Stuurbekrachtiging BX
mauritsvanveen
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 79
Geregistreerd: 09-12-2007

- Xantia 1.8i 16V Millesime
Gepost: 22 februari 2011 08:30 PM

Ik heb een stuurbekrachtigingsprobleem waar ik niet meer uit kom. De bekrachtiging hapert; heel erg als het koud is (zowel de temperatuur buiten als de auto) en minder als het warm is (ook weer zowel het weer als de auto).
Wat heb ik al vervangen / gedaan:
- LHM ververst en ontlucht
- spoelolie (hydraurincage) gebruikt (2 x)
- verdeelblok 2 x vervangen
- HD-regelaar 2 x vervangen
- HD-pomp 1 x vervangen.

Na elk van deze reparaties/vervangen was het even goed, om vervolgens weer mis te gaan. De pomp slaat niet vaak in, maar als hij in slaat duurt het wel even (1/2/3 seconden) voor hij weer afslaat.
De onderdelen die ik vervangen heb, waren niet nieuw, dus uiteraard kan het qua techniek nog steeds mis zijn. Echter weet ik inmiddels niet meer waar te beginnen. Hopelijk kan iemand me een stap verder helpen.
Het gaat om een BX 19TRD uit 1985

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6135
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 22 februari 2011 08:36 PM
  [ # 1 ]

Zoals je het omschrijft zie ik maar één mogelijkheid: stuurbekrachtiger is overleden. Tijd voor revisie (als dat nog kan) of een andere.

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6135
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 22 februari 2011 08:37 PM
  [ # 2 ]

Of een onbekrachtigd stuurhuis monteren, dat kan ook. Scheelt een hoop kopzorgen en je krijgt er ook nog spierballen van Very Happy

Profiel  
 
mauritsvanveen
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 79
Geregistreerd: 09-12-2007

- Xantia 1.8i 16V Millesime
Gepost: 23 februari 2011 01:35 PM
  [ # 3 ]
Hilko16TZI schreef:

Zoals je het omschrijft zie ik maar één mogelijkheid: stuurbekrachtiger is overleden. Tijd voor revisie (als dat nog kan) of een andere.

Tja, als ik het zo hoor dan geef ik de auto maar een “vers” stuurhuis. Had zelf ook al een vermoeden dat dát eigenlijk nog maar de enige overgebleven oorzaak kon zijn. Bedankt voor je reactie!

Profiel  
 
G-ikX
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 223
Geregistreerd: 27-09-2010

- C2 1.4 VTR
- GS/GSA 1.3
- C4 (2004-heden) Cactus VTI 82 Shine
- CX 25 GTI
Gepost: 23 februari 2011 08:11 PM
  [ # 4 ]

Wat ik niet lees is of het aanzuigfilter al vernieuwd is, wanneer deze goed vuil is geeft het deze klachten!

Profiel  
 
Gepost: 24 februari 2011 12:55 AM
  [ # 5 ]

Controleer idd of de filters in het vat proper zijn.

Zijn de andere 2 verdeelblokken met niet te veel km’s?

Meestal zijn het deze die het uitval doen veroorzaken.

Als je de toevoerleidingen van het blok loshaald kan je in de leidingopeningen een inbus bout uit schroeven, hierachter zitten filtertjes welke vaak verstoppen na +- 250dkm+

BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller

La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.

Profiel  
 
mauritsvanveen
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 79
Geregistreerd: 09-12-2007

- Xantia 1.8i 16V Millesime
Gepost: 24 februari 2011 09:59 AM
  [ # 6 ]

De filters van het LHM-vat heb ik helemaal schoongemaakt. Voor en na het gebruik van de spoelolie, maar ook daarna nog gecontroleerd en die waren mooi schoon. Dat er filters in het verdeelblok zitten wist ik niet, die zal ik controleren! Bedankt voor de reactie!

Profiel  
 
deur63
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2121
Geregistreerd: 11-11-2004

- BX Chic
Gepost: 24 februari 2011 10:05 AM
  [ # 7 ]

Even offtopic.. Ik ben al een tijdje op zoek naar hydraurincage.. Waar kan je dat krijgen?

BX Chic (1991 / 1992) DP-JP-60 - ontschorst, verse APK! - topic
Fiat Grande Punto (2007) 27-TP-XJ - dagelijks vervoer van mijn vriendinnetje
Pontiac Trans Am (1986) foto 1 - foto 2

Check ook eens mijn site!

Profiel  
 
mauritsvanveen
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 79
Geregistreerd: 09-12-2007

- Xantia 1.8i 16V Millesime
Gepost: 24 februari 2011 10:15 AM
  [ # 8 ]
Profiel  
 
rehc
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 442
Geregistreerd: 17-04-2009

- XM V6.24V
- BX 16Valve
Gepost: 08 maart 2011 02:22 PM
  [ # 9 ]

zelfde gehad bij mijn tzd turbo. alles vervangen en probleem bleef. achteraf bleek de oplossing simpel: hd leiding naar verdeelblok zat vuil in bij de filters

Renault 5 Alpine Turbo | Renault 21 Turbo ph1 | | Renault 21 Turbo ph2 | Renault 25 Baccara V6 Turbo | en div Alpines en RS

Profiel  
 
Mighel
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 838
Geregistreerd: 13-04-2006

Gepost: 09 maart 2011 10:36 PM
  [ # 10 ]

Ik heb het de laatste keer bij p. v.d. laan (citro-advies) gehaald.

Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook