Beste forumleden,
ik heb een ‘probleem’. Ik ben al jaren de trotse eigenaar van een BX 1.6 TGI uit ‘92. Hij heeft slechts 138.000 km gelopen, maar geeft me nu een aantal problemen, zoals een klein lek in het veersysteem (hij lekt LHM, moet dat elke twee weken bijvullen), de demping uit de uitlaat is er een tijdje geleden uit geploft, het vertrouwen in een dergelijk oude auto wordt steeds minder, zeker omdat ik nul verstand van auto’s heb en zelf niks kan repareren. Maar hij rijdt perfect, motorisch heb ik er nog nooit iets aan gehad, elk jaar probleemloos door de APK en minstens elk jaar een grote beurt gegeven.
Nu heb ik het aanbod gehad om een Xantia HDI uit 2000 te kopen. Deze heeft echter wel 240.000 gelopen. De eigenaar ken ik en ik weet zeker dat hij qua onderhoud perfect in orde is en alle beurten op tijd heeft gehad, etc. De Xantia is bijvoorbeeld afgelopen winter 3x probleemloos mee op wintersport geweest in Oostenrijk.
Het probleem is dat ik nogal gehecht ben aan de BX, terwijl mijn verstand zegt, koop die Xantia. Ook gezien de 25.000 km/jaar die ik sinds een jaar moet rijden. De kosten zullen ongeveer gelijk zijn, al heb ik berekend dat de Xantia iets goedkoper zal zijn qua rijden. Maar de vraag waar ik mee zit is of het verstandig is om een auto te kopen die 100.000 km meer heeft gelopen dan de auto die ik heb en waar ik nogal trots op ben.
De BX heeft geen stuurbekrachtiging, geen extra opties, etc. De Xantia daarentegen heeft alle opties (centrale vergrendeling, goede radio, stuurbekrachtiging, airco, etc.) waarmee ik ook eens veilig op vakantie zou kunnen, met de BX durf ik dat niet echt.
Wie o wie kan me helpen om tips en trucs te geven over waarom ik een bepaalde keuze zou moeten maken, of waarom juist niet.
Alvast bedankt voor de reacties!
Je hebt een BX waar je trots op bent maar je vertrouwd haar wat minder ook door de vele km’s die je het komende jaar moet gaan rijden.
En nu is je een Xantia ‘aangeboden’.
Maar het lijkt erop dat je liever in je BX blijft rijden. Waarom doe je dat niet? Met een wegenwachtpasje in je achterzak kijk je hoe vaak je het komende jaar stil komt te staan. Als het teveel is dan kan je volgend jaar heus nog wel een Xantia kopen.
Nu: Fiets
Ex: W123 | Xantia | BX | Fiesta | Regatta | Golf 1 | R19 | Xsara | Golf 4 | P407 | C4 | Patrol | Land Cruiser
Ex motoren: CB400N | XT550 | GS650 | XL250 | CB650 | GSX1100F | XL600R | Goldwing K1
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
Een Xantia HDI met maar 240 op de klok. Is natuurlijk altijd interesant!
Anderszijds, de jaarlijkse kosten schelden niet zo veel. Je kan ook de “kosten” voor de aanschaf van de Xantia in de Bx investeren. Tenslotte kan dat best een betrouwbare auto zijn!
Al met al is het een kwestie van keuzes maken!
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Met 25000 km in het jaar zou ik het wel weten. Op deze manier breng je een (op je verhaal afgaande) nette net ingereden BX in no-time richting het bejaardentehuis. Daarbij is 25000 km per jaar op benzine erg duur, en zal de BX toch wat intensiever onderhoud nodig hebben. Ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat de Xantia toch een stuk degelijker in elkaar zit en een stuk betrouwbaarder is. Ik zou de BX lekker gebruiken voor de ritjes op zondag, of wegzetten en lekker dagelijks die Xantia gaan rijden.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Het is zoals hiervoor gezegd een kwestie van begroten. Je zal globaal moeten gaan uitrekenen wat je aan onderhoud, belasting en brandstof kwijt bent. De vaste lasten van een Xantia liggen hoger, maar gezien de leeftijd van de BX zal je moeten rekenen op hogere onderhoudskosten. Wat weet je verder van de staat van onderhoud van de Xantia: distributie, verstuivers ed?
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Absoluut voor de Xantia gaan, zoals Prutsy het zegt, de Xantia zit een stuk degelijker en betrouwbaarder in elkaar.
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Sja, er zijn ook lieden die de overstap andersom maken. Puur op emotionele gronden trouwens.
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Of financieel, wegenbelasting van een Xantia Diesel is natuurlijk fors hoger
Totaal aantal Berichten: 527
Geregistreerd: 27-03-2006
- Xantia 1.8i 16v
Een xantia diesel met 240 op de klok ???
dat is nog niet eens ingereden!
Een BX met 138 op de klok is ook nog niet ingereden
echter heeft de bx wat ouderdons problemen…
Zeker als je meer km’s moet maken dan zou ik voor de xantia gaan, en de BX zien te verkopen aan een liefhebber…. ( of stallen ! )
De BX is een erg gave auto, hij heeft tegenwoordig wel zijn leeftijd tegen….
Maar goed, vergeet 1 ding nooit! een auto, dus ook een citroen is een gebruiksvoorwerp, en een gebruiks voorwerp slijt….
Je gaat dus gegarandeerd meer onderhouds kosten krijgen ( al is een lhm lekkage en uitlaat demper nog niet erg veel nu en zijn de laatste BXén volgens mij wel redelijk degelijk te noemen…. )
Het enige adves wat ik je kan en wil geven… kijk naar je portemonnee, en maak een lijst met alle + en - dingen die je tegen komt!
BX :
- ouderdom
- geen optie’s
- benzine
+ leuke auto
+ gehecht aan de auto
+ km stand
e.t.c.
dan de xantia :
+ modernere auto
+ degelijkere auto
+ optie’s
+ diesel
+/- kmstand (Maakt voor de motor niets uit! )
- wegenbelasting
e.t.c.
dan kan je een rieel besluit nemen
En in mijn keuze zou de BX het veld moeten ruimen, al zou als je het er voor over hebt schorsen en stallen wel een optie kunnen zijn!
Vroeger had ik een ZX Spectrum en een ZX 1.9D break, nu een xantia
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
ZX1.4i schreef:Of financieel, wegenbelasting van een Xantia Diesel is natuurlijk fors hoger
De vaste lasten zijn geen reden geweest voor mijn besluit. Ik ben geen BX gaan rijden omdat het allemaal zo lekker goedkoop is.
Wat ik bespaar aan wegenbelasting gaat weer op aan onderhoud.
de klap van de molen, dat zal het geweest zijn
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
In het moderne segment vind ik een Xant toch wel een heel fijn rijdende auto met weinig problemen (iig met mijn Xantia 1.8 16V break uit 1998). Ik heb ook BX gereden en vind de Xant een betere optie als je veel km’s gaat rijden. Ik dreig ook (veel) meer km’s te gaan maken en als ik mijn CX turbo D niet had, zou ik kiezen voor een Xantia HDI. Maar ja, idd erg persoonlijke keuze…
AYA-2 ‘69 | AYA-3 ‘68 | AY-CB ‘83 | MANB ‘85 | BX 15 TGE ‘91 | BX 19 TZI ‘93
Totaal aantal Berichten: 91
Geregistreerd: 13-02-2008
- BX Bx 1.6 TZI Automaat
ik heb verleden jaar de overstap gemaakt van bix naar xanti en er tot op heden geen moment spijt van, rijdend gezien dan, gevoelsmatig heb ik best wat heimwee naar de bix, maar wat voor mij de doorslag gaf was het zoeken naar onderdelen voor de bix, welke voor de xantia geen probleem is, gewoon bij elke onderdelen boer te krijgen…
if you believe in it you can make it happen