12 van de 78
« Eerste  < Vorige 10 11 12 13 14 Volgende >  Laatste »
   
Eerste ervaringen met de DS3 e-HDI
Puntjeuh
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 14
Geregistreerd: 10-02-2011

Gepost: 04 april 2011 10:22 AM
  [ # 166 ]

Afgelopen vrijdag de eHDi opgehaald en over het weekend een aantal ritjes gemaakt. Kort gezegd kan ik zeggen dat ik erg tevreden ben en dit het wachten zeker waard is geweest!!!

Motor is lekker pittig, hij trekt goed door. Start stop systeem werkt ook prima, even wennen hoe hier mee om te gaan, maar dat zit er vrij snel in. Prima stoelen, goede wegligging, verbruik is nu circa 1 op 21 maar denk dat dit nog wel zal verbeteren. Klein minpuntje vond ik soms de ontvangst van de radio, maar het geluid uit de standaard boxen is best goed.

Ik ben tevreden, zal er veel plezier aan gaan beleven!!! Smile

Profiel  
 
hbeck
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 988
Geregistreerd: 30-06-2007

Gepost: 04 april 2011 09:30 PM
  [ # 167 ]

Lancelot, op 90 km heeft de auto 1750 toeren nodig, heerlijk cruisen met zo’n dieseltje
Geweldig cruisen

Acadiana, GS break, 3 AXen, 2 BXen, Xantia, C5 break, C4GP 1.6 HDIF EB6, DS3 eHDI en een Ciroen C4 Cactus

Profiel  
 
Lancelot
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 26-11-2006

- C5 2.0i Automaat
Gepost: 04 april 2011 11:01 PM
  [ # 168 ]

Bedankt voor jullie reakties.

Heb net eventjes hoogst illegaal 120 gereden (doodstraf in Noorwegen) met de 207 en ligt rond de 2500tpm. 90km/h 1800 tpm dus is volgens mij precies dezelfde bak en eindreductie als in mijn 207.

Het enige verschil wat ik qua motor kan vinden is dat de e-HDI 15nm meer koppel heeft en start/stop maar verder is de hardware qua motor en bak volgens mij gelijk. DS3 is wel lichter dan een 207. 

Ik was in de veronderstelling dat deze langere overbrengingen had maar dat zal ik mijzelf wel aangepraat hebben cheese

Is toch jammer dat ze er niet standaard de 6 bak in hangen met langere eindreductie, motor kan het makkelijk hebben!

Als de tijd aan mijn zijde is floreren de wijnen…
Heleneus.nl / Emigreren kun je leren

Profiel  
 
hbeck
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 988
Geregistreerd: 30-06-2007

Gepost: 04 april 2011 11:19 PM
  [ # 169 ]

Hoi Lancelot, heb er natuurlijk nog niet veel kilometers in kunnen rijden maar heb afgelopen week in een 1.6 benzine gereden en daarmee onderschreef ik jouw conclusie namelijk dat je de 6e mist maar met deze diesel heb je dat gevoel echt niet. Het machinentje snort rustig in het vooronder en ik ben uiterste tevreden met het snelweg rijden. Rijdt zeer comfortabel, het enige waar ik echt aan moet wennen is het hele vroege opschakelen. 2000 toeren en de auto vind dat je moet opschakelen, went vast wel.

Als we je nog ergens mee kunnen helpen dan horen we het wel

Acadiana, GS break, 3 AXen, 2 BXen, Xantia, C5 break, C4GP 1.6 HDIF EB6, DS3 eHDI en een Ciroen C4 Cactus

Profiel  
 
Lancelot
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 26-11-2006

- C5 2.0i Automaat
Gepost: 05 april 2011 12:39 AM
  [ # 170 ]

Missen is een groot woord, maar als je ziet dat het maximum koppel op 1750 tpm ligt wil je daar zo dicht mogelijk bij blijven om zuinig te rijden. Ik denk dus dat er nog wel wat te halen is qua verbruik dmv aanpassing van de versnellingsbak, liefst 6 bak erin dan. Motortje kan het volgens mij makkelijk hebben.

Maar ja, als je nu al belastingtechnisch gunstig zit als fabrikant is het natuurlijk logisch om verdere verbeteringen op te schorten tot het echt nodig is.

Heb geen schakelindikator op mijn peus maar kom ook zelden boven de 2000tpm.

Nog een vraagje over dat; als je een konstante snelheid rijd met toerental bijvoorbeeld op 1700 geeft hij dan ook aan om op te schakelen of is hij gewoon standaard geprogrammeerd op 2000 toeren?

hbeck schreef:

Als we je nog ergens mee kunnen helpen dan horen we het wel

Ik wil ook een DS3 (of heeeel misschien een DS4) dus ik zal nog wel meer vragen hebben. Zit hier 3,5 uur rijden van dichtstbijzijnde DS dealer af… dus als ik ga proefrijden moet ik zeker weten welke versie ik wil proeven en waar ik op moet letten.
Bij voorbaat dank!

Als de tijd aan mijn zijde is floreren de wijnen…
Heleneus.nl / Emigreren kun je leren

Profiel  
 
goldlion
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 125
Geregistreerd: 05-01-2011

Gepost: 05 april 2011 08:31 AM
  [ # 171 ]

De indicator reageert op het toerental en gaspedaal stand. Dus bij volgas reageert de indicator niet.

Profiel  
 
deluxious
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 164
Geregistreerd: 23-12-2010

Gepost: 05 april 2011 09:17 AM
  [ # 172 ]

@Goldlion, dat is correct idd. Viel me laatst op met pittig optrekken dat dan de indicator ook niet thuis geeft.
*Niet dat ik uberhaupt rekening hou met dat maffe ding…*

Km-stand DS3 eHDI op 31 okt 2011: 24500

Profiel  
 
jev
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 288
Geregistreerd: 18-08-2010

Gepost: 05 april 2011 11:44 AM
  [ # 173 ]
hbeck schreef:

hele vroege opschakelen. 2000 toeren en de auto vind dat je moet opschakelen

Persoonlijk vind ik dat helemaal niet “vroeg” opschakelen. Probeer maar eens 70 te rijden in de 6, dat gaat niet in de DS3. Onder de 50 moet je hem ook niet in de 4 rijden bijvoorbeeld, vindt’ie ook niet leuk. Terwijl bij mijn vorige auto (een golf 1.4 TSI) dat makkelijk kon.

De schakelmomenten bij rustig rijden zijn meer het minimum toerental dan het optimale volgens mij Wink

Profiel  
 
Cid
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 141
Geregistreerd: 03-09-2010

- DS 3 1.6 VTI 120 pk So Chic
Gepost: 05 april 2011 12:26 PM
  [ # 174 ]

Jev, een TSI is natuurlijk wel een andere motor dan de EHDi (benzine versus diesel) dus 1 op 1 vergelijken is natuurlijk moeilijk. Wel apart dat het met je THP niet lukt, want met mijn VTi kan ik vanaf 40 oppakken in z’n vier zonder dat het schokkerig gaat. Vereiste is wel dat ik heel licht het gas intrap en niet het pedaal plat trap. Smile

Zelf schakel ik met regelmaat al op vóórdat de indicator het aangeeft, maar dan ben ik wel in een rustige bui, of ik zit vast achter iemand die probeert een zuinigheidsrecord te vestigen Razz

Op zich vind ik de indicator wel een goed ding, met name omdat niet iedereen zich er bewust van is wat je kan besparen door vlotter op te schakelen, zeker indien er geen haast geboden is of wanneer je dus achter een vrachtwagen zit of iemand anders met weinig acceleratie. Hoe vaak ik nog bij mensen in de auto zit die tot aan 70 in z’n derde optrekken (met een slakkegang), dat is gewoonweg niet nodig. En in die zin past de indicator zich goed aan als het rijgedrag, want als hij merkt dat je haast hebt en je dus even het gas goed intrapt om snel weg te komen dan begint hij niet te zeuren dat je op moet schakelen.

Profiel  
 
93 cabrio
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 30-03-2011

Gepost: 05 april 2011 10:22 PM
  [ # 175 ]

Eind oktober onze EHDI besteld en 10 weken later dan afgesproken op 16 maart geleverd (wel een waardebon ontvangen ivm langere levertijd)
Wij hebben de kleur metallic rood met zwart dak gekozen en verder alle mogelijke opties.
Momenteel 2000 km met veel plezier in DS3 EHDI gereden.
Echt zuinig is hij tot 80 Km/uur doch bij 120 Km/uur wordt door ons 1-20 gehaald.
Boven de 120 wordt de DS3 een ‘gebruiker’ (waar is de het 6e verzet.)
Het totaal verbruik gemeten over 2000 km is 1:21.
De km stand had hoger kunnen zijn doch door de zonnige weekeinden nemen wij toch vaak de Saab cabrio (LPG en automaat.)
Onderstaand de door ons geconstateerde plussen en minnen beknopt beschreven.

Plussen
- Ervaring met van Oord Utrecht zijn goed.
- Veel positieve aandacht van omstanders over de looks.
- De diesel reageert goed op het gas, ook onderin het toeren gebied.
  Je zou niet zeggen dat het een ECO diesel is (niet te vergelijken met een
  Polo 3 cil.)
- De verwarmbare leren kuipjes zitten heerlijk.
- Alle opties zijn het geld waard.
- De remmen zijn oké, alleen even wennen.
- Je kunt er behoorlijk snel mee het hoekje om (ik bedoel de DS3).
- Start/stop systeem werkt goed, tevens wordt de tijd op het navi scherm bijgehouden en dat is bij
  een stadritje zo 5 min.

Minnen
- Geen zesde verzet (is geen ruimte voor wordt gezegd?)
- Tankdop met sleutel openen.
- Geen schuifdak mogelijk.
- Geen automaat verkrijgbaar op EHDI
- Geen bekerhouder (het is wel mogelijk het asbakje te verwijderen en daar een flesje in te plaatsen
  doch irritant bij het schakelen.
- Geen vakje voor de zonnebril.
- Geen plek voor reservewiel ivm stoelverwarming.

De algemene eerste indruk is goed. In het verre verleden wel 2 maal een GS gereden doch is niet te vergelijken met de hedendaagse Citroen.
Door de jaren heen ervaring opgedaan met ca. 20 auto’s. (7 merken.)

Wij hopen nog 4 jaar met veel plezier in de DS3 te rijden, het eerste gevoel is zeker goed.

Groet,
93 cabrio

Profiel  
 
Lancelot
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 26-11-2006

- C5 2.0i Automaat
Gepost: 05 april 2011 10:31 PM
  [ # 176 ]
93 cabrio schreef:

- Geen plek voor reservewiel ivm stoelverwarming.

Wat heeft stoelverwarming met een reservewiel te maken?

Veel plezier verder, 1 op 21 lijken me zeer mooie waardes!

Als de tijd aan mijn zijde is floreren de wijnen…
Heleneus.nl / Emigreren kun je leren

Profiel  
 
jhvink
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 636
Geregistreerd: 03-11-2007

- C5 C5 Aircross Benzine 130 EAT8 Business
Gepost: 05 april 2011 10:32 PM
  [ # 177 ]

Misschien zit de electronica er wel onder. Bij mijn C4 kan er ook alleen een thuiskomertje in vanwege de electrische handrem. huh

Sinds 3-7-2020: C5 Aircross Business, benzine 130 EAT8
Vorige Citroëns: Grand C4 Picasso BlueHDi 120 EAT6 Business (2015-2020), C4 1.6 eHDi (2011-2015) en C4GP op lpg (2008-2011)

Profiel  
 
93 cabrio
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 30-03-2011

Gepost: 05 april 2011 10:40 PM
  [ # 178 ]

Beste Lancelot,
Ik heb die vraag ook aan de dealer gesteld en het antwoord was inderdaad dat er electronica delen op deze locatie geplaatst zijn, voor een reparatiekitje is wel plaats.
In onze Saab is een LPG tank in reservewielbak geplaatst, een thuiskomertje hebben wij los achter in liggen.

Groet,
93 cabrio

Profiel  
 
Leon75
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 558
Geregistreerd: 11-02-2011

- DS 3 E-HDI
Gepost: 05 april 2011 11:35 PM
  [ # 179 ]

Mooi verslag 93 cabrio. Ik rijd nu een normale 1.6 HDI en ik kan ook bevestigen dat met hogere snelheden het verbruik snel en veel hoger wordt. Zo te lezen is dat bij de e-HDI dus ook zo.

Profiel  
 
hbeck
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 988
Geregistreerd: 30-06-2007

Gepost: 05 april 2011 11:36 PM
  [ # 180 ]

93 Cabrio, inmiddels 1000 kilometer op het klokje, durf nog geen gemiddelden te noemen maar 1 op 20 moet lukken, zeker als de auto een paar duizend kilometer heeft gedraaid. De 6e versnelling zou erop mogen maar dan blijf je schakelen, ik vind het motorgeluid niet storend en daar hoeft het niet voor, het zou wel diesel schelen. Kom uit grotere auto’s maar het comfort van de DS3 verbaast mij oprecht, ik vind hem niet onderdoen voor een grotere klasse auto.
Minpunten, ja het ontbreken van de asbak en de lenigheid die je nodig hebt om achter in de auto te komen. Eruit komen is helemaal een knap staaltje maar gelukkig zit ik daar nooit.

Nee, perfect karretje

Acadiana, GS break, 3 AXen, 2 BXen, Xantia, C5 break, C4GP 1.6 HDIF EB6, DS3 eHDI en een Ciroen C4 Cactus

Profiel  
 
 
12 van de 78
« Eerste  < Vorige 10 11 12 13 14 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook