In tegenstelling tot vorig jaar, doet de HDI het dit jaar erg goed. even afkloppen, klop klop klop
Vandaag de 2 ton gepasseerd en nog steeds het gevoel dat dit een hele fijne auto is
Heel mooi
Net in gereden dus
Groetjes Harry
Gisteren een uitgebreide vakantie inspectie gedaan op de brug, over 2 weken een kleine 3000 km karren.
Na het verwijderen van de isolatieplaat aan de onderkant, vond ik op 2 kleine dingen na, geen bijzonderheden.
Voor de zekerheid gaat de Lexia en ANWB lidmaatschap + reisverzekering mee op vakantie.
Dit bochtstuk naar het inlaatspruitstuk schijnt iets te lekken, wat kan verklaren dat ik het idee heb dat de auto soms iets minder vermogen heeft, echt storend is het niet. Hier ga ik na de vakantie werk van maken, word vervangen door een emissie-95 bochtstuk (bochtstuk nu is emissie-2000), en gaat al het EGR spul er uit.
Deze leiding leek iets roestig te zijn, meteen geconserveerd met een spuitbus witte lak, nog over van mijn oude witte Xantia
Blijft vreselijk vol aan de achterkant, wat dat betreft een nachtmerrie
De koppeling van de uitlaat rammelt soms, heb er een extra ringen tussen gezet, zodat de veren wat strakker staan, het lijkt nu verholpen te zijn.
Afgelopen zomer vervangen de onderste motorsteun.
De blauw gelakte grotere remklauwen (van een 2.0-16V) zijn wat stoffige geworden.
Na 1,5 jaar HDI rijden, begin ik het blok nu toch wel aardig te kennen.
Totaal aantal Berichten: 27929
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Hoe blijft het toch zo schoon onder de kap…?
Als ik 1 maand woon-werk verkeer doe dan zit de hele boel alweer onder de troep
De afdekkappen onder en boven de motor houden vuil buiten en de warmte binnen
Vanochtend 500m gereden opeens een hik en 200m verder viel de motor uit en sloeg niet meer aan. Het dubbelrelais blijf klapperen en de pomp in de tank bleef akelig stil. De ANWB kwam te hulp, samen een nieuw relais gehaald, echter nog niet willen aanslaan, nu bleef het sleuteltje van de startblokkering knipperen. Uiteindelijk liep de motor voor 10 seconden, de ANWB man zag de plus pool er niet zo gezond uit zag en los zat.
2 Jaar geleden tijdens de riemwissel, zagen we dit, toen heb ik er een nieuwe klem op gezet.
Blijkbaar is het weer gaan corroderen, en is de draad los gaan zitten, de ANWB heeft het aangedraaid, met het advies om er wat aan te doen.
Heb een dik stuk draad gehaald 35mm2, wat ik eraan wil zetten, vraag me alleen af wat de beste manier is om het met elkaar te verbinden, solderen, of zijn er speciale grote kroonstenen, verbindinsbusjes ?
We hebben toen een behoorlijk stuk kabel af moeten knippen vanwege de corrosie. Die pluskabel staat daarom strak.
Het beste is om de hele kabel te vervangen en niet een stuk er tussen te zetten. Dat scheelt overgangsweerstand en dat is niet wenselijk met de stroom die door de kabel loopt.
Mocht je er toch een stuk tussen willen zetten dan kun je het beste iets met bussen gebruiken die met een krimptang worden vastgezet.
Wim,
Disciplus Simplex
Ik denk dat wij allemaal maar eens moeten kijken naar die plus kabel, als je het topic van zes pagina’s ziet van onze links rijdende buren.
http://www.frenchcarforum.co.uk/forum/viewtopic.php?f=3&t=38273
Aha, het is dus een bekend probleem bij een Xantia HDI.
Ik zat over een nieuwe +kabelboom te denken, is nog leverbaar en kost € 140, dat heb ik er wel voor over.
Op het French Car Forum lees ik dat een betere of extra aarding ervoor zorg dat de pluskabel aan de accu niet meer zo warm word.
De elektrische voorverwarming zal wel de oorzaak zijn dat de pluskabel zo zwaar belast word.
ZX1.4i schreef:
Op het French Car Forum lees ik dat een betere of extra aarding ervoor zorg dat de pluskabel aan de accu niet meer zo warm word.
Dat is niet waar: de stroom die door de nulkabel gaat (ten onrechte aarddraad genoemd, maar de auto ligt niet aan aarde ), gaat ook door de pluskabel. Wat de hitte veroorzaakt, is interne weerstand door bijvoorbeeld oxidatie. Interne weerstand => hitte, het resultaat zie je op de foto’s.
Maar het verdient zeker aanbeveling om de nulkabel van de motor na te lopen. Bijvoorbeeld door los te halen en met Scotchbrite de contactvlakken schoon te maken.
Wim,
Disciplus Simplex
Is het een goed idee om een extra pluskabel te trekken tussen de accu en de zekeringenkast ?
En dan specifiek naar de aansluiting voor de voorverwarming en eventueel ook de gloeiers.
Er lopen namelijk 3 kabels van de pluspool naar de zekeringkast.
De nieuwe pluskabelboom ga ik straks bestellen, de eerste grote uitgave dit jaar voor de Xantia
Totaal aantal Berichten: 10328
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
140 voor een + kabel? Waarom koop je niet een stuk kabel van de juiste lengte, 2 terminals en die er op krimpen?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Kun je inderdaad laten doen bij iemand die lasautomaten verkoopt.
Daar kun je ook een doorverbindhuls krijgen maar om goed te zijn is die met een machine geklemd.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Toch maar besloten om zelf een betere/dikkere kabel te maken, aangezien het een bekend probleem is.
Er lopen 3 draden van de pluspool naar de zekeringenkast erachter, draden zijn zo op het oog 10mm2.
Voorgloeien en hulpverwarming voor het koelwater is c.a. 1kw, de zekeringen zijn 80A.
Volgens een tabel die mijn broertje net liet zien, heb je voor 80A toch wel 16mm2 nodig.
Voorgloeien is heel even, maar daarna begint de hulpverwarming c.a. 10 minuten lang, 80A te trekken, daarom word het zo warm.
Als het past, ga ik die 3 kabels in 16mm2 maken.
Goed plan om ze van 16 kwadraat te maken.
Maak ze vooral niet te kort, de nieuwe kabels zijn door de dikte stugger dan wat er nu zit.
En als 16 kwadraat niet lukt, leg dan parallelle draden van 10 kwadraat.
Wim,
Disciplus Simplex