Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Zo hard rem ik doorgaans niet, die knipperlichten zijn bij mij alleen nog maar aan gegaan toen ik echt een noodstop moest maken, dan vind ik het niet erg dat ze aanspringen.
lijkt me ook niet bevoordelijk om zo op de OBW te gaan rijden met een auto
@Marien, daar zijn ze toch voor gemaakt.. ze hebben 4 wielen en vallen niet zomaar om!
Bovendien grijpt ASP ook behoorlijk in, waardoor het wel een grappige reactie van de auto teweeg brengt.
Vond het geen bijzondere situatie, gewoon wat harder op een bocht afkomen en wat later remmen…
Moet kunnen. Er waren geen kleine keendjes of andere weggebruikers mee gemoeid
Voordeel is dat ik de auto een stuk beter leer kennen als dat ik probeer een onmogelijk zuinigheidsrecord te vestigen.
In (nood) situaties heb ik het gedrag al eerder meegemaakt en kan ik naar mijn smaak beter anticiperen
2011 DS3 eHDI Mativoire + Rouge Carmen dak en Ashera velgen. Pack Perfo en Myway comfort. I am loving it
Marien schreef:lijkt me ook niet bevoordelijk om zo op de OBW te gaan rijden met een auto
beetje pittig rijden is niets mis mee hoor. En die auto’s zijn niet van suiker.
Km-stand DS3 eHDI op 31 okt 2011: 24500
maar de potentiele mensen die je omploegt weg.
/end moraalridder
Bij mij zijn de knipperlichten ook al een aantal keer gaan branden bij een niet-noodstop, ik ben de instelling om het uit te zetten nog niet tegengekomen, straks eens even kijken..
Ik heb nog niet meegemaakt dat ze aangingen… Hoe rijden jullie dan op die bochten af?!
In de vorige auto heb ik wel een keer meegemaakt dat het midden op de snelweg vanuit het niets ineens stilstond.
Ik schrok me dood en natuurlijk meteen vol op de rem… Terwijl ik me met kloppend hart gelukkig aan het prijzen was dat ik de voorganger net niet geraakt had en dat er niemand dicht achterop mij was geklapt viel me op dat de alarmlichten knipperden.
Op die momenten ben je behoorlijk blij met break assist!
No way dat ik zelf m’n alarmlichten nog aan had kunnen doen en voor m’n medeweggebruikers is het toch wel essentiele informatie dat er iets grondig mis is op de weg… Je ziet die dingen al van heel veraf.
Ik zou me 3x bedenken voor ik dat uit zou laten schakelen.
Totaal aantal Berichten: 209
Geregistreerd: 03-03-2011
- DS 3 1.6 E-HDI So Chic
In de DS3 heb ik het nog niet meegemaakt. Met de C5 inderdaad een paar keer een noodstop moeten maken, dan ben je inderdaad toch wel blij met de automatische alarmlichten als er wel iemand op 100meter achter je zit
DS3, Blanc Banquise/Noir Onyx, Pack Perfo, Pack Select Confort Myway
18 Mei 2011 Ds3 Ontvangst
01 Jun 2015 DS3 af, over naar captur… aircross 7mnd levertijd, was mij te lang.
Totaal aantal Berichten: 141
Geregistreerd: 03-09-2010
- DS 3 1.6 VTI 120 pk So Chic
CestLaVie schreef:Ik heb nog niet meegemaakt dat ze aangingen… Hoe rijden jullie dan op die bochten af?!
In de vorige auto heb ik wel een keer meegemaakt dat het midden op de snelweg vanuit het niets ineens stilstond.
Ik schrok me dood en natuurlijk meteen vol op de rem… Terwijl ik me met kloppend hart gelukkig aan het prijzen was dat ik de voorganger net niet geraakt had en dat er niemand dicht achterop mij was geklapt viel me op dat de alarmlichten knipperden.Op die momenten ben je behoorlijk blij met break assist!
No way dat ik zelf m’n alarmlichten nog aan had kunnen doen en voor m’n medeweggebruikers is het toch wel essentiele informatie dat er iets grondig mis is op de weg… Je ziet die dingen al van heel veraf.Ik zou me 3x bedenken voor ik dat uit zou laten schakelen.
Helemaal mee eens, vandaag ook nog zo’n half slapende duitser die z’n wagen zo maar naar links gooit zonder in de spiegels te kijken wat er aan komt. In een paar seconden van 190 naar 100 dat gaf toch wel even aanleiding voor de alarmlichten om automatisch aan te springen. Het viel mij hierbij op dat ze sneller leken te knipperen dan een paar keer in Nederland toen ik relatief hard moest remmen.
Normaal lijkt het alsof ze vrij snel ingrijpen, maar het is een safety feature, juist wanneer je het dus het hardst nodig hebt zal je geen tijd hebben de lichten zelf aan te zetten, temeer omdat die knop in de DS3 niet echt dicht bij het stuur zit. Bij bochten heb ik ze echter nog nooit aan zien schieten, liever wat rustiger er in en hard er uit
@Cid: heb jij iets gemerkt dat de achterkant erg losjes wordt als je vanaf zo’n snelheid flink in de remmen gaat? Op het Duitse forum klagen ze daar steen en been over…. Ze rijden natuurlijk ook vaker snel dan hier. Ik zou graag jou ervaring wel willen horen.
Leon75 schreef:@Cid: heb jij iets gemerkt dat de achterkant erg losjes wordt als je vanaf zo’n snelheid flink in de remmen gaat? Op het Duitse forum klagen ze daar steen en been over…. Ze rijden natuurlijk ook vaker snel dan hier. Ik zou graag jou ervaring wel willen horen.
Heb ik ook 1 keer meegemaakt, voelde niet prettig, alsof de kont omhoog werd gegooid, was bij mij op een flauwe afrit
Totaal aantal Berichten: 141
Geregistreerd: 03-09-2010
- DS 3 1.6 VTI 120 pk So Chic
Dat lijkt mij een logisch gevolg van de gewichtsverplaatsing, hoe harder je remt des te meer het gewicht verschuift naar voren, dus de kont zal lichter worden. Bij zo’n remactie zit ik normaal dus ook met twee handen aan het stuur want ik bemerk het wel dat de wagen wat wiebeliger wordt. Ik heb echter niet het gevoel dat het niet binnen een veilige marge is. Echter, ik zou niet graag uit willen vinden wat er gebeurt als ik naast vol remmen ook een stuuractie zou moeten maken. Als je achter je grip verliest en je kont komt voorbij zetten ben je nog niet jarig.
Waar het mij meer opvalt is met drempels, deze neem ik maar wat graag rustig vanwege het onderstel, desondanks merk ik daar juist dat mijn laptop met regelmaat los komt in de kofferbak. Ook daarom heb ik dus het vermoeden dat er op de achteras normaal gesproken al relatief weinig gewicht staat, laat staan wanneer dit dus naar de vooras wordt verplaatst door een sterke remactie. Het lijkt mij inherent aan een FWD wagen waarin de motor eveneens voorin ligt. Daarom zou ik dus ook nooit vlak voor een bocht vol in de ankers gaan als het je doel is hem zo snel mogelijk door die bocht te krijgen, het risico op onderstuur is best groot, en dat is dan dus weer waar het ESP op triggert.
Cid schreef:Dat lijkt mij een logisch gevolg van de gewichtsverplaatsing, hoe harder je remt des te meer het gewicht verschuift naar voren, dus de kont zal lichter worden. Bij zo’n remactie zit ik normaal dus ook met twee handen aan het stuur want ik bemerk het wel dat de wagen wat wiebeliger wordt. Ik heb echter niet het gevoel dat het niet binnen een veilige marge is. Echter, ik zou niet graag uit willen vinden wat er gebeurt als ik naast vol remmen ook een stuuractie zou moeten maken. Als je achter je grip verliest en je kont komt voorbij zetten ben je nog niet jarig.
Waar het mij meer opvalt is met drempels, deze neem ik maar wat graag rustig vanwege het onderstel, desondanks merk ik daar juist dat mijn laptop met regelmaat los komt in de kofferbak. Ook daarom heb ik dus het vermoeden dat er op de achteras normaal gesproken al relatief weinig gewicht staat, laat staan wanneer dit dus naar de vooras wordt verplaatst door een sterke remactie. Het lijkt mij inherent aan een FWD wagen waarin de motor eveneens voorin ligt. Daarom zou ik dus ook nooit vlak voor een bocht vol in de ankers gaan als het je doel is hem zo snel mogelijk door die bocht te krijgen, het risico op onderstuur is best groot, en dat is dan dus weer waar het ESP op triggert.
Het is niet de eerste auto waar ik in rijd en ik heb het nog nooit eerder gehad. De drempelervaring kan ik ook beamen, gelukkig was het bij mn vorige auto ook zo dat ik rustig over drempels moest echter ivm de voorbumper die anders ging ‘happen’. De DS3 gooit zn kont echt omhoog op een drempel is het gevoel en dat is toch iets anders vind ik.
Totaal aantal Berichten: 141
Geregistreerd: 03-09-2010
- DS 3 1.6 VTI 120 pk So Chic
Om er nog even over na te denken:
De motor ligt zo goed als op de voor as, en maakt denk ik het grootste gedeelte van het gewicht. Veel auto’s hebben echter nog iets wat achter de achteras ligt of hangt, wat zorgt voor compensatie, met name door het hefboomeffect. De DS3 heeft dit niet omdat de auto bij de achteras echt ophoudt. Om de proef op de som te nemen zou je met een 6-tal kratten bier in de kofferbak (dat moet passen) een goede remactie kunnen doen. Ik vermoed dat de auto dan een stuk stabieler blijft. Een drempel nemen met die 6 kratten bier zou ik niet aanbevelen, zonde van je pils
6 kratten bier? dat lijkt me wel iets voor de volgende DS3 meeting
Het lichter worden van de kont lijkt me normaal. Niet echt spannend. Deden onze MX5-en ook. En die hebben achterwiel aandrijving.
Dat geeft een enger gevoel kan ik je zeggen.
Bij een DS3 de kont voorbij zien komen? Op een verhard wegdek? Dan ben je goed bezig.
(mijn Peug, 307 SW, heeft dat 2x gedaan in 5 jaar tijd, op droog wegdek, uiteraard zocht ik de grens op)
Wat ik zoals eerder beschreven bij een drempel merk is dat ik voorheen met de Peug met 90 erover ging.
Nu 60 en dan lijkt het aan de snelle kant. Boven de 60 geeft het gevoel dat de achterkant loskomt van de grond.
Niet echt bevorderlijk voor alles wat los/vast zit en kan gaan kraken.
Hoe dan ook, het blijft een superleuk karretje
2011 DS3 eHDI Mativoire + Rouge Carmen dak en Ashera velgen. Pack Perfo en Myway comfort. I am loving it