Totaal aantal Berichten: 465
Geregistreerd: 29-12-2010
- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Maus schreef:Dat het onder de carb nogal nat is van benzine, de voetpakking lekt (druppel aan je vinger bij langshalen), waarschijnlijk (snelle blik door Michiel) ook de acceleratiepomp, en de pakking van de deksel lekt ook.
Lekkage onder de voet wordt veroorzaakt door een kromme voet. Ik heb er al eens wat over geschreven in het clubblad. Het vlakken van de voet doet vaak al wonderen, meer dan het vervangen van pakkingen. Carburateur na het vlakken zo min mogelijk vastdraaien, kromme voet komt door te vast aandraaien.
Hoe loopt de motor stationair en bij lage belasting?
Totaal aantal Berichten: 1278
Geregistreerd: 30-04-2006
- 2CV 2cv6 special
Maus schreef:Heeft iemand ervaring met revisie van de carburateur? Ik ben van plan een ultrasoonreiniger te kopen (een echte), of dit te laten doen. Maar ik haal de kosten eruit als ik alles voortaan thuis zelf kan.
Ik doe carburateurs altijd met een ultrasoonbad reinigen, hiermee krijg je gewoon het beste resultaat. Let wel op de zeep die je gebruikt in het bad, die is namelijk cruciaal voor een perfecte reiniging. Mocht je nog niet aan het zelf kopen toe zijn mag je hem ook bij mij in het bad gooien, ik heb een professionele reiniger die ook temperatuur geregeld is.
*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*
Dank voor het aanbod! Ik heb er inmiddels een, met een flesje Tickopur R 33. Wat gebruik jij?
GS1970 schreef:
Lekkage onder de voet wordt veroorzaakt door een kromme voet. Ik heb er al eens wat over geschreven in het clubblad. Het vlakken van de voet doet vaak al wonderen, meer dan het vervangen van pakkingen. Carburateur na het vlakken zo min mogelijk vastdraaien, kromme voet komt door te vast aandraaien.
Hoe loopt de motor stationair en bij lage belasting?
Ik heb nog een andere voet, het complete inlaatspruitstuk inclusief carb. Ik zal eens kijken of ik verschillen kan zien, wellicht met een glasplaatje?
Hij loopt stationair op zich goed, wiebelt wel, wat in de auto goed merkbaar is.
Het grootste probleem is (altijd geweest, maar nu wel erg) bokken op vast toerental, dus bij stadsverkeer 50 rijden in de 3 of 4. Bij hogere toerentallen komt het probleem ook voor, maar met hogere versnellingen merk je het weer minder. Bij iets gas geven of loslaten is het probleem weg.
Morgen ga ik proberen hem te demonteren en eens een badje te geven.
Totaal aantal Berichten: 465
Geregistreerd: 29-12-2010
- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Maus schreef:
Ik heb nog een andere voet, het complete inlaatspruitstuk inclusief carb. Ik zal eens kijken of ik verschillen kan zien, wellicht met een glasplaatje?
Hij loopt stationair op zich goed, wiebelt wel, wat in de auto goed merkbaar is.
Met een kromme voet bedoel ik de voet van de carburateur zelf, hij is niet vlak aan de onderkant. Het wiebelen en bokken wijst wel degelijk in de richting van valse lucht, als je het schudden van de motor in de auto voelt loopt ie behoorlijk beroerd (veel te arm). Controleer ook de speling op de gasklepassen.
Wat voor carburateur heb je Solex of Weber? Bij een Solex trek je makkelijker de voet krom. Ik zou voordat je alles uit elkaar haalt eerst even de vlakheid van de voet controleren, mogelijk heb je daarmee het probleem al opgelost.
Ook belangrijk, controleer bij terug plaaten of de carburateur niet kantelt over een diagonaal. Deze moet eigenlijk al onder zijn eigen gewicht afdichten, zonder dat de moeren aangedraaid zijn.
Totaal aantal Berichten: 1278
Geregistreerd: 30-04-2006
- 2CV 2cv6 special
Maus schreef:Dank voor het aanbod! Ik heb er inmiddels een, met een flesje Tickopur R 33. Wat gebruik jij?
Dezelfde zeep!
*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*
GS1970 schreef:
Met een kromme voet bedoel ik de voet van de carburateur zelf, hij is niet vlak aan de onderkant. Het wiebelen en bokken wijst wel degelijk in de richting van valse lucht, als je het schudden van de motor in de auto voelt loopt ie behoorlijk beroerd (veel te arm). Controleer ook de speling op de gasklepassen.
Wat voor carburateur heb je Solex of Weber? Bij een Solex trek je makkelijker de voet krom. Ik zou voordat je alles uit elkaar haalt eerst even de vlakheid van de voet controleren, mogelijk heb je daarmee het probleem al opgelost.
Ook belangrijk, controleer bij terug plaaten of de carburateur niet kantelt over een diagonaal. Deze moet eigenlijk al onder zijn eigen gewicht afdichten, zonder dat de moeren aangedraaid zijn.
Het wiebelen is niet overgegaan na vele slagen linksom draaien van de CO schroef.
Welke carb het is weet ik niet uit mijn hoofd. Ik zal straks posten hoe het gaat, ik ga zo beginnen met demonteren.
Nou met wat moeite is het gelukt de carb te demonteren.
Als eerste viel me op dat er geen ringen gebruikt zijn onder de moeren waarmee hij vast zit, daardoor was het aluminium tegen het schroefdraad aan geperst en zodoende zat ie behoorlijk klem.
Ten tweede trof ik géén pakking aan tussen de carb en de voet… Bij losdraaien droop hier direct brandstof uit.
Momenteel zit ik te wachten tot de reiniger op temperatuur is. Dat duurt al een uur want met 300w 5 liter verwarmen gaat niet zo hard.
Ik heb een aantal vastgedraaide sproeiers verwijderd, de CO schroef er helemaal uit, en het stangetje voor de choke klep moest los om de deksel te kunnen verwijderen. Dit laatste was nogal een lastig dingetje.
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Uit hetgeen je nu beschrijft heeft de carb. veel te vast gezeten. Controleer de voet van de carb, of deze nog wel vlak is. Zoniet…..schuurpapier op een glasplaat en net zolang schuren totdat deze weer vlak is. Er zitten inderdaad geen ringen onder de moeren. Als jij dat leuk vindt, kun je die er alsnog onder doen. De bruine kunststof plaat tussen hotspot en carb. is de pakking. Ook controleren of deze nog vlak is. Je kan de carb. weer monteren met een heel dun laagje vloeibare pakking, maar het moet niet nodig zijn. Succes met de klus!
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Als ik de laatste foto goed bekijk, zie ik geen draad aan de stationairsproeier zitten. Als deze niet werkt, krijg je nooit een fijn lopende motor.
Die elektrische sproeier is ooit gedemonteerd door de vorige eigenaar inderdaad.
Bij de pakkingset zit een dunne pakking voor de voet, is deze gebruikelijk?
Totaal aantal Berichten: 465
Geregistreerd: 29-12-2010
- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Maus schreef:Nou met wat moeite is het gelukt de carb te demonteren.
Als eerste viel me op dat er geen ringen gebruikt zijn onder de moeren waarmee hij vast zit, daardoor was het aluminium tegen het schroefdraad aan geperst en zodoende zat ie behoorlijk klem.
Ten tweede trof ik géén pakking aan tussen de carb en de voet… Bij losdraaien droop hier direct brandstof uit.
Ik sluit me aan bij wat Dirk zegt. Als je de voet niet vlakt heb je niets opgelost. De dikke “pakking” onder de voet is eigenlijk een thermische isolator en werkt als pakking. Als er een extra dunne pakking voor de voet in de set zit is het zeker nuttig deze ook te gebruiken, dicht net weer wat beter af. Heb je al de speling op de gasklepassen bekeken?
Bij monteren carburateur niet meer dan zeer lichtjes aandraaien.
Wat heeft er op de plaats van de stationairklep gezeten? Ik hoop niet dat het stationair systeem geblokkeerd is, zonder dat krijg je nooit een fijn lopende motor. Enige optie is als je deze niet weer monteert is om het gat wel af te sluiten, maar wel te zorgen dat de doorvoer niet geblokkeerd is.
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Maus schreef:Snelle tussenstand.
Lijkt wel nieuw!!!