Hallo,
de laatste tijd viel het me op dat mijn Xsara break 2.0 HDI (diesel) uit 2003 erg veel rookte. Voornamelijk bij wegrijden viel me dit op. Aangezien de electronische peilstok op het dashboard steeds 6 bolletjes aangaf dacht ik dat het geen olie was. Echter na de peilstok eens gecontroleerd te hebben bleek die +/- 2 cm boven max. peil te staan. Ik ben er vrijwel zeker van dat er tijdens de grote beurt niet te veel olie is bijgedaan. De olie leek wel dunner dan normaal. Ik heb zo het vermoeden dat hier sprake is van brandstof verdunning. Ik heb nu de olie vervangen en op peil gezet. Ik ga nu bijhouden of er weer te veel olie in de carterpan komt.
Indien dit het geval is heb ik de volgende vragen:
1. Hoe kan er brandstof bij de olie komen? Waarschijnlijk via de common rail brandstofpomp!
2. Zijn er nog andere mogelijkheden hoe er brandstof bij de olie kan komen?
3. Kun je hier nog even mee doorrijden om te controleren of het oliepeil weer stijgt?
4. Wat zijn de geschatte kosten indien de pomp gereviseerd moet worden?
Koelvoeistof blijft gewoon op peil en dat is het dus niet.
De auto heeft nu 230.000 km op de teller staan en er worden voornamelijk korte afstanden mee gereden.
Wie kan hier iets zinnigs over vertellen en mij adviseren wat de doen.
Met vriendelijke groeten,
Rinus
waarschijnlijk heb je een lekke injector,vandaar de extra rook
en de olieverdunning.
kun je niet ruiken aan de peilstok of deze naar diesel ruikt?
ik zou er niet te lang mee doorrijden,aangezien de diesel de motorolie erg
verdund,waardoor de smeereigenschappen snel minder worden.
ook is het te hoge peil zeer slecht voor je keerringen.
er zijn gevallen bekend waarbij de motor in de soep draaide!
Ik heb even opgezocht in de Haynes voor dieselmotoren, aangezien ik me iets kon herinneren dat hier een stukje over in staat. Er staan een aantal opties, maar de meesten zijn niet van toepassing op de HDI motor in je Xsara. Via de commonrail pomp is uitgesloten, aangezien deze door een distributieriem word aangedreven en verder niet door de smeerolie word gesmeerd. Bij een motor met een ketting, waarbij de distributie ruimte en carter in verbinding staan, is dit wel het geval.
De enige optie die van toepassing is, dat de brandstof via de cylinders in het carter komt, en dat je dit kunt ruiken en in extreme gevallen, duidelijk kunt zien dat de viscositeit van de olie sterk afgenomen is.
Laat z.s.m. een specialist naar kijken, de motor kan inderdaad vastlopen, doordat de diesel de smeerolie-film op de cylinderwand afbreekt.