Mijn Citroen XM V6 AMBIANCE AUT.U9 1991 lekt olie op de uitlaat.
Ik heb de olie sensor al vervanger al lekte die niet.
De oliesensor incl. ringetje schroef je in een tussenstuk die weer op de moter. (Hoort daar geen ringetje tussen?) Maar het lekt nog steeds.
Geen olie in de koelvloeistof.
Heeft iemand een idee waar de lek kan zijn?
Weet iemand hoe je een dynamo reviseerd?
Weet iemand een plaatsje waar ik de auto kan repareren? Omgeving Den Haag/Nootdorp?
Alvast bedankt.
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
De motor lekt op de middelste krukas keerring op de voorpijp van de uitlaat. Om die keerring te vervangen moet de motor en bak eruit. Je kunt eerst leack lock proberen, dat middel maakt keerringen weer soepel. Heb ik goede ervaringen mee.
Is trouwens een kwaal van de V6 motoren.
Dynamo reviseren kun je beter laten doen of een nieuwe kopen.
Totaal aantal Berichten: 290
Geregistreerd: 13-04-2009
- XM EXLUSIVE V6
- XM 3.0 V6 24V Exclusive
- XM V6 3.0/24 Exclisive
- C5 linge business
- C5 EXCLUSIVE 3.0/24
Die olie komt ook in je start motor en “eet” daar je koolborstels op. je merkt het, omdat de start motor langzaam rond gaat.
Ik heb eventueel een andere voor je.
Groet,
Kees.
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Als de motor bij de keerring lekt en de startmotor is van binnen ook nat dan is het wel heel slim met de lekkage.
inderdaad krukaskering aan bakzijde een goede specialist kan het zonder motor of versnellingsbak er uit te halen die weet de versnellingsbak zo los te maken dat die er net bij kan scheelt je aardig wat arbeidsloon.
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Dat klopt dat het net kan maar daar hou ik niet zo van. Je kan er echt maar net bij en werkt niet makkelijk.
En als je de motor erbij uit neemt kun je meerdere zaken in 1 keer meepakken zoals b.v. de koppeling.
waar ik hem breng wordt de koppeling ook op die manier vervangen en als je het laat doen scheel dit wel aardig in prijs motor er uit halen dan kan je nog beter een andere xm zoeken die goed is dat is goedkoper
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Je hebt een Ambiance Automaat, als ik dat goed lees.
Om een krukaskeerring te vervangen met een automaat moet de boel er echt helemaal uit. De koppelomvormer zit namelijk tegen het vliegwiel geschroefd. Zelfs als je die loshaalt heb je niet genoeg ruimte.
Je kan het natuurlijk toch proberen, maar als je dan vervolgens het hele spul er toch uit moet halen doe je een hoop dubbel werk.
Moed verzamelen en twee dagen sleutelen, één dagje eruit, de volgende dag er in.
Daar tussenin kan je dan fijn met koudontvetter en de HD spuit tekeer gaan.
Pak gelijk de multiriem en de stuurhuishoezen mee en bij twijfel de aandrijfas hoezen. En misschien ook maar de kachelslangen, de thermostaat, kortom alles waar je normaliter nauwelijks bij kan.
Als je een systematisch lijstje maakt valt het wel mee: Aandrijving, uitlaat, water, hydrauliek, airco, elektra.
Bij mijn V6 hoefde de airco niet leeg, je kan de pomp etc. terzijde leggen.
Kijk hier http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/205049/P15/ voor het lief en leed van zo’n operatie.
Een motorlift kost € 149,-, maar als je het lief vraagt is hij ook wel te leen.
Willen is kunnen.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 43311
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Jan heeft gelijk. Bij een V6 automaat is het niet mogelijk de krukaskeering te vervangen zonder motor en bak uit te bouwen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Zie nu inderdaad ook dat het om een automaat gaat. Dan kun je het zeker vergeten om de bak opzij te leggen.
Maar bij een handbak hou ik daar ook niet van. En zoveel meer werk is het nu ook weer niet om alles eruit te halen.
Beste Citroën liefhebbers,
Heel erg bedankt voor jullie reactie. Ik denk dat jullie gelijk hebben.
Ik had de XM een keer laten maken door een hollandse jongen in Bleiswijk die samen me zijn vader een privé garage heeft. Hij werkt nu voor de ANWB (zijn vader werkte er al).
De automaat was stuk. (geschakeld en meteen veel gas gegeven.)
Na zijn reparatie lekt er van alles. Hij had heel veel niet vastgezet. Bijvoorbeeld een paar pijpen van de hydrolische olie niet, dat is gaan schuren tegen het boutje waaraan het vastgezet moest worden en raakte lek.. Zelfs de olie sensor had hij niet goed vastgemaakt. Voor de reparatie lekte ze geen druppel.
Ik zag afgelopen weekend (toen probeerde ik de dynamo schoon te maken, dat heeft wel een beetje geholpen)dat bij de automaat aan de onderkant een gebroken boutje is die niet volledig vastgeschroefd is. Daar lekt het ook, maar nu weet ik waarom.
Ik denk dat ik de auto maar weg doe. Wel met heel veel pijn in mijn hart, want ik wordt elke keer blij als ik erin rij.
Ik hoopte er nog de wegenbelasting vrije jaren mee te halen en het is toch een apart model. Wit en iets slanker enzo. Maar ik heb gewoon niet de ruimte om eraan te klussen en alles bij elkaar zit er nog een behoorlijke prijs aan vast denk ik.
Ik had als eerste auto een BX TD 1.9 1989, daarna een Xantia SX 1.8i 1994 en nog twee lease auto’s. Maar de XM is echt wat anders, comfortable en heel lux.
De vloer bij de bijzitterskant is helemaal nat. Lekkende verwarming denk ik. De remblokken zijn ook op. Die kan ik nog zelf doen. De dynamo vervangen ook maar de rest?
Ik wil nog graag een heeeele lange rit maken voordat ik hem wegdoe. Daarom ga ik nog proberen om de lek tijdelijk op te lossen. Ik baal er wel heel heel erg.
Wat wel zo is dat ik een goede accu, kapotte dynamo van de XM heb en nog een paar onderdelen van de Xantia heb zoals de hoedenplank, zonneklepjes.
Ik zal wel een lijstje maken en het jullie melden.
En misschien als het ooit meezit koop ik weer een XM uit 1991. Die zijn toch anders, ik vind ze mooier dan de nieuwere versie.
Nogmaals bedankt. Jullie horen nog van me.
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Als het dus zeker is dat de middelste krukas keerring lekt had ik Leack Lock geprobeert. Is een middel dat keerringen weer soepel maakt.
Kachel radiateur is niet zo gek veel werk. Dus met een beetje klussen kun je de XM aanhouden.
Totaal aantal Berichten: 43311
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
MMalgie schreef:Ik hoopte er nog de wegenbelasting vrije jaren mee te halen en het is toch een apart model..
Nou, dat kan je natuurlijk vergeten, een xm is van na 1987 en wordt dus überhaupt niet meer wegenbelastingvrij. En tja, als ik de lijst zo eens lees word ik daar niet heel erg hoopvol van. Er zit best wat werk aan die kar…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
De Wegenbelastingvrij-rel valt weer eens te scharen onder de paniek-voor-niets-zaaiers.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Motorrijtuigenbelasting#Oude_auto.27s
Dit kabinet is van plan de houderschapsbelasting te vervangen door een gebruiksbelasting. Lang voor iemand last krijgt van “geen vrijstelling” zijn we alweer twee kabinetten en allerlei loze politieke luchtballonnen verder.
Als het echt spannend wrodt gaan we gewoon met alle old timers naar het binnenhof en dan komt er wel weer een of andere uitzondering.
Kijk maar naar blindganger Herrema in Amsterdam. Die wilde de DS ‘en uit de binnenstand weren want die hebben geen katalysator.
Het is van alle tijden, net als het weer.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
waterman schreef:
En tja, als ik de lijst zo eens lees word ik daar niet heel erg hoopvol van. Er zit best wat werk aan die kar…
Vind ik eigenlijk best meevalen op die krukas keerring na.
Kan iemand me vertellen waar de krukas keerring ongeveer zit. Ik ga de Leack Lock proberen.
Liefst zou ik haar houden en helemaal opknappen. Als ik de ruimte had om even een paar maanden te stallen om eraan te kunnen klussen zou ik het doen. De kleine dingen zoals remmen, dynamo etc. kan ik op straat doen.
De citroën dealer geeft ongeveer 2200eu voor de XM als ik een nieuwe C1 koop. Dan heb ik drie jaar 0% rente over 5000eu. De wegenbelasting van de C1 is nul. Dan wil mijn vrouw en dochter er ook wel in rijden. Dat alles maakt het wel aantrekkelijk.
Ik heb de dynamo al een keer eerder verwisseld en ik heb de originele nog. Die ga ik proberen te reviseren. Schoonmaken en koolborstels vervangen zou genoeg moeten zijn. Maar eerst een paar (2e handse)voorremblokken. Van de Xantia heb ik ooit zelf gedaan, maar als iemand tips heeft voor de XM hoor ik het graag.