Die sprietjes zijn wel hoger dan 10cm…
In de volksmond ookwel onkruid genoemd.
2011 DS3 eHDI Mativoire + Rouge Carmen dak en Ashera velgen. Pack Perfo en Myway comfort. I am loving it
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Ik merkte ook al op dat die bij achteruit inparkeren piept voor stoepranden etc. Opzich wel handig, zo kom ik met die mooie velgen ook niet daar tegen aan
Ik heb er na 8 weken, ruim 3000km opzitten.
Ik herken veel van Deluxious. Ik maakte in mijn eerste review (op 11 april) ook melding van het ‘gierend’ geluid, hoorbaar boven 100-110 km/u. Bij mij is de frequentie van het geluid evenredig met de snelheid; het ‘gieren’ is dus hoger bij hogere snelheden. Overigens is het geen ‘oorverdovend’ lawaai, maar het ís er wel.
De automatische ruitenwisser is inderdaad te zenuwachtig; dan liever handmatig, maar dat betekent dan wel altijd omhoog én omlaag doen, niet even een tikje omlaag, want dan staat meteen die automaat weer aan..licht irritant. Overigens, waarom maakt die achterruitwisser maar zo’n kleine hoek? Dat had toch wel iets meer gekund?
Ik moet nog steeds wennen aan de snelheid (of: langzaamheid) waarmee ik verkeersdrempels wil passeren. Als ik het reservewiel niet door de achterruit wil lanceren, moet ik heel fors zachter rijden dan met de Clio. Maar ok, die verloren tijd haal je in de bochten weer in..
En dan het verbruik; ook herkenbaar van vele anderen; als je echt rustig aan doet, snel opschakelt, snelweg 100-110 km/u, haal je zomaar 1:25 (volgens de BC!). Boven de 120 km/u wordt het heel rap minder; dan moet je om 1:20 te halen, echt niet te gek gaan doen. En het échte verbruik, valt door het onhandige tanken, nog niet zo makkelijk te meten; in ieder geval kwam ik er vrijdag ook achter dat de BC een stuk optimistischer is als de pomp; de BC gaf 4,4 aan (1: 22,7), maar ik tankte 45l op 930 km (1:20,7).
En heb ik het vulpistool vorige keer 10x af laten slaan en nu misschien 12x ?? In ieder geval teveel om erg exact te kunnen worden.
Dat met die drempels kan ik ook bevestigen. Als je bijna over de drempel bent gooit ie (voor mijn gevoel) ineens de kont in de lucht. Heel raar gevoel. Zal vast wel wennen aangezien ik tig van die dingen in de wijk heb liggen…..
De “problemen” met de automatische ruitenwissers is mij ook wel herkenbaar. Ik vind niet dat’ie te snel aan gaat maar wel dat’ie relatief vlug al naar standje super-snel-wis-was overstapt, op het irritante af. Toch gebruik ik ‘m meestal wel op automatisch, gek eigenlijk.
De onnauwkeurigheden in de brandstofverbruiksmeting t.g.v. vulgraad van de tank middelt zich natuurlijk uit op den duur. Vul je de tank de eerste keer tot 45 liter en de tweede keer tot 47 liter, dan is de afwijking van de eerste meting al genihileerd. Zo lang je het totaal maar in de gaten houdt kom je best redelijk in de buurt van een nauwkeurige meting. Dat de BC er vaak naast zit is niet zo vreemd, die gaat uit van inspuithoeveelheden en daar zit’ie makkelijk procenten naast. Tel daar de onnauwkeurigheden van de km-teller bij op, neem de afrondingen en de vulgraad-afwijkingen mee en daar gaat je schijnbaar verbruik. Na 3000 km heb je een keer of vier getankt en het ding heeft misschien lang stationair staan draaien in de garage. Was de tank wel echt vol bij aflevering? Ergo, het is erg prematuur om op zo’n lage km-stand al conclusies te trekken over het verbruik.
Leon75 schreef:Dat met die drempels kan ik ook bevestigen. Als je bijna over de drempel bent gooit ie (voor mijn gevoel) ineens de kont in de lucht. Heel raar gevoel. Zal vast wel wennen aangezien ik tig van die dingen in de wijk heb liggen….. :-(
Drempels moet je sowieso lekker zachtjes nemen. Gewoon in zijn 1 of hooguit 2. Voorkomt ook postings in dit topic:
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/211579/
:)
Als ik zie hoe sommigen mensen hun auto’s over drempels knallen vind ik het niet gek dat ze om de 5000km lampjes moeten vervangen :)
Gisterenavond ff de DS3 wezen uitlaten…
Stukje weg genomen wat ik regelmatig rijdt, een leuk aantal geschakelde bochten (als je hard genoeg gaat)
Hierbij nam ik een haakse bocht dermate sportief dat de ESP er zo hard inhakte dat ik er van schrok.
In plaats van overstuur waar ik normaal op stuur en dus een beetje breder de bocht uit zo komen, ging de auto vol in de ankers en stuurde een stuk scherper.
Resultaat was dat ik zowat de gehele binnenbocht nam in plaats van m’n eigen weghelft.
Je kan het veiligheid noemen, maar als er een tegenligger had gezeten…..
(al had ik hem gezien en zou ik de bocht rustiger genomen hebben)
2011 DS3 eHDI Mativoire + Rouge Carmen dak en Ashera velgen. Pack Perfo en Myway comfort. I am loving it
Het is natuurlijk wel een Eco-diesel!
Voor mensen die Collin McRae willen spelen, heeft Citroën andere varianten op de markt gebracht…
ligt dat esp dat zo snel ingrijpt niet gewoon aan de brandhout banden die er onder zit?
Of aan de bestuurder
ZX 1.4 break ‘95
Totaal aantal Berichten: 141
Geregistreerd: 03-09-2010
- DS 3 1.6 VTI 120 pk So Chic
Op droog asfalt gaan de Michelins best aardig, pas even rond de Nürburgring de wagen door wat bochtjes hen laten gaan en de ESP laat gewoon toe dat je er met piepende banden doorheen gaat. Hij grijpt vooral in bij plotselinge rukken aan het stuur (het gaat immers om stabiliteit). Maar het zijn inderdaad harde banden, je zal dus niet aan het asfalt plakken maar eerder gaan schuiven en dan zal hij dus ingrijpen.
Je kan het veiligheid noemen, maar als er een tegenligger had gezeten…..
(al had ik hem gezien en zou ik de bocht rustiger genomen hebben)
Ik ben blij dat dit laatste er bij staat. Je zou niet de eerste zijn die zich grondig overschat met z’n nieuwe auto, om hem vervolgens tegen iemand anders aan te rammen. Ondanks dat de DS3 sportief is moet je echt rekening houden met het schoeisel, de wegomstandigheden en de elektronica. Gewoon rustig opbouwen en grenzen aftasten in plaats van rigoreus aan de gang te gaan. Met de diesel geldt dit waarschijnlijk nog sterker dan voor mijn benzine, gezien het koppel dat hij heeft.
Vwb de ruitenwissers: Afgelopen week heb ik toch heel positieve ervaringen met de ruitenwissers. Het was nogal regen- en stormactig in de nacht, met sterk varierende neerslag. De ruitenwisser paste zich zeer snel correct aan, en ging ook volledig terecht op de snelste stand. Het enige wat soms zenuwachtig over komt is wanneer hij zit te twijfelen tussen de interval stand en constant wissen.
grip houdt een keertje op, dus dan heb je aan esp ook niets meer. Je moet op de openbareweg met ruime marge rijden. Soms een beetje spelen waar het kan is natuurlijk best leuk, maar over het algemeen ga je niet iedere rotonde pakken alsof je leven ervanaf hangt.
Doe je dat wel dan zou ik je niet graag op de weg tegen willen komen als je de bocht uit vliegt.
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Dat ingrijpen ligt denk ik niet echt aan de banden, de reactie wellicht wel. De wangen zijn natuurlijk vrij hoog i.t.t. de banden om de Bellone velgen.
Ik vind dat ingrijpen van ESP ook niet echt geslaagd, dat afremmen van 1 of meerdere wielen is erg apart.
Het is inderdaad een ECO diesel, maar omdat ie absoluut zo niet rijdt… was ik toch lekker gaan spelen. En dat is gewoon genieten met volle teugen.
De standaard banden hebben bij droog weer meer dan voldoende grip, de grens zit aanzienlijk verder als de meeste mensen kloten hebben (om het zo maar eens uit te drukken)
De reactie van ESP is hevig bij plotseling stuurgedrag. Het is me inderdaad al gelukt om een grotere rotonde voor 3 kwart te nemen waarbij de banden vanaf de eerste kwart al begonnen te gillen.
Ik had alleen nog niet de ervaring van het abrupt ingrijpen en vermogen compleet eraf te gooien.
Nadeel daarvan is dat je zelfs in de verkeerde versnelling kan zitten en dus geen gas kan bijgeven en moet schakelen (in de bocht, dus ontkoppelen) Dat kost extra tijd.
Dan prefereer ik toch meer het overstuur en glijden over de voorwielen, gewoon omdat ik dat regelmatig deed met de Peug. (die versleten zijkantjes op de banden had bij minder dan 2,5 bar druk)
Hoe dan ook, het is een kwestie van wennen.
(onze MX5 met achterwiel aandrijving had een limited slip diff, maar brak toch echt wel uit aan de achterkant, redelijk controleerbaar en gaaafff..)
2011 DS3 eHDI Mativoire + Rouge Carmen dak en Ashera velgen. Pack Perfo en Myway comfort. I am loving it
Poekoek schreef:Dat ingrijpen ligt denk ik niet echt aan de banden, de reactie wellicht wel. De wangen zijn natuurlijk vrij hoog i.t.t. de banden om de Bellone velgen.
Ik vind dat ingrijpen van ESP ook niet echt geslaagd, dat afremmen van 1 of meerdere wielen is erg apart.
esp eh