links trok.Over mijn belevenissen met de autokeuring in België zou ik een boek kunnen schrijven wat ik niet ga doen wegens de zinloosheid ervan.Klacht neerleggen?Haalt niets uit.Maar de volgende wil ik jullie zeker niet onthouden : ik heb met mijn Traction jaren rondgereden met een motor die zijn beste tijd al lang achter de rug had;als je stilstond met draaiende motor had je na een kwartier olie genoeg op de garagevloer om frieten te bakken;op de autokeuring zelfs nooit een opmerking gehad over het befaamde “olieverlies en/of koelvloeistoflek” (één van hun standaardformuleringen om er toch maar iets op te kunnen zetten).In 2009 laat ik de hele motor reviseren met alles er op en er aan,zeer vakkundig door een professioneel bedrijf uit de buurt van Eindhoven dus na beëindiging van de totaalrestauratie heb ik een Traction die zo weggeplukt leek te zijn uit de Quai de Javel.IK ga naar de autokeuring,resultaat:slechts 1 opmerking Surprisedlieverlies en/of koelvloeistoflek !!!Zo zie je maar..
Maar om nu even terug te komen bij de Cx :morgenvroeg dus een tweede poging en hoe het ook afloopt,elk document dat ik daar ontvang,scan ik in en ik zal er wel voor zorgen dat ditmaal de bandenmaten vermeld staan.En als er weer opmerkingen zijn over het wegcontact,zal ik toch een goede uitleg moeten hebben.

Profiel  
 
Mulder
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6503
Geregistreerd: 10-02-2005

- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Gepost: 21 februari 2011 10:38 PM
  [ # 13 ]

Ik vind het wel een logische constatering eigenlijk, van dat gebrekkige contact met de weg. We roepen hier toch om het hardst dat het “zo lekker zweeft”, zo’n CX… Wink

“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)

Profiel  
 
Gepost: 21 februari 2011 10:45 PM
  [ # 14 ]

Je kunt er wel grappig over doen, maar feit blijft dat de TS er een hoop ergernis en ellende over houdt aan een systeem dat zo rigide en absurd is dat regeltjes belangrijker zijn dan de werkelijke veiligheid. Als je een keer in het echt gezien hebt hoe ze daar een auto durven mishandelen om speling op te sporen, dan lach je niet meer. Ze zijn met die mechanische testen in staat om een nieuwe auto uit elkaar te schudden en dat doen ze ook gewoon. Ze hebben ook een verplichte keuring voor aanhangwagens. Dan testen ze de slijtage van de koppeling door met een hydraulische cilinder te proberen de koppeling van de trekhaak te stampen. Los van de schade die dit kan aanrichten aan je auto heb ik al eens de gevolgen gezien in de vorm van een gebroken oplooprem. Dat hadden ze overigens niet gemerkt, dus werd het ding nog goedgekeurd ook.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 21 februari 2011 10:54 PM
  [ # 15 ]
graddus schreef:

Als je een keer in het echt gezien hebt hoe ze daar een auto durven mishandelen om speling op te sporen, dan lach je niet meer..

Maar 2 fuseekogels met méér dan 1 cm speling op een Saab 900 vinden ze er niet mee…... Levensgevaarlijk gewoon. Wat een ontzettend naaisysteem. De hele keuring in BE heeft maar één doel: zoveel mogelijk nieuwe wagens verkopen!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook