Totaal aantal Berichten: 80
Geregistreerd: 01-08-2009
- BX Deauville
- BX GTI automaat
Omdat mijn 16V nog steeds in reparatie is, en ik toch graag mobiel wil blijven, heb ik (in ieder geval tijdelijk) een 2e auto gekocht. Op Marktplaats stond een witte Deauville voor wèhnug, heb een proefritje gemaakt en meteen de knoop doorgehakt.
Kenteken is FJ-LS-17, foto’s volgen nog!
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Wel praktisch om weer een gemotoriseerd voertuig te hebben natuurlijk . Heb je al een compressiemetert gevonden?
Totaal aantal Berichten: 3762
Geregistreerd: 07-09-2008
- C5 2.0i 16V Ligne Prestige G3
- BX 1.9 GTI
Gefeliciteerd! Een witte Deauville is wel echt het andere uiterste als je al een zwarte 16V hebt
C5 2.0i 16V Ligne Prestige 37-PP-RP / BX 1.9 GTI RK-55-NV
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08 / AX 1.4i TZX DH-RP-44 / ZX 1.9D Avantage JV-RH-88 / C5 1.8i 16V Ligne Prestige 54-HK-DJ / C5 2.0i 16V Ligne Prestige BVA 27-JD-FX / Xsara 1.6i 16V VTR Coupe 86-JL-KK / Xsara 1.4i Difference II 23-NX-VJ / XM 3.0i V6 24V Exclusive BVA 74-RFD-3
Totaal aantal Berichten: 80
Geregistreerd: 01-08-2009
- BX Deauville
- BX GTI automaat
Tja, wat zal ik zeggen. Ik ben een man van extremen
@Jeroen: Ja, ik heb een metert gevonden!
Totaal aantal Berichten: 80
Geregistreerd: 01-08-2009
- BX Deauville
- BX GTI automaat
De Duivel is wat minder tijdelijk geworden dan gepland, en staat inmiddels weer ongeveer een jaar op mijn naam.
In die tijd nauwelijks problemen gehad. Afgelopen november een nieuwe APK waar nauwelijks puntjes waren, helaas begon daarna de ellende toe te nemen. Een week nadien stond ik met een kapotte ontstekingsmodule langs de kant. De ANWB-man was erg behulpzaam, reed nog naar een kennis om een nieuwe module te halen, maar dat heeft niet helemaal mogen baten, want ook de bobine was naar zijn grootje. Uiteindelijk toch maar naar huis laten slepen, volgende dag een nieuwe bobine gehaald en daarna weer lekker onderweg.
Voor even, want een paar weken later had ik geëmmer met een warme motor; er bleek wat koelvloeistof weg te lekken langs een ontluchtingsschroef. Ook weer gefixed, tot ik 3 weken terug hetzelfde geëmmer had. Nu was een scheur in het slangetje tussen thermostaat en radiateur de boosdoener. Provisorisch gerepareerd, en daarna weer terug naar huis gereden, met wat tussenpozen om het niveau van de koelvloeistof te checken en waar nodig bij te vullen. Tijdens 1 van die pauzes Alex (Alcyone) nog tegengekomen en zijn BX nog even bewonderd.
Inmiddels heb ik een nieuw slangetje, alles eens goed doorgespoeld en koelvloeistof vervangen, maar bij het laten lopen van de motor gebeurde wat vreemds: Het waarschuwingslampje op het dashboard begon te branden zonder dat de fan was ingeschakeld. Heb de draden van het thermocontact doorverbonden, de fan werkt prima, dus heb toen maar een nieuw contact gehaald en er zojuist opgezet.
Maar helaas biedt dat geen oplossing. De motor loopt nog steeds warm zonder dat de fan aanslaat. Weet iemand wat hier aan de hand kan zijn?
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Heb je de boel goed ontlucht? Zitten de draadjes van alle sensoren weer waar ze moeten zitten?
Totaal aantal Berichten: 80
Geregistreerd: 01-08-2009
- BX Deauville
- BX GTI automaat
Ik heb goed ontlucht, zelfs extra op gelet dat ik dat goed deed; de draden heb ik ook nagelopen en lijken goed te zitten. Maar ik kan me daar het probleem ook niet helemaal van voorstellen. Stel dat de aansluiting van het waarschuwingslampje niet goed is, dan zou het lampje toch juist níet moeten gaan branden?
Totaal aantal Berichten: 10378
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Thermostaat? Wordt de radiator wel heet als het lampje brandt?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 80
Geregistreerd: 01-08-2009
- BX Deauville
- BX GTI automaat
Was ik vergeten te melden, maar die is ook al vervangen
Totaal aantal Berichten: 848
Geregistreerd: 11-11-2006
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- CX 2400 super familiale (verkocht: is fusiepproject)
- BX 16 TGI Progress (exit: krijgt donorschap)
- C4 (2004-heden) 1.2 Pure Tech
- BX 1.9 TRS Break (in ruste bij de snoekfabriek)
- AX 1.1I Mistral
Hallo…
Misschien ligt het voor de hand, maar is de fan zelf nog oké? Ofwel de aansluiting? Ben zelf bij koelproblemen behalve een gaar thermocontact ook wel enkele iets te groen uitgeslagen stekkers tegengekomen ter rechterzijde van de radiateur (als je met je neus naar de motor staat), tussen fan en koplamp in.
Succes!
Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’
Totaal aantal Berichten: 80
Geregistreerd: 01-08-2009
- BX Deauville
- BX GTI automaat
De fan is prima; als ik de stekkers van het thermocontact doorverbind, dan draait ie perfect.
Morgen nog maar eens verder kijken. Bedankt voor alle snelle reacties in ieder geval!
Totaal aantal Berichten: 848
Geregistreerd: 11-11-2006
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- CX 2400 super familiale (verkocht: is fusiepproject)
- BX 16 TGI Progress (exit: krijgt donorschap)
- C4 (2004-heden) 1.2 Pure Tech
- BX 1.9 TRS Break (in ruste bij de snoekfabriek)
- AX 1.1I Mistral
En toch lijkt het op een luchtbel in je koelcircuit. Ja, ik weet dat je met zorg hebt ontlucht, doch ik ken meer BX-rijders die dat beweren terwijl ze toch een ontluchtingsnippel misten of te veel haast maakten bij het ontluchten. Kan ook nog een verstopping zijn…
Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’
Totaal aantal Berichten: 80
Geregistreerd: 01-08-2009
- BX Deauville
- BX GTI automaat
Ik ga morgen nog eens goed kijken of het inderdaad luchtvrij is. Maar als het een verstopping zou zijn, hoe kan ik daar achter komen?
Totaal aantal Berichten: 848
Geregistreerd: 11-11-2006
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- CX 2400 super familiale (verkocht: is fusiepproject)
- BX 16 TGI Progress (exit: krijgt donorschap)
- C4 (2004-heden) 1.2 Pure Tech
- BX 1.9 TRS Break (in ruste bij de snoekfabriek)
- AX 1.1I Mistral
Niet. Tenzij je de kop er af wilt halen (afrader). Als het geen luchtbel is, raad ik aan het koelcircuit onder druk te (laten) brengen. De gemiddelde garagist heeft daar een pompje voor. Als het een verstopping is, kun je die misschien op die manier verhelpen (op druk brengen en onderaan de radiateur de afvoer open zetten). Is er ooit een pil in gedonderd om lekkage van de radiateur te verhelpen?
Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’
Totaal aantal Berichten: 848
Geregistreerd: 11-11-2006
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- CX 2400 super familiale (verkocht: is fusiepproject)
- BX 16 TGI Progress (exit: krijgt donorschap)
- C4 (2004-heden) 1.2 Pure Tech
- BX 1.9 TRS Break (in ruste bij de snoekfabriek)
- AX 1.1I Mistral
Oja. je kunt natuurlijk wel nagaan of de koelslangen overal ‘hard’ worden als de motor draait en goed warm is (met gesloten radiateurdop natuurlijk). Blijft druk ergens achterwege, dan is er een verstopping. Maar goed, dit is puur met boerenverstand geredeneerd.
Schiet me net te binnen: Mijn garagist vertelde dat de schoepen in de waterpomp een zwak punt bij bij de BX. Die willen wel eens breken. Dat komt - om het zacht uit te drukken - de circulatie niet ten goede. Het was een van de suggesties die hij deed toen ik dezelfde problemen had als jij (maar die verdwenen na het vervangen van het thermocontact. Heb jij al gedaan).
Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’
Totaal aantal Berichten: 80
Geregistreerd: 01-08-2009
- BX Deauville
- BX GTI automaat
Bedankt, ik weet wat me te doen staat
Morgen eerst nog eens goed ontluchten, en als dat geen soelaas biedt zal ik de slangen eens checken/ en anders naar de garage. De motor loopt niet heel snel warm dus denk dat ik dat rijdend wel haal…