3 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
   
Van BX 1.4 deauville naar 1.9 GTI
rehc
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 442
Geregistreerd: 17-04-2009

- XM V6.24V
- BX 16Valve
Gepost: 12 maart 2011 11:19 AM
  [ # 31 ]

hangt dat ding idd niet voor je inlaatspruitstuk. om het gemakkelijk te vinden: als je voor de auto staat hangt hij tussen je motor en de radiateur en dan iets links van het midden. zwart rijksdaaldergrootte ding met aan de linker kant een 8mm? slang en een 2polige bosch stekker en rechts ook een 8mm? slang. als je vanaf je lhm vat naar rechts gaat krijg je een plastic huls waar de aanvoer slang in zit naar je lhm pomp in dezelfde plastic huls loopt ook het slangetje naar het koolstoffilter solenoid (of ik geloof dat het slangetje er netaan onderlangs die huls loopt)

heb een foto van m’n ex gti bijgevoegd. ik schat dat je het solenoid gaat het ongeveer bij het rondje net onder het inlaatspruitstuk. kan iets meer naar links of rechts zijn dat dan weer wel Rolling Eyes  je kan hem voelen en dan iets naar voren trekken hij hangt echt aan de slang.

Afbeelding Bijlagen
HPIM4687.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Renault 5 Alpine Turbo | Renault 21 Turbo ph1 | | Renault 21 Turbo ph2 | Renault 25 Baccara V6 Turbo | en div Alpines en RS

Profiel  
 
jurki
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 47
Geregistreerd: 09-01-2011

- BX 1.4 i Deauville
- BX 1.9 GTi
Gepost: 12 maart 2011 11:17 PM
  [ # 32 ]

Het schakelklepje eruit gehad, stekker schoon gemaakt, slangetjes doorgeblazen en ECU gereset (accu polen los). Auto gestart en MM-lampje blijft uit. +/- 300 mtr rijden en lampje komt weer aan.
Op de stekker naar het schakelklepje een voltmeter gehad, maar meet geen spanning. Als ik op het klepje blaas (in de pijlrichting) is deze open. Klepje uitgewisseld met een identieke uit BX deauville en zelfde storing. ECU uitgelezen en blijft alleen code 34 geven.

Wanneer doet het schakelklepje z’n werk ?

Profiel  
 
bearwil
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 703
Geregistreerd: 04-05-2005

- BX 16V MK2
Gepost: 13 maart 2011 01:36 AM
  [ # 33 ]

Zal het waarschijnlijk toch niet aan het klepje liggen. Ik ben er inmiddels wel achter dat je niet alleen op de foutcodes van je ecu moet afgaan. Hoe loopt je motor eigenlijk als je mm lampje aangaat? Blijft het redelijk normaal of gaat hij echt raar doen? Het probleem kan in iets heel kleins zitten. Ben dik 2 maanden bezig geweest voor mijn 16V eindelijk fatsoenlijk ging lopen, vooral het stationair was een ramp. Had van alles vervangen, zonder resultaat, tot ik de stekker van de ontstekingsmodule lostrok en zag dat die vol met prut zat. Die prut eruit gepulkt, de stekker nog eens goed schoongemaakt met contactspray, weer aangesloten en sindsdien loopt hij keurig. ECU uitlezen had dat niet als fout aangegeven en dit staat ook niet bij de foutcodes vermeld.

De Zilveren Schicht BX 16V 1991, gris perlé

Profiel  
 
jurki
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 47
Geregistreerd: 09-01-2011

- BX 1.4 i Deauville
- BX 1.9 GTi
Gepost: 13 maart 2011 09:28 AM
  [ # 34 ]

Zonder MM lampje loopt motor netjes rond, +/- 900-1000 Rpm. Zodra MM lampje aangaat gaat motortoerental omhoog, 1000-1150, maar blijft ook wel netjes rond lopen.

Ik vind wel vreemd dat het klepje niet waarneembaar werkt. In onbekrachtigde toestand staat hij blijkbaar open, maar wanneer dan dicht ?
Volgens de code tabel is 34 niet alleen het klepje, maar ook het circuit wat daar bij hoort.
Heeft iemand een uitleg voor het gehele systeem van het klepje ?

Profiel  
 
MaartenH
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2953
Geregistreerd: 04-11-2006

- C35 2.0 benzine
Gepost: 13 maart 2011 01:03 PM
  [ # 35 ]

Klepje gaat boven een bepaald toerental open om de benzinedampen weg te zuigen uit het koolstoffilter en de tank.

Profiel  
 
rehc
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 442
Geregistreerd: 17-04-2009

- XM V6.24V
- BX 16Valve
Gepost: 13 maart 2011 01:43 PM
  [ # 36 ]

inhakend op bearwil: de codes geven een indicatie. er staat in de citroen boeken ook altijd bij dat je moet doormeten en als je dan fouten tegen komt: check continuiteit van het circuit Wink

ik noem maar wat geks misschien gaat dat klepje wel niet dicht en geeft de ecu daarom een fout maar je hebt al gewisseld met een andere dus de kans dat de solenoid zelf defect is is kleiner. andere mogelijkheid is ergens een scheur of knik in de slangen waardoor de ecu denkt dat het solenoid niet sluit of zoiets. of misschien zit die koolstofpot dichtgekoekt of…

rij eens een stukje met de bosch stekker van de solenoid af? misschien niet slim (benzinedamp) maar ik zou wel nieuwsgierig zijn wat ie doet als je de slang los trekt

begrijp verder dat je gelukkig van de meeste fouten af bent. waar zat het nou in? rot contact van de motor naar de ecu toe?

Renault 5 Alpine Turbo | Renault 21 Turbo ph1 | | Renault 21 Turbo ph2 | Renault 25 Baccara V6 Turbo | en div Alpines en RS

Profiel  
 
abxsport
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 682
Geregistreerd: 22-12-2006

Gepost: 13 maart 2011 06:11 PM
  [ # 37 ]

Je moet de belangrijkste storing (lees meeste invloed op het functioneren van de motor) eerst oplossen.
Jij hebt onderstaande storingen.
33=AFM
34=Carbon filter solenoid valve
42=injectors or injector circuit
15=Fuel pomp relais
52=mixture control/Lambda sensor

Storing 34 zou ik niet wakker van liggen, gaat waarschijnlijk het lampje niet eens van branden. Storing 52 van de lambdasonde is vermoedelijk een gevolg van de storingen 15, 33 en 42, als je verbranding niet goed is wordt dit opgemerkt door de lambdasonde in de uitlaat. Het kan wel zijn dat er een verbrandingsprobleem optreedt door een defecte lambdasonde (motor regelt bij aan de hand van de gegevens van de lambdasonde), maar omdat er storingen aanwezig zijn op het relais van de brandstofpomp, injectoren en luchtmassameter denk ik niet dat de lambdasonde dit veroorzaakt.
Dan houd je nog 3 storingen over: relais brandstofpomp, injectoren en luchtmassameter.
Als ik jou was zou ik de volgende controles uitvoeren:
- Brandstofdruk, ik weet niet de exacte waarde maar ik denk dat dit 3,5 bar is.
- Relais (de meeste relais’ kun je gewoon open maken en controleren of ze niet verbrand zijn)
- Injectoren controleren (bedrading, weerstand, inspuitbeeld).
- Wisselen van de luchtmassameter.

Profiel  
 
jurki
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 47
Geregistreerd: 09-01-2011

- BX 1.4 i Deauville
- BX 1.9 GTi
Gepost: 13 maart 2011 08:49 PM
  [ # 38 ]

Helemaal mee eens dat ik in het scala van alle foutmeldingen die ik had me het minst druk zou maken om code 34, maar na eerder al zoveel mogelijk stekkers schoon gemaakt te hebben (onsteking, fuel injectors, ECU stekkers etc) ben ik inmiddels af van alle foutcodes na accu polen los gehad te hebben. Blijft nu dus alleen nog over…....34.
En aangezien ik echt een hekel heb aan lampjes die niet horen te branden, zal deze ook moeten verdwijnen.
Wat voor mij vreemd blijft is dat ik niets meet op de stekker, ga me hier nu toch even wat meer op richten want idd zoals rehc terecht zegt solenoid valve zelf heb ik omgewisseld met een andere zopnder resultaat.

Zoektocht gaat verder.

Ps goede manier om je auto te leren kennen…dat dan weer wel

Profiel  
 
bearwil
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 703
Geregistreerd: 04-05-2005

- BX 16V MK2
Gepost: 14 maart 2011 02:33 AM
  [ # 39 ]

Het enige dat dus eigenlijk aan de hand is, is dat het stationair toerental een heel klein beetje omhoog gaat als je mm lampje weer waarschuwt, maar voor de rest loopt de motor mooi. Dit bewijst in elk geval dat je je nergens echt druk over hoeft te maken. Ik geef toe dat zo’n schijnbaar zinloos brandend lampje knap vervelend kan zijn, maar de ervaring leert dat de elektriek bij een BX die lang stil heeft gestaan, behoorlijk van slag kan raken. Ik zou zeggen: gewoon rijden en wellicht gaat dat lampje ooit vanzelf weer uit.

De Zilveren Schicht BX 16V 1991, gris perlé

Profiel  
 
rehc
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 442
Geregistreerd: 17-04-2009

- XM V6.24V
- BX 16Valve
Gepost: 14 maart 2011 10:44 AM
  [ # 40 ]

als het stationair toeterental omhoog gaat als de fout gedetecteerd wordt door de ECU betekent dat dat de ECU inhaakt op de fout door het stationair toerental op te schroeven dus hij doet iets met de fout. afgezien van dat: het ECU lampje brandt en dat hoort niet. en och ik denk dat iedereen z’n eigen waarde hecht aan dat lampje, maar zinloos zou ik het lampje absoluut niet durven noemen dan eerder niet direct alarmerend.

@bearwil: voor zover ik weet heeft deze bx niet lang stil gestaan (2009-heden van 116k naar 184k)
wel is het zo dat deze bx veel elektronica problemen heeft (elektriek in de kabine werkt ook niet allemaal goed en onder de kap waren het volgens mij ook veel slechte contacten), maar elektronische problemen die zichzelf oplossen heb ik helaas nog niet meegemaakt tenzij het zichzelf oplossende van tijdelijke aard was.

Renault 5 Alpine Turbo | Renault 21 Turbo ph1 | | Renault 21 Turbo ph2 | Renault 25 Baccara V6 Turbo | en div Alpines en RS

Profiel  
 
bearwil
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 703
Geregistreerd: 04-05-2005

- BX 16V MK2
Gepost: 14 maart 2011 02:25 PM
  [ # 41 ]

Ik schreef ook schijnbaar zinloos, want als uitlezen van de ecu het probleem niet duidelijk definieert, heb je er niet zo veel aan. Zichzelf oplossende problemen heb ik wel gezien: een toerenteller en benzinemeter die het niet doen en plotsklaps weer spontaan beginnen te werken.

De Zilveren Schicht BX 16V 1991, gris perlé

Profiel  
 
jurki
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 47
Geregistreerd: 09-01-2011

- BX 1.4 i Deauville
- BX 1.9 GTi
Gepost: 14 maart 2011 07:19 PM
  [ # 42 ]

Probleem opgelost !

Gisterenavond toch nog maar eens de bekabeling nagelopen van de stekker naar de solenoid valve en idd een kabelbreuk gevonden onder het isolatietape dat was aangebracht. Boel even netjes gesoldeerd, mooi stukje krimpkous erom en gelijk al bij het starten verdween het MM-lampje.
Vandaag met de auto naar het werk en MM-lampje niet meer terug gezien.

Een ieder bedankt voor de suggesties en duidelijke hulp.

Op naar de volgende klus

Profiel  
 
rehc
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 442
Geregistreerd: 17-04-2009

- XM V6.24V
- BX 16Valve
Gepost: 14 maart 2011 08:50 PM
  [ # 43 ]

goed bezig geweest jurki! het kost niets dit soort dingetjes en geeft je enorm veel voldoening. veel plezier met de GTI en hou ons op de hoogte.

Renault 5 Alpine Turbo | Renault 21 Turbo ph1 | | Renault 21 Turbo ph2 | Renault 25 Baccara V6 Turbo | en div Alpines en RS

Profiel  
 
Vermond
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 14 maart 2011 11:16 PM
  [ # 44 ]

De aanhouder wint. Ik kan me voorstellen dat je hier erg blij mee bent Smile.

Profiel  
 
jurki
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 47
Geregistreerd: 09-01-2011

- BX 1.4 i Deauville
- BX 1.9 GTi
Gepost: 14 maart 2011 11:33 PM
  [ # 45 ]

Ben ik zeker blij mee, waren het niet dat ik net even de auto op de oprit wat achteruit wilde zetten, startmotor loopt, maar motor slaat niet aan. Ik hoor bij het contact aan zetten geen brandstofpomp draaien.
Snel even toevoerleiding naar brandstof reel los gehad en m’n vrouw even laten starten. Geen brandstof. pomp ?, relais ?
Morgenavond weer wat te doen.
Is dit BX-eigen, even baasje pesten en kijken hoever je kan gaan…...?

Profiel  
 
 
3 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook