Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Poekoek schreef:Ik ben die vulopening overigens echt spuugzat, wat een irritant systeem is dat zeg ! Met name bij Shell tankstations slaat hij echt continue af, op welke manier en bij welk station ik ook tank.
Even mezelf quoten. Gisteren was het wederom ellende bij de Shell. Wat lijkt te helpen is het vulpistool te ontlasten door een extra stuk slang uit het apparaat te trekken en dit met je andere hand vast te houden. Dat werkte bij mij en zo kon ik wel ‘gewoon’ tanken.
De spuitond er niet helemaal in steken werk ook. Ik heb nergens last van met tanken. En tank over het algemeen bij Esso, BP en 2 plaatselijke pompen.
De spuitond er niet helemaal in steken werk ook. Ik heb nergens last van met tanken. En tank over het algemeen bij Esso, BP en 2 plaatselijke pompen. Ik tank trouwens diesel. Leuk het forum op me mobiel, ik kan alleen geen dubbele berichten verwijderen.
Leon75 schreef:Die auto heeft een 2 liter diesel
Grote motoren presteren over het algemeen veel beter bij constante, wat hogere snelheden. Een kleine motor zoals de eHDI (toch “slechts” een 1.6’je) verbruikt met name minder in “stadse” omgevingen waar de snelheden niet hoog liggen en snelheidswisselingen schering en inslag. Juist daar gaat ook het lagere gewicht flink meetellen. Een moderne BMW 318d verbruikt in de stad grofweg 25% meer brandstof dan een DS3 eHDI maar overall slechts 14% meer.
De winst van de eHDI t.o.v. de oude diesel BX (waar het mee begon) zit ‘m wellicht niet eens zo zeer in een lager verbruik maar kijk vooral ook eens naar de andere cijfers:
. DS3 e-HDI BX 19TD
Gewicht 1085 kg 1009 kg
Motor inhoud 1560 cc 1905 cc
Max. vermogen 92 pk 71 pk
Max. koppel 230 Nm 120 Nm
Acceleratie 0-100 11,3 sec 16,3 sec
Topsnelheid 182 km/h 165 km/h
Verbruik spec 1:27,8 1:17,5
Verbruik gemeten 1:19 1:17,3 (gegevens resp. ANWB & spritmonitor.de)
De conclusies die ik trek: uit een kleiner blok wordt meer vermogen en koppel (turbo!) gepeuterd en toch wordt er een 10% lager verbruik mee gerealiseerd. De e-HDI is uiteraard geoptimaliseerd voor de Euro-cyclus (dat doet het altijd goed in de folder) en voldoet aan de moderne uitstoot-normen wat je bij de BX gevoeglijk kunt vergeten.
Vroegah (toen het gras nog groen was en de lucht nog blauw) kocht je een diesel als je veel kilometers moest maken, een e-HDI daarentegen kost door het huidige belasting-regime al een stuk minder dan een benzine-orgel bij 10.000 km/jaar. Het is daarom ook logisch dat het gemiddelde gebruik van zo’n auto er heel anders uitziet dan die van een BX diesel. Kortom: appels en peren. Nog steeds. Rij die BX eens in stadsverkeer en het plaatje ziet er opeens heel anders uit.
Zet die BMW 318d (welke?) er ook eens naast als je wil. Wedden dat daar een soortgelijk verhaal uit komt? Dat ding is gemaakt om langere afstanden mee te rijden, niet als stadsautootje (wat de DS3 in principe toch nog steeds is). Probeer die BMW maar eens net zo zuinig te houden als een DS3 terwijl je in druk stadsverkeer mee moet. Succes
Totaal aantal Berichten: 8162
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-HDi
DS3 stadsauto? Vanwege de afmetingen kan ik me dat enigszins voorstellen, maar verder kan ik me er totaal niet in vinden.
@vergelijken. Ik voel een test aankomen, dat is dan de enige manier om eruit te komen. En dan laten berijden door verschillende bestuurders.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
E46 318d sedan uit 2003, de commonrail versie, niet de pompverstuiver. De versie met 115pk. En Jev: ik kan bevestigen wat jij zegt. Mijn BMW deed het op de snelweg met hogere snelheden verbluffend goed waar mijn Mazda met dezelfde 1.6HDI als in de DS3 het minder deed. Nu is een stukje meerverbruik door het gemonteerde roetfilter hier ook debet aan. Mijn BMW had geen roetfilter…..
Volgende week woensdag ga ik naar Oostenrijk.Eens kijken hoe dat uitwerkt over het gemiddeld verbruik….. Zondag weer terug en dan is een gemiddelde snelheid over plm 850km Duitsland vaak rond de 120km/u (zolang ik geen file tegenkom…), tenminste dat heb ik vaker gescoord. En dat is dus redelijk doorstampen…...
hogervp schreef:DS3 stadsauto? Vanwege de afmetingen kan ik me dat enigszins voorstellen, maar verder kan ik me er totaal niet in vinden.
Nou, dat was ook een beetje gechargeerd, maar het is in ieder geval geen auto die in eerste instantie bedoeld is als lange-afstandsmonster / kilometervreter, daarbij praat je toch echt een paar slagen groter zoals de C6. Middenklasser: C5/DS5. Een kleine middenklasser is het ook niet, dan denk ik eerder aan een C4/DS4.
M.i. is het een klein autootje (ANWB: categorie “kleine Diesels”, topgear: winner of the title “small car of the year”) dat in de zelfde categorie als de MiTO, de Clio en de Polo valt. Hij accelereert en remt snel en is wendbaar. De korte wielbasis zorgt voor een redelijk precies stuurgedrag maar op de snelweg heeft het ding relatief veel last van (zij-)wind en is minder koersvast dan comfortabel zou zijn. Waar zijn de faciliteiten voor de lange afstand? De bekerhouders, de airco achter, de sigarettenaansteker en asbak achter, de ruimte voor koffers en volwassen passagiers? Dat neemt allemaal niet weg dat ik er met plezier de volgende vakantie mee naar Zweden rijd, maar ik vind ‘t toch verdraaid veel kenmerken hebben van een stadsauto .
Anyway, what’s in a name? Ik reed mijn AX’jes indertijd woon/werkverkeer. Dagelijks van Enschede naar Velp (bij Arnhem) en weer terug, 200km per dag, 45000km per jaar (op benzine overigens). Dat ging prima, maar toch blijft de AX een stadskarretje.
Ik ben wel te porren voor een vergelijk in de praktijk (heb alleen geen e-HDI maar een THP).
Mijn BC toont nu op 260km vanaf getankt een verbruik aan van 1 op 25.6. En dat komt allemaal doordat ik V-powert getankt heb
Om nog meer details prijs te geven: nog te gaan voordat ik moet tanken:980km, gemiddelde snelheid 53km/u.
Geen Vpower, merkloze diesel, gisteren vanaf Roermond naar Zoetermeer (met omweg), bijna 190 km gereden, gemiddeld verbruik 1 op 30,3.
Je komt ver met een rustige rechtervoet… je moet dan alleen geen haast hebben en relaxt telefoontjes ondertussen afhandelen
O wat is het toch mooi op de weg met al die Citroëns…
Nu na lange Citroënloze periode een C6, daarvoor DS5 Hybrid 2013, daarvoor DS5 Hybrid eveneens 2013, C3 2012, DS3 2011, Xsara Picasso (2x), ZX (2x), ZX Break, AX (2x), BX (2x), Visa 4-cyl, Visa 2-cyl.
Totaal aantal Berichten: 8162
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-HDi
CC op 100 zetten en rustig meerijden.
Mooie waarden hoor! Het kan dus toch.
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
hogervp schreef:CC op 100 zetten en rustig meerijden.
Yaicks, als je dat maar uit je hoofd laat op de A1 van Hoevelaken naar het Oosten
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
jev schreef:hogervp schreef:CC op 100 zetten en rustig meerijden.
Yaicks, als je dat maar uit je hoofd laat op de A1 van Hoevelaken naar het Oosten
Inderdaad, langzaam rijden kan prima tussen Amsterdan en Amersfoort, maar daarna moet het gas er weer even op om bij te komen van dat dagelijkse file leed
Totaal aantal Berichten: 8162
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-HDi
Meesurfen achter een vrachtwagen, dat loont!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
eens, maar ik hou wel echt mijn afstand. Tijd is voorbij dat ik met mijn tweepits Visa op 10 meter achter de vrachtwagen aan het benzine sparen was….
O wat is het toch mooi op de weg met al die Citroëns…
Nu na lange Citroënloze periode een C6, daarvoor DS5 Hybrid 2013, daarvoor DS5 Hybrid eveneens 2013, C3 2012, DS3 2011, Xsara Picasso (2x), ZX (2x), ZX Break, AX (2x), BX (2x), Visa 4-cyl, Visa 2-cyl.
Als ik op die manier auto moet rijden….
Kan me tank makkelijk volgooien en gas geven.
Als dat niet meer gaat, ruim ik de auto wel op.
2011 DS3 eHDI Mativoire + Rouge Carmen dak en Ashera velgen. Pack Perfo en Myway comfort. I am loving it