Totaal aantal Berichten: 1227
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
hallo allemaal,
Ik zit erover te denken om mijn distributieriem te vervangen. De dame heeft nu 265000 op de teller en de laatste keer is de riem vervangen op 180000 ongeveer 6 jaar geleden. Of de riem tussentijds nog is vervangen weet ik niet, ik denk van niet….. Ik kan natuurlijk nog 35000 km wachten maar ik denk zelf gezien de leeftijd van de riem dat het verstandig is om deze nu maar te vervangen. Beter het zekere voor het onzekere.
Nu zit ik in twijfel tussen zelf doen of laten doen. Ik heb van mijn BX-en altijd zelf de riem vervangen (1400 motoren) wat mij best wel meeviel. Ik spande hem dan een beetje op gevoel, na het spannen nog een keer ronddraaien en dan naspannen.
Wat is jullie advies? Ik hoor nu al verschillende berichten, de ene garage zegt 4 uur werk, de andere een dag. De ene zegt 200 euro aan materiaal, de andere 500. Hier en daar zie ik op de site dat het een hele tour is maar een ander zegt weer dat het wel meevalt. Ik heb de ruimte er wel voor en beschik over bokken en een goede krik, niet zo’n Gamma ding maar een echte. Helaas geen brug…
Uiteraard wil ik dan ook de multiriem van o.a de dynamo en de riem van de balans as vervangen.
Als ik het zelf zou doen dan heb ik nodig volgens mij:
- een distributieriem met 2 nieuwe spanrollen;
- een riem voor de balansas, nieuwe spanrollen?, ik kan er niets over vinden;
- een nieuwe multiriem, een nieuwe spanrol? ook hier kan ik niets over vinden.
Voor mijn gevoel zit ik dan met een euro of 200 aardig in de richting qua materiaal.
Ik zit erover te denken om deze set (225-PSA) http://www.hekla.nl/Webshop/subCategorie/71 eventueel aan te schaffen als hulpmiddel of is dit een overbodige aanschaf? Bij de BX had ik alleen een vierkante sleutel nodig om de riem te spannen en een boortje 10 geloof ik voor het vastzetten van de nokkenas en een boutje m5 voor het vliegwiel maar ik weet niet wat ik met de XM tegenkom.
Graag hoor ik jullie mening en zie ik jullie aanvullingen tegemoet. Zijn er bijvoorbeeld nog andere items die tegelijk vervangen moeten worden? Of wat handig is meteen te vervangen? Of rijd ik nog 35000 km door?
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Een XM 2.5 TD kun je echt niet vergelijken met een BX 1.4 TU motor. Een XM is wel 10x zo arbeids intensief.
Qua materiaal zit je zo rond de 350 euro. Het monteren in 4 uur red je niet vrees ik. En al helemaal niet zonder brug. Er zitten trouwens 2 riemen om, ook een balans as riem.
Kortom, het is een echte k..t klus. Als je niet al teveel sleutel ervaring hebt zal ik het uitbesteden.
De riem van een bx 14 is net zoveel werk als het verwisselen van een band
Een xm 2.5td is wel echt heel veel meer werk, maar uiteraard het kan wel!
Zelf nooit gedaan van een 2.5. Wel van een v6 24v, dat is veel werk maar wel te doen.
Zoals al gezegd het zijn twee riemen op een verschillende plek.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Totaal aantal Berichten: 43309
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Reken op een dag werk als je een brug en ervaring hebt. Ik heb het vroeger een paar keer moeten doen en daarom doe ik het nu nooit meer. wat een rotwerk!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 226
Geregistreerd: 27-09-2010
- C2 1.4 VTR
- GS/GSA 1.3
- C4 (2004-heden) Cactus VTI 82 Shine
- CX 25 GTI
Let bij het vervangen van de distributieriem ook op de staat van de krukaspoelie.
Hier zit een rubber trillingdemper in die op den duur los gaat laten met vervelende gevolgen!
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
G-ikX schreef:Let bij het vervangen van de distributieriem ook op de staat van de krukaspoelie.
Hier zit een rubber trillingdemper in die op den duur los gaat laten met vervelende gevolgen!
Heeft een 2.5 TD die wel??
Het is een nadeel van de 25TD, onder de kap kost het heel snel al veel geld doordat er maar erg weinig ruimte is. Die garage die 4 uur noemt heeft het zeer ws nog nooit gedaan… iig niet bij een 25td.
Totaal aantal Berichten: 1227
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
waterman schreef:Reken op een dag werk als je een brug en ervaring hebt. Ik heb het vroeger een paar keer moeten doen en daarom doe ik het nu nooit meer. wat een rotwerk!
Jammmer, ik wou je eigenlijk vragen of je misschien een dagje over had..
Totaal aantal Berichten: 1227
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
Of toch nog maar gewoon 35000 km doorrijden?
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Ed P schreef:Of toch nog maar gewoon 35000 km doorrijden?
Had de gok niet genomen met een riem.
Totaal aantal Berichten: 1227
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
Officieel staat er 120.000 km voor…...
Ik heb er nog maar 85.000 op zitten maar de leeftijd he… 6 jaar… Of maak ik mezelf nu onnodig bang..
Totaal aantal Berichten: 43309
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik denk dat je jezelf een beetje gek maakt, maar IK zou er hoe dan ook NOOIT tot 120k mee wachten. Ik heb ze helaas vaak zien sneuvelen tussen de 110 en 120k… de finish in zicht…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 10356
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
De mijne ging bij 113… 12 kleppen krom van de 16. Altijd dealer onderhouden geweest en volgens het boekje moest het bij 120.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 43309
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dat bedoel ik. Bij mijn bloed eigen 16v: 108.000 km… KABOEM… kop dood.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
jantje1948 schreef:De mijne ging bij 113… 12 kleppen krom van de 16. Altijd dealer onderhouden geweest en volgens het boekje moest het bij 120.
De 2,5TD heeft maar 12 kleppen.
Ik zal de riem dan ook qua leeftijd vervangen en niet voor de km. stand.
Totaal aantal Berichten: 43309
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
6 jaar is niets, pas na 10 jaar moet je je zorgen gaan maken. Of als de auto 6 jaar stilgestaan.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste