Totaal aantal Berichten: 7586
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
It’s Life But Not As We Know It
Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.
De blok wissel truck is geslaagd. Het ruilblok heb ik eerst toch helemaal onder handen genomen. Nieuwe pakking tussen buitenste lagerkappen en tussen carterdeksel. Nieuwe keerringen op de krukas. Heb nu gelijk een mooi tooltje georganiseerd voor rechte montage 1mm buiten het carter.
Werkt perfect heeft de keerring weer een mooi vers stukje krukas om op in te lopen. Het spul zit er weer in en draait perfect. Helemaal droog en mooie loop. Gelukkig maar want met dat “onbekende” materiaal moet je ook een beetje geluk hebben…..
De roest bestrijding is volledig uit de klauwen gelopen. Je begint met die reeds plaat over plaat gerepareerde hoeken in de kofferbak en eindigt met een nieuwe hoek inlassen LV en RV.
Nog een zooi ander kleinere krokante plekjes uitgekapt, gezaagd en geslepen en ingelast.
Veel meer gedaan dan ik van plan was. Ze is nu weer helemaal hard. Ik zoek nu eigenlijk een tectyl schema waarop aangegeven staat waar er gaatjes geboord moet worden want ik heb geen gaatjes met stopjes en die wil ik hebben.
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4

Totaal aantal Berichten: 3673
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
samuel schreef:Nieuwe keerringen op de krukas. Heb nu gelijk een mooi tooltje georganiseerd voor rechte montage 1mm buiten het carter.
Weet je zeker dat dat een veilige methode is?
Ik weet niet beter of het moet ‘flush’ liggen namelijk.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Als je de krukas goed bekijkt zal je zien dat de keerring zich vaak een heel klein inimini stukje in de krukas heeft gesleten. Je ziet en voelt waar de keerring heeft gezeten. Ik wil de nieuwe keerring niet op dit slijtvlak monteren. Door de keerring nu een klein beetje naar buiten te monteren komt ie op een vers mooi stukje krukas. Doe ik altijd als ik een minimaal inloop groefje constateer. Geen enkel negatief effect ooit meegemaakt van de 1mm verplaats methode (naar buiten of naar binnen). Is overigens in de machine reparatie wereld een veel toegepaste methode. Of je monteert een speedi-sleeve.
Gevonden! Ook leuk voor anderen denk ik

Totaal aantal Berichten: 9362
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Lijkt wel of er meer gaten inzitten dan plaat werk.
Maar goed over zicht heb je hier.
Alleen gak bij de achterliep en portieren staat geen uitroep teken,en die roesten toch het hardst.
Vriendelijke groet frank
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
La Léo schreef:samuel schreef:Nieuwe keerringen op de krukas. Heb nu gelijk een mooi tooltje georganiseerd voor rechte montage 1mm buiten het carter.
Weet je zeker dat dat een veilige methode is?
Ik weet niet beter of het moet ‘flush’ liggen namelijk.
mooi plaatje van het groefje wat ik bedoel. Hier wil je de keerring niet half op laten lopen.
Keerring er net naast plaatsen is de meest doeltreffende oplossing.
Nu ik wat vaker en langer met de auto heb gereden irriteerde het me dat het stuur niet helemaal in de middenstand stond. De wagen rolt wel gewoon rechtuit maar het stuur staat niet helemaal in de middenstand. De afstelling van de middenstand tussen stuurhuis en diravi stond helemaal in een uiterste stand. Ik heb de uitlijning van de wielen aangepast zodat die afstelling nu weer rond het midden zit. Maar de ‘0’ stand van de diravi is daarmee niet gecorrigeerd. De middenstand afwijking van het stuurwiel is te klein om het stuurwiel een tand te verzetten.
De middenstand van de diravi werkt door een excentrische nok en een rol die tegen de nok wordt gedrukt. Door de excentrische nok een andere positie te geven kan dus de middenstand aangepast worden….... Ik ben er nog niet achter hoe dit het slimste aangepakt moet worden?
andere optie: als de auto wel gewoon rechtdoor rijdt, maar het stuur niet recht staat:
stuur losmaken, 1 of 2 tandjes verdraaien en weer vastzetten ...
ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250
zo scheef zit het nou net niet. Een halve tand verzetten lukt zo slecht. Net niet recht dus….
De door jou genoemde nok kun je niet “even” verzetten.
Ik heb een opengewerkte DIRAVI unit op de foto gezet, kijk hier maar eens.
http://www.mijnalbum.nl/Album=OKPQR7FM
Groet, Piet
Dat zijn mooie en duidelijke plaatjes. Die nok verplaats je idd niet zomaar. Het kan zo te zien wel om de nok een tandje te verzetten maar dan moet de diravi wel helemaal open. Ik kan me niet voorstellen dat dit vanaf nieuw montage zo gezeten heeft. Het zal toch op een of andere manier door slijtage veroorzaakt zijn. De excentrische nok uit vorm gesleten of zo. Mmm ik heb ineens niet zoveel last meer van dat beetje scheve stuur.
De nok staat op de foto´s niet in de rechtuit stand.
In de rechtuit stand zit er een licht “deukje” in het loopvlak van de rol.
Het loopvlak is niet ingesleten en is gehard, het deukje hoort er te zitten.
De unit uit elkaar halen is niet moeilijk, hem correct weer in elkaar zetten wel.
Er zit een gat in waardoor een pen gestoken dient te worden, hiermee worden alle tandwielen op de correcte stand gehouden tijdens montage.
Hier veranderingen in aanbrengen lijkt me niet zinvol, en zou ook niet nodig hoeven zijn.
Als je met het stellen van de koppeling onder aan het schutboord niet meer uitkomt is er iets anders aan de hand.
Kijk eens of beide spoorstangen ongeveer even ver uitgedraait staan, of er speling zit in de ophanging van één van de voorwielen.
Vergeet de binnenste kogel van de spoorstangen niet.
Groet, Piet
Het punt is dat het niet de spoorstangen zijn die staan nu netjes gelijk verdeeld met de correcte sporing. De auto spoort mooi rechtuit en stuurt goed, dat is gewoon goed. De spaak van het stuurwiel staat in de ‘0’ stand van de diravi net niet recht. Een tandje verzetten heeft als resultaat dat ie de andere kant op net niet recht staat. En zoals eerder opgemerkt gaat het lastig om het stuurwiel een halve tand te verzetten. Ik bedenk me nu dat het ook kan dat het stuurwiel op een of andere manier geforceerd is. Ik zal eens een ander stuurwiel monteren.