1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
XM Multimedia wordt opgelapt, maar nog wat kleine probleempjes
Simmetje
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005

- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Gepost: 11 maart 2011 11:00 PM

Zoals velen van jullie hebben gezien had Marco nog een Multimedia in de stalling staan. Aangezien ik zelf een tijd in de auto heb gereden voor de vorige eigenaar de auto kocht leek het mij een mooi project de auto weer rijdend te krijgen.

De auto had een defecte automaat. Hier moest dus wat aan gebeuren.

Via via een motorblok met automaat gekocht afkomstig uit een Renault Espace met slechts 100K ervaring en verse bakolie en distributie.

Technisch is het ES9J4 blok uit de Espace gelijk aan dat van de XM. Dus dat dachten we “even” te doen.

We hebben de auto opgehaald en omdat ie niet wilde starten was dat nog best even een klus. Uiteindelijk lag het blok er redelijk snel naast. Meeste tijd heeft het gekost om de dynamo, aircopomp, HD pomp en wat steunen om te bouwen, evenals de volledige kabelboom. Deze is dus bij een Espace compleet anders.

De motor ingebouwd en de eerste keer sleutel om was gelijk lopen.

Hydrauliek kwam ook meteen tot leven. Toch zitten we met een paar hardnekkige dingen:

Het belangrijkste is dat de auto niet omhoog wil komen. In eerste instantie was er niets aan de hand. Auto kwam vlot omhoog en veerde prima. De hogedrukleiding voorop de pomp lekte echter op de wartel (bekend euvel). Deze losgehaald en nadat deze weer was vastgezet kwam de auto niet meer omhoog. Wel hadden we nog stuurbekrachtiging. Wel brand het lampje oliedruk te laag op het dashboard.

Na de ontlastschroef een paar keer open en dicht te hebben gedraaid hebben we nu geen stuurbekrachtiging en vering meer. Wij hebben geen idee waar we nu verder moeten zoeken. Wel spuit de LHM echt uit de pomp, dus de pomp lijkt niet het euvel, al vindt hij dat het allemaal wel wat vreemd zit bij de hogedrukleiding voorop.

Verder hebben we wat alst van lekstroom in het interieur. We zijn er ondertussen achter dat als we de stoelen aansluiten, we ruim 1A lekstroom hebben. Met de stoelen niet anagesloten gebeurd dit niet. Zou een kapotte schakelaar dit kunnen veroorzaken?

Domme vragen bestaan niet.

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 11 maart 2011 11:27 PM
  [ # 1 ]

De pomp pompt wel, maar levert geen/te weinig druk aan het systeem, ergens dus mogelijk een blokkade? Ik zou als eerste de aansluiting van de HD-leiding op de pomp controleren, en dan kijken of niet iets de boel verstopt, zoals het rubbertje in de wartel.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
Simmetje
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005

- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Gepost: 11 maart 2011 11:33 PM
  [ # 2 ]

Hebben we gedaan, maar de aansluiting is goed. Het gekke is dat de auto na het repareren van de lekkage gewoon heeft gereden. Vanochtend gestart om naar de apk te rijden, en geen druk meer.

Domme vragen bestaan niet.

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 12 maart 2011 11:54 AM
  [ # 3 ]

Heb je nog wel remdruk?

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
Simmetje
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005

- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Gepost: 12 maart 2011 09:54 PM
  [ # 4 ]

Helaas ook geen remdruk…

Domme vragen bestaan niet.

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 13 maart 2011 12:07 AM
  [ # 5 ]

Even gestructureerd:
1.

Wel spuit de LHM echt uit de pomp, dus de pomp lijkt niet het euvel, al vindt hij dat het allemaal wel wat vreemd zit bij de hogedrukleiding voorop.

Heb je dit gezien direct aan de pomp, zo ja dan kan het dat de pomp toch niet genoeg druk levert. Het kan natuurlijk zijn dat de pomp zonder tegendruk genoeg levert, maar niet meer genoeg kan opbrengen met tegendruk.
2. Defecte HD-regelaar, namelijk dat de HD-regelaar alles richting de retour stuurt, en niets het systeem in.
3. Ergens een verstopping na de HD-regelaar.

Dit lijken mij de mogelijke oorzaken.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2063
Geregistreerd: 05-12-2004

Gepost: 13 maart 2011 12:38 AM
  [ # 6 ]

Als het hele systeem druk loos is geweest, en erger nog losse leidingen.
Dan zit er overal lucht. Dat moet er uit.
Ik begrijp dat je een paar keer de ontlast schroef open en dicht heb gedraaid. Dat is goed.
Houd er rekening mee dat het heel lang kan duren dus wel 20 keer de schroef los en vast. Aan het stuur draaien etc.
Bij een xantia ben ik wel eens een uur bezig geweest voor er weer druk was.
Dus niet te gauw opgeven.
Succes.

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 13 maart 2011 10:30 AM
  [ # 7 ]

Dat kan natuurlijk ook. Ik ben ook wel eens 45 min met mijn XM bezig geweest om weer druk te krijgen.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
XM 2.9 V6 Exclusive
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009

- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Gepost: 13 maart 2011 12:13 PM
  [ # 8 ]

Hoi Sander,

Dat er lucht in zit lijkt mij ook een plausibele verklaring. Ik zou het systeem wat het laatste uitvalt bij lekkage als eerste ontluchten, oftewel beginnen met remmen ontluchten. De rest ontcuht zichzelf wel weer. Of idd een verstopping ergens.

Dat de pomp kaduuk is zou theoretisch een verklaring kunnen zijn, maar als je ervoor nog mee gereden hebt lijkt me dat geen optie (voor nu).

Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971

Profiel  
 
Simmetje
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005

- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Gepost: 13 maart 2011 12:31 PM
  [ # 9 ]

Als je een leiding lostrekt spuit de LHM ltterlijk tegen het plafond, en je voelt de leiding ook kloppen. We gaan het ontluchten opnieuw proberen. Dank voor de hulp tot zover. Ik hou jullie op de hoogte.

Domme vragen bestaan niet.

Profiel  
 
Simmetje
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005

- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Gepost: 13 maart 2011 09:34 PM
  [ # 10 ]

Vandaag 1.5 uur aan het spelen geweest met de ontluchtschroef zonder resultaat.

Het vreemde is dat alles wel LHM krijgt. Ook de achterremmen hebben we gewoon kunnen ontluchten en ook hier spuit de LHM gewoon uit.

We denken zelf dat er geen druk bij de vering komt. Morgen maar een nieuwe pomp proberen.

Domme vragen bestaan niet.

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7317
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 13 maart 2011 10:09 PM
  [ # 11 ]

Heeft die xm ook een veiligheidsklep ??? Deze laat eerst de LHM door naar de remmen en dan pas naar de vering. Persoonlijk zou ik met een drukmeter gaan werken om te zien waarom er geen druk bij de vering terecht komt en of de druk op z’n top wel 175 bar bij de remmen is…..Om nou gelijk maar een andere pomp te aan te schaffen….(kan….zonde van het geld zijn).

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43311
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 13 maart 2011 10:30 PM
  [ # 12 ]
Simmetje schreef:

We denken zelf dat er geen druk bij de vering komt. Morgen maar een nieuwe pomp proberen.

Vering en remmen werken op HETZELFDE pomp circuit! alleen het stuurbekrachtigings deel zit op het lage-druk deel van de pomp!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Simmetje
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005

- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Gepost: 13 maart 2011 11:52 PM
  [ # 13 ]

We zijn bang dat bij de montage van de leiding er ergens iets is fout gegaan, en we per ongeluk iets hebben “gesloopt”. We weten alleen niet wat.. Gevoelsmatig moet het iets doms zijn, maar alle simpele dingen zijn geprobeerd.

Domme vragen bestaan niet.

Profiel  
 
verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2063
Geregistreerd: 05-12-2004

Gepost: 14 maart 2011 12:21 AM
  [ # 14 ]

Nieuwe pomp gaat den kik niet helpen als je dus wel rem druk hebt.
Inmiddels is het me niet helemaal duidelijk, alleen de vering doet het niet?
Ofwel de wagen komt niet omhoog?
Dus remdruk heb, en sturen gaat ook?
De hoogteregelaar etc heb je niet los gehad??

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7317
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 14 maart 2011 01:03 AM
  [ # 15 ]

Zit de verbinding hoogteregelaar naar stabilisatorstang nog wel vast ?? is deze wellicht niet aangedraad na vevangen van de motor ?? fff de drukleiding naar de hoogteregelaar losmaken en kijken of er LHM uitspuit: zo ja dan weet je waar je het probleem moet zoeken…...

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook