1 van de 11
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
Puffels XM
puffel
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008

- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Gepost: 13 maart 2011 10:13 PM

Binnenkort heeft onze blauwe dame weer wat regulier onderhoud nodig. Dit lukt me wel.

Waar ik benieuwd naar ben is of iemand nog tips heeft voor preventief onderhoud wat niet in het boekje/Haynes staat.

Zelf dacht ik aan het nalopen van alle leidingen op roest en met name boven de achterbrug waar soms de leidingen roestgevoelig schijnen te zijn. Kan ik dit flink met anti roestspul inspuiten, heeft dit enige zin?

De dame rijdt zo probleemloos dat ik verder maar weinig kan verzinnen. Zijn er zaken die mede XM rijders te binnen schieten dan ben ik daar zeer beniewd naar.

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 13 maart 2011 10:39 PM
  [ # 1 ]

9 van de 10 keer is een ABS storing een vuile sensor, schoonmaken en de stekker in het vet zetten tegen oxideren etc is vaak voldoende.

En deze heeft idd 8 bollen, als ik het goed heb.
- 4 veerbollen
- Voorraadbol
- Anti-zinkbol
- En 1 hydractiefbol, of waren dat er nou 2 bij de type 2 XM.. huh

Is dat trouwens een RVS randje o.i.d. langs de zijkant van de auto? Niet helemaal mijn ding.. red face

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
puffel
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008

- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Gepost: 13 maart 2011 11:16 PM
  [ # 2 ]

Sensors schoonmaken is geen probleem. Dat stripje is een stickertje. Zojuist een en ander gelezen over hydractief 2…Ik ben erg tevreden over het comfort van mijn xantia berline die dus niet weggaat, maar de xm is toch een klasse hoger qua comfort, dit viel me vooral op toen van de XM weer in de Xantia stapte..

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 13 maart 2011 11:34 PM
  [ # 3 ]

8 bollen inderdaad. HA geeft wel eens wat probleempjes, maar is zeker geen reden om de XM te laten staan. Als het goed is gaat bij het op contact zetten en na het starten het HA-lampje linksboven in de tellerbak even branden. Zo niet dan is er ergens een storing in het HA-systeem. Dat hoeft zeker niet ernstig te zijn.
Dat van het airbag-lampje zegt me niets, is volgens mij geen standaardkwaaltje. (Zoals wel bij de Xantia?)
ABS-storing kán lastig zijn. Het zou mooi zijn als je de XM ergens zou kunnen laten uitlezen. Geeft je wat meer duiudelijjkheid over de ABS- en Airbag-storingen.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
puffel
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008

- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Gepost: 13 maart 2011 11:53 PM
  [ # 4 ]

Dat HA lampje ging kort aan en daarna gewoon uit. Lijkt dus in orde.

Bij mijn beide Xantia’s inmiddels de sleepring in stuur moeten vervangen. Dat lijkt mij dan dus wel een kwaaltje maar is niet lastig te vervangen. Kan natuurlijk ook nog een gare connectie onder de stoel zijn.

Ik ben wel aangewezen op online experts als het gaat om de HA, is hier nauwelijks iemand die dit aankan. Zou niet weten waar in elk geval, de citroen dealer ziet me echt niet aankomen met zo’n XM.
Dus vandaar mijn twijfel, krijg ik een storing dan zal ik het zelf moeten gaan zien op te lossen.

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 14 maart 2011 12:17 PM
  [ # 5 ]

Online expertise genoeg hier (hoewel we het niet altijd met elkaar eens zijn Wink ).
De dealer zal in ieder geval met zijn apparatuur storingen kunnen uitlezen, en dan je daar zelf mee verder. Mooier is als je zelf kan uitlezen. Dat kan met het kastje van Malle Pietje of met een Lexia.
In de loop van ‘97 zijn de XM’s gekomen die niet meer met het kastje van Malle Pietje zijn uit te lezen, dus dan ben je veroordeeld tot dealer of zelf een Lexia kopen (eBay Let daarbij op dat je de goede stekker voor de XM erbij krijgt. In het linkje zit die wel, de bruin grijze stekker in het zakje rechts.

EDIT: Of deze link Rond de €200 is een normale prijs

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
puffel
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008

- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Gepost: 16 maart 2011 08:38 PM
  [ # 6 ]

Dank voor je reactie, het duurde even voordat ik dat ‘Malle Pietje’ door had.

Weet iemand of een 2.5 turbo diesel nog ietwat ‘economisch’ is? Als ik zo’n slee koop, dan moet ie namelijk rijden ook..

http://cars.donedeal.ie/for-sale/cars/1763661

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 16 maart 2011 08:41 PM
  [ # 7 ]

NEE! Stay away! een 2,5 TD kan een drama op wielen zijn. Ik zeg KAN, want het hoeft niet. Probleem is dat je bijna niet kan vaststellen of dit een goede is. Ik zou voor een 2.0i 16v of een 2.1 TD gaan, maar nooit voor een 2,5 TD.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
puffel
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008

- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Gepost: 16 maart 2011 08:45 PM
  [ # 8 ]

Da’s bijzonder duidelijk, thanks Smile

klein beetje keuze stress maar..

Profiel  
 
Ed P
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Gepost: 16 maart 2011 08:52 PM
  [ # 9 ]

Gossie, ik heb net een dik half jaar geleden een 2,5TD gekocht met 250.000 op de teller, hij rijdt wel erg mooi hoor! Oh sorry, zij is het geloof ik he?
happy

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 16 maart 2011 08:58 PM
  [ # 10 ]

Zoals ik al zei: het KAN een drama auto zijn. Heb je een goede, dan heb je mazzel. Koop je de verkeerde, dan word je gek. Koppen scheuren, klepzittingen die uit de kop lazeren, koelproblemen, lekke radiateurs ( jawel, hij heeft er 2) en écht sleutelvriendelijk is ie niet, die 2,5 TD Laughing

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Ed P
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Gepost: 16 maart 2011 09:08 PM
  [ # 11 ]

Ik hoop op mazzel Smile  De eerste 260.000 heeft ze in ieder geval gered en wat je nu voorspelt…. happy

Profiel  
 
puffel
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008

- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Gepost: 16 maart 2011 09:09 PM
  [ # 12 ]

Sleutelvriendelijke XM’s, bestaan die dan? Nee toch?
Het hydraulische systeem is toch behoorlijk complex en onderhoudsgevoelig wat ik er van heb opgestoken.
Lijkt mij het ingewikkeldst, ook wel weer een uitdaging.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 16 maart 2011 09:11 PM
  [ # 13 ]

Nee man, gewoon een keer in NL goed in orde (laten) maken en je kan er weer jaren mee vooruit!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Ed P
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Gepost: 16 maart 2011 10:02 PM
  [ # 14 ]

Oh en om op je vraag terug te komen, normaal verbruik van een 2.5Td is ongeveer 1 op 13 bij een normale rijstijl, als je veel lange stukken rijdt kun je misschien 1 op 15 halen.

Ten minste, dit zijn mijn ervaringen…. En de belasting tja, je moet rekenen op ongeveer 1800 per jaar, tenminste met een break.

En ik begrijp dat je het advies van Waterman gaat opvolgen?

Dus geen 2.5TD?

Succes met zoeken!

happy

Profiel  
 
GoofBlikscha
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2680
Geregistreerd: 16-01-2005

Gepost: 16 maart 2011 10:05 PM
  [ # 15 ]

En toch vind ik een 2.5td naast de V6 een van de lekkerste motoren in de XM. In een 2.5td voelt het rijden veel meer ‘moeiteloos’ dan in de 2.1td.

Maar die koelingsproblemen maken mij wel huiverig…

BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993

Profiel  
 
 
1 van de 11
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook