Totaal aantal Berichten: 644
Geregistreerd: 07-05-2004
- DS 3 1.2 PureTech 130 Sport Chic Cabriolet
- 2CV 6
- C4 (2004-heden) Cactus 1.6 BlueHDI Business Plus
ds3haarlemnl schreef:Als het geen turbo-gat is…....moet je zeggen wat het wél is,jij heb er dus verstand van
Van deze site: http://www.tuning-gids.nl/turbo_turbocharger_supercharger.htm
Nadelen zijn er echter ook. Het grootste nadeel is het “turbogat”. Met deze term wordt bedoeld dat de turbo pas echt begint te werken bij een bepaald toerental. Daaronder gedraagt de motor zich als een ongeblazen type. De reden hiervoor is eenvoudig. Een turbo wordt aangedreven door uitlaatgassen, en er komen pas veel uitlaatgassen vrij als er veel toeren worden gemaakt. Bij lage toeren doet een turbo dus weinig. Dit is op te lossen door een grotere turbo te monteren, maar het nadeel is dan weer dat het turbogat iets groter wordt.
Wat het probleem dan wel is, dat zou ik niet weten. Sorry.
In je DS3 e-HDI heb je ook een turbogat tussen de 1000 (stationair) en 1500 tpm, daarna komt de motor pas flink op gang.
Totaal aantal Berichten: 25
Geregistreerd: 29-01-2011
- DS 3 1.6 E-HDI So Chic
easternnl schreef:ds3haarlemnl schreef:Als het geen turbo-gat is…....moet je zeggen wat het wél is,jij heb er dus verstand van
Van deze site: http://www.tuning-gids.nl/turbo_turbocharger_supercharger.htm
Nadelen zijn er echter ook. Het grootste nadeel is het “turbogat”. Met deze term wordt bedoeld dat de turbo pas echt begint te werken bij een bepaald toerental. Daaronder gedraagt de motor zich als een ongeblazen type. De reden hiervoor is eenvoudig. Een turbo wordt aangedreven door uitlaatgassen, en er komen pas veel uitlaatgassen vrij als er veel toeren worden gemaakt. Bij lage toeren doet een turbo dus weinig. Dit is op te lossen door een grotere turbo te monteren, maar het nadeel is dan weer dat het turbogat iets groter wordt.
Wat het probleem dan wel is, dat zou ik niet weten. Sorry.
In je DS3 e-HDI heb je ook een turbogat tussen de 1000 (stationair) en 1500 tpm, daarna komt de motor pas flink op gang.
Okay,bedankt voor je info.
Wat zijn de ervaringen met het “black panel”? Ik zag deze mogelijkheid laatst pas op de video’s in MyCitroen.
Ik heb de mijne nu een kleine maand maar weet niet eens wat een black panel is.
Leg eens uit ?
Acadiana, GS break, 3 AXen, 2 BXen, Xantia, C5 break, C4GP 1.6 HDIF EB6, DS3 eHDI en een Ciroen C4 Cactus
ds3haarlemnl schreef:easternnl schreef:ds3haarlemnl schreef:
Ook ik heb dat alhoewel hij niet écht inhoud maar vloeiend weer oppakt,ze noemen dit geloof ik een turbo-gat.
Dit noemen ze geen turbo gat hoor.
Als het geen turbo-gat is…....moet je zeggen wat het wél is,jij heb er dus verstand van
Nu ik er nog eens over nadenk; ik heb iets soortgelijks ervaren op een Volvo FH12 (vrachtwagen) daar was het koppel begrensd in de lagere versnellingen om de versnellingsbak te sparen. Dat gaf precies hetzelfde effekt maar dan verdween het pas als je naar een hogere versnelling schakelde. Het is dus iets wat elektronisch geregeld word.
Denk dus nog steeds dat het een soort van beveiliging om niet met een slippende koppeling vol motorvermogen los te laten. Het kan natuurlijk ook gewoon elektronika van de franse slag zijn.
hbeck schreef:Ik heb de mijne nu een kleine maand maar weet niet eens wat een black panel is.
Leg eens uit ?
Black Panel schakelt alle dashboard verlichting uit behalve de snelheidsmeter. Ik geloof dat Saab de eerste was met dit systeem. Ik heb het ook op mijn C5, dacht eerst dat het een nogal onzinnige gimmick is maar gebruik het eigenlijk vrij vaak in de winter, als het sneeuwt en donker is. Dat geeft minder contrast en is rustiger voor de ogen als het sneeuwt. Erg prettig. Op de C5 is er een aparte knop voor, volgens mij op de DS3 is er een knopje op de radio maar dat weet ik niet zeker.
Als de tijd aan mijn zijde is floreren de wijnen…
Heleneus.nl / Emigreren kun je leren
Het moet het linker knopje bij je snelheidsmeter zijn voor het Blackpanel.
Precies. Op je metertjespaneel, achter het stuur, zitten twee knopjes.
Het rechterknopje is om de dagteller op 0 te zetten, de linker lijkt niets te doen.
Lijkt, want dat is dus het blackpanel knopje!
Als je gewone verlichting brandt (en dus niet de dagrijverlichting / leds!), kun je door daar meerdere keren op te drukken de lichtintensiteit van alle instrumenten mee bepalen. Het wordt langzaam aan steeds donkerder, tot het zijn donkerste stand heeft bereikt, en als je er dan op blijft drukken wordt alles weer langzaam helderder. Je kunt dit ook gedemonstreerd zien op de DVD die je van Citroen ontvangt na de aankoop.
De DS3 onthoudt de stand van die verlichting, dus de volgende keer dat de verlichting weer aan gaat, licht alles weer op in dezelfde (al dan niet) gedimde stand.
Overigens gaan de comfortverlichting en de knopjes van de radio enzo ook mee in het donkerder / helderder worden. Bij mijn auto stond bij levering alles uit, zodat ik geen knop kon vinden in het donker.
Na wat spelen met het blackpanel knopje heb ik nu wel comfortverlichting en radioknopjes tijdens het rijden.
Belangrijk om te weten: het knopje werkt dus alleen maar als je dimlichten branden.
Er zit nog een ander leuk grapje in je DS3: druk de “Mode” knop van je radio een paar seconden lang in en alles wordt donker, behalve de snelheidsmeter. Dat is vooral bij ‘s nachts rijden heel erg fijn aan de ogen!
Nog een keer drukken en alles springt weer aan.
CestLaVie schreef:
Er zit nog een ander leuk grapje in je DS3: druk de “Mode” knop van je radio een paar seconden lang in en alles wordt donker, behalve de snelheidsmeter. Dat is vooral bij ‘s nachts rijden heel erg fijn aan de ogen!
Nog een keer drukken en alles springt weer aan.
Dat heet dus Black Panel
Als de tijd aan mijn zijde is floreren de wijnen…
Heleneus.nl / Emigreren kun je leren
Totaal aantal Berichten: 562
Geregistreerd: 13-03-2011
- DS 3 e-HDi 90 So Chic
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 82 ETG Feel
Zie voor een handleiding van Citroën m.b.t. de “Black Panel” ook de onderstaande link:
http://service.citroen.com/ddb/code/index_nl_nl.htm
INFOTEC DS3—> 01/06/2010 - 28/02/2011—> CONTROLE TIJDENS HET RIJDEN—> DIMMER DASHBOARDVERLICHTING
@Lancelot: Aaah… Dus blackpanel is niet hetzelfde als de dashboard dimmer.
Weer wat geleerd, dank!
Over het onderwerp:
Even geen reactie bij snel schakelen:
Ik heb dit ook op mijn Audi. Daar wordt het veroorzaakt door:
De electronica geeft door in welke versnelling je staat, afhankelijk hiervan wordt ‘geen idee wat allemaal’ geregeld.
Als de electronica het nog niet weet, of je staat in zijn vrij, dan wordt e.e.a. begrensd.
Als ik in de audi, met ingetrapte koppeling, vol gas geef gaat het toerental niet hoger dan ‘dacht’ 3500 tpm. Terwijl (benzinemotor) ergens bij de 6500 rood in gaat.
Wanneer merk je dit in de praktijk: je trekt bijv. vol door in zijn 4, net voor het Rood, schakel je snel door (toerental dus ergens bij de 6500tpm) het toerental in zijn 5 komt dan boven de 3500tpm uit. Ben je heel snel met schakelen, dan valt hij even dood, omdat toerentallen boven de 3500tpm niet ondersteund worden in zijn vrij/met ingetrapte koppeling.
Zodra de electronica begrijpt dat je in zijn 5 staat, gaat het motorvermogen er weer op.
Heb hetzelfde ook gezien op een Seat Ibiza (nieuw model) benzine.
Wellicht is dat ook voor de DS3? (wij hebben hem nog niet binnen, kunnen het dus niet testen).
Iemand zin om met ingetrapte koppeling even te kijken of het toerental al lager begrensd is dan rood gebied?
-> dan zou dat best de verklaring kunnen zijn.
Klinkt niet echt plausibel moet ik zeggen. Ik heb echter ook geen idee wat het kan zijn. Ik heb mijn DS3 ook nog niet. Zal er zeker op letten.
Lancelot schreef:CestLaVie schreef:
Er zit nog een ander leuk grapje in je DS3: druk de “Mode” knop van je radio een paar seconden lang in en alles wordt donker, behalve de snelheidsmeter. Dat is vooral bij ‘s nachts rijden heel erg fijn aan de ogen!
Nog een keer drukken en alles springt weer aan.Dat heet dus Black Panel
dat zit volgens mij toch in alle recente C modellen…
mijn vorige C5 had dit, mijn huidige C5 heeft dit..
de C3P van mijn vrouw heeft dit..
alleen zit er bij onze C een apart knopje voor op de radio.. “dark”
Vrijdagavond mijn exemplaar eindelijk gekregen!
Weinig rijervaring tot nu toe, maar wel een paar irritantjes die ik direct opmerkte:
- de BT telefoonsaansluiting tbv mijn Samsung Galaxy werkt niet echt. Moet mijn toestel steeds opnieuw verbinden, maar dit leidt niet tot een goed werkende samenwerking met de auto.????
- er zit dus géén USB aansluiting op, zodat de memorystick die ik meenam, niet aangesloten kan worden. Alleen een Ipod-achtige kan via minijack worden aangesloten.
- de 12V aansluiting zit onder de armsteun en kan dus niet lekker de telefoonhouder bereiken die via een zuignap aan het raam zit. Die wil ik toch in het zicht houden ipv ergens “beneden” bij de tunnel.
Eerste rij-ervaringen waren wel goed. De motor wil best doortrekken, dus het koppel is geen probleem.
Lekker hé al die blikken vanaf de terrassen als je aan komt rijden met je dagrijverlichting:-)
Ga van het weekeinde het handboek maar eens goed doornemen en uittesten in de auto. Voorkomt in de toekomst reactie als RTFM…..
Fijne Pasen!
roberkla schreef:
- de BT telefoonsaansluiting tbv mijn Samsung Galaxy werkt niet echt. Moet mijn toestel steeds opnieuw verbinden, maar dit leidt niet tot een goed werkende samenwerking met de auto.????
Welke (niet te dure) telefoon werkt dan wel goed met de BT van de DS3?
De lijst van Citroen met geschikte telefoons is van 2009.
C5 Aircross 225 PK EAT8 Shine Full options
C1 Shine 3-drs full leather