Lange vijfbak in GSA met 1300, prima rustig, maar ook een blok wat niet gemaakt is voor hoge toeren. volgens mij is de 1220 daarvoor wel meer geschikt.
GS 1130, 4 bak met veel kabaal (lees toeren) in 4e versnelling doorrijden. Niet echt rustig rijden dus.
Beter één eend op straat dan tien in het water….
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Heb beide bakken in m’n GSA gehad.
Bij 100 km in 4 bijna hetzelfde toerental als in de “korte 5”.
Op de snelweg maakt het niet veel uit dus, hij komt alleen met optrekken wat vlotter van z’n plek.
Heb een korte vijfbak in m’n GSA gemonteerd, omdat deze wagen een paar jaar met vakantie een caravan(netje) moest trekken.
Totaal aantal Berichten: 653
Geregistreerd: 23-11-2009
- GS/GSA 1220 Club break
Goeie info Wat dat betreft is die korte bak wel een goed idee voor een werkpaard als een break
Heb een grafiekje gemaakt met m’n huidige verhoudingen en die van een lange en korte vijfbak erin, en wat dan het resultaat is qua snelheid bij 4000 toeren.
Het verschil lijkt niet zo groot, wat vooral opvalt is het verschil in de tweede versnelling van de lange bak met de andere twee.
GS Club berline ‘73, GS Club break ‘79, Xsara 1.8 16v berline ‘99
Je kan met je 4bak ook gewoon op een aanvaardbaar toerental rijden, hoe deze wagens dus bedoeld zijn, ik ga bij langere ritten bijv. 100 rijden en af en toe een uitspatting van geen minuutje ofzo naar de 150. Als ik zou willen relaxen zou ik een dikke CX Prestige nemen.
Gr. Wim.
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De GS is geïntroduceerd in een tijd dat er geen snelheidsbeperkingen waren. Citroën adverteerde ook gewoon dat topsnelheid kruissnelheid was en dat men uren volgas met de gs kon rijden. De motoren werden ook gewoon met 8000 toeren op de proefbank gezet….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Precies, wat een onzin, nog geen minuutje naar de 150…
Ik heb nog nooit problemen gehad van langdurig doorstampen. Hoogstens een keer vapor lock met warm weer (zonder benzine retour)
Een korte 5 bak is voor een break als werkpaard denk ik geen slechte keuze. Met een caravannetje in de bergen lijkt me dat ook net wat lekkerder dan een lange 5 bak, anders blijf je toch langer in z’n 4 rijden (is mijn ervaring). Met een korte variant zit je eerder in z’n 5.
Overigens staat er ook een 4 bak op marktplaats, of is dat weer dezelfde als er laatste ook op stond (eerst als 5 bak en toen een 4 bak?).
Beter één eend op straat dan tien in het water….
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
karelk schreef:Precies, wat een onzin, nog geen minuutje naar de 150…
Ik heb nog nooit problemen gehad van langdurig doorstampen.
Dat bedoel ik. 100 op de rechterbaan? Leuk voor iemand in een kever ofzo. Ik reed ook gewoon plankgas. 150-155 op lpg, uren achter elkaar op de peage. Wel met oordopjes in. Maar er is nooit iets stukgegaan. Die motortjes zijn oerdegelijk gemaakt.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ook even afstoffen, kwam er op na verwijzing van een ander topic.
De GSA 1130 is ook volgens mij ook af fabriek geleverd met lange 5 bak.
Mijn vader had een 1130 break, die draaide beduidend minder toeren dan de 4-bak GSA.
Volgens mij was de GSA X1 de enige met een korte 5.
De 1130 deed het prima met de lange 5. Het meeste rijd je rond 120 constante snelheid.
En dan zit je dichter bij het max koppel dan met de korte bak.
Was ook zuiniger dan de 4-bak, 1:14 ging makkelijk. En natuurlijk veel stiller.
Ik zou altijd kiezen voor de lange 5, behalve als je veel in heuvelachtig gebied rijdt met een caravan misschien.
Wat ik ook nog weet is dat je de versnellingspook in moest drukken voor z’n achteruit.
En op een gegeven moment wou dat niet meer, soms moest je meerde pogingen doen om hem in de achteruit te krijgen.
Totaal aantal Berichten: 280
Geregistreerd: 04-06-2011
- GS/GSA Pallas
- C5 2.0 hdif break caractère
In de eerste bouwjaren van de GSA had alleen de X3 een korte vijfbak. In het begin was de vijfbak een optie, later standaard voor de Pallas. Aan het eind van de productie werden alleen korte vijfbakken geleverd.
Kunnen jullie mij een overzicht geven van of een link geven naar de verschillen tussen GSA bakken :
Overbrengingsverhoudingen in de verschillende versnellingen.
Hoe je de verschillende bakken herkennen mbv hun afmetingen of type aanduiding ?
Dank. Walter+1
Totaal aantal Berichten: 653
Geregistreerd: 23-11-2009
- GS/GSA 1220 Club break
Webstek van Jeroen Cats met onderaan deze pagina de GS-bakken
GS Club berline ‘73, GS Club break ‘79, Xsara 1.8 16v berline ‘99
Jeroen Cats heeft een mooie website achtergelaten…
Maar in dit geval mis ik in het lijstje de GSA 1130 met 5-bak.
Want die is toch echt geleverd af fabriek!