Tot de wegenbelasting weer ingevoerd word.
Overigens staat de olie weer in de velgen, geen idee of het bakolie is, motorolie of een gescheurde ashoes. Word een beetje moe van dat eeuwig lekkende blok. Klepdeksels blijven ook maar lekken. Dat terwijl dat ontluchtingspijpje vanaf de vulpijp wel schoon is.
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Olielekkage…..zeer waarschijnlijk de retourpijpjes.
Die hebben Viton ringen.
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
De klepdekselpakkingen plak ik altijd in de deksels met een dun laagje vloeibare pakking, anders krijg je de boel heel moeilijk goed op z’n plek. Denk erom dat een rubber pakking met de bolletjes goed tegen de buitenrand van het deksel moet zitten, anders wil die nog wel eens wegkruipen en dan gaat ‘t fijn lekken.
Andere notoire oliespuwers zijn de keerringen van de oliekoeler en de oliedrukzender. Dat loopt alleen niet tot in de velgen. Lekkage via de keerringen van de bak resulteert volgens mij ook niet in natte velgen, wel in natte remschijven.
Olie in de velgen zou ik als eerste zoeken bij een poreuse of gescheurde lekzak. Een leidinkje of retour bij de hoogteregelaar zou ook nog kunnen.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
zitten de kleppendeksels te strak vast gedraaid? dan gaan ze ook van lekken.
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
Ik heb geen momentsleutel dus ik heb geen idee, maar echt vast zitten ze niet. Zal alles nog eens checken.
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Ze kunnen door een vorige eigenaar veel te vast zijn gedraaid. In dat geval zijn ze krom en zullen ze altijd blijven lekken.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Zou goed kunnen. Is dat te checken door ze op een vlakke plek te leggen?
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ja, glasplaat of iets dergelijks.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Ik heb nog een paar vragen aan de specialisten hier.
De auto heeft inmiddels 190k gelopen. De laatste jaren met slecht onderhoud.
Nu vind ik dat hij van de 1 naar de 2 slecht schakelt. Als ik vroeg schakel, dus al bij een laag toerental(koude motor) dan gaat het of gepaard met een harde ‘tok’, of het gaat heel zwaar.
Als ik hem van de 1 naar 2 snel doortrek gaat het soepel, maar met een tok/tik. Lijkt mij de koppelingskant van de bak die nog niet gesynchroniseerd is.
Schakel ik met een pauze tussen 1 en 2, gaat hij heel moeizaam in de 2. Heel zwaar en als je niet hard doortrekt gaat ie er helemaal niet in.
-Zodra de auto warm is schakel ik wat hoger in de toeren. Dan gaat het schakelen precies goed, zonder zwaar te gaan of bijgeluiden. Doe ik dit met koude motor gaat dit ook. Het ligt dus denk ik niet aan de temperatuur van de bak.
Stilstaand de koppeling intrappen en naar de 1 gaat soms ook zwaar of niet. Paar keer koppelen en ontkoppelen helpt dan wel.
Zijn dit eigenschappen van de bak? De rest van de versnellingen gaan prima.
De olie is op peil en bijna 2 jaar geleden ververst.
Edit: Van de 3 naar 2 gaat prima, zelfs als je 50 rijd. Dan hoor je netjes de bak opspinnen wanneer je zachtjes tegen de 2 duwt en dan valt ie er vanzelf in. Het is puur van 1 naar 2.
Hele andere vraag, ik heb de Spécial metzonder toerenteller. In plaats daarvan zit daar zo’n mooi ratelend klokje. Typerend geluid en dat hoort bij de auto. Iedereen die meerijd zegt: Wat maakt dat klokje een geluid! Vrrt vrrt vrrt Net als de tellerkabel/mechanisme.
Wat ik me afvraag, hoe word de toerenteller aangestuurd in de luxere modellen?
Ik heb namelijk 1 Autostyle olietemperatuurmeter en dat vind ik al genoeg extra metertjes, dus ik zit eraan te denken om een andere tellerbak te zoeken, mét toerenteller.
Ik had het al in een ander topic gevraagd maar hier dan ook even; wie weet welke lampjes in de tellerbak horen?
Bedankt alvast voor de tips/hulp!
Totaal aantal Berichten: 280
Geregistreerd: 04-06-2011
- GS/GSA Pallas
- C5 2.0 hdif break caractère
Het probleem met het schakelen klinkt als een koppelingskabel die niet strak genoeg zit. Er moet bovenin ca. een centimeter vrije slag in het pedaal zitten. Als de speling er niet zit, wordt het koppelingslager steeds belast, en daar is de drukgroep niet op gemaakt. Als de koppelingskabel niet strak genoeg zit ontkoppel je net niet helemaal en krijg je problemen zoals je beschrijft.
Toerenteller wordt als ik me niet vergis gevoed door de aansluiting op de bobine. Volgens mij hoef je niks aan te passen als je er een dashboard met toerenteller in zet en doet die het meteen. Bij mij GSpécial heb ik ook een dashboard met toerenteller ingebouwd zonder verdere aanpassingen.
Oke, daar kan ik dus rustig naar op zoek
Wat betreft de koppeling. Als je het pedaal niet intrapt hoor je regelmatig een zoemend/schurend geluid. Ik denk het druklager wat schuurt over de drukgroep. Als je het koppelingspedaal optilt of licht aantikt is het weg.
Zal hem morgen eens wat strakker zetten, dan koppelt ie iets hoger.
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Ik heb volgens mij nog ergens een nette tellerbak liggen met een werkende toerenteller. ‘k Zal eens even scharrelen in de bult als ik weer ‘ns in Berlikum ben.
Het is trouwens normaal dat ze bij koud weer eerst wat stijf schakelen. Ik weet niet beter. Met oude olie is het wel wat erger dan bij nieuwe. Het herinnert me eraan dat ik de bakolie van Lies nog steeds moet vervangen. Die flesjes rollen nu al ruim twee maanden door de kofferbak…
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Fijn klusje.
Een vriend van mij lag ooit onder een Renault Fuego en sprak de memorabele woorden: Je kunt er ook zo lekker bij!
En dat spreek ik ook nog vaak als ik half op/in de GSA hang…