Hallo allemaal,
De krukaskeerringen (met microturbines) zijn wel inbegerepen in de Ajusa set met het nummer 50013700. Deze set was tot voor kort voor een habbekrats te koop in Roemenië op de volgende website:
Helaas zijn ze daar uitverkocht. Nu zijn ze wel nog te koop bij franse online auto-onderdelenwinkels, zoals hier.
http://www.pluspiecesauto.com/f-Pochette-complet-de-joints-detancheite-50013700-AJUSA-668876.html
Helaas heb ik er nog nooit één bereid gevonden waren naar NL te verzenden.
Mvg,
Pollux
Si vous partez en Renault, vous rentrez à vélo!
Ik had de mail-notificatie aangezet dacht ik, maar ik loop nu toch een hoop postings mis..
De keerringen vervangen van onder andere de nokkenas, en achter het vliegwiel. Hoe gaat dat in z’n werk? hoe zitten die vast?
Verder: Zondag naar het magazijn (joepie ), maar wat moet ik allemaal weten van mijn motor om het juiste onderdeel mee te nemen?
Dank allemaal voor de tips weer!
Maus
Totaal aantal Berichten: 25599
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Dat zijn standaard keeringen die geklemd zitten in het huis.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Neem op z’n minst even je motornummer mee (type plaatje op de motor) naar de club. Daar kunnen ze je dan zeker verder helpen.
De meeste keerringen zijn inderdaad standaard (en kan je dus bij iedere keerringboer halen), maar die van de krukas zeker niet! deze hebben afmetingen die zeer uitzonderlijk zijn. Mocht je meer info willen hebben over het droogleggen: http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/208145/
De keerringen zijn van het type BA of BASL, dit type is geheel van rubber met een metalen kern.
Doordat ze helemaal van rubber zijn sluiten ze aan de buitenzijde af doordat ze klemmen in het carter (of in de kop)
Maar daar hoef je je niet echt druk om te maken als je gewoon een complete set bij de club koopt, dan kun je ervan uitgaan dat deze van het juiste type zijn.
Er is speciaal gereedschap (stempels) om de keerringen makkelijk en netjes op z’n plaats te tikken. Hiermee minimaliseer je de kans op beschadigen. Niet noodzakelijk maar wel verdomde handig.
Daar ben ik weer!
Na flink zoeken vonden we het Haynes handboek terug. Nu kon ik dus gaan kijken hoe de kop in elkaar zat. Samen met m’n vader, alleen ben ik er toch wat huiverig voor.
Langzaamaan lezen en proberen, dan kom je een heel eind en voordat je het weet kan ie weer terug in elkaar. In een middag hebben we één complete kop gedaan, dwz:
Klepseals, keerring achter het distributietandwiel en de complete set ringetjes aan beide kanten van de tuimelaarsassen. Vergeet ik iets?
Verder zit in de pakkingset een iets kleinere (keer)ring, weet iemand waar die voor dient? Hij is net iets kleiner als de ringen voor de nokkenas.
Waar op moeten we letten met de rechter(?) kop morgen? Daar zit volgens mij de benzinepomp ook op.
Dank allemaal weer!
Ja je vergeet je keerring voor je verdeler,
dat is vermoedelijk de keerring die je dus nog hebt.
De afmetingen staan in de link van mijn vorige reactie.
Succes!
Dan moet ie toch weer uit elkaar. Ik ga even het handboek erbij pakken, kijken wat erover in staat.
Dank voor de oplettendheid
Goed bezig!
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
Maus, daarvoor hoeft je kop niet weer uitelkaar!
Die keerring kun je gewoon plaatsen aan de kant waar de verder komt te zitten.
Uiteraard moet je wel eerst de oude eruit halen.
Wederom succes!
Hoi!
Ik zag even snel dat ie niet helemaal uit elkaar moest ja.
Heeft iemand tips om te oude keerring te verwijderen zonder de boel te beschadigen?
De keerringen aan de voorkant zaten muurvast, maar daar kon ik wel makkelijk bij omdat de nokkenas er toch uit is.
De 2e kop is gisteren ook voorzien van nieuwe klepseals. Ging een stuk makkelijker dan de eerste omdat ik nu wist hoe ie in elkaar zit.
Morgen op de beurs hoop ik een momentsleutel te scoren en dan kan ik rustig aan alles terugbouwen gok ik.
Klopt het trouwens dat ik van de kartonnen(?) pakking voor tussen de nokkenas en kop 3 stuks heb?
1 reserve ofzo?
Ik ben op m’n werk in het theater en de servicemonteur geeft de koffiemachine een grote beurt. Hij haalde een revisieset(leek wel een GS pakkingset!) uit z’n koffer, begon vervolgens allemaal slangen, motortjes en andere mechaniekjes los te maken… moest plotst heel erg denken aan m’n GSAtje…
Ik was helemaal vergeten foto’s te posten van het koprevisie project.
Hoe hou je die nokkenas nou tegen….
Zo dus
En alles weer schoon.
Iemand nog tips?
In de linkerkop, waar de ontsteking op gemonteerd zit, zit nog een oude keerring. In de pakkingset zit een keerring, is die voor op die plaats of voor ergens anders?
Zoja, hoe kunnen we de oude ring het beste verwijderen? Hij zit nogal diep, en de as kan er niet uit.
De ringen aan de riemen zijde zijn al gedaan.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Creatief met hout zie ik! Je kan ook een stuk staal (pijp o.i.d.) door de gaten in het nokkenaswiel steken als blokkering.
Oude keerring? Een paar parkers erin en dan daaraan trekken.
Citroen!
Donderdag weer sleutelen!
Dan zal ik de keerring proberen te verwijderen, dankjewel voor de tip!
Ook wil ik dan de koppen er weer op hebben en de kleppen stellen.
Moet met goed lezen in het boek wel lukken hoop ik.