Niet lullig bedoeld, maar hoe onlogisch is het dat de start-stop enkel werkt als je de bak in z’n vrij hebt? Ik zie mezelf niet voor het verkeerslicht elke keer naar z’n vrij schakelen. En als het licht op groen springt moet je dus van z’n vrij naar z’n 1 en dan weg. Niet echt bevordelijk voor het vlot wegkomen bij de verkeerslichten…
Ik had dus verwacht dat start-stop gewoon werkt ook als ie in z’n 1 staat (dus gewoon uberhaupt bij <20km/u).
Km-stand DS3 eHDI op 31 okt 2011: 24500
Totaal aantal Berichten: 644
Geregistreerd: 07-05-2004
- DS 3 1.2 PureTech 130 Sport Chic Cabriolet
- 2CV 6
- C4 (2004-heden) Cactus 1.6 BlueHDI Business Plus
Als je de voorste bent laat je hem lekker in de versnelling staan, als je iets verder naar achteren staat dan niet natuurlijk.
k Ben idd wel benieuwd hoe het in de praktijk zal gaan.
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Prima methode hoor, ik kan het al zo’n 1500 kilometer ervaren in mijn voorloper (Punto Evo). Ik was in eerste instantie geneigd om het systeem meteen uit te zetten, maar het werkt best prima.
Van mezelf had ik al het automatisme om de auto in de vrij te zetten voor het stoplicht, dat schijnt beter te zijn voor het druklager. Maar zelfs als je dat normaal niet doet is het alleen maar even wennen. Inderdaad heb ik ‘m als 1e in een rij vaak gewoon in de versnelling staan, dan slaat de auto niet af. Maar sta je 2e of verder in een rij, dan ben je echt vlot zat als je de auto nog in z’n 1 moet zetten!
Sterker nog: in het begin dacht ik te langzaam weg te zijn en wilde ik overdreven snel in de 1 zetten en wegrijden; dan moet je echt oppassen dat je niet bij je voorligger in de achterkant zit
Dat had ik ook toen ik tijdelijk een Mini Cooper reed. Mn eigen 207 1.4 HDI voorloop-leaseauto was toen in de brak gereden door BAM (hoe cynisch idd…) en toen kreeg ik die Mini mee, ook met Start & Stop. Was even wennen, maar dat wende al na een dag.
deluxious schreef:Niet lullig bedoeld, maar hoe onlogisch is het dat de start-stop enkel werkt als je de bak in z’n vrij hebt? Ik zie mezelf niet voor het verkeerslicht elke keer naar z’n vrij schakelen. En als het licht op groen springt moet je dus van z’n vrij naar z’n 1 en dan weg. Niet echt bevordelijk voor het vlot wegkomen bij de verkeerslichten…
Ik had dus verwacht dat start-stop gewoon werkt ook als ie in z’n 1 staat (dus gewoon uberhaupt bij <20km/u).
Dat werkt al jaren; dat heet een afgeslagen motor. :lol:
Maar zonder dollen, hoe zie je het voor je dat een auto automatisch afslaat als hij nog in de versnelling staat? Hoe ziet de auto dan het verschil tussen uit laten rollen of zachtjes rijden? En hoe moet de auto dan ontkoppelen? Anders zal hij afslaan.
Ik heb zelf - voor het tekenen van de DS3-offerte - proef gereden in diverse auto’s met een Start-Stop-Systeem. Bij de Punto Evo en de Fabia Greenline ( :sick: ahum, je moet het toch uitproberen…) werkte het prima. En bij de Seat Ibiza (3x testrit gedaan) was ik er al zo aan gewend dat ik hem ook in zijn vrij had staan als ik vooraan stond bij het stoplicht. Hij start zo razensnel dat het je eigenlijk niet lukt om hem (expres!) te laten afslaan bij het schakelen naar de 1. Ik begrijp dat dat in de DS3 net zo vlot werkt, dus dat lijkt mij heerlijk.
En trouwens, bang voor afslaan hoef je niet eens te zijn. Zou het gebeuren, dan hoef je alleen maar het koppelingspedaal weer in te drukken en op te laten komen. Veel sneller dan bij een conventionele auto! ;-)
Lééf je droom - in afwachting van de bestelde DS3 e-HDI Jaune/Noir
Nou zoals ik het nu zie ga ik dat start-stop systeem dus gewoon negeren. Heeft er ook mee te maken denk ik dat ik de DS3 eHDI lease en de brandstof toch niet zelf hoef af te rekenen. Maar ik blijf erbij dat ik het omslachtig vind om telkens de auto in z’n vrij te zetten, mij niet gezien.
Km-stand DS3 eHDI op 31 okt 2011: 24500
Totaal aantal Berichten: 141
Geregistreerd: 03-09-2010
- DS 3 1.6 VTI 120 pk So Chic
Voor lange wachtperioden bij een stoplicht geef ik zelf de voorkeur aan het in z’n vrij zetten van m’n auto. Daarom vind ik het ook jammer dat er geen start/stop op mijn VTi zit. Zeker omdat er een aantal stoplichten zijn waarbij ik gerust een minuut stil sta. Nu zet ik hem ook in z’n vrij, dat is een stuk comfortabeler dan constant de koppeling ingetrapt houden. Zeker vanaf de derde positie of verder naar achter heb ik m al lang in z’n 1 gezet bij het wegrijden voordat m’n voorganger op gang is. Het is een deel gewenning. Net zoals zaken als uitrollen bij het naderen van een rotonde / kruispunt. En dat terwijl ik in dezelfde situatie zit: Een tankpas, dus vaste kosten qua brandstof ongeacht gebruik.
Weet iemand hoe het zit met de Airco slaat deze ook af, want als de motor niet draait neem ik aan dat
deze ook niet meer functioneert.
Totaal aantal Berichten: 807
Geregistreerd: 08-05-2005
- ID/DS Dsuper
- C3 1.6 e-HDI Dynamique
edit mod; Quote gewist. Het quoten van het voorgaande bericht is onzin.
Integendeel, het systeem is zodanig opgezet dat alles blijft functioneren, dus ook de airco. Voor een overzichtje van e-hdi eigenschappen, zie bijvoorbeeld pers informatie over e-hdi. Is wel engels.
ik zie, ik zie wat jij niet ziet en het is Blue Danube.
het is een DSuper, met 5-bak, LPG en leer!
@topicstarter
Je bent er weer even; kun je ons nog verblijden met je laatste ervaringen, alvorens je op vakantie gaat? Of ben je dat al?
Airco nog niet getest. De rest blijft idd gewoon werken. Je kan ook de auto uit de versnelling halen als je de eerste bent bij het stoplicht. Je bent nog steeds sneller weg . Mbt kritische noten: verandering van gedrag vraagt altijd wat van je als persoon. Al doe je het niet voor je eigen centen, milieu, toekomst kinderen, afijn, mooie discussie die niet past in dit topic.
Mbt de vraag, vergelijking met Punto. Deze auto is echt krachtiger vanaf 1500 toeren, vooral ook stiller. Je rijdt erg snel te hard, met name tot de 100km/h. De versnellingsbak vind ik trouwens niet hakerig of vaag, zoals omschreven in een aantal autotests. Verder vind ik het geluid ook goed, en ik mis niet de subwoofer. Hoogstens zou ik de voorboxen een keer kunnen vervangen, maar zelfs dat lijkt mij nu overdreven.
Verbruik? Ik riep laatst 4l/100km mbt 120km/h. Dit was denk ik met wind mee;) Want ik rij nu 4,4-4,7 (gisteren). Gemiddeld overal, volgens cpu is 1op20. Dat is inclusief 1x hard optrekken (ff los rijden) en 170m/h en stadsritten. Hoog in de toeren (vanaf 3500) is de auto nog duidelijk niet los. Maar zal er niet te veel komen. Volgens onderhoudsboekje, hoeft de auto niet ingereden te worden. Maar zoals bij elk nieuw product; ben ik voorzichtig en netjes. Dus warmrijden, en laten afkoelen voor het stoppen ivm de turbo!
En bij 120-140 erg stil! Bij 120 niet meer dan 2400rpm.
Zal zo even aftanken, en ik ga nog kijken een bij t…x.nl Voor een beter verbruik testgegevens zijn trouwens wel met de winterbanden erop.
minpunten:
De stoelen; vorige stoelen (colt czt, sportuitvoering) vond ik iets beter. Auto helt niet over, maar lijkt wel qua vering wat in onbalans vanwege zware dieselmotor bij grote hobbels/drempels.
Wil je comfort? blijf dan bij de 16inch velgen. wil je strak sturen? Dan 17 of 18inch nemen.
Totaal aantal Berichten: 644
Geregistreerd: 07-05-2004
- DS 3 1.2 PureTech 130 Sport Chic Cabriolet
- 2CV 6
- C4 (2004-heden) Cactus 1.6 BlueHDI Business Plus
Leuk die ervaringen.
Heb je al gemeten hoe snel je van 80 tot 120 knalt? Mijn BX GTI deed dat geloof ik in 7 seconden in de derde versnelling
Verder, het toerental is erg laag! Dat is wel handig bij flinke einden rijden, daar ga ik de DS3 toch ook zeker voor gebruiken.
Heb je trouwens sportstoelen? Met leer?
Totaal aantal Berichten: 644
Geregistreerd: 07-05-2004
- DS 3 1.2 PureTech 130 Sport Chic Cabriolet
- 2CV 6
- C4 (2004-heden) Cactus 1.6 BlueHDI Business Plus
Nog wat trouwens:
In de CitroExpert stond een test van de nieuwe C4 e-HDI, ze schreven dat de remmen nogal abrupt inkwamen, vooral bij lage snelheden, is dat met de DS3 e-HDI ook of heb je het nog niet kunnen merken?