‘Stotterende’ C4GP op LPG3
mvdk
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 11-02-2011

- (Grand) C4 Picasso 2.0 16V Amb Automaat
Gepost: 15 maart 2011 09:23 PM

onlangs een 2.0 16V C4GP Ambiance met G3 installatie uit 2008 gekocht.
32.000km op de teller, dus ik hoopte op een tijdje probleemloos rijden.
Na precies 2 weken rijden kreeg ik dezelfde melding als ik bij mijn vorige auto (Touran 2.0 TDI met 240.000km): EMISSIESTORING. Bij het wegrijden merkte ik dat de auto niet wilde; stotteren als een gek.
Meteen maar uit laten lezen bij de garage. Melding was wel terug te vinden, maar de oorzaak werd niet aangegeven. Foutmelding werd meteen gereset, en de monteur keek nog even snel onder de motorkap: Olie bleek nog nooit ververst en het filter van de LPG installatie was ook nog nooit vervangen.
Afspraak gemaakt om filter en olie te later vervangen, en een zgn. engine-Flush te doen.
Eind van de dag de auto opgehaald en een week lang leek de auto weer te rijden zoals het hoort.
Totdat de emissiestoring na een week weer terug was en daarmee ook het ‘stotterende’ gedrag van de auto.
De auto doet dit alleen bij koude motor: ‘s morgens naar mn werk, en ‘s middags uit werk naar huis.
starten gaat zonder problemen, motor blijft netjes stationair draaien.
Maar zodra ik gas wil geven lijkt het net of de motor verzuipt, net als vroeger bij je brommertje.
Als ik het gas in trap, dan wordt de motor als het ware gesmoord, het toerental zakt tot soms naar 250tpm, soms slaat de auto af, soms kan ik hem ‘er doorheen trappen’ en kan ik gewoon toeren maken en reageert de auto normaal op het gas.
De eerste paar honderd meter zijn altijd redelijk spannend, omdat je soms midden op een kruising e.d. stil blijft staan.
Na ongeveer 2km/4 minuten rijden is alles weer zoals het hoort, en rijdt de auto weer als een citroën (denk wat je er zelf van denken wilt Wink )
Suggesties zijn van harte welkom, ik wil nou is proberen het aantal garagebezoeken en de daarbij horende kosten tot het minimum te beperken…

Profiel  
 
Gunther
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 481
Geregistreerd: 25-10-2007

- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDiF EB6V Exclusive
Gepost: 16 maart 2011 08:58 AM
  [ # 1 ]

ik ben absoluut geen expert, compleet leek als het over lpg gaat, maar wat je uitlegt lijkt me ergens een probleem met de toevoer van de ‘brandstof’, lpg veronderstel ik dan. Kan veel dingen zijn, waar ik zo even aan denk is een verstopping ergens of vuil dat ergens blijft zitten, maar dat verklaart niet waarom het soms wel gaat en je toch kan rijden. Omdat het soms wel goed gaat, denk ik eerder aan iets elektronisch, iets met de switch tussen lpg/benzine bijvoorbeeld?
Ik ben zelf aan het denken om een auto op cng te kopen, helaas geen citroen meer, die hebben er niet 1 zoals ik er 1 wil. Wat ik daar van tot hiertoe heb begrepen is dat de oliewissels bij lpg en cng belangrijk moeten zijn, vermits het gas geen smerende eigenschappen heeft, belast het de motor meer, met name de kleppen dan, die kunnen te heet worden en ‘inslaan’ of zoiets. Of het daar iets mee te maken kan hebben weet ik niet, ik veronderstel dat je dat wel zou horen (?).

24-01-2002 tot 5-11-2007: Ford Focus 1.8 TDDI 90pk Colour Collection
5-11-2007 tot 31-03-2011: Citroën Grand C4 Picasso 1.6 HDiF 110pk EGMV Exclusive - Icare
07-2011: Volkswagen Touran 1.6 crTDI 105pk Bluemotion dpf.

Profiel  
 
jhvink
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 636
Geregistreerd: 03-11-2007

- C5 C5 Aircross Benzine 130 EAT8 Business
Gepost: 16 maart 2011 11:55 AM
  [ # 2 ]

De auto start en rijdt de eerste kilometers op benzine. Zodra de motor een beetje op temperatuur gaat komen wordt overgeschakeld op gas. Kun je eens in de gaten of houden of het vanaf dat moment ook over is? Je kunt het overschakelen zien op het paneeltje met de led-jes waar de lpg-tankinhoud is af te lezen.

Sinds 3-7-2020: C5 Aircross Business, benzine 130 EAT8
Vorige Citroëns: Grand C4 Picasso BlueHDi 120 EAT6 Business (2015-2020), C4 1.6 eHDi (2011-2015) en C4GP op lpg (2008-2011)

Profiel  
 
aerdt
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 205
Geregistreerd: 27-01-2008

- C3 Aircross 1.2 pure tech Origins
Gepost: 16 maart 2011 02:29 PM
  [ # 3 ]

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/209564/ Hier is al eens eerder een topic over geweest!
Zelf heb ik dit probleem ook gehad, mijn oplossing staat in dit topic.

Profiel  
 
JBNE
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 18-12-2009

Gepost: 16 maart 2011 08:01 PM
  [ # 4 ]
mvdk schreef:

onlangs een 2.0 16V C4GP Ambiance met G3 installatie uit 2008 gekocht.
32.000km op de teller, dus ik hoopte op een tijdje probleemloos rijden.
Na precies 2 weken rijden kreeg ik dezelfde melding als ik bij mijn vorige auto (Touran 2.0 TDI met 240.000km): EMISIESTORING. Bij het wegrijden merkte ik dat de auto niet wilde; stotteren als een gek.
Meteen maar uit laten lezen bij de garage. Melding was wel terug te vinden, maar de oorzaak werd niet aangegeven. Foutmelding werd meteen gereset, en de monteur keek nog even snel onder de motorkap: Olie bleek nog nooit ververst en het filter van de LPG installatie was ook nog nooit vervangen.
Afspraak gemaakt om filter en olie te later vervangen, en een zgn. engine-Flush te doen.
Eind van de dag de auto opgehaald en een week lang leek de auto weer te rijden zoals het hoort.
Totdat de emissiestoring na een week weer terug was en daarmee ook het ‘stotterende’ gedrag van de auto.
De auto doet dit alleen bij koude motor: ‘s morgens naar mn werk, en ‘s middags uit werk naar huis.
starten gaat zonder problemen, motor blijft netjes stationair draaien.
Maar zodra ik gas wil geven lijkt het net of de motor verzuipt, net als vroeger bij je brommertje.
Als ik het gas in trap, dan wordt de motor als het ware gesmoord, het toerental zakt tot soms naar 250tpm, soms slaat de auto af, soms kan ik hem ‘er doorheen trappen’ en kan ik gewoon toeren maken en reageert de auto normaal op het gas.
De eerste paar honderd meter zijn altijd redelijk spannend, omdat je soms midden op een kruising e.d. stil blijft staan.
Na ongeveer 2km/4 minuten rijden is alles weer zoals het hoort, en rijdt de auto weer als een citroën (denk wat je er zelf van denken wilt Wink )
Suggesties zijn van harte welkom, ik wil nou is proberen het aantal garagebezoeken en de daarbij horende kosten tot het minimum te beperken…

De C4 GP is vandaag naar de Ciroen dealer geweest voor een 20.000 km beurt en dit probleem voor gelegd.
De monteur zei dat het een karakter eigenschap van de motor is. Het leek er op dat er meer problemen er mee zijn en het probleem niet te kunnen oplossen. Mijn C4GP is van 04-2010 en rijdt op LPG G3.

Profiel  
 
aerdt
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 205
Geregistreerd: 27-01-2008

- C3 Aircross 1.2 pure tech Origins
Gepost: 16 maart 2011 08:23 PM
  [ # 5 ]

Als het een karakter eigenschap zou zijn van Citroën motoren dat ze met horten en stoten van hun plek komen dan is dit natuurlijk onzin. Er is zeker iets aan te doen maar natuurlijk zijn er ook monteurs die zich er kennelijk makkelijk vanaf maken. huh

Profiel  
 
Gunther
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 481
Geregistreerd: 25-10-2007

- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDiF EB6V Exclusive
Gepost: 17 maart 2011 09:28 AM
  [ # 6 ]

Helaas zijn er goede en slechte garagisten, is zo niet enkel voor Citroen uiteraard, maar de manier van werken in België als je een ernstig probleem hebt, zoals wij in garantie hadden en zoals jij nu veronderstel ik, is toch redelijk typerend. Wij hebben onze portie daarvan ook gehad, ik wens je in elk geval succes bij een andere garagist. tip: je kan gewoonlijk beter gaan naar een garagist wat verder van de huidige vandaan, garagisten in elkaars district kennen elkaar of kennen elkaar via de districtsmanager (is in belgië toch zo), en je wordt niet gelooft en afgewimpeld zolang je binnen dat district blijft. Zo hebben wij nog op de valreep in garantie de ganse distributie vervangen gekregen omwille van een corrosieprobleem, ik hoef je waarschijnlijk niet te vertellen wat er gebeurt zou zijn als we het erbij hadden gelaten bij dezelfde garagist of de afwimpelende andere-‘dat geluid is normaal’-garagist en districtsmanager.
De manier van werken is niet de hoofdreden maar toch ook een factor waarom onze GC4P te koop staat (en omdat mijn vrouw een kleiner bedrijfswagentje krijgt).

24-01-2002 tot 5-11-2007: Ford Focus 1.8 TDDI 90pk Colour Collection
5-11-2007 tot 31-03-2011: Citroën Grand C4 Picasso 1.6 HDiF 110pk EGMV Exclusive - Icare
07-2011: Volkswagen Touran 1.6 crTDI 105pk Bluemotion dpf.

Profiel  
 
jhvink
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 636
Geregistreerd: 03-11-2007

- C5 C5 Aircross Benzine 130 EAT8 Business
Gepost: 17 maart 2011 09:53 AM
  [ # 7 ]
JBNE schreef:

De C4 GP is vandaag naar de Ciroen dealer geweest voor een 20.000 km beurt en dit probleem voor gelegd.
De monteur zei dat het een karakter eigenschap van de motor is. Het leek er op dat er meer problemen er mee zijn en het probleem niet te kunnen oplossen. Mijn C4GP is van 04-2010 en rijdt op LPG G3.

Wat een onzin. Snel een andere garage zoeken!

Sinds 3-7-2020: C5 Aircross Business, benzine 130 EAT8
Vorige Citroëns: Grand C4 Picasso BlueHDi 120 EAT6 Business (2015-2020), C4 1.6 eHDi (2011-2015) en C4GP op lpg (2008-2011)

Profiel  
 
Bimbam2
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 184
Geregistreerd: 10-11-2009

- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance LPG
Gepost: 17 maart 2011 11:50 AM
  [ # 8 ]

ik heb mijn c4gp ook een emissiestoringsmelding gehad, het bleek dat er een lekkage in de verdamper zat en koelvloeistof (wat gebruikt wordt om het gas van vloeibaar in gasvorm te brengen) de motor in liep.
Controleer je koelvloeistofpeil eens.
Bij mij is toen onder garantie de verdamper vervangen.

Het inhouden op benzine is nu de temperaturen stijgen minder.

Profiel  
 
mvdk
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 11-02-2011

- (Grand) C4 Picasso 2.0 16V Amb Automaat
Gepost: 17 maart 2011 07:49 PM
  [ # 9 ]
Bimbam2 schreef:

ik heb mijn c4gp ook een emissiestoringsmelding gehad, het bleek dat er een lekkage in de verdamper zat en koelvloeistof (wat gebruikt wordt om het gas van vloeibaar in gasvorm te brengen) de motor in liep.
Controleer je koelvloeistofpeil eens.
Bij mij is toen onder garantie de verdamper vervangen.

Het inhouden op benzine is nu de temperaturen stijgen minder.


Ik moet zeggen dat dit nog het meest lijkt op de problemen die ik heb.
Het was me opgevallen dat na het vullen van de koelvloeistof (2x moeten doen in 3 weken), het niveau redelijk snel terugzakt naar iets boven het minimum en daar blijft hangen.
Ik zal het verhaal is voorleggen aan de garage.
Duur zo’n verdamper? Want onder garantie vervangen zal helaas niet meer gaan denk ik (auto is inmiddels 3+)

Profiel  
 
G-ikX
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 228
Geregistreerd: 27-09-2010

- C2 1.4 VTR
- GS/GSA 1.3
- C4 (2004-heden) Cactus VTI 82 Shine
- CX 25 GTI
Gepost: 17 maart 2011 08:20 PM
  [ # 10 ]

Ik heb ook ooit eens te maken gehad met een lekke verdamper, welleswaar bij een xantia 2.0 16v, deze lekte lpg naar het koelsysteem en gaf allemaal vreemde klachten.
Wanneer de auto gestart werd (koud) en na nog geen minuut weer uitgezet werd, was er een flinke druk opgebouwd in het koelsysteem, die sissend ontsnapte wanneer je de dop van het koelsysteem losdraaide, de lpg-lucht kon je dan gewoon waarnemen vanuit het koelsysteem!
Na vervanging van de verdamper waren de klachten verholpen.

Misschien is hier ook zoiets aan de hand.

Profiel  
 
Bimbam2
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 184
Geregistreerd: 10-11-2009

- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance LPG
Gepost: 17 maart 2011 08:36 PM
  [ # 11 ]

Ik heb even snel wat rondgesnuffeld, een verdamper is incl btw al gauw € 230,00 en dat is excl montage.

Profiel  
 
Hansdj
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 184
Geregistreerd: 18-04-2008

Gepost: 17 maart 2011 11:51 PM
  [ # 12 ]

Ik heb nu 175000km gereden met mijn lease C4 picasso.
In eerdere topics heb ik vermeld dat ik niet tevreden ben over de kwaliteit van deze auto, maar ik heb ook aangegeven dat de motor van de auto een droom is.

Ik rij uitsluitend op lpg, ik rij lpg vanaf km stand 124 (auto was 1 dag oud), met deze km stand is er een caravan van 1500kg naar Italië gesleept.

De motor op LPG loopt zeer soepel, trekt erg goed, en er is bij mij geen verschil te ontdekken tussen benzine en lpg.

Zeer recentelijk begon de auto in te houden, even bij de dealer langs geweest en er bleek een bougie niet meer goed te zijn, + de gasdruk was wat te laag, gasdruk terug gebracht op (uit mijn hoofd) 1.24 bar en 4 nieuwe bougies, en de auto liep net zo mooi als voor deze storing.

Ik kan niet anders zeggen dat ik deze motor ga missen, ik stap over op een diesel van een ander merk….............maar zo’n soepele motor krijg ik nooit meer.

Citroën Grand C4 Picasso 2.0 EB6V Ambiance ....LPG Icare…bluetooth geleverd 4 Juli 2008.
inmiddels al weer 180000km gereden.
02-06-2008 geproduceerd in Spanje de dame gaat terug naar de leasemaatschappij, en wij gaan verder in een Volkswagen

Profiel  
 
mvdk
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 11-02-2011

- (Grand) C4 Picasso 2.0 16V Amb Automaat
Gepost: 06 april 2011 04:49 PM
  [ # 13 ]

***UPDATE***

Telefoontje van de garage: probleem gelokaliseerd.
Lekkende injectoren.
Maandag/dinsdag zijn de onderdelen binnen, is kijken of dat het probleem de wereld uit helpt.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook