Uiteraard! Stom… Ging uit van 4 HA bollen, maar t zijn er natuurlijk maar 2!
mooie kleur….....................!!!
ik zie een fotoshoot aankomen als je toch naar chyparse (almere???) gaat….
BX Deauville, 1994, Diesel, 301000 km…. RIP..
BX TRD Turbo,1989, 119000 km nu 134000, verkocht
BX 16TRS Automatic, 1986, 192000 km…,verkocht
XM D12Turbo, 1997, 384000…...1-2009, 465000 verkocht
XM 2.1TD, 1997, 321000….....354000 te koop
Kijk aan, een tweelingzusje!
Heb besloten niet naar Almere te rijden, maar alle bollen zelf te vervangen. Verwacht ze volgend week binnen.
Middendemper is ook onderweg, want die is zo lek als een mandje.
Het dynamo is inmiddels gereviseerd en teruggezet.
Alleen de hydractive storing is een hardnekkige. Ik vermoed de veercomputer of de voorste hydractiveklep. Volgend week eens verder uitpluizen.
Wil ook de montecarlo’s er terug onderzetten ipv de etoiles. Dat wordt ook volgende week verwacht ik.
ADALS zijn denk ik ook gaar, dus als ik dan toch bezig ben wil ik die ook direct vervangen. Niet zo’n prettige klus, maar het gaat wel lukken.
Even een update:
Middendemper is vervangen voor een nieuw lekvrij exemplaar. Er zit een ‘nieuwe’ H5 veercomputer in en alle bollen zijn vernieuwd. LHM was nog mooi felgroen, dus was niet nodig. Ze rijdt weer heerlijk!
Echter het ledje van het alarm blijft branden wanneer de motor draait. Ik heb al zitten experimenteren met in/uitschakeling van de interieurbeveiliging, maar dat lijkt het niet te zijn. Al een paar keer geprobeerd lange tijd ingedrukt te houden met/zonder contact aan, maar het lampje blijft hardnekkig branden. Het alarm werkt overigens wel gewoon. Iemand een idee?
Vandaag weer een dikke 100 km over de snelweg gezoefd: subliem! Het verbruik bij 110 - 120 valt nog mee (volgens de BC). Ongeveer 8 l/100 km.
De praktijk leert dat ik met de 1e tank zo’n 600 km heb gereden, wat neerkomt op 1:7,5 of 13,3 l/100 km. Valt me toch wat tegen, maar we hebben de XM ook wel een paar keer de sporen gegeven dus het kan nog wel wat zakken. Op spiritmonitor zie ik dat 11 l/100 km (1 op 9) te doen is.
Hopelijk houdt ze zich de komende tijd een beetje koest zodat we de vertrouwensband weer kunnen gaan opbouwen
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
1:12,5 is behoorlijk wishful thinking. 1:9-10 is een stuk reëler.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Wat ik mijn eigen nu afvraag, is of het alarm ook een start beveiliging heeft, naast de originele
start blokkering.
Moet je nog steeds een startcode intoetsen?
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Je hebt het over de code die je in het middenpaneel elke keer moet intoetsen?
Die kan je -conform het instructieboekje- ook uitschakelen.
Ik vind het ook vervelend steeds die code te moeten intikken, maar moet het nog even uitproberen om het uit te schakelen.
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Makkelijkste manier van uitschakelen is met draaiende motor de stekker onderuit het paneeltje te trekken. In 99 van de 100 gevallen kan je in het vervolg starten zonder code.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
99 van de 100?
Als dan die ene keer het spul wel maar weer werkt als je het stekkertje terugplaatst.
Persoonlijk ben ik huiverig van dit soort systeempje, ze zijn zo ongrijpbaar. Heb er geen ervaring mee, kun je dit zonder meer proberen?
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Ja, gewoon stekkertje weer terug plaatsen, en de code weer in voeren. Die 1 van de 100 slaat op een bij mij bekend geval van een V6 die niet wilde starten zonder stekker er in, ik weet niet meer of de motor zelfs uitging bij het er uit trekken van de stekker.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Weer bijgeleerd. Is dit te verkiezen boven het uitschakelen op de officiele manier met een code toe te passsen op het paneeltje? Je moet dan de wagen binnen de minuut starten geloof ik anders moet alsnog de code worden ingevoerd.
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Het is maar net wat je eigen voorkeur heeft. Het aardige van de stekker er uit trekken is dat je het hele paneeltje er dan uit kan halen. En als je goed zoekt kan je een opbergvakje vinden dat daar zat bij XM’s zonder startcode. Ideaal bakje voor muntjes, sleutels en ander klein spul.
In Ierland moet je denk ik wel heel goed zoeken
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Vandaag weer heerlijk 300 km met de XM gezweefd! Wat een fijn ding! De stoelen zijn formidabel, zeker in vergelijking met de standaard xantia stoelen. Onderweg een stuk of 6 ds’en gespot waarvan de bestuurders allen goed gemutst waren.
Heb nu zo’n 450 km gereden en de meter zit op de helft; best netjes toch?
Totaal aantal Berichten: 17405
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Bij veel XM’s blijft de benzinemeter lang te optimistisch om dan aan het eind erg snel naar 0 te vallen. Zo snel dat je zonder kan komen te staan. Een gewaarschuwd mens…
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Nog 250 km te gaan schat ik, 1:9 dus ongeveer. (Gebaseerd op eigen ervaring, als ik halverwege 500km heb gereden rijd ik tegen de 1:10.)
Volg je hart, gebruik je hoofd.