Totaal aantal Berichten: 14
Geregistreerd: 14-10-2009
- BX GTI 16V MK1
- BX GTi
- AX GT injection ph1
- CX GTi
- BX GTi
Hallo mede-sleutelaars,
Mijn Gti uit 1990 met DKZ blok heeft nu een zeer groot verbruik. Namelijk 1:5 en dat vind ik best veel! :s
Voor een computer reset was het 1:10 gemiddeld. (Had een onstekingsprobleem, nu verholpen door het vervangen van de bobine, dacht slim te zijn om dan gelijk een reset te doen…)
Zelf heb ik al het een en ander schoongemaakt (luchtbuizen), alle contacten nagelopen met contactspray en een lambdasonde vervangen vanwege afwijkende waardes. Helaas zonder resultaat op mijn benzine verbruik. (Motor liep wel wat mooier)
De auto start goed (koud en warm) en zelf verdenk ik nu de kvs-temperatuursensor naar de ecu.(ecu in noodloop)
Alleen er zitten er 2 achterop het thermostaathuis met een enkel pootje.
Welke is wat? En zijn het dezelfde type sensoren?
Hopelijk weet iemand dit.
Groet,
Xavier
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Die 2 sensoren zijn voor de informatie op het dashboard. De ECU maakt gebruik van een andere sensor. Bij mijn (oudere) gti zat hij daar ook in de buurt, en dat is een 2-polige stekker. Ik weet echter niet of die bij jou ook aanwezig is op die plek. Je kan kijken naar de kabelboom die vanaf de bijrijderskant het motorruim in komt, want die gaat naar de ECU.
Als deze sensor slecht is, dan zou die niet goed moeten starten, dus ik weet niet of je in de goede richting denkt.
Totaal aantal Berichten: 6135
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
De sensor voor de kvs temperatuur tbv de ECU zit inderdaad naast de andere twee. Vanaf de verdeler gezien is het de derde en hij is lastig bereikbaar. Een defecte kvs sensor leidt lang niet altijd tot slecht starten, maar een erg hoog verbruik zou wel een indicatie kunnen zijn. De ECU “denkt” dat de motor koud is en zal het mengsel blijven verrijken. Een andere sensor kost je de kop niet, ik zou hem nu sowie-so vervangen. Lost dat het probleem niet op, dan weet je iig zeker dat de sensor goed is. Overigens kunnen vuile luchtfilters ook verrassende zaken met het verbruik doen
Totaal aantal Berichten: 27901
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Chrome schreef:Namelijk 1:5 en dat vind ik best veel!
Dat is echt veelste veel!!
Een GTi kan makkelijk 1 op 10 a 11 lopen. Bij zuinig rijden op lange stukken is 1 op 12 a 13 ook echt geen probleem.
Succes met oplossen, elke tankbeurt kost je nu het dubbele, dat geld zou ik liever besteden aan een oplossing
Totaal aantal Berichten: 14
Geregistreerd: 14-10-2009
- BX GTI 16V MK1
- BX GTi
- AX GT injection ph1
- CX GTi
- BX GTi
Ah, dus op een andere plek moet ik de kvs sensor zoeken..alleen niet op de thermostaathuis dan want
zit niet er niet nog een.
Op zoek naar een dubbelpolige stekker in de buurt…
Zal morgen weer ff onder de motorkap duiken en nog beter kijken want het is inderdaad een dure grap zo
Nieuwe kabels en bougies, verdelerkap, rotor en luchtfilter zitten er trouwens al in.
Even een hele domme opmerking.. Maar als de ECU in noodloop loopt, is het dan geen voor de hand liggende actie om de ECU uit te lezen? Als de ECU al aangeeft dat er iets verkeerd is, is die foutcode (en dus de oorzaak van het probleem) ook gewoon opgeslagen lijkt me..
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Jongens, EERST meten! Ga met je auto naar een garage en laat het CO meten, dan weet je pas hoe rijk ie loopt!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 14
Geregistreerd: 14-10-2009
- BX GTI 16V MK1
- BX GTi
- AX GT injection ph1
- CX GTi
- BX GTi
Oh ja, vergeten te vermelden.
De ecu geeft geen storingscode door en er brand niks op het dashbord (ook niet af en toe).
Bij de garage een co meting gedaan en die is met warme motor goed voor een apk.
Enne ja meten is weten, moet ik wel eerst weten waar die meter zit
Sorry, uit deze zin:
De auto start goed (koud en warm) en zelf verdenk ik nu de kvs-temperatuursensor naar de ecu.(ecu in noodloop)
maakte ik op dat de ECU aangaf dat deze in noodloop liep.
Mag ik vragen waar je uit concludeert dat het de kvs sensor is? Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat het verbruik zo belabberd kan zijn door de kvs temperatuur sensor. Ik zou dan eerder de ehh.. hoe heet dat ding ook alweer… die flowsensor bij de luchtfilter verdenken, mede omdat je daar ook in de buurt bent geweest.
Totaal aantal Berichten: 14
Geregistreerd: 14-10-2009
- BX GTI 16V MK1
- BX GTi
- AX GT injection ph1
- CX GTi
- BX GTi
Ik weet eigenlijk ook niet of er een code voor noodloop is.
Ik hoopte op de kvs sensor omdat die kan zorgen dat de inspuiting zeer rijk wordt bij koude temperaturen.
Maar dat is het dus ook niet…wat wel??
Ik heb dus een aardig benzine lek gevonden! Lijkt op een doorgeroeste pulsdemper.
Nou maar ff kijken hoe ik dat ga vervangen, want rijden lijkt me niet slim.
Bedankt voor het meedenken allemaal!
Als je motormanagementlampje (geel lampje met motorblok met het teken van een transistor erin) brandt tijdens het rijden, loopt ie in noodloop.
Totaal aantal Berichten: 6135
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Volgens mij geeft een defecte kvs sensor geen MM melding. Maar dat kan ik ook fout hebben.
Hilko kan best wel eens gelijk hebben. De sensor geeft een signaal af dat de ecu als normaal ziet, want het hoort bij een koude motor. Weet dat ding veel dat het signaal dat het krijgt, niet meer klopt.
De Zilveren Schicht BX 16V 1991, gris perlé
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Nee, maar dat wil nog niet zeggen dat de ECU kan melden dat de sensor kapot is .
Lezen is ook een kunst Als er een brandstoflekkage is dan is het ‘verbruik’ ook enorm hoog. Los eerst dat maar eens op en kijk dan hoe het verder is.