




















Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
bogaard77 schreef:daan schreef:In het midden voor de radiateur,dus tussen radiateur en motorblok.Je ziet hem zo zitten het is een klein knopje met twee draden eraan.Deze sensor zit dus in de luchtstroom en niet in het water gedeelte.
Zit dat op alle typen?
Ik heb die iig ook erop zitten en da’s een 78,er ds blok.
Mark
CX 2000 pallas ‘78
bogaard77 schreef:daan schreef:In het midden voor de radiateur,dus tussen radiateur en motorblok.Je ziet hem zo zitten het is een klein knopje met twee draden eraan.Deze sensor zit dus in de luchtstroom en niet in het water gedeelte.
Zit dat op alle typen?
Nee dat zit niet op alle typen de latere modellen zoals de GTI’s en de Turbo’s kregen een thermocontact met een 3 pins aansluiting,dus een voor lage ventilator snelheid en een voor hoge












































Totaal aantal Berichten: 25639
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
volgens mij heeft mijn 76er maar 1 stand…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>




























Totaal aantal Berichten: 9457
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Dan heb je volgens mij ook maar 1 ventilator.
Zover ik het weet hebben alle serie 1 modellen, die uitgerust zijn met 2 ventilatoren dit luchtthermocontact.
Bij de modellen met slechts 1 ventilator is dit weer uitvoerings- en bouwjaarafhankelijk.
Bij deze modellen was de 2e ventilator een optie, werd geadviseerd als er een trekhaak werd gemonteerd.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986












































Totaal aantal Berichten: 25639
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
yep! 1 fan. Heb wel een trekhaak maar die is denk ik after market.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Volgens mij is het ook zo dat alle serie 1 modellen met airco incl.de 2 liter uitvoeringen(dat is zeldzaam natuurlijk) voorzien zijn van twee fans,dus een lucht thermo contact hebben.





























Totaal aantal Berichten: 10402
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik had een 2400 carbu met een ventilator en wel de luchtsenseor. Op de lage snelheid stond de ventilator dan in serie met een dikke weerstand. De hoge snelheid werd aangestuurd door de kvs-sensor.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.




Totaal aantal Berichten: 335
Geregistreerd: 07-07-2009
- BX 16TRS Automatic
- CX Prestige
Vanochtend de CX genomen voor een ritje van 30km naar mijn werk. Helaas file, dus heb er een uur over gedaan.
Het was al warm, en het is een type 1 , dus van zichzelf al “hot stuff “, daarom de Airco de hele weg aan.
Temperatuur bleef goed, zowel binnen, als in het koelsysteem. Koelsysteem zelfs onder de de helft.. “Dat gaat goed” dacht ik nog….
Totdat ik, ter voorkoming van schimmelvorming in de Airco, 5 min voor aankomst op mijn bestemming de Airco uitzette.
Toen merkte ik dat de Fans bleven draaien (koelwater temp onder de helft).
Zelfs toen ik het contact uitzette draaiden ze nog en rook ik de onmiskenbare geur van verbrand plastic.
Zal wel weer een relais zijn dacht ik nog (Zie post #148). Alle relais die ik maar kon vinden los gehaald, maar de fans bleven draaien.
Omdat ik toch ook graag weer naar huis wilde met de CX (en het is moeilijk starten met een lege accu), heb ik een accupool los gehaald.
‘s Avonds accupool weer vast gezet en de fans draaiden toen niet. Gaat goed dacht ik nog…...
Onderweg naar huis weer file. Dit keer door een ongeluk sechts 1 rijbaan beschikbaar, zonder vluchtstrook.
Bij stilstand liep de temperatuur hoog op, tot in het rood, en ik hoorde dit keer geen fans draaien. Ook wanneer ik de Airco aanzette hoorde ik geen fan. Het temperatuurlampje begon te branden, net voordat ik weer door kon rijden. Na een stukje rijden gingen het lampje weer uit…hopelijk is alles heel gebleven.
Morgen maar eens inspecteren waarom de fans weer niet draaiden
EX: BX 16TRS ‘85 / CX 25 Limousine Turbo ‘84 / 2CV ‘78 / BX 16 TRS Automatic ‘86 / BX 16 TRI ‘87 / CX 2000 ‘75 / CX 22 TRS ‘88.











Totaal aantal Berichten: 1066
Geregistreerd: 03-11-2006
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
... is het systeem goed ontlucht en gevuld? Ik heb ook wel een een een ‘kokende’ motor gehad door een luchtbel.
Anderzijds met jouw omschrijving lijkt het inderdaad aan de fans te liggen. Maar dat moet toch simpel te controleren zijn. Het is geen rocket science hoe die fan draaien.
Alle relais die ik maar kon vinden los gehaald, maar de fans bleven draaien.
dat kan dus niet. Ze zitten onder de linker koplamp. Klopt de schakeling wel?
Maak even een tijdelijke noodvoorziening dat je de fans handmatig kunt aanzetten vanachter het stuur zodat je in iedergeval ‘rust’ hebt bij het rijden.
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI




Totaal aantal Berichten: 335
Geregistreerd: 07-07-2009
- BX 16TRS Automatic
- CX Prestige
Oorzaak gevonden. Ditmaal was het Aircorelais dat de fans aanstuurt gaan branden:
Relais vervangen (was idd die bij de koplamp), kabeltjes hersteld en de fans werken weer zoals het hoort, dwz eerst de rechter en als het nog warmer wordt gaat de linker (die van de Airco) ook meedraaien..
Alleen laadt de Dynamo ineens niet meer bij.
Ik heb de spanningsregelaar en alle relais los gehad en gecontroleerd. Ziet er allemaal normaal uit.
Iemand een idee?
EX: BX 16TRS ‘85 / CX 25 Limousine Turbo ‘84 / 2CV ‘78 / BX 16 TRS Automatic ‘86 / BX 16 TRI ‘87 / CX 2000 ‘75 / CX 22 TRS ‘88.




























Totaal aantal Berichten: 9457
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Heb je nog spanning op de bekrachtigingsdraad van de dynamo?
Dat is de dunste van de twee.
Wel meten met het contact aan uiteraard.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986





















Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Had je niet eerder al problemen met je dynamo ? Het is wel raar dat in 1 week 2 relails uitfikken.
Mischien een te hoge spanning waardoor ze te warm worden en nu is uiteindelijk je dynoma/spanningsregelaar overleden ?
Mark
CX 2000 pallas ‘78




Totaal aantal Berichten: 335
Geregistreerd: 07-07-2009
- BX 16TRS Automatic
- CX Prestige
René Jongejan schreef:Heb je nog spanning op de bekrachtigingsdraad van de dynamo?
Dat is de dunste van de twee.
Wel meten met het contact aan uiteraard.
Goeie tip , ga ik checken..
EX: BX 16TRS ‘85 / CX 25 Limousine Turbo ‘84 / 2CV ‘78 / BX 16 TRS Automatic ‘86 / BX 16 TRI ‘87 / CX 2000 ‘75 / CX 22 TRS ‘88.




Totaal aantal Berichten: 335
Geregistreerd: 07-07-2009
- BX 16TRS Automatic
- CX Prestige
Mark Gielen schreef:Had je niet eerder al problemen met je dynamo ? Het is wel raar dat in 1 week 2 relails uitfikken.
Mischien een te hoge spanning waardoor ze te warm worden en nu is uiteindelijk je dynoma/spanningsregelaar overleden ?
Mark
Nee, niet eerder problemen met Dynamo. Een jaar geleden is wel de spanningsregelaar vervangen omdat de spanning te hoog was.
Bij mij waren de fans in serie doorverbonden zodat er altijd 2 draaiden. Persoonlijk verdenk ik dat als oorzaak van het doorbranden van de relais.
EX: BX 16TRS ‘85 / CX 25 Limousine Turbo ‘84 / 2CV ‘78 / BX 16 TRS Automatic ‘86 / BX 16 TRI ‘87 / CX 2000 ‘75 / CX 22 TRS ‘88.
Een hogere spanning zorgt niet altijd voor verbranding, je wattage van je spoel blijft n.l gelijk maar als je voltage minder wordt, neemt het amperage toe en dat is warmte, dus verbranden.
Een extreem voorbeeld: wattage= voltage x amperage
120= 12 x 10 bij 12 volt
120= 6 x 20 bij 6 volt
Het amperage is dan 2x zoveel.
Wij krijgen veel reparaties binnen waarvan de elektromotor verbrand is, de grootste oorzaak is een te lange en te dunne verlengkabel waardoor het voltage minder wordt.
Vooral bij de CX zijn de contacten slecht waardoor het probleem zich dubbel voordoet.
a) door slecht contact, lagere spanning
b) door slecht contact vaak nog maar op een klein punt contact, waar dan de stroom doorheen moet (denk maar aan een te dunne stroomdraad, die wordt ook warm).
Voel maar eens aan zoń stekkertje met slecht contact, deze is best warm, soms wel bloed heet.
Jan