1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
BX piept
Thompuch
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 20-12-2010

- BX 1.4 cannes
- ID/DS DSuper
Gepost: 22 februari 2011 06:04 PM

Hallo allemaal!

Voor het nette zal ik me eerst eens even voorstellen!
Ik ben Thom en sinds en half jaar de trotse eigenaar van een BX 1.4 Cannes!
Maar nu heb ik toch nog wat vraagjes,

- Als ik een drempel overga of naar links stuur, hoor ik gepiep.
Het lijkt van de voorwielen vandaan te komen, ik heb de wiellagers al gecontroleerd.
Iemand enig idee wat het kan zijn?

- Het koppelingspedaal kraakt, ik ben hem al met WD40 te lijf gegaan,
maar het kraken blijft..

- Het dakraampje lekt, zitten hier waterleidingen in die ik misschien kan doorblazen?

- Het stuur zit scheef, terwijl de auto wel gewoon netjes rechtdoor rijdt.
Kan ik hem gewoon losdraaien en weer recht zetten?

- Wat is een handige plek voor de krik? Die ligt nu los in de kofferbak..

Nou een heleboel lastige vragen dus!
Al het meedenken wordt van harte gewaardeerd!
Groetjes,
Thom

Profiel  
 
Punaxio
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 12-05-2009

- BX 19TGi Routière
- XM 2.0i 16V SX
- Xantia 2.0i-16v Break
Gepost: 22 februari 2011 06:52 PM
  [ # 1 ]

Allereerst: Welkom.

- Het stuur zit scheef, terwijl de auto wel gewoon netjes rechtdoor rijdt.
Kan ik hem gewoon losdraaien en weer recht zetten?

Die kan je inderdaad losdraaien en er opnieuw opzetten. Moet je het kapje van het stuur verwijderen en een dop (Geen id welke) op het boutje plaatsen en een paar slagen draaien. Daarna het stuur losmaken door het stuur te bewegen. Draai nooit het boutje in één keer los want je bent niet de eerste die er een bloedneus aan overhoudt, het stuur komt dan met vrij veel kracht vrij. Vervolgens het hele boutje losdraaien en je pakt het stuur er af.

- Wat is een handige plek voor de krik? Die ligt nu los in de kofferbak..
Je kan hem in het wiel leggen die onder de auto hangt.

Op de rest kan ik je geen antwoord geven maar zeker weten dat anderen dat wel kunnen.

Huidige Citroëns:
Citroën Xantia 2.0i-16v Break 08-DX-HT
Citroën BX 1.9 TGI Routière 1992 FS-ZR-05
Citroën XM 2.0i-16v 1999 26-KDN-5
Citroën BX 16TGi Break 1991 ZV-77-PT
Citroën BX Biarritz 1989 XP-83-LH

Ex: AX (4x) BX (6x) Xantia (6x) C4 (1x) XM (3x) Xsara (1x) GSA (2x) C5 (1x)

Profiel  
 
Allochteun
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 662
Geregistreerd: 16-02-2008

- BX 19 TRD Automatic
- BX Deauville (Gesloopt)
- BX 19 TRD
Gepost: 22 februari 2011 07:34 PM
  [ # 2 ]
Thompuch schreef:

Hallo allemaal!

Voor het nette zal ik me eerst eens even voorstellen!
Ik ben Thom en sinds en half jaar de trotse eigenaar van een BX 1.4 Cannes!
Maar nu heb ik toch nog wat vraagjes,

- Als ik een drempel overga of naar links stuur, hoor ik gepiep.
Het lijkt van de voorwielen vandaan te komen, ik heb de wiellagers al gecontroleerd.
Iemand enig idee wat het kan zijn?

- Het koppelingspedaal kraakt, ik ben hem al met WD40 te lijf gegaan,
maar het kraken blijft..

- Het dakraampje lekt, zitten hier waterleidingen in die ik misschien kan doorblazen?

- Het stuur zit scheef, terwijl de auto wel gewoon netjes rechtdoor rijdt.
Kan ik hem gewoon losdraaien en weer recht zetten?

- Wat is een handige plek voor de krik? Die ligt nu los in de kofferbak..

Nou een heleboel lastige vragen dus!
Al het meedenken wordt van harte gewaardeerd!
Groetjes,
Thom

Heey, en welkom uiteraard.

Heb er niet alle verstand van, dus zal het grootste deel aan de experts overlaten.

Als je echter hetzelfde fabrieksdak hebt als ik op mijn TRD, zitten er inderdaad slangen in die je kunt doorblazen. Vanaf de achterkant van het dakraam lopen slangen naar de achterlichten toe. Vanaf de voorkant lopen ze door de A stijl naar beneden.

Dat gepiep bij drempels, lijkt mij dat je veerpoten wat herrie produceren?

Profiel  
 
G-ikX
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 223
Geregistreerd: 27-09-2010

- C2 1.4 VTR
- GS/GSA 1.3
- C4 (2004-heden) Cactus VTI 82 Shine
- CX 25 GTI
Gepost: 22 februari 2011 08:28 PM
  [ # 3 ]

Een combinatie van piepen bij een verkeersdrempel en een scheef staand stuurwiel doet mij denken aan overmatige speling op de draagarmen achter, het wiel staat vaak dan ook zichtbaar scheef wanneer je achter de auto gaat staan.
Ik zou dit toch even (laten) controleren, het komt regelmatig voor!
Het kraken van het koppelingpedaal komt vaak uit het scharnierpunt van het gedeelte waar de kabel in gehaakt zit.
Succes!

Profiel  
 
knäckor
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006

- C5 2.0 16v HDi Break
Gepost: 22 februari 2011 08:57 PM
  [ # 4 ]

Een origineel schuifdak heeft inderdaad 2 slangen die verstopt kunnen zitten, zoek even goed op het forum want er is al genoeg over geschreven.

Het stuur erafhalen en rechtzetten zou ik niet doen, dat is symptoombestrijding. Grote kans dat er ergens iets scheef staat, zoals de eerder genoemde draagarmlagers, of dat de sporing van de voorwielen afgesteld moet worden. Je kan beter dat (laten) doen, dan gaan je banden het langst mee en is je wegligging optimaal.

Eveneens ben ik tevens ook.

Profiel  
 
h0mp
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 72
Geregistreerd: 18-04-2009

- BX Cannes
- C15 D Hit
- BX 14 RE
Gepost: 22 februari 2011 09:17 PM
  [ # 5 ]

De krik hoort in het reservewiel te liggen. Bevestigd dmv een soort elastiek met haken. Als je dat niet meer hebt, kun je het vast maken met VD draad (electradraad) ofzo. Of de krik in de velg leggen en opendraaien tot ie klemt.

Profiel  
 
Thompuch
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 20-12-2010

- BX 1.4 cannes
- ID/DS DSuper
Gepost: 23 februari 2011 11:58 AM
  [ # 6 ]

Wauw! Wat een hoop reacties!
Bedankt iedereen!

Het piepen blijft een beetje een raadsel.
Bij de keuring (3 dagen geleden) heb ik gevraagd de draagarmlagers te controleren,
maar dat zou het probleem niet zijn.
Zelfs Hesselink in Dirksland wist zo gauw niet wat het gepiep was..

Ik zal vanmiddag naar het koppelingspedaal kijken, en als het kan wat invetten.
Hoewel het wel zo z’n charmes heeft dat kraken, ga ik me er toch een beetje aan storen.

De leidingen van het dak kan ik aan de achterkant niet vinden.
Ik heb de achterlichten eraf gehaald, maar geen slang te bekennen.
Waar kan ik ze vinden in de A stijl? Ik weet eigenlijk helemaal niet of het raam origineel is.
Het ziet er wel origineel uit..

Het krikje zit inmiddels in het reservewiel, een hele logische plek eigenlijk..

Nogmaals iedereen bedankt!

Profiel  
 
McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 23 februari 2011 12:26 PM
  [ # 7 ]

schuift het schuifdak in het dak? of eroverheen?

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  
 
Thompuch
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 20-12-2010

- BX 1.4 cannes
- ID/DS DSuper
Gepost: 23 februari 2011 12:42 PM
  [ # 8 ]

Het glas schuift over het dak heen.

Profiel  
 
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 23 februari 2011 12:42 PM
  [ # 9 ]

Ik zou even kijken of er in de voortrein geen slangetjes ergens tegenaan schuren, dat wil ook wel een piepgeluid geven.
Het kunnen de veerpoten ook zijn. Die kun je smeren door wat LHM in de gaatjes bovenin de poten te gieten.
Als dat het niet is dan zou je alle gewrichten een voor een vet kunnen spuiten met WD40 of kruipolie. Als het piepen verdwijnt of opvallend anders gaat klinken heb je de dader(s) gevonden.

Krakend koppelingspedaal kan komen door een stroef bewegende koppelingshevel op de versnellingsbak. Het geluid wordt dan via de kabel doorgegeven naar het pedaal en je voet. Net als bij praten door een blikje.

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
Thompuch
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 20-12-2010

- BX 1.4 cannes
- ID/DS DSuper
Gepost: 23 februari 2011 04:03 PM
  [ # 10 ]

De koppeling kraakt ondertussen niet meer!
Ik heb de scharniertjes met WD40 ingespoten, en nu is het weer ijzig stil in de BX!

Het inspuiten van de veerpoten weet ik nog niet hoe dat moet..
Zit dat boven de twee bollen?

Profiel  
 
McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 23 februari 2011 04:26 PM
  [ # 11 ]
Thompuch schreef:

Het glas schuift over het dak heen.

Dan is het een niet orgineel dak, en dus zonder slangen.

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  
 
G-ikX
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 223
Geregistreerd: 27-09-2010

- C2 1.4 VTR
- GS/GSA 1.3
- C4 (2004-heden) Cactus VTI 82 Shine
- CX 25 GTI
Gepost: 23 februari 2011 08:06 PM
  [ # 12 ]

Wanneer het piepen echt aan de voorzijde van de auto zit zou ik de bediening en hefboom van de hoogteregelaar (aan de stabilisatorstang) eens goed inspuiten met wd-40.
Als het goed is kan je er van boven af bij (net achter het motorblok).
Met een beetje geluk is het dan weg!

Profiel  
 
streetfighter
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 271
Geregistreerd: 25-03-2009

Gepost: 23 februari 2011 09:47 PM
  [ # 13 ]

schrijf een voorwiellager niet te rap af, die dingen kunnen gepiep geven zonder dat je speling waarneemt.
het gepiep is wel nogal een kenmerkend geluid (eerder gesnerp) van metaal dat over elkaar wrijft.

bx 1.9gti 16v , bx tzi 4x4

Profiel  
 
bearwil
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 703
Geregistreerd: 04-05-2005

- BX 16V MK2
Gepost: 24 februari 2011 02:09 AM
  [ # 14 ]

Het inspuiten van de veerpoten weet ik nog niet hoe dat moet..
Zit dat boven de twee bollen?

Onder de bollen boven de veerpoten zitten twee ronde gaten (aan elke kant een) die waarschijnlijk nog met een rubberen dopje zijn afgedekt. Hier doe je LHM of siliconenspray in om de veerpoten weer wat soepeler te krijgen.

De Zilveren Schicht BX 16V 1991, gris perlé

Profiel  
 
Thompuch
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 20-12-2010

- BX 1.4 cannes
- ID/DS DSuper
Gepost: 24 februari 2011 06:33 PM
  [ # 15 ]

Iedereen weer hartelijk dank voor het meedenken!

Het dakje lijkt me dan inderdaad niet origineel.
Ik zal de boel morgen goed schoonmaken en de rubbers wat invetten.

Ik kom nu net terug van Hesselink om de LHM te verversen,
en weer heeft de beste man staan tobben om de piep eruit te krijgen.
Volgens hem kan het geen kwaad, maar het stoort me toch wel een beetje..
De truc die G-ikX vertelde heeft hij ook toegepast maar zonder resultaat.
Ik zal morgen proberen de voorpoot/voorpoten met LHM te smeren.

Vandaag zag ik tijdens het rijden een lampje aan gaan die vertelde dat de motor te heet was.
Maar na een minuut ging hij ook weer uit.
Kan het zijn dat dit een bel in de koelvloeistof was? de vloeistof is netjes op pijl.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook