O sukkel die ik ben.
Sorry Scottie!
ops:
O wat is het toch mooi op de weg met al die Citroëns…
Nu na lange Citroënloze periode een C6, daarvoor DS5 Hybrid 2013, daarvoor DS5 Hybrid eveneens 2013, C3 2012, DS3 2011, Xsara Picasso (2x), ZX (2x), ZX Break, AX (2x), BX (2x), Visa 4-cyl, Visa 2-cyl.
Ik vergelijk ‘m niet met m’n THP, dat zou niet eerlijk zijn, maar meer met “normale” moderne turbo-diesels. Het koppel van de eHDI valt me gewoon tegen, dat had ik beter verwacht. Precies wat Leon al schrijft: de “punch” is er niet, je krijgt niet het idee dat je versnelt. Ik zat in eerste instantie op de passagiersstoel en vroeg me af waarom vriendin geen gas gaf bij het invoegen op de snelweg. Bleek dat ze al vanaf het begin van de invoegstrook zat te planken…
Problemen met VAG-turbo’s ken ik, al is het niet uit de diesels maar de 1.4TSI met compressor. Bij het invoegen opeens geen turbodruk meer, dat kostte bijna de achterkant van de golf (niet dat daar nou veel aan verloren was, haha!).
@ray78: de trage cruise-control acceleratie bedoel ik mee: re-set als de CC bijvoorbeeld op 120 staat ingesteld en de wagen op dat moment 90 rijdt. Het duurt een eeuwigheid voordat’ie dan daadwerkelijk bij de 120 zit, naarmate hij dichter bij dat target komt gaat de druk er steeds verder af. Dat is bij de THP wel anders, die accelereert gewoon vol door totdat’ie bij de ingestelde snelheid is. Heeft ongetwijfeld te maken met een andere benadering van het hele systeem (de nadruk op zuinigheid versus rijplezier). Stap voor de grap eens in een THP of VTi, dan weet je precies wat ik bedoel.
Moest je er voornamelijk stad mee rijden, dan was er geen enkel probleem mee. Maar het vereist op de snelweg toch wel een flinke dosis aanpassingsvermogen. Jammer, want verder draait het ding mooi. De 110pk diesel is geen optie (want geen 14% bijteller en daarmee te duur voor die paar honderd km per jaar die er privé mee gereden zouden worden). Dan liever een benzine zonder privé-kilometers.
Totaal aantal Berichten: 482
Geregistreerd: 02-05-2011
- DS 3 1.6 eHDI airdream so chic
- DS 3 puretech 110 ines de la fressange 1.2 vti
jev,
ok,ik heb daar weinig tot geen last van..geen idee of andere leden dit herkennen,maar it doesn’t ring a bell bij mij.
maar: lees ik het goed,dat jij je CC er helemaal af gooit (dus het wieltje draait?) ik geef alleen maar een puls,dat tie op pause gaat en daarna weer een puls,dat tie op pakt.
Citroen DS3 eHDI So Chic,Gris alu + noir onyx, select comfort, metallisee bicolore, 3D achterlichten
DS3 1.2vti 110pk puretech Innes de la fressange
dat je geen punch hebt dat klopt.
rij ik in een megane mee, met ook een 90pk diesel dan vind ik die meer doortrekken, maar op papier is die niet sneller.
wat betreft de CC. ik accelereer vaak zat van de 80 of whatever, naar 120, 130, 140 cc en hij accelereert gewoon prima.
Nou als je uit een seat ibiza ecomotive komt dan, dan is dit een hele verbetering. En ik vind het accelereren juist helemaal super. Enuh c.c gebruik ik niet zoveel, veel te druk op de weg.
Totaal aantal Berichten: 807
Geregistreerd: 08-05-2005
- ID/DS Dsuper
- C3 1.6 e-HDI Dynamique
@Jev
Ik vraag me af wat jouw referentie is, als je de e-hdi traag vind in acceleratie. Ik heb in aardig wat auto’s gereden ondertussen, van klein tot groot, van oud tot nieuw. De e-hdi is zeker niet de snelste, maar hij is ook absoluut niet de traagste. Ik mag van mijn vriendin niet vol optrekken met dat ding, wordt ze ziek van. Een vriend in een Alfa Romeo 145 kan me niet bijhouden bij optrekken. Natuurlijk, als je hem vergelijkt met 100+ pk auto’s dan lever je wat in, maar wat wil je dan ook, je rijdt in een auto die is geoptimaliseerd voor milieu vriendelijk rijden, niet voor snelwegracen. Dan moet je gewoon een echte vent zijn, 20% of 25% bijtelling accepteren en voor de 110 pk gaan. Maar ga niet de e-hdi als slome schildpad wegzetten, want dat is gewoon niet waar.
ik zie, ik zie wat jij niet ziet en het is Blue Danube.
het is een DSuper, met 5-bak, LPG en leer!
smartbase schreef:Nou als je uit een seat ibiza ecomotive komt dan, dan is dit een hele verbetering. En ik vind het accelereren juist helemaal super. Enuh c.c gebruik ik niet zoveel, veel te druk op de weg.
te druk? gebruik hem 95% van de tijd op de snelweg,
Ik gebruik de cc ook erg veel op de snelweg. Maar kan me voorstellen dat wanneer je met name in de spits onderweg bent er weinig aan is.
Als zelfstandig adviseur rij ik grotendeels buiten de files en telefoneer veel. Dan is het maar wat lekker om ongeveer 100 op de cruisecontrol aan te houden en met de + en - knop de snelheid wat te laten varieren bij het inhalen.
O wat is het toch mooi op de weg met al die Citroëns…
Nu na lange Citroënloze periode een C6, daarvoor DS5 Hybrid 2013, daarvoor DS5 Hybrid eveneens 2013, C3 2012, DS3 2011, Xsara Picasso (2x), ZX (2x), ZX Break, AX (2x), BX (2x), Visa 4-cyl, Visa 2-cyl.
Ook in de spits is het prima bruikbaar, maar vaak voor wat kortere periodes.
De cruise control is inderdaad trager met z’n doel snelheid bereiken dan je zou verwachten. Hij geeft geen vol gas (wat kennelijk wel op de benzine modellen gebeurd), maar doet het rustig aan. Dat is wel jammer, wat mij betreft had het er mooi tussenin gemogen.
En over het vermogen en trekkracht, een betere 14% auto is er gewoon niet. Een paar pk’s meer was lekker geweest zodat hij hoger in de toeren ook lekker blijft trekken, maar er valt zoals het nu is prima mee te leven
boeman schreef:Ik vraag me af wat jouw referentie is, als je de e-hdi traag vind in acceleratie.
Ik vergelijk ‘m bijvoorbeeld met de Peugeot 207CC diesel van een paar jaar terug, de BMW 118D, de Alfa 147 1.9JTD. Allemaal van een jaar of 4 terug, en dus geen eco-diesels. In de tussentijd is er echter veel doorontwikkeld en dat is niet zonder succes - de eHDI is echt niet slecht en kan best mee met het verkeer, maar daar stopt het dan ook; de ontwikkeling heeft zich duidelijk geconcentreerd op uitstoot in plaats van prestaties. De rest van het wagenpark echter is sneller geworden en dat merk je als je op weg bent.
De e-hdi is zeker niet de snelste, maar hij is ook absoluut niet de traagste. Ik mag van mijn vriendin niet vol optrekken met dat ding, wordt ze ziek van. Een vriend in een Alfa Romeo 145 kan me niet bijhouden bij optrekken.
Het gaat mij uitsluitend om de tussen-acceleraties van bijvoorbeeld 80 naar 120, “de traagste” is heel wat anders. Van 0 naar 80 is er geen enkel probleem, dat doet’ie keurig (niet spectaculair maar zeker wat je van een modern wagentje mag verwachten). Vergelijken met “een Alfa Romeo 145” echter is totaal zinloos, dat kreng is immers tenminste 10 jaar ouder en is vermoedelijk navenant veel koppel en vermogen kwijt (‘t Is en blijft Italiaans en dus niet bepaald gemaakt voor de eeuwigheid). Verder weten we niet welke 145 en tenslotte kan het ook gewoon aan de bestuurder liggen .
NeufegliseThierry schreef:Ik gebruik de cc ook erg veel op de snelweg.
Ik zou geen wagen meer zonder CC willen. Juist op de snelweg is het ideaal. Het verkeer moet echt flink druk zijn met continue snelheidswisselingen (vrijdagmiddagspits of zondagavond op de A1 ten westen van de A30 bijvoorbeeld ) wil ik ‘m er echt afgooien. Ik heb in het verleden wel eens een goed geproportioneerde diesel met automaat en CC gereden, dat is pas echt een heerlijke combi (tegen niemand vertellen hoor, dat was een Merc A). Een electro-waggie met CC lijkt me helemaal super (maar dan wel met een actieradius > 500km graag).
Wat ik nog wel zou willen is een CC met (programmeerbare) voorkeurstanden. Gewoon, 1 tikje: 80. Nog een tikje: 100. Nog eentje: 120. Tikje terug: weer terug naar 100.
Ik rijd nu bijna 4 maanden in mijn exemplaar. Over power totaal geen klagen. Wat koppel betreft, zie de koppelkromme en je begrijpt dat het minder zin heeft om de motor hoog in de toeren te jagen. En de 5 is lang, misschien voor sommigen te lang. Is bewust zo gedaan om juist datgene te bieden wat iemand die weloverwogen een auto met deze specifieke eigenschappen uitkiest wil. Anders had je een andere uitvoering moeten kiezen, keuze zat bij de DS3. Dus achteraf klagen, ik begrijp dat niet helemaal. Om een ander vergelijk te maken, ooit heb ik proefgereden in de nieuwste uitvoering van Mazda’s 6 serie. Was een 1800 combi. Wagen reed prima, maar totaal gevoelloos en bovenal: traag. Totaal geen versnellingsvermogen, zelfs niet in 4. Dat was een enorme teleurstelling, vooral omdat de zwaardere uitvoeringen simpelweg buiten mijn bereik zouden vallen. In vergelijk met die Mazda6 is onze DS3 gewoon een rappe wagen. Die je desgewenst snel kunt rijden als je maar goed schakelt. Gewoon weten wanneer je gaat schakelen, sommigen die uit een benzinewagen komen moeten dit leren. Maar als je het onder de knie hebt, laat je andere weggebruikers mooi de achterkant van je auto zien. Zeker op tussensprints bij inhalen. Dit is mijn vierde dieselauto, ik wil nooit meer iets anders. En zeker deze motor is bijzonder soepel. De versnellingsbak zou beter kunnen, maar is veel beter dan de bakken die vroeger werden toegepast bij Citroën. De slagen zijn wat lang, maar je went er snel aan en ik heb er verder geen klagen over. Het gaat allemaal trefzeker en soepel. Wat ik in een ander topic al zei, er komt dus een tweede bij. Ook een e-Hdi. Zal worden gereden door mijn zoon die hogere eisen stelt dan ik wat acceleratie en rijbeleving betreft. Dat wil dus wat zeggen denk ik.
Vanmorgen helaas een aanrijding gehad. Aan het einde (of begin…) van de file is er iemand bij mij achterop gereden en ik ben doorgedrukt naar degene voor mij….
Gelukkig geen persoonlijke ongemakken maar alleen schade aan de auto’s. Mijn voor- en achterbumper zijn beschadigd. Het ging niet erg hard waardoor er bij mij in ieder geval geen zichtbare blikschade is. Plastic is natuurlijk wat makkelijker te vervangen. Ik heb zojuist mijn auto op de brug (bij mij op t werk) gezet. Helaas zijn de schokabsorbers links en rechtsachter (op het chassis) wel ontzet en de verf bladdert eraf…......daar moeten ze van het schadeherstel dus snel bij zijn.
Ik zie ze dagelijks langs de weg staan met aanrijdingen hier in de randstad. Vandaag was ik aan de beurt. Het kan een keer gebeuren natuurlijk. Het is helaas altijd wel zo’n rompslomp om alles weer te regelen.
idd, die rompslomp heb ik ook al vaak op afgegeven. Maar 1 troost: als je er lichamelijk maar niks aan overhoud dan is die rompslomp ook zo vergeten. Ik heb nu nog steeds last van nekklachten.
Dat gezegd hebbende: volgende keer (en die gaat er wel komen, bij mij staat de teller op 12 keer aangereden, 0 keer mijn schuld) baal ook ik weer van al het geregel, papieren, bellen, vervangauto, schade wel-niet goed gerepareerd, et cetera!
Sterkte!
O wat is het toch mooi op de weg met al die Citroëns…
Nu na lange Citroënloze periode een C6, daarvoor DS5 Hybrid 2013, daarvoor DS5 Hybrid eveneens 2013, C3 2012, DS3 2011, Xsara Picasso (2x), ZX (2x), ZX Break, AX (2x), BX (2x), Visa 4-cyl, Visa 2-cyl.
Totaal aantal Berichten: 357
Geregistreerd: 20-11-2011
- DS 3 E-HDI Airdream
Met alle respect maar 12 keer vind ik persoonlijk echt veel. Ik rijd dalijk 7 jaar auto maar heb tot op heden altijd ongelukken kunnen vermijden op 1 incident met een bedrijfswagen. en dat was mn eigen schuld. Blijft klote als het je overkomt..
Hoop dat jij je portie gehad hebt thierry
12 keer is inderdaad veel, is wel in 19 jaar tijd, maar dan nog.
Punt is dat ik ook van hele gekke aanrijdingen heb gehad (b.v. iemand springt z’n auto uit en die botst tegen me aan….) maar ook:
4 keer aanrijding van achteren. Tsja, ga toch niet minder hard remmen en dan zelf ergens op klappen
3 keer van voorrangsrotonde afgetikt
Ik hoop ook dat ‘k m portie gehad heb, maar als ‘t gebeurd zit ik in ieder geval in een veilige auto
O wat is het toch mooi op de weg met al die Citroëns…
Nu na lange Citroënloze periode een C6, daarvoor DS5 Hybrid 2013, daarvoor DS5 Hybrid eveneens 2013, C3 2012, DS3 2011, Xsara Picasso (2x), ZX (2x), ZX Break, AX (2x), BX (2x), Visa 4-cyl, Visa 2-cyl.