Ik rijd al vele jaren met veel plezier in een ZX 1.4 Allure uit 1994. De laatste 1-2 jaar kwam er soms een vreemd ratelend/tikkend geluid uit de stuurkolom, wat lijkt op het klik-klak geluid van de richtingaanwijzer, maar dan veel sneller en onregelmatig. De richtingaanwijzers brandden hierbij niet, en verder waren hierbij geen problemen.
Sinds 3 weken echter, weigerden de knipperlichten soms enkele minuten dienst: bij het aanzetten d.m.v. de schakelaar hoor je dan wel een klik, maar vervolgens gaan de knipperlichten niet branden en is er geen klik-klak geluid. Dit hield dan na enkele minuten op, en dan werkte alles weer normaal.
De laatste dagen doen de knipperlichten helemaal niets meer. Verhaal is hetzelfde: wel een klik-geluid bij het aanzetten d.m.v. de schakelaar. Als ik de alarm-lichten-knop indruk gebeurt er ook niets. Ik hoor echter niet meer het klik-geluid bij aanzetten van de richtingaanwijzer, als de alarm-knop ook ingedrukt is.
Wat zou dit kunnen zijn? Ik denk zelf aan de klingelateur, maar volgens de garage (telefonisch) moeten de schakelaars achter het stuur vervangen worden (200 euro). Mij lijkt het dat deze schakelaar het wél doet, aangezien ik “klik” hoor als ik deze naar links of rechts zet… Verder heb ik ook nog ergens gehoord dat dit een probleem met het relais zou kunnen zijn, maar ik neem aan dat dit hetzelfde als de klingelateur is?
Wie weet raad? Gewoon maar de klingelateur proberen te vervangen? Of de schakelaar achter het stuur? Met name de 2e optie lijkt me niet zo moeilijk, maar is denk ik niet het probleem…
Ik ben benieuwd wat jullie vinden!
Totaal aantal Berichten: 223
- C2 1.4 VTR
- GS/GSA 1.3
- C4 (2004-heden) Cactus VTI 82 Shine
- CX 25 GTI
Ik rijd al vele jaren met veel plezier in een ZX 1.4 Allure uit 1994. De laatste 1-2 jaar kwam er soms een vreemd ratelend/tikkend geluid uit de stuurkolom, wat lijkt op het klik-klak geluid van de richtingaanwijzer, maar dan veel sneller en onregelmatig. De richtingaanwijzers brandden hierbij niet, en verder waren hierbij geen problemen.
Dit eerst genoemde probleem zit in de schakelaar.
Maar er is nu nog iets anders aan de hand, naar mijn idee het relais wat hapert.
Verder komt een defekte gevarenverlichtingschakelaar ook wel eens voor, deze blokkeerd in dat geval (verbindt niet door) dan ook de richtingaanwijzers, maar dan hoor je vaak helemaal niets, ook geen klik.
Dank! Dat klinkt logisch.
Ik denk niet dat er wat met de waarschuwingsknop is, aangezien deze aan kan (licht van knop & knipperlichten branden dan niet) en daarbij dan het “aanklikken” bij aanzetten van de richtingaanwijzer stopt. Bij uitzetten van de waarschuwingsknop, hoor ik het “aanklikken” weer wel.
M.b.t. schakelaar. Geen serieus probleem wat mij betreft.
M.b.t. relais: dit is dus de klingelateur/clingoteur, lijkt mij? Dus deze moet dan vervangen worden? Ik kan deze evt. voor 15 euro op de sloop halen, maar kon eigenlijk in het zekeringenkastje niet zo snel iets vinden wat op dit apparaatje lijkt… Elders op dit forum lees ik dat deze (als het inderdaad om de klingelateur gaat) moeilijk te vinden is. Suggesties hoe ik er bij kom?
- C2 1.4 VTR
- GS/GSA 1.3
- CX 25 GTI
Het relais zit links ter hoogte van het koppelingpedaal in een houder achter het dashboard samen vaak met wat andere relais en de oa. lichtzoemer.
Even het paneel onder de stuurkolom weghalen door de plastic schroeven een slag te draaien met een muntstuk of zo.
Hopelijk is er dan wat te zien (zit een beetje onhandig).
Succes!
- C2 1.4 VTR
- GS/GSA 1.3
- CX 25 GTI
De garage heeft wel gelijk wat de schakelaar betreft met dat getik zonder dat de richtingaanwijzer aanstaat.
Alleen de prijs van 200 euro is wel wat pittig lijkt me.
Volgens mij is de schakelaar ongeveer 100 euro (nieuw).
Montage is hooguit een half uur werk.
Vandaag naar de sloop geweest en er een klingelateur automaat uit de grabbelbak gehaald voor 15,-. Misschien een tikkie duur, maar ik heb ter plekke alles vervangen en getest, wat welweer relaxed was.
Tips voor mensen die dit probleem ook hebben:
- Als je wel klik hoort bij het aanzetten van de richtingaanwijzer, maar de knipperlichten gaan niet branden er er komt geen klik-klak geluid + je hoort géén klik bij het aanzetten van de richtingaanwijzer als de alarmlichtenknop aanstaat—> Dan is je clingolateur/clingoteur/klingelateur/knipperlichtrelais automaat stuk. Niet voor 100 of 200.- richtingaanwijzer etc. laten vervangen…!
- Op zoek naar het clingoteur automaat (zit dus NIET in de richtingaanwijzerhendel in de ZX): in de zekeringenkast
1) zekeringenplaatje verwijderen (omhoog schuiven) en evt. bevestingsplaatje losschroeven
2) lamp erbij
3) ventilatieschacht losklikken/duwen (richting motor) en dan naar beneden duwen (anders kan je het volgende punt niet zien)
4) achterin deze kast zit een oranje plaat met verschillende relais etc.
5) schakel je richtingaanwijzerhendel een beetje heen en weer en voel aan de betreffende kastjes met relais achterin. Eén klikt er, en die moet je hebben (grijs blokje 2042103 12V 42/92 W).
6) blokje eruit trekken en vervangen
Succes!