Totaal aantal Berichten: 47
Geregistreerd: 09-01-2011
- BX 1.4 i Deauville
- BX 1.9 GTi
Na het kleppen drama van de deauville (gepost in andere draad) besloten om toch maar niet voor gehele koprevisie te gaan en afgelopen zaterdag een BX 1.9 GTI uit 94 aangeschaft. Wat een verschil zeg met de 1.4
Een complete auto met zonnedak en airco.
Echter ook wel met wat werk;
Alle elctrisch bedienbare componenten werken niet! op het raam van de bestuurder na
Spoiler op achterklep missend
MM lampje brand of gaat aan tijdens rijden (heb de codes uitgelezen 34,42,15,56,41,33, maar moet alleen nog even de lijst met verklaringen achterhalen van gti)
Lekke hydraulische leiding
verstralers niet werkend (stekkers waren losgekoppeld
Al met al een auto waar ik wel weer wat tijd in kan steken, maar de basis is goed.
Totaal aantal Berichten: 6134
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
En nou maar hopen dat deze auto’s je hobby zijn…
In ieder geval gefeliciteerd, en veel plezier met opknappen!
Totaal aantal Berichten: 39
Geregistreerd: 24-02-2009
- BX Bx 19 GTi 16v MK2
- BX BX 19 GTI 16V MK1
- C3 C3 1.4i Exclusive
Toevallig een groene met achteraf inbouw airco?
Volgens mij heb je mijn oude gti gekocht.
Totaal aantal Berichten: 47
Geregistreerd: 09-01-2011
- BX 1.4 i Deauville
- BX 1.9 GTi
Kenteken HG-XZ-87.
Deauville staat ook nog op de oprit, dus begin idd een aardige liefhebber te worden van de BX ondanks ook het werk wat ik al aan de deauville gedaan heb. Mocht iemand nog onderdelen zoeken dan hoor ik het wel.
Ik hou de deauville nog even als donor voor de Gti.
Totaal aantal Berichten: 39
Geregistreerd: 24-02-2009
- BX Bx 19 GTi 16v MK2
- BX BX 19 GTI 16V MK1
- C3 C3 1.4i Exclusive
Dat is m ja, met die mankementjes is de eigenaar na mij niet echt zuinig geweest met de auto.
Ik kan wel vertellen dat in 2009 nog het hele stuur gedeelte is gereveseerd door citroen specialist van gompel.
Ook is er toen een beurt gedaan en het lhm systeem gereinigd. Toen ik m inruilde had ie iets meer dan 116000 km op de teller.
Ik heb altijd veel plezier gehad met de Bx maar heb m ingeruild tegen een C5 omdat we een kleine kregen, plus ik had ook nog een Bx 16 v mk2.
Totaal aantal Berichten: 47
Geregistreerd: 09-01-2011
- BX 1.4 i Deauville
- BX 1.9 GTi
Goed om te horen dat deze BX van jou geweest is. Er is namelijk geen history voor mij bekend van de auto zoals;
-reparatie aan rechter achterscherm (laswerk aan binnenzijde + blanke laklaag schade)
-Distributieriem km’s (teller staat nu op 184K)
-Waarom achterspoiler verwijderd
-zat er een armsteun op voorstoel in
Allemaal niet echt belangrijk (behalve distri-snaar), maar wel aardig om te weten.
Totaal aantal Berichten: 39
Geregistreerd: 24-02-2009
- BX Bx 19 GTi 16v MK2
- BX BX 19 GTI 16V MK1
- C3 C3 1.4i Exclusive
Het laswerk is na mij geweest en de spoiler zat er niet op toen ik m kocht, waarschijnlijk was de lak slecht, das wel vaker.
De distributie riem heb ik ook niet laten vervangen.
Ik heb m maar een jaar gehad of zo.
Dus veel historie kan ik je ook niet geven.
Ik heb er inderdaad een middenarmsteun in gehad maar die heb ik overgezet in de 16v, die dingen zijn redelijk zeldzaam.
Totaal aantal Berichten: 47
Geregistreerd: 09-01-2011
- BX 1.4 i Deauville
- BX 1.9 GTi
OK, bedankt iig.
Ik ga zowieso de distributieriem, spanrol, waterpomp ed vervangen.
Nieuwe olie en bougies.
Eerst de lekkage aan het hydraulisch systeem verhelpen.
Verder vind ik nogal wat relais loshangend in de motorruimte. Echt een doorn in mijn oog.
Dus zoals je leest…. genoeg te doen, maar wel leuk
Totaal aantal Berichten: 39
Geregistreerd: 24-02-2009
- BX Bx 19 GTi 16v MK2
- BX BX 19 GTI 16V MK1
- C3 C3 1.4i Exclusive
Das altijd verstandig om te doen, zeker bij gti’s, je weet nooit hoe er mee gereden is.
Als je ooit nog onderdelen nodig hebt laat maar weten ik heb nog voor drie Bx’en aan onderdelen liggen. Voornamelijk 16v spullen maar afgezien van de motor is alles hetzelfde.
Een beetje garage laat na de wissel van een db-riem een sticker achter in de motorruimte met km-stand en ik heb ook wel eens gezien dat die met viltstift op het db-huis is geschreven. Als je niks kunt vinden, zou ik inderdaad de riem zo snel mogelijk vervangen, want van 116 naar 184k betekent dat er een wissel had moeten gebeuren.
De Zilveren Schicht BX 16V 1991, gris perlé
Totaal aantal Berichten: 47
Geregistreerd: 09-01-2011
- BX 1.4 i Deauville
- BX 1.9 GTi
Zal ikzelf ook altijd doen, even aangeven bij welke KM stande de DB-snaar is vervangen.
Inmiddels de LHM lekkage verholpen. Een van de witte plastic slangetjes (onder de auto, achter het rechter voorwiel), die overgaat in een zwarte rubbere slangetje, was los geschoten. Zwarte rubbere slag ook beschadigd, dus maar even wat met 4 mm kopere leiding in elkaar gezet en voldoet prima. Niet orgineel, maar zal waarschijnlijk langer houden dan al die rubbere troep.
Volgende actie zal toch het oplossen van de codes moeten worden. Ik rij nu constant met MM lampje aan. Foutcodes zijn;
34,42,15,33,52.
Ben al geruime tijd opzoek geweest naar deze verklaring van de code, maar kom deze codes niet allemaal tegen. Kan iemand mij de verklaring van de codes geven ?
Hier is een link met de codes voor alle merken plus instructies voor het uitlezen. je kunt het hele PDF bestand downloaden, dan heb je het altijd bij de hand.
Haynes foutcodes
De Britse BX-club heeft ze ook heel handzaam op een rijtje gezet:
BX GB
Zo te zien is er een boel niet in orde bij die GTi van je.
De Zilveren Schicht BX 16V 1991, gris perlé
Als ik die foutcodes zo lees in het engels dan denk ik aan een brandstofprobleem. Hoe loopt de motor? Meet de weerstand van de injectoren even op en vergelijk die met elkaar. Ik zag er 1maal injectoren in staan en iets met lambdasignaal.
Totaal aantal Berichten: 442
Geregistreerd: 17-04-2009
- XM V6.24V
- BX 16Valve
zoals autofan al vraagt: hoe loopt ie?
verder als ik even snel zoek kom ik dit lijstje tegen:
33=AFM
34=Carbon filter solenoid valve
42=injectors or injector circuit
15=Fuel pomp relais
52=mixture control/Lambda sensor
aangezien je het ook hebt over een berg los hangende relais. ik zou simpelweg beginnen met de stekkers en massa’s onder de kap nalopen en schoonmaken. even extra opletten bij het fuel pomp relais en wellicht even doormeten. verder is een airflowmeter (bovenkant van je luchtfilter huis waar de stekker op zit) vrij gemakkelijk te wisselen met een andere auto en even zien wat alles dan gaat doen. daarnaast kan je je lambda doormeten of wellicht beter: hang hem even aan de uitlaatgassentest dan weet je meteen wat ie staat te stoken.
Renault 5 Alpine Turbo | Renault 21 Turbo ph1 | | Renault 21 Turbo ph2 | Renault 25 Baccara V6 Turbo | en div Alpines en RS
Brandstofpomprelais hoeft niet te betekenen dat het relais zelf kapot is. Had het onlangs nog met m’n GTi die het verdomde om te starten. WW (gelukkig een echte en niet zo’n nep) erbij, vonken waren goed en hij zag toen dat er geen brandstof kwam. Waarschijnlijk een kapot relais. Ik zei al dat ik dan wel even een ander relais zou scoren, maar zijn antwoord was: “Ho, ho, eerst even meten.” Bleek de aardedraad in de relaisstekker ergens los te zitten. Nieuwe draad en goed geaard en het probleem was verholpen.
De Zilveren Schicht BX 16V 1991, gris perlé
Totaal aantal Berichten: 442
Geregistreerd: 17-04-2009
- XM V6.24V
- BX 16Valve
dat zeg ik ook niet. maar bij dat relais zou ik extra goed alles doormeten waaronder ook de massa draden idd omdat daar fouten op komen volgens de ecu. ik ben altijd voorstander van meten en uitlezen = weten.
Renault 5 Alpine Turbo | Renault 21 Turbo ph1 | | Renault 21 Turbo ph2 | Renault 25 Baccara V6 Turbo | en div Alpines en RS