g3 of diesel…
mathijs
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1120
Geregistreerd: 12-01-2006

- Ami 8 Break
- CX Athéna
Gepost: 08 maart 2011 01:52 PM

We zijn opzoek naar een Xantia. We hebben al een paar jaar Xantia gereden (1.8 16V) en ik weet waar ik op moet letten wat de zwakke punten betreft. Nu zit ik ergens anders mee waar ik nog geen ervaring in heb. We rijden ongeveer 30.000 - 40.000 per jaar en dan is benzine natuurlijk niet meer haalbaar. Dus we willen of op g3 of diesel gaan rijden. Over LPG weet ik dat de 8V motoren minder geschikt zijn dan de 16V motoren. Ik kan alleen nergens vinden of de 16V motoren ook vaak een koprevisie nodig hebben. En de diesels, wat hebben die aan onderhoud nodig? Stellen de kleppen zichzelf of moet dat ook om de zoveel kilometer gebeuren. Wat is dus wijsheid.

My other car is a broomstick.

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 08 maart 2011 06:29 PM
  [ # 1 ]

De 16V benzine motoren hebben hydraulische stoters, die stellen zichzelf.
Bij de 1.9D/TD (XUD9) is het stellen van de kleppen een tijdrovend klusje, D-riem en nokken-as moeten eruit, stellen is d.m.v. stelplaatjes onder de stoterbussen. Gelukkig hoeft er bij een XUD9, niet zo vaak kleppen gesteld te worden, gemiddeld 1x tijdens hun levensduur, bij c.a. 250k. Verder zijn de XUD9 motoren oerdegelijke en betrouwbaar, geen echte kwaaltjes waar je op moet letten. Let wel op dat bij de 1.9TD, de motorruimte erg vol zit, daar ben je wel even zoet mee als je de riem moet vervangen, zie mijn topic hierover.

Dan heb je nog de HDI motor, deze heeft hydraulische stoters, dus de kleppen stellen zichzelf.
Deze motor is zuiniger en stiller dan de XUD9, wat prestaties betreft, zit de 90PK HDI en 1.9TD ongeveer op hetzelfde niveau, alleen bij de HDI heb je minder snelheidsbeleving omdat het gelijkmatiger gaat. De 110PK heeft ook een erg volle motorruimte, en de 110PK break is een klasse hogere in de belasting. De 90PK is sleutelvriendelijker doordat er veel meer ruimte is, nadeel met de XUD9 is dat je een keer hoge kosten zult hebben voor een rondje verstuivers en/of pomp.

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 08 maart 2011 09:54 PM
  [ # 2 ]

Och, dat laatste kan je bij een XUD9 ook een keer gebeuren. Ze hebben allemaal al een beste boodschap gedaan onderhand natuurlijk - als je een diesel of G3 vindt met minder dan 3 ton op de klok is dat mazzel.

Mijn eigen XUD9 (wat een berefijne machine is dat trouwens) heeft er nu zowat 440.000 op zitten en ik denk dat als ik van het rommelige starten af wil, ik toch echt moet gaan omzien naar verstuivers etc. maar voor nu loopt het binnen 3 tellen netjes strak dus ik maak me nog geen zorgen. Zelf eraan sleutelen = veel tijd investeren, echt alles is priegelwerk aan die machines (gloeibougie cilinder 1 is bijvoorbeeld al een heerlijk klusje…)

Over alle gas-versies veel wisselende berichten. Kijk even in het topic van Dumnoz, hij heeft een Break op gas (LPi meen ik), daar (onder andere) is wel wat commentaar te vinden.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
mathijs
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1120
Geregistreerd: 12-01-2006

- Ami 8 Break
- CX Athéna
Gepost: 08 maart 2011 11:06 PM
  [ # 3 ]

Lastig sleutelen ben ik wel gewend, GSA en XM Turbo CT, daar schrik ik niet zo van, vind het eerder leuk. Riemen, vloeistoffen en bollen zijn goed zelf te vervangen. Ik heb een aantal 1.8 16V’s gezien met een km stand onder de 3 ton. Twee met een km stand van begin 200.000, daar moet ik in ieder geval rekening met de distributie houden. De andere staat op ongeveer 275.000 geloof ik, ik ga er vanuit dat daar de distributie wel van vervangen is anders zou het wel heel erg te laat zijn… De 2.0 16V is toch hetzelfde als de 1.8 16V maar dan opgeboord?

My other car is a broomstick.

Profiel  
 
Dumnoz
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 626
Geregistreerd: 08-08-2008

- C5 2.0 16v (LPG-G3)
Gepost: 09 maart 2011 07:18 PM
  [ # 4 ]

Daar ben ik dan Wink

Ik rij nu ongeveer 8 maand met een Xant 1.8i 16v op lpg G3. Nu heeft zij 293000 gelopen.
Motorisch geen probleem eigen op lpg. Ik heb een vialle lpi installatie, bevalt uitstekend.
Toen ik hem kocht heb ik alleen alle rubber ringetjes vervangen van de gasverstuivers. Gem. verbruik 1 op 10.
Het enige is dat ik nu net 15 minuten geleden de bobine vervangen heb, zijn niet goedkoop. Belangrijk is wat ik van diverse gasboeren gehoord heb dat je alleen ngk bougies moet gebruiken. Hoeft niet de speciale gas bougies.

Groetjes Harry

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 09 maart 2011 08:46 PM
  [ # 5 ]

Kijk, dat is een leuke merkwaardigheid. Ik weet dat ze van Bosch nogal wisselend van kwaliteit zijn, maar waarom je op gas dan weer alleen met NGK’s zou mogen… Moet er eigenlijk ook nog een andere warmtegraad in, Harry?

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
mathijs
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1120
Geregistreerd: 12-01-2006

- Ami 8 Break
- CX Athéna
Gepost: 10 maart 2011 01:22 AM
  [ # 6 ]

Ik heb net je topic doorgelezen, wel pech gehad met je achterruit. Hier rijden ze spiegels van de auto maar een gat in het raam is toch wat minder prettig. Die bobine hebben we ook al eens moeten vervangen. Ik heb er toen een van de sloop gehaald, die kostte zelfs nog 75 Euro. Ik denk dat het dan lekker gas rijden wordt. Liefst een 1.8 16V, die motoren ken ik. Maar een 2.0 16V komt meer in de buurt van wat we nu rijden, turbo CT. Aan de andere kant weer veel sneller dan de eend haha. Nu nog aan het twijfelen of het een berline of break moet worden… Dilemma’s dilemma’s Wink.

My other car is a broomstick.

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 10 maart 2011 01:01 PM
  [ # 7 ]

Als een Berline ruim genoeg is zou ik daar voor kiezen. Goedkoper in de belasting dan een vergelijkbare Break en minder gevoelig voor roest en lekkage.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Dumnoz
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 626
Geregistreerd: 08-08-2008

- C5 2.0 16v (LPG-G3)
Gepost: 10 maart 2011 07:16 PM
  [ # 8 ]

Je begrijpt Derk dat ik daar niet mee eens ben Mr. Green

Groetjes Harry

Profiel  
 
mathijs
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1120
Geregistreerd: 12-01-2006

- Ami 8 Break
- CX Athéna
Gepost: 10 maart 2011 09:28 PM
  [ # 9 ]

Qua ruimte is een berline in principe genoeg, een break is wel wat prettiger. We hebben twee redelijk grote honden, die passen beide wel achterin de berline maar is niet ideaal. Ik heb gelezen over de break plekken, dus ik weet waar ik moet kijken.

My other car is a broomstick.

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 11 maart 2011 12:15 AM
  [ # 10 ]

Dan moet je gewoon naar een Break op zoek gaan, want hoewel gevoeliger zijn er natuurlijk zat goede te vinden. Of niet Harry? Mr. Green

De honden zijn natuurlijk zeker een steekhoudend argument Cool

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
mathijs
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1120
Geregistreerd: 12-01-2006

- Ami 8 Break
- CX Athéna
Gepost: 11 maart 2011 12:29 AM
  [ # 11 ]

Nu ik er zo over nadenk is het natuurlijk achterlijk om een auto te kopen om de honden comfy te laten meerijden. Ach, ik zie wel waar ik tegenaan loop. Eind van de maand verloopt de apk van de xm dus dan moet er aflossing zijn. Goede stok achter de deur toch? Smile

My other car is a broomstick.

Profiel  
 
Dumnoz
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 626
Geregistreerd: 08-08-2008

- C5 2.0 16v (LPG-G3)
Gepost: 11 maart 2011 07:46 AM
  [ # 12 ]

Ik rij al heel lang break omdat ik honden heb, niet de kleinste Wink

Groetjes Harry

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook