Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 27-07-2006
- Xsara Ligne Prestige 1.8 16 v Break
- Saxo 538 spot
Tja vandaag was dus de dag des oordeels, de auto is afgekeurd, roestvorming op de remschijven achter doordat de rechterklauw niet doet wat hij moet doen, remkrachtverdeler zit vast, fusee kogel rechts voor is kapot, en de handremkabels zijn versleten.
Toch al met al een redelijke onkostenpost bij de garage, dus besloten om het zelf maar te doen.
Het gaat trouwens om een Xsara break, 1.8, 16v van 1999, met net 170.000 op de teller, heeft iemand nog tips waar ik om moet denken, bijvoorbeeld met de remkrachtverdeler, het ontluchten er van, ik heb wel eens ergens gelezen dat je niet ouderwets mag pompen als er ABS op de auto zit.
Fusee kogel, is dit een makkelijk klusje of zitten er nog haken en ogen aan, btw alle tips zijn van harte welkom
Als je er geen verstand van hebt, zorg dan dat je het wel krijgt
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 27-07-2006
- Xsara Ligne Prestige 1.8 16 v Break
- Saxo 538 spot
Vandaag de auto weer opgehaald, nieuwe schijven met remblokken gaan we monteren aan de achterzijde, een ander afkeurpunt was niet genoeg remdruk op de handrem rechtsachter, net maar even gekeken, maar het levertje waar de handremkabel aan zit lijkt muurvast te zitten, iemand een how to voor dit probleem.
Ook de remdrukverdeler bekeken, deze maar ingespoten met imal, en nu hopen dat deze weer gangbaar word.
Nogmaals, alle tips zijn in dit geval van harte welkom.
Als je er geen verstand van hebt, zorg dan dat je het wel krijgt
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 27-07-2006
- Xsara Ligne Prestige 1.8 16 v Break
- Saxo 538 spot
Ondanks de hulp van het forum , vandaag een halve snip genomen en aan de auto begonnen.
Heb nieuwe achterrem schijven en blokken gemonteerd, remdrukverdeler weer gang baar gemaakt, deze zat vast op het scharnierpunt, wat een beetje kruipolie al niet kan doen, verder de handrem lever op de klauw rechtsachter weer gangbaar gemaakt, er zit een rubber hoesje over het mechanisme heen, deze losgehaald en alles schoongemaakt en weer ingevet met nieuw vet.
Toen begonnen met de rechter fussee kogel, tjeemig wat kan dat vast zitten zeg, en natuurlijk kom je er om 17.00 uur achter, als alles losligt, dat je de verkeerde mee hebt gekregen.
Snel gebeld naar Centuri en na veel uitleg de mannen daar bereid gevonden om op mij te wachten, ze gaan normaal om 17.00 dicht.
Volgens de boeken moest ik een kogel hebben waar de pen 16mm was, echter blijkt dat ik op mijn Xsara een kogel heb met een pen van 18mm
Na wat gestoei in de boeken blijkt dat de fussee kogel van een 306 precies hetzelfde is en dus ook prima op mijn Citroen past, ze hadden er maar eentje, dus hebben de andere besteld voor mij.
Morgen even een rustdag en dan zondag de linker kogel aanpakken, deze komt morgen binnen.
En als het goed gaat heb ik dan as Dinsdag wer een verse apk!
Als je er geen verstand van hebt, zorg dan dat je het wel krijgt
mijn complimenten, markwerkman. ik heb dit soort dingen nog nooit zelf gedaan (heb m’n xsaar nog geen jaar) etc, maar het geeft de burger (mij) wel moed als je leest dat dat soort dingen wel zelf te doen is. succes met de afronding.
-ignas
xsara break 1.6i 16v benzine (2003)
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
markwerkman schreef:Volgens de boeken moest ik een kogel hebben waar de pen 16mm was, echter blijkt dat ik op mijn Xsara een kogel heb met een pen van 18mm
Xsara’s met een TU motor hebben een 16mm bout/pen, de anderen een 18mm bout!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 27-07-2006
- Xsara Ligne Prestige 1.8 16 v Break
- Saxo 538 spot
Bedankt voor het compliment, ik ben altijd van mening dat als je goed kijkt en het probeert, kun je er alleen beter van worden, het is met de meeste dingen zeker de moeite waard om het zelf te doen, ach en iedereen met een beetje boeren verstand kan dit, je moet het gewoon doen!
Dat er verschil in de pennen zit ben ik nu ook achter, het vreemde is alleen dat het ook verkeerd in het automaterialen boek staat, maakt ook verder niet uit, heb nu wel het goede onderdeel gekregen, vandaag ook de andere kogel opgehaald, die gaan we morgen monteren, had vandaag een rustdag.
Als je er geen verstand van hebt, zorg dan dat je het wel krijgt
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 27-07-2006
- Xsara Ligne Prestige 1.8 16 v Break
- Saxo 538 spot
Vandaag de auto opnieuw aangeboden voor de Apk, en jawel hoor ze is weer een heel jaar gekeurd, alleen nog de linker fuseekogel en dan is alles weer zo goed als nieuw
Als je er geen verstand van hebt, zorg dan dat je het wel krijgt
keurig gedaan!
xsara break 1.6i 16v benzine (2003)
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 27-07-2006
- Xsara Ligne Prestige 1.8 16 v Break
- Saxo 538 spot
Ben er zelf ook wel trots op, heb mezelf toch een reparatie uitgespaart van ongeveer 600 euro
Als je er geen verstand van hebt, zorg dan dat je het wel krijgt
Totaal aantal Berichten: 1381
Geregistreerd: 31-10-2005
- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Als ik via deze webwinkel ga, zie ik toch een vreemde aanduiding rond de pendikte van de fuse.
Delphi geeft tot prod.nr. 7969 (orga?) een dikte van 16 mm en daarna 18 mm bij dezelfde motorvariant. Nu gaven ze op basis van mijn kenteken meteen de 16v motor, die ik dus niet heb. Mijn orga is denk ik 8358 (CJ?).
Moog geeft hetzelfde onderscheid mar dan bij 7974.
Maar wat is nu waar?
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Er klopt geen ene moer van de meeste webwinkels. Gewoon naar de dealer of brezan en vooral geen Delphi-troep kopen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 27-07-2006
- Xsara Ligne Prestige 1.8 16 v Break
- Saxo 538 spot
kun je mij vertellen waarom Delphi slecht is in jou beleving, heb het namelijk okk onder mijn zx gehad, welliswaar stuurkogels, maar was volgens mij niets mis mee
Als je er geen verstand van hebt, zorg dan dat je het wel krijgt
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Omdat het na veel kortere tijd dan de andere merken weer gaar is…..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste