16 van de 18
« Eerste  < Vorige 14 15 16 17 18 Volgende > 
   
Mijn nieuwe Xantia HDI + -> Foto’s D-Riem wissel, pagina 8
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 05 augustus 2013 02:48 AM
  [ # 226 ]

In tegenstelling tot vorig jaar, doet de HDI het dit jaar erg goed. even afkloppen, klop klop klop Smile

Vandaag de 2 ton gepasseerd en nog steeds het gevoel dat dit een hele fijne auto is Smile

Profiel  
 
Dumnoz
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 626
Geregistreerd: 08-08-2008

- C5 2.0 16v (LPG-G3)
Gepost: 05 augustus 2013 10:31 AM
  [ # 227 ]

Heel mooi

Net in gereden dus Wink

Groetjes Harry

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 06 oktober 2013 08:03 PM
  [ # 228 ]

Gisteren een uitgebreide vakantie inspectie gedaan op de brug, over 2 weken een kleine 3000 km karren.
Na het verwijderen van de isolatieplaat aan de onderkant, vond ik op 2 kleine dingen na, geen bijzonderheden.
Voor de zekerheid gaat de Lexia en ANWB lidmaatschap + reisverzekering mee op vakantie.

Dit bochtstuk naar het inlaatspruitstuk schijnt iets te lekken, wat kan verklaren dat ik het idee heb dat de auto soms iets minder vermogen heeft, echt storend is het niet. Hier ga ik na de vakantie werk van maken, word vervangen door een emissie-95 bochtstuk (bochtstuk nu is emissie-2000), en gaat al het EGR spul er uit.

Deze leiding leek iets roestig te zijn, meteen geconserveerd met een spuitbus witte lak, nog over van mijn oude witte Xantia Smile

Blijft vreselijk vol aan de achterkant, wat dat betreft een nachtmerrie Confused

De koppeling van de uitlaat rammelt soms, heb er een extra ringen tussen gezet, zodat de veren wat strakker staan, het lijkt nu verholpen te zijn.

Afgelopen zomer vervangen de onderste motorsteun.

De blauw gelakte grotere remklauwen (van een 2.0-16V) zijn wat stoffige geworden.

Na 1,5 jaar HDI rijden, begin ik het blok nu toch wel aardig te kennen.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27929
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 06 oktober 2013 08:10 PM
  [ # 229 ]

Hoe blijft het toch zo schoon onder de kap…? huh

Als ik 1 maand woon-werk verkeer doe dan zit de hele boel alweer onder de troep Wink

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 06 oktober 2013 11:39 PM
  [ # 230 ]

De afdekkappen onder en boven de motor houden vuil buiten en de warmte binnen Wink

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 20 februari 2014 02:20 AM
  [ # 231 ]

Vanochtend 500m gereden opeens een hik en 200m verder viel de motor uit en sloeg niet meer aan. Het dubbelrelais blijf klapperen en de pomp in de tank bleef akelig stil. De ANWB kwam te hulp, samen een nieuw relais gehaald, echter nog niet willen aanslaan, nu bleef het sleuteltje van de startblokkering knipperen. Uiteindelijk liep de motor voor 10 seconden, de ANWB man zag de plus pool er niet zo gezond uit zag en los zat.

2 Jaar geleden tijdens de riemwissel, zagen we dit, toen heb ik er een nieuwe klem op gezet.
Blijkbaar is het weer gaan corroderen, en is de draad los gaan zitten, de ANWB heeft het aangedraaid, met het advies om er wat aan te doen.

Heb een dik stuk draad gehaald 35mm2, wat ik eraan wil zetten, vraag me alleen af wat de beste manier is om het met elkaar te verbinden, solderen, of zijn er speciale grote kroonstenen, verbindinsbusjes ?

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3244
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 20 februari 2014 08:50 AM
  [ # 232 ]

We hebben toen een behoorlijk stuk kabel af moeten knippen vanwege de corrosie. Die pluskabel staat daarom strak.
Het beste is om de hele kabel te vervangen en niet een stuk er tussen te zetten. Dat scheelt overgangsweerstand en dat is niet wenselijk met de stroom die door de kabel loopt.
Mocht je er toch een stuk tussen willen zetten dan kun je het beste iets met bussen gebruiken die met een krimptang worden vastgezet.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
BX16TGI
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 762
Geregistreerd: 11-05-2004

Gepost: 20 februari 2014 06:41 PM
  [ # 233 ]

Ik denk dat wij allemaal maar eens moeten kijken naar die plus kabel, als je het topic van zes pagina’s ziet van onze links rijdende buren.

http://www.frenchcarforum.co.uk/forum/viewtopic.php?f=3&t=38273

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 20 februari 2014 10:31 PM
  [ # 234 ]

Aha, het is dus een bekend probleem bij een Xantia HDI.
Ik zat over een nieuwe +kabelboom te denken, is nog leverbaar en kost € 140, dat heb ik er wel voor over.
Op het French Car Forum lees ik dat een betere of extra aarding ervoor zorg dat de pluskabel aan de accu niet meer zo warm word.

De elektrische voorverwarming zal wel de oorzaak zijn dat de pluskabel zo zwaar belast word.

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3244
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 20 februari 2014 10:39 PM
  [ # 235 ]
ZX1.4i schreef:

Op het French Car Forum lees ik dat een betere of extra aarding ervoor zorg dat de pluskabel aan de accu niet meer zo warm word.

Dat is niet waar: de stroom die door de nulkabel gaat (ten onrechte aarddraad genoemd, maar de auto ligt niet aan aarde Wink ), gaat ook door de pluskabel. Wat de hitte veroorzaakt, is interne weerstand door bijvoorbeeld oxidatie. Interne weerstand => hitte, het resultaat zie je op de foto’s.
Maar het verdient zeker aanbeveling om de nulkabel van de motor na te lopen. Bijvoorbeeld door los te halen en met Scotchbrite de contactvlakken schoon te maken.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 21 februari 2014 11:53 AM
  [ # 236 ]

Is het een goed idee om een extra pluskabel te trekken tussen de accu en de zekeringenkast ?
En dan specifiek naar de aansluiting voor de voorverwarming en eventueel ook de gloeiers.
Er lopen namelijk 3 kabels van de pluspool naar de zekeringkast.

De nieuwe pluskabelboom ga ik straks bestellen, de eerste grote uitgave dit jaar voor de Xantia Smile

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10328
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 21 februari 2014 01:03 PM
  [ # 237 ]

140 voor een + kabel? Waarom koop je niet een stuk kabel van de juiste lengte, 2 terminals en die er op krimpen?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 21 februari 2014 02:52 PM
  [ # 238 ]

Kun je inderdaad laten doen bij iemand die lasautomaten verkoopt.
Daar kun je ook een doorverbindhuls krijgen maar om goed te zijn is die met een machine geklemd.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 21 februari 2014 11:50 PM
  [ # 239 ]

Toch maar besloten om zelf een betere/dikkere kabel te maken, aangezien het een bekend probleem is.

Er lopen 3 draden van de pluspool naar de zekeringenkast erachter, draden zijn zo op het oog 10mm2.
Voorgloeien en hulpverwarming voor het koelwater is c.a. 1kw, de zekeringen zijn 80A.
Volgens een tabel die mijn broertje net liet zien, heb je voor 80A toch wel 16mm2 nodig.
Voorgloeien is heel even, maar daarna begint de hulpverwarming c.a. 10 minuten lang, 80A te trekken, daarom word het zo warm.

Als het past, ga ik die 3 kabels in 16mm2 maken.

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3244
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 22 februari 2014 09:16 AM
  [ # 240 ]

Goed plan om ze van 16 kwadraat te maken. very good
Maak ze vooral niet te kort, de nieuwe kabels zijn door de dikte stugger dan wat er nu zit.
En als 16 kwadraat niet lukt, leg dan parallelle draden van 10 kwadraat.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
 
16 van de 18
« Eerste  < Vorige 14 15 16 17 18 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook