25trd schreef:Mooi dat deze dame blijft snorren!
Voor wat betreft de voorstoelen, kan ik je melden dat in principe de voorstoelen van een XM ook passen! Deze heb ik namelijk ook in mijn ZX gezet en het zit fantastisch!
Bedankt voor de tip!! Ik ga ook even kijken of de voorstoelen van een BX GTI/TZI passen. Dit vind ik persoonlijk ook erg fijne stoelen en TZI-stoelen zijn meestal wel in mooi grijs te vinden. Past goed bij de donkerbaluwe tint van de ZX.
11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.
Welnu, nog niet op stoelenjacht geweest, maar afgelopen week wel wat kleinonderhoud gedaan. Olie ververst en olie en luchtfilterelementen vervangen.
Vandaag heb ik de voorruit laten vervangen bij Autotaalglas. Bleek onder de ruit op de A-stijl toch wat roest te zitten. Dit hebben ze keurig verwijderd en daarna in de primer gezet alvorens de nieuwe ruit te plaatsen. Nu zit er weer een krasvrije ruit met blauwe zonneband in. Meteen de ruitenwisserarm zelf ontroest en weer zwart gespoten. Zo ziet dat geheel er weer netjes uit.
11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.
Vandaag de achterdemper van dd ZX vervangen. Na 90.000km was de oude demper op.
Tevens heb ik ontdekt dat een of andere kl**tzak heeft geprobeert in te breken in m’n ZX!! Rechterportierslot ietwat ingedeukt en een gaatje in het portier gemept. Hufters!!
11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.
Welnu, zoals eerder vermeld was ik op zoek naar andere stoelen voor m’n ZX ivm doorzakken van de bestuurdersstoel.
Vorige week heb ik dus via het Xantiaforum twee prima stoelen gescoord afkomstig uit een Xantia TCT.
Bestuurdersstoel lekker met hoogteverstelling en instelbare lendesteun.
Afgelopen zaterdag even opgehaal in lelystad voor de prijs van €25,-.
Na thuiskomst meteen de stoelen gemonteerd (4 torxboutjes en een stekker voor de automatische gordelspanner) en voila wat zit dit een heeeel stuk beter zeg.
De stoelen hebben ook een mooi motiefje in de hoofdkleur blauw, wat goed past bij m’n ZX.
Er zaten helaas geen zijkapjes bij de stoelen, dus die moet ik nog een keertje zien te scoren, maar het comfort is het belangrijkste.
Bijgevoegd een linkje met wat foto’s:
http://www.mijnalbum.nl/Album=A7LXXB7W
By the way: na inspektie van de oude bestuurdersstoel bleken twee veren van de zitting te zijn gebroken, vandaar dus het doorzakken.
11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.
Een kleine update:
Vorige week woensdag m’n ZX naar de APK gebracht, resultaat:
- beide lengtebalken achter het subframe voorzijde aangetast door roest. Lassen dus
-linker koolamp afstellen
-handrem linksachter afstellen
-indicatiedraadjes remblokken voorzijde doorgesleten
-barstje in kinkerspiegel.
OK, afgelopen zaterdag aan de slag gegaan en na een noeste dag klussen klaar.
Vandaag voor de herkeuring en weer goedgekeurd met de welgemeende complimenten van de keurmeester.
We kunnen er dus weer een jaar tegenaan. Huidige km-stand: 370.500.
11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.
Vorige week met z’n vieren (echtegenote, dochter,zoon en ik) met de ZX op vakantie geweest naar de Cantal (Frankrijk). ZX goed afgeladen met personen en bagage incl. een allesdrager op de trekhaak met een 80 liter kunststof box voor meer laadvolume. We zijn in 1 rit vanaf Arnhem naar Polminhac gereden via Luxemburg ivm zwarte zaterdag 27-07-2013. Na 1170km waren we op plaats van bestemming. In de Cantal hebben we zo’n beetje alle cols die er gereden kunnen worden dan ook daadwerkelijk gereden. Een fantastisch mooi gebied met hoogtes tot 1800 meter. Op zaterdag 03-08-2013 zijn we weer teruggegaan, ook weer via Luxemburg. Eenmaal thuisgekomen even gekeken hoeveel km’s we hadden afgelegd totaal. Dit is dus ong. 2800 km. Alle verbruiken bij elkaar opgeteld en gedeeld heeft de ZX een gemiddelde gehad van 1:18,4!! Werkelijk fantastisch, want het beessie heeft er flink aan moeten trekken soms. Dus weer een diepe buiging voor de perfecte dieseltechniek van Citroen. Huidige km-stand: bijna 379.000km en nog steeds geen olieverbruik!!
11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.
Vandaag moest het er toch maar eens van komen. Radiateur vervangen. Eerst nog even een servicebeurtje gedaan aan de C3 HDI van m’n zwager, daarna was de radiateur aan de beurt. Het was een leuk en simpel klusje om te doen. Meteen maar het blok weer goed doorgespoeld en afgevuld met verse koelvloeistof. Daarna ontluchten en voila geen lekkage meer en klaar voor de winter. De oude radiateur bleek op beide hoeken onderin behoorlijk rot te zijn.
Huidige km-stand: 380.200 and still going strong!
11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.
Daar ben ik weer. Het is weer tijd voor de jaarlijkse APK. Meteen beginnen met de afkeurpunten:
- aandrijfashoes links gescheurd/ Inmiddels vervangen door een complete as, had ik toch nog liggen
- +klem accu gebarsten/ vervangen voor een universele.
- speling op stabilisatorstangetje rechts/ meteen allebei vervangen
- versloeten koppelingspedaalrubber/ had ik nog liggen
- voorbanden slecht/ laten doen
- en nu komt het…....heel veel roest in de linker binnenwielkast, oftewel volledig verrot.
Hier zijn we dus twee dagen mee zoet geweest om dit te herstellen, maar…..het is gelukt en de ZX is weer goedgekeurd tot 10-03-2015!!!
Hierbij nog enkele sfeerfoto’s:
http://www.mijnalbum.nl/Album=8M7IY4VD
11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.
Daar ben ik weer. Het is weer tijd voor de jaarlijkse APK. Meteen beginnen met de afkeurpunten:
- aandrijfashoes links gescheurd/ Inmiddels vervangen door een complete as, had ik toch nog liggen
- +klem accu gebarsten/ vervangen voor een universele.
- speling op stabilisatorstangetje rechts/ meteen allebei vervangen
- versleten koppelingspedaalrubber/ had ik nog liggen
- voorbanden slecht/ laten doen
- en nu komt het…....heel veel roest in de linker binnenwielkast, oftewel volledig verrot.
Hier zijn we dus twee dagen mee zoet geweest om dit te herstellen, maar…..het is gelukt en de ZX is weer goedgekeurd tot 10-03-2015!!!
Hierbij nog enkele sfeerfoto’s:
http://www.mijnalbum.nl/Album=8M7IY4VD
11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Goed bezig
‘t Blijven fijne karretjes.
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
Kan het erg waarderen dat iemand nog zoveel tijd/moeite steekt in een ZX! Denk dat er over 10 jaar weinig tot geen meer rond rijden
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
Dank je wel voor het compliment, 25 TRD, We rijden inmiddels 3 jaar met deze ZX en na 50.000km is toch echt gebleken dat het een hondstrouw Citroentje is. Heeft ons nog nooit laten staan en qua onderhoud heeft het beessie heel erg goedkoop gereden. Inmiddels heb je dus een “band” met de auto opgebouwd en ik had met mezelf afgesproken om deze ZX in ieder geval op de 400.000km te rijden. Inmiddels staat de teller op 386.000km en met een verse APK en een Frankrijkvakantie (hoe kan het anders?) in het verschiet is dit dus geen probleem.
Als dank voor zijn trouwe inzet, met een keurig verbruik,ga je dan verder met opknappen dan bij een regulier vervoermiddel. En inderdaad, je ziet tegenwoordig maandelijks al minder ZX-en op de weg. Het is en blijft een zeer ondergewaardeerde Citroen en dat verdient de ZX helemaal niet.
Misschien wel de meest betrouwbare Citroen van de laatste 25 jaar of langer.
11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.
Totaal aantal Berichten: 752
Geregistreerd: 26-02-2011
- 2CV 6 club
- Dyane acadiane
- 2CV AZU
Ik sluit me volledig aan bij 25TRD, zeker goed bezig .
Wel had ik niet verwacht dat een ZX zo erg kon roesten, maar ik heb de kwaliteit van de ZX erg hoog staan, maar ze worden natuurlijk wel ouder.
Een aantal jaren geleden heb ik een keer een ‘94-er ZX 14i Reflex gehad voor onderdelen. Deze ZX had ook 1 binnenwielkast die al een behoorlijk eind was weggerot. De oud-ZX van m’n schoonzusje (‘95-er) had ook al de eerste sporen van behoorlijke roest in 1 van de binnenwielkasten. Voor de huidige ZX-rijders dus de tip om de wielkasten goed in de gaten te houden. Ook de lengtebalken onder de auto kunnen aangetast worden/zijn. Dit hebben wij 1 jaar geleden ook aan moeten pakken.
11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.
Mijn ZX was ook rot, tot voor een jaar geleden. De rechterwielkast was rot. Eerst was alleen roest zichtbaar onder het stuurbekrachtigings reservoir, maar toen we het binnenscherm weghaalden, was de gehele wielkast (beter gezegd het schot tussen wielkast en motorruimte) voorzien van een 6 tal gaten ter grote van een vuist. Niet zo extreem als bij jou trouwens, jij mist gewoon een complete wielkast.
In ieder geval bedankt voor de tip, maar eens in de gaten houden
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon