Sinds enige tijd heeft mijn handrem een vaag probleem:
Tijdens het rijden gaat om de haverklap mijn handremlampje op het dashboard branden, en zit er ook behoorlijk veel speling op de handrem. Hij komt vanzelf een paar centimeter omhoog (daardoor gaat ook het lampje branden), en je moet hem echt omlaag duwen wil het lampje uitgaan.
Dit is slechts een symptoom, daar de handrem zelf ook bijzonder slecht werkt. Ik had laatst de BX in de oprit staan (licht hellend, ongeveer een halve meter verloop op 6 meter), en het viel me op dat, met aangetrokken handrem, de BX langzaam naar beneden liep.
Kan het zijn dat de handremkabel aan 1 kant losgeschoten is van de schijfrem, of dat de huls van de kabel beschadigd is of iets dergelijks?
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
losgeschoten bij de remschijf lijkt me stug. Maar er is iets aan de hand in ieder geval. Er zit te veel speling in je handrem!
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Ik zou eens kijken of de moer en borgmoer bij de voorophanging nog goed zit. Misschien moet de kabel wat strakker staan. En onder de middenconsole kan je eens kijken of de beide kabels nog aan de hefboom zitten.
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Ik denk dat een kabel bijna door is. Even nalopen, ze gaan net achter de wielen altijd kopot bij de geleiding.
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
Als ik het me goed herinner zit die kabel er een jaartje op nu, dus dat lijkt me nogal onwaarschijnlijk. Ik heb wel gezien dat een van de hoezen (rechts geloof ik) een beetje beschadigd was bij die geleiding die je net aangeeft.
In ieder geval dus eventjes de kabel bij de voorwielen checken? en als dat allemaal goed is, de middentunnel er eventjes uitslopen?
Een van de twee kabels waarschijnlijk gebroken.
11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Het zijn idd twee kabels. Dus waarschijnlijk vorig jaar de ene, nu de andere. Middenconsole hoeft er overigens niet uit om de boel te wisselen als ik het goed heb.
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
De handrem is zelfspannend, maar dat werkt niet als je er een gewoonte van maakt om hem aan te trekken met het knopje ingedrukt. Spannen gaat door je voet op het rempedaal te zetten en dan de handrem een aantal keren goed aan te trekken, dus zonder knopje ingedrukt en met veel geratel. Werkt dit niet, dan kun je alsnog eronder kruipen om naar je kabels te kijken.
De Zilveren Schicht BX 16V 1991, gris perlé
bearwil schreef:De handrem is zelfspannend, maar dat werkt niet als je er een gewoonte van maakt om hem aan te trekken met het knopje ingedrukt. Spannen gaat door je voet op het rempedaal te zetten en dan de handrem een aantal keren goed aan te trekken, dus zonder knopje ingedrukt en met veel geratel. Werkt dit niet, dan kun je alsnog eronder kruipen om naar je kabels te kijken.
Inderdaad met de voet op de rem, maar je kan gerust het knopje van de handrem ingedrukt houden. Dit knopje bediend alleen maar het palletje voor blokkering in aangetrokken toestand van de handel.
11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.