Totaal aantal Berichten: 1227
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
wimb schreef:Ed P schreef:Ik heb wel het gevoel dat als ik de motor start de vering achter zachter wordt en als ik een deur open ook… dan zou die het dus wel doen?
Nope, de vering moet in de harde stand gaan bij het openen van een deur. Verder meet je geen stroom, waardoor ik vermoed dat de spoel van de klep is overleden.
Maar mij is niet duidelijk of je de VN’s wel of niet vervangen hebt.
Ik heb de VN’s niet vervangen, ze zagen er nog goed uit en volgens mij gaat de vering ook op zacht bij het openen van een deur. Bij het sluiten springt die na 30 seconden ongeveer weer op hard als ik het goed heb.
En inderdaad, bij een draaiende motor met de deuren dicht veert en de voorkant en de achterkant zachter als wanneer de motor uit is en de deuren dicht zijn (na die 30 seconden dan). Voor mij betekent dit dat de kleppen werken en hoe het kan dat ik dan van die rare waardes meet? en 2,5 A stroom bij 7 volt? Bij een spoel die minimaal 4 ohm weerstand heeft?
Is dit niet gewoon het eenvoudigste te testen met een lexia ? Kun je ook gelijk een stukje rijden om eea te testen. Op die manier sluit je het gevoel tussen de oren uit met eventuele feiten.
Totaal aantal Berichten: 1227
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
Kijken of de Lexia fouten aangeeft? Geeft die aan dan wanneer de ha kleppen opengaan of alleen of ze ook aangestuurd worden? Ik denk namelijk dat ze wel aangestuurd worden maar niet goed opengaan, misschien vervuild? Er zit trouwens net nieuwe LHM in.
Iemand in de buurt van Westerbork(Drenthe) met een Lexia?
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Lexia geeft alleen aan of de kleppen open gestuurd worden, niet of ze daadwerkelijk open gaan. Dat is namelijk ook het enige wat de VC weet.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 1227
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
Dat dacht ik al, bedankt voor de bevestiging!
Inderdied. ops:
Vering wordt zacht.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Zolang je over de achterste klep niet iets van 4 tot 6 ohm meet weet je zeker dat die klep niet werkt.
Het kunnen ruwweg drie dingen zijn: de stekkerverbinding, het spoeltje of draadbreuk, in die volgorde van waarschijnlijkheid.
Onder de auto kruipen en die stekkerverbinding controleren dus. Mooie rotklus voor een zaterdag met mooi weer.
Het eerste kapotte spoeltje moet ik nog tegenkomen. Veel spoeltjes hebben kapotte diodes. Met diodes in de VC is dat thema dus OK.
Zodra je die stekker los hebt, goed schoonmaken en een dot vaseline er in. De stekker zit boven de hydractiefklep, je kan er niet bij zolang je de klep niet los hebt. Tenzij iemand een betere route kent: De dikke leidingen los, de drie bevestigingsboutjes los, dan kan je de klep een beetje naar je toe buigen. DUS: eest zeer goed schoonmaken anders heb je zand in je systeem.
Het is wellicht ook mogelijk om alleen het spoeltje los te draaien, daar zit de stekker aan. Retourleiding er af, dan kan er een ringsleutel op. Als je geluk hebt gaat alleen het spoeltje, als je pech hebt de hele pilotklep. Proberen maar.
Zolang die verbinding niet goed is kan je resetten wat je wilt, het Hydractieflampje zal niet branden en de VC zal in storing staan.
Ik wens je sterkte.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 1227
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
JanSr,
Bedankt voor je duidelijke uitleg.
Ik merk dus wel dat de vering zachter is bij draaiende motor dan bij stilstaande, dan gaat de klep toch wel open?
Ik snap alleen niet waarom ik bij het meten een oneindige weerstand meet? Ik meet tussen pen 2 van de witte stekker die aan de kabels naar de auto gaan en de massa.
Ik heb begrepen dat de Lexia niet aangeeft of de kleppen opengaan, alleen of de VN05 relais open of dicht gaan en of ze stroom doorlaten. Geen stroom door de VN05 zal een foutmelding geven is mijn aanname.
Ik moet hem binnenkort toch laten uitlezen en resetten, ik heb de stuursensor schoongemaakt, dat was de laatste melding die ik kreeg bij de vorige meting, en dan kijk ik wel of er nog meer storingen zijn.
Jammer dat er bij mijn weten geen forumleden met een Lexia in de buurt van Drenthe wonen, het is altijd fijn om even iemand te hebben om ervaringen te delen en dingen uit te testen.
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Dat verschil in “zachtheid” dat je voelt moet inbeelding zijn.
Meet de invering in beide gevallen en je weet waar je over praat.
Als de VC één van de twee kleppen niet ziet stuurt hij de andere ook niet aan. Op de Lexia kan je dat prachtig zien. Zodra er na een reset een 0 verschijnt op één van de twee kleppen gaat de ander ook op 0.
Nog even in de schama’s geloerd:
Aarde is 15 en 8
Klep voor is 1
klep achter is 2
Ja, hoe ver is hoe ver? Ik woon 135 km van je af, een prachtig tochtje met een XM.
Maar… zolang je geen 4 tot 6 Ohm meet tussen 2 en 8 of 15 kan je met de Lexia slechts vaststellen dat je achterste klep niets doet. Ga eerst maar eens klussen.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
JanSr schreef:
Maar… zolang je geen 4 tot 6 Ohm meet tussen 2 en 8 of 15 kan je met de Lexia slechts vaststellen dat je achterste klep niets doet. Ga eerst maar eens klussen.
4 - 6 ohm, ja, zoals eerder gezegd. Pin 8 en 15 zijn verbonden aan massapunt m1, achter rechter koplamp; denk aan het kabeloog! Voordat je ingrijpende dingen doen gaat controleer dat massapunt, of had je dat al gedaan?
Ik heb een Lexia ter beschikking, maar woon iets verder weg dan 135 km
2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569
Totaal aantal Berichten: 1227
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
JanSr schreef:Dat verschil in “zachtheid” dat je voelt moet inbeelding zijn.
Meet de invering in beide gevallen en je weet waar je over praat.
Hoe meet ik dat dan? Ik voel nu dat hij soepeler is met draaiende motor. Hoe meet ik exact de invering?
Als de VC één van de twee kleppen niet ziet stuurt hij de andere ook niet aan. Op de Lexia kan je dat prachtig zien. Zodra er na een reset een 0 verschijnt op één van de twee kleppen gaat de ander ook op 0.
Nog even in de schama’s geloerd:
Aarde is 15 en 8
Klep voor is 1
klep achter is 2
Oeps lezen in spiegelbeeld is blijkbaar moeilijk, ik had de verkeerde pennen Ok nu netjes waarden van 4 ohm tussen 1 en 2 en 8. Motor aangezet, bollen dus op druk, motor uit en stekker er weer uit. Regelbare voeding erbij, 8 volt op klep 1, tik aan, 8 volt op klep 2, tik aan. Verschil in vering gevoeld tussen klep aan en uit, achter duidelijk waarneembaar zachter bij klep aan, voor iets zachter bij klep aan, niet veel.
Voorlopige conclusie:
1 voorste hydro-actief bol niet voldoende druk (de garage heeft ze een half jaar geleden gevuld zeggen ze)
2 of vervuilde hydraulische klep(ik heb net nieuwe LHM erin, misschien wat meer gymmen?)
3 of het verschil is niet zo groot voor door het gewicht van het motorblok?
4 achterste klep werkt correct
Ik ben al een stuk verder nu in ieder geval. Dank allen tot nu toe.
Ja, hoe ver is hoe ver? Ik woon 135 km van je af, een prachtig tochtje met een XM.
Ok ik houd je aanbod in het achterhoofd, eerst maar zo kijken of we er uit kunnen komen, als ik eerlijk moet zijn heb ik niet veel zin om eronder te kruipen en de kleppen los te schroeven… Ik zou het wel prettig vinden om een ervaren XM rijder er een keer naar te laten kijken en erin te laten rijden, ik heb jaren in een BX gereden en daarna een Mondeo als leasebak dus ik weet eigenlijk niet goed wanneer de dame optimaal veert
Oeps lezen in spiegelbeeld is blijkbaar moeilijk, ik had de verkeerde pennen Mad Ok nu netjes waarden van 4 ohm tussen 1 en 2 en 8. Motor aangezet, bollen dus op druk, motor uit en stekker er weer uit. Regelbare voeding erbij, 8 volt op klep 1, tik aan, 8 volt op klep 2, tik aan. Verschil in vering gevoeld tussen klep aan en uit, achter duidelijk waarneembaar zachter bij klep aan, voor iets zachter bij klep aan, niet veel.
Fijn dat je er uit bent gekomen
De voorkant van de XM is erg massief/zwaar. Het is moeilijk om door drukken en loslaten van de voorkant te bepalen in welke mate hij soepeler wordt. (Bij de achterkant is dat duidelijker) Als hij tijdens rijden stuiterig aanvoelt dan gewoon de bollen vervangen.
2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569
Totaal aantal Berichten: 1227
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
Allemaal bedankt voor de informatie, ik heb er weer wat van geleerd!
Totaal aantal Berichten: 1227
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
Zo, vandaag de VC laten uitlezen en resetten, alleen een storing van de stuurwiel sensor en die had ik schoongemaakt dus ben benieuwd hoelang het HA lampje nu netjes aan blijft gaan bij het starten. De vorige keer heeft hij het toch nog 3 weken volgehouden en toen had ik de sensor nog niet schoongemaakt…
Totaal aantal Berichten: 1227
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
Hmmm na resetten van VC heeft het lampje van de VC het een paar weken volgehouden om netjes 2 seconden aan te gaan bij het starten, nou doet hij het weer niet terwijl ik de stuurhoeksensor toch superschoon had gemaakt….
Weer laten uitlezen? Kost weer 20 euri en waarschijnlijk weer de stuurhoeksensor…. Of maar gewoon doorrijden… is ook mijn stijl niet eigenlijk, ik wil het wel goed hebben