Hallo,
Sinds 2 weken ben ik in het bezit van een 3.0 V6 uit 1997 handgeschakeld.
Het volgende probleem doet zich voor:
Onder de 2500 rpm is de motor aan het “stotteren”. Bij stationair toerental “zaagt” ie ook een beetje.
Het volgende is al vervangen en/of nageken en getest:
- Boegies
- Rotor
- Verdeelkap
- boegiekabels
- lambda sonde
- luchtinlaatsensor
- computer
Bij uitlezen van de computer worden er ook geen fouten waargenomen.
Wil Wijnhoven te Boxmeer is er al een aantal uur mee bezig geweest en zelfs hij weet het even niet meer.
Is er iemand die ideen heeft?
Groeten,
Hans Kalma
Ik snap niet waarom niet iedereen XM rijdt.
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Stappenmotor? Die regelt het stationair toerental, die willen wel eens niet helemaal jofel zijn en geeft geen storing in de ECU.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Nee, stappenmotor geeft alleen een probleem bij stationair. Het toerental bij stationair blijft wel goed.
Eeen ietswat simplistische omschrijving: Het voelt alsof bij 1 cylinder het vonkje niet altijd aankomt.
Ik snap niet waarom niet iedereen XM rijdt.
Totaal aantal Berichten: 54
Geregistreerd: 19-06-2006
- ID/DS DSpécial
- CX 25 GTI Automatic
- XM V6 VSX
- Xantia Break 1.8 16V Plus
Bij mijn V6 (12-klepper) heb ik de ervaring dat een slechte verdeelkap voor dergelijke problemen kan zorgen, al was er op het oog niks te zien. Door de verdeelkap eens om te wisselen met zo mogelijk een originele kun je dat uitsluiten.
Anders een BDP-sensor die slecht is of een vervuilde injector?
Verdeelkap is vervangen en de BDP sensor ook. Vervuilde injector?? Zou kunnen. Komt dit vaker voor?
Ik snap niet waarom niet iedereen XM rijdt.
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
kalmah01 schreef:Nee, stappenmotor geeft alleen een probleem bij stationair. Het toerental bij stationair blijft wel goed.
Je schreef in je openingspost dat bij stationair de motor een beetje zaagt, vandaar.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Zowel bij warme als bij koude motor ??? wellicht ergens valse lucht waardoor het managment steeds aan het corrigeren is. Boven de 2500rpm hef je dat valse lucht lek dan wel op.
Daarom !! rijdt dus niet iedereen Xm….......
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Bij koude motor wel minder. We hebben zo ver mogelijk alle slangen wel nagekeken dus ik zou zo niet weten waar er valse lucht aangezogen kan worden. Thnx voor het meedenken.
Ik snap niet waarom niet iedereen XM rijdt.
Ik heb ook zoiets bij m’n xantia gehad: hij lekte op de pakking tussen inlaatspruitstuk en kop
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Ok. Dan wel even de volgende vraag: hoe krijg je dat getest?
Ik snap niet waarom niet iedereen XM rijdt.
Remmenschijfreiniger op verschillende plaatsen spuiten bij draaiende motor. als hij bij een “bepaalde spuit beurt” goed loopt dan moet je daar dus het lek zoeken !!! de remmenschijreiniger dicht het lek tijdelijk af (mits het lek niet te groot is).
Niet te enthousiast spuiten bij al het (zwarte) plastic want dan slaat het nogal wit uit !!! dus met mate spuiten.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 54
Geregistreerd: 19-06-2006
- ID/DS DSpécial
- CX 25 GTI Automatic
- XM V6 VSX
- Xantia Break 1.8 16V Plus
kalmah01 schreef:Verdeelkap is vervangen en de BDP sensor ook. Vervuilde injector?? Zou kunnen. Komt dit vaker voor?
Een haperende motor komt volgens mij vaker door de ontsteking dan door de injectie, maar omdat je vrijwel alles van de ontsteking al uitgesloten hebt komt het injectiesysteem in beeld. Gebruik van een injectiecleaner wordt wel toegepast, maar ik weet niet hoe vaak dat soulaas biedt.
Een vernieuwd onderdeel is geen garantie dat het goed is, zeker met reproductie zijn wel eens slechte ervaringen. Maar als verwisselen van een onderdeel geen enkel verschil geeft, dan zal het daar hoogstwaarschijnlijk niet aan liggen.
Ik ga er voor zorgen dan ik 1 andere injector krijg en dan ga ik ze gewoon alle 6 af en zien wat er gebeurd. Kan even een paar dagen duren voor ik er aan kan beginnen maar ik hou jullie op de hoogte.
Ik snap niet waarom niet iedereen XM rijdt.
remreiniger wordt juist verbrand en dat zorgt voor een verhoogt toerental; daar zoek je naar met je remreiniger.
Ouwe mopperkont
Niet als je een lekke pakking of een zo kleine lekkage hebt. Dan sluit die reiniger alleen af met als gevolg een constant toerental. Indien je het rechtstreeks in een carburateur spuit krijg je inderdaad jou versie. mij ging het dus om de kleine lekkage’s op te sporen.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Onder de 2500 rpm is de motor aan het “stotteren”. Bij stationair toerental “zaagt” ie ook een beetje.
Stervende ontstekings module (gemonteerd op bobine).
of:
Verstopt brandstoffilter (wordt vaak ‘vergeten’).
2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569