Goedendag,
ik ben nieuw op dit forum. Dacht laat ik maar eens een account aanmaken. Ben een student autotechniek, en ben bijna afgestudeerd. Studie is duur dus vandaar nu pas een auto kopen.
Ik sta op het punt een Saxo 1.6 vts te kopen. Een 8 - klepper.
Heb wat vragen over de auto, en aangezien de verkoper mij geen antwoorden kon geven hoop ik ze hier te krijgen.
Het volgende is het geval. De auto staat bij een handelaar. Een zilvergrijze met 194.000 km uit bouwjaar 2000. Het is dus het nieuwe type Saxo.
De auto wordt aangeboden voor 1950 euro. Eerste vraag is dit een redelijke prijs? Ik heb geen inruil, het wordt namelijk mijn eerste auto.Ik zie dat ze op MP staan vanaf zo’n 1750 tot 3500 euro.
De verkoper zei al aan de telefoon dat ik geen nieuwe auto hoefde te verwachten voor dat geld. Het volgende mankeert eraan.
- lekke uitlaat (midden stuk) Wilde hij wel voor mij lassen
- Olie boven op het motorblok. (Kleppendeksel pakking)
- Roest onder bij de deuren aan de binnenkant. (Wilde hij ook wegwerken)
- verder zag de auto er netjes uit, maar als je dichterbij gaat kijken zie je wel wat kleine schade en oppervlakkige roest, o.a. motorkap (onder de grill) en langs de vts sierlijst aan de zijkant
De verkoper had een lijst met reparatiefacturen van de Saxo. Een daarvan is het vervangen van de achteras. Er zit nu een achteras van een 16v op dus schijfremmen. Dit vind ik allemaal wel best maar ik zag dat de rechter achterband aan de binnenkant meer afsleet dat de ander band.
Is dit een kwestie van opnieuw uitlijnen? Wat zouden jullie doen in dit geval? Of zit de as er misschien scheef onder?
Heb een klein testritje kunnen maken omdat de benzine bijna op was. Wil hem nog vragen op een wat langere proefrit te mogen maken maar het viel mij op in die 15 minuten dat de auto bij 80 in de 5e versnelling nogal bokte. Misschien is het een kwestie van warm worden want hij draait dan ruimt 2000 toeren dus dat kan niet te weinig zijn? In de 4e overigens geen probleem.
Verder vind ik het een top auto!
Alvast bedankt voor jullie antwoorden / hulp
Geoffrey
ik zie veel gebreken en een te hoge prijs in verhouding.
roest onder bij de deuren aan de binnenkant vindt ik vreemd zeker voor één van 2000 is deze ongevalvrij ?
uitlaat en kleppendeksel mag ja al lug op 450 eur rekenen.
staat het rechterachterwiel \ of / grote kans dat er een nieuwe achteraslager in moet. tenminste als de torsieas niet te erg ingesleten is prijs 120 voor 1 zijde lager 1000 voor achteras. uitlijning is onmogelijk. ik vermoed dat er een occasie as is gebruikt met alle gevolgen van dien ...
LET op spelling op de achteras is een itemtest bij de technische controle/APK!!
bokken eerst oliepeil versnellingsbak controleren. in 5 kan je met een 1.1 zonder bokken 65 rijden versnellen gaat dan wel moeizaam.
als hij deze gebreken niet wegwerkt voor zelfde prijs zou ik een bod doen van 1200 eur en eventueel een tussenakkoord maken op 1500 eur.
Dank voor je reactie!
Ja die roest vond ik ook vreemd, het was zeg maar ongeveer in het midden van de deur en aan de binnenkant. Allebei de deuren hebben dit. Verkoper gaf aan dat het geen schade auto is. Ook origineel NL kenteken zit er op.
Wat ik wel frappant vindt is dat verschillende sites waar ik het kenteken invoer andere waarden weergeven voor het motorvermogen (65, 72 en 87 kW). Verkoper vermeldt zelf op zijn website 65 kW (88 pk)
Op internet vond ik een site die het uitlaatmiddenstuk aanbiedt voor 108 euro, kleppendekselpakking kost 14 euro. Montage zou dan voor alle twee minder dan 200 kosten m.i. Als hij de uitlaat last kan ik in ieder geval verder rijden en afwachten tot de apk (oktober 2011). Heb mij laten vertellen dat het lekken van de kleppendekselpakking vaker voorkomt en niet erg is.
Het rechterachterwiel slijt op deze \ wijze af. Echter zie ik niet overduidelijk dat het wiel er zo onder zit. Het verbaasd me trouwens dat je dit niet kunt oplossen met uitlijnen!
Heb de verkoper vandaag op gebeld en ga zaterdag nog een keer kijken als die niet weg is (bel vrijdag op) Zal dan ook aan de wielen trekken links en rechts. Zoiezo letten op de speling dus, maar zijn er nog geluiden waar ik op moet letten bij zo achteras? Op de factuur staat dat er een gereviceerde as geplaatst is. Totale kosten geloof ik waren tegen de 600 euro.
Ik snap niet wat het bokken met versnellingsbakolie te maken heeft? Dan zou hij dat toch ook in andere versnellingen moeten doen?
Totaal aantal Berichten: 1278
Geregistreerd: 30-04-2006
- 2CV 2cv6 special
Als het wiel er zo \ onderstaat dan zie je dat best duidelijk.En een ‘nieuwe’ achteras kun je eventueel ook nog altijd bij een sloperij kopen voor weinig.
Kleppendeksel pakking is heel gemakkelijk en goedkoop te vervangen,daar zou ik niet over vallen. Wat het bokken betrefd zou ik eerder aan de koppelingsplaten denken, is ook wel reeel gezien de km-stand van de auto.
Maar waarom kijk je niet verder als je twijfeld, er is zoveel van dit spul te koop?!?
*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*
Door de eenvoudige ophanging achter moet en kan er bij een sax geen uitlijning plaats vinden. In het ergste geval zou je klopgeluid moeten horen. Maar krikken en voelen en zien is makkelijker.
Ooit al een meegemaakt dat een 5 bokte omdat er teweinig olie in de bak zat. Alle andere versnellingen geen probleem.
als niveau ok is zijn de koppelinsplaten er aan.
Veel te duur gezien de km-stand en mankementen.
Je kunt beter een Citroen van een particulier kopen, bij voorkeur van een liefhebber, dan maak je de mooiste deals. Als je budget 2000 euro is, dan kun je daar ook een mooie Xsara of Xantia voor kopen.
Koppelingsplaten is nog een van de dingen die ik wil testen. Normaal gesproken is het in de hoogste versnelling bij een lage snelheid vol accelereren en dan kijken of die door schiet. Of op de handrem en in de 4 optrekken, als de motor niet direct afslaat is de koppeling ook gaar. Toen ik de auto testte probeerde ik 80 constant te rijden, is dit dat geen probleem met de automatische shoke?
Oke, dan weet ik nu ook dat je de achteras niet kunt uitlijnen. Die van die krik is een goeie tip zal het meenemen als ik een testritje maak zaterdag. Speling controleren zowel axiaal als radiaal? (Duwen en trekken aan het wiel in de breedte gezien van de auto?) En hoe controleer ik de versnellingsbakolie? Waar zit die? Gaat dit hetzelfde als motorolie pijlen?
Particulier staan er ook interessante tussen alleen de prijzen die beginnen pas bij 2500. Mijn budget ligt rond de 2000, dan moet ik een auto hebben waar ik zeker 2 jaar mee vooruit kan. Een 1.4 VTS is ook wel interessant al denk ik wel dat het op den duur wat gaat vervelen. Hoe snel zit hij op 100 km/h?
Liefst haal ik een Saxo, ben namelijk een student en heb geen gezinsauto nodig. Ik weet dat je ook sportieve uitvoeringen hebt van de Xsara e.d. (2.0 16V) maar dit is (nog) niet van toepassing. Eigenlijk zijn de eisen: max 1000 kg en pk/kg verhouding gustig. Zoiezo benzine.
Bedankt voor de antwoorden!
Totaal aantal Berichten: 1278
Geregistreerd: 30-04-2006
- 2CV 2cv6 special
En een mooie zx 16v staan soms voor weinig te koop
*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*
Hij zegt net dat hij graag een gunstig benzine verbruik wil hebben, dat heb je niet met een ZX-16V
Wat zuinigheid betreft, kun je het beste voor een Saxo met 1.4i motor gaan, is snel en zuinig.
Totaal aantal Berichten: 1278
Geregistreerd: 30-04-2006
- 2CV 2cv6 special
Klopt ja, de zx is niet zuinig in 16v uitvoering, ik was iets te snel met antwoorden! Maar je hebt wel een hele snelle wagen die mooier is dan de saxo
1.4i is een rappe rakker, zelfde soort motor ligt in de c2 van mijn vriendin en dat gaat best vooruit.
*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*
Wiel als opgekrikt zorg ervoor dat de band ca 2 cm van de grond en idd duwen en trekken in de breedte van de auto wel een beetje voorzichtig dat de krik niet omslaat.
Versnellingsbak olie: er is een vierkant plug aan de linkerzijde van de versnellingsbak denk dat deze 6 a 8 mm is in koude toestand moet deze net niet overlopen op een rechtoppervlak.
de 1.1L gaat in 12,4s naar 100 , 1.4L in 11,2s, 1.6i in 9,4s 1.6 16v in 7.8s.
snelheden in zelfde volgorde: 164 177 193 205.
Met de 1.1 ga je vlot 150 700km aan een stuk.
particulier kan je makkelijk tot 15% van de vraagprijs afhalen met de nodige argumenten. (krassen, technische mankementen, onderhoud dat er bijna aankomt, banden die 4 mm profiel hebben, lekke koppaking, scheef achterwiel, enz)
Tip ga eerst zien naar een van +- 2500 en dan naar een van +- 2000. Soms is het beter iets meer te betalen aan de aankoopprijs dan erna een hoop kosten te doen voor gebreken op te lossen.
ZX is al wat ouder, bouwjaar heb ik het liefst van 2000 of jonger. Een 1.4i heb ik ook in overweging genomen. Gaat mij voornamelijk om de tussenacceleraties. Zit er tussen een 1.4i en een 1.6i veel verschil op snelwegtempo(even inhalen)? Ik rij altijd 130-140.
Als het zaterdag niets wordt dan kijk ik rustig verder. Ben op dit moment aan het mailen met een particulier die een 1.4i vts aanbiedt uit 2000. Maandag a.s. doet hij een verse apk erop, setje lichtmetaal (195/40R16) en originele wielen erbij. Km-stand 181.000 waarbij koppakking en koppeling AL vervangen zijn. Hier heb ik ook vraagtekens bij, maar hij kan de reparatiefacturen laten zien. Vraagprijs indien geen grote kosten bij de apk zitten is 2 K. Wacht het dus even af. Nadeel is wel dat deze aan de andere kant van het land zit.
Over de versnellingsbakolie: Begrijp ik het goed dat het goed is indien er rond de 6 tot 8 mm olie op dat plugje moet zitten? En wat bedoel je met overlopen? Teveel olie erin? Zou die daardoor ook kunnen bokken?
Thanks!
Ook op de snelweg houdt de 1.4i zich prima in mijn C2. Het is geen sprintertje, maar hoef niet met gevaar voor eigen leven in te voegen. En dan is een Saxo nog sneller, want lichter.
versnellingsbakolie in plaats van een inbus/ 6kant is er een vierkant inham (zoals een inbus maar dan in een vierkante vorm deze is ofwel 6mm of 8mm) de vloeistof zelf moet een beetje overlopen en dan is het niveau ok. (een paar drupjes geen sloot zoals je je motorolie aflaat)
Met teweinig krijg je problemen meer dan de niveauplug kan je normaal niet vullen daar deze ook de invoerplug is.
Dus ik neem aan dat deze niet te vol kan zitten.
Dat bokken zit niet in de versnellingsbak, 80 in zijn 5 bij 2000rpm, mag niet leiden tot bokken.
Dit zit echt in de motor, ik vermoed iets met de ontsteking, wellicht een cylinder die niet mee doet, moeilijk te zeggen op afstand.
Als er te weinig versnellingsbak-olie in zit, dan gaat het schakelen minder soepel. Iets teveel kan nauwelijks kwaad heb ik gemerkt in de praktijk. De juiste hoeveelheid verschilt nogal per handboek, van 1,8 / 1,9 tot 2 liter.
Bedankt voor de antwoorden! Ga morgen opnieuw kijken naar de auto. Neem dan een krik mee om e.e.a. te testen. Ook zal ik een lange proefrit gaan maken.
Ik vermoed dat het bokken komt omdat hij koud was. Als 1 cilinder niet mee doet dat zou je dat m.i. moeten merken aan de prestaties. Zal morgen ook een stuk snelweg pakken. Wordt vervolgd….