Tussen deze technische overmacht een lekenopmerking. Zou het niet verstandig zijn beide pakkingen te doen als er één lek is !? Logisch redenerend heeft de andere koppakking net zoveel te leiden gehad van de oververhitting en is waarschijnlijk bijna net zo gaar. Ik vind 40.000 km in 7 jaar bovendien dermate weinig kilometers dat er sprake kan zijn van uitdroging van van alles en nog wat. Daar had mijn SM ook last van.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Natuurlijk is het beter om gelijk beide kanten te vervangen. Maar daar moet je wel geld, tijd en zin voor hebben
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Voor de zelfsleutelaar is tijd en zin slechts de issue lijkt me zo. Het geld van de koppakking zelf is wel op te brengen denk ik. Zelfs voor gasrijders, als dat het geval is, kun je de kosten van het onderdeel uitdrukken in een paar tanken brandstof.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
vandaag druk op het koelcircuit gezet. druk is in 5 uur terug gelopen van 0.5 naar 0,4. niet echt schrikbarend toch. zal morgenochtend nog eens kijken. morgen ga ik CO2 laten meten.
vanochtend druk op 0,3 bar
Totaal aantal Berichten: 10263
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Het lijkt me dat er dan niet echt iets mis is. Bel anders Cyril Sars en vraag wat die van deze meetgegevens vindt.
Het is natuurlijk best mogelijk dat er pas lekkage optreedt bij warme motor. Als je hem laat draaien tot de normale bedrijfstemperatuur en dan nog eens meet?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Heb al gehad dat de koppakking alleen lekte tijdens het op temperatuur komen van de motor .
eens op bedrijfstemperatuur , geen lek meer ....
Dus mogelijkheden genoeg
Wat ook wel eens voor onverklaarbare temperatuurproblemen wil zorgen is een verstopt
(ijzeren )ontluchtingspijpje bovenop het thermostaathuis .
slangetje gaat naar het expansievat .
Dan blijft er zo nu en dan een luchtbel om de thermostaat zitten en gaat die niet behoorlijk open ....
Succes met de diagnose .
Meten is weten , gissen is missen
Heb je veel drukopbouw in je systeem? Worden de slangen erg heet? Vervang dan eerst maar eens de thermostaat. Die dingen krijgen bij op gas rijden flink op hun donder. Kan overdruk weg via je dop? Soms is het rubber van de dop zo opgezwollen (door oliecontaminatie in je kvs) dat overdruk veel te laat wegkan (gevolg; te hoge druk en je verliest steeds water). Is ook heel slecht voor je waterpompseal! Gewoon vervangen bij de miste twijfel. Sterkte met zoeken en hou ons op de hoogte.
Citroën SM
French show, Italian go…
co2 meting gedaan, uitlatgassen uit koelwatertankje.
Bougies er maar eens uitdraaien en 1 of 2 koppen demonteren.
Ik denk eerst vliegwiel en nokkenassen bij de streepjes zetten voor demontage, verder nog tips voor als het toch opengaat?
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Kettingen merken met witte verf of typex tov het nokkenas tandwiel. Klepspeling meten.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:Klepspeling meten.
Zo even een vraag, hoe wordt de klepspeling bij de Sm’s gemeten ?,
is daar speciaal gereedschap voor ?.
voelermaat
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
nok recht omhoog tov stoterbeker en dan voelermaat ertussen. die waarde opschrijven en de stelplaatjes navenant aanpassen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 10263
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Is dus eigenlijk heel simpel, maar is bij een ie een aantal uren werk.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
lucky schreef:
Zo even een vraag, hoe wordt de klepspeling bij de Sm’s gemeten ?,
is daar speciaal gereedschap voor ?.
Dat is dé tool. Eén keer instellen, daarna stop je dat ding tussen de nok en de stoter, druk je hem vast, trek je hem er weer uit en lees je zo de klepspeling af. Ideaal.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste